BibTex RIS Kaynak Göster

PREDICTING OF THE FACTORS AFFECTING CONSUMER BEHAVIOR THE CHOICE OF ORGANIC PRODUCTS BY LOGIT REGRESSION ANALYSIS

Yıl 2012, Sayı: 10, 129 - 156, 01.12.2012
https://doi.org/10.14520/adyusbd.272

Öz

The purpose of this study is to determine consumer behavior towards organic products in Samsun city center and to determine the factors affacting their preferences of organic products. The study was interviewed with 478 consumers living the city center of Samsun. According of the findings, ease of accesibility of organic products, spouse’s educational level, paying extra for the organic produce, aware of food health benefits, considering the harmful effects of conventional produce, having complete knowledge of organic farming and one unit increase household number income to result increase consumption of organic produce. Consumers were not aware of the certification and control process. As a result, easy of accesibility of organic produces in the supermarkets need to be improved.

Kaynakça

  • Akgül, A. ve Çevik, O. (2005). İstatistiksel Analiz Teknikleri, “SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları”. Ankara: Emek Ofset.
  • Demirel, Y. ve Yoldaş, M.A. (2005). Yeni Ekonomide Tüketici Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörler. Pazarlama Dünyası Dergisi, 3, 60-64.
  • Dölekoğlu, C. Ö. (2002). Tüketicilerin İşlenmiş Gıda Ürünlerinde Kalite Tercihleri, Sağlık Riskine Karşı Tutumları ve Besin Bileşimi Konusunda Bilgi Düzeyleri. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Gürsakal, N. (2007). Sosyal Bilimler Karmaşıklık ve Kaos. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kızılaslan, N. ve Kızılaslan, H. (2008). “Tüketicilerin Satın Aldıkları Gıda Maddeleri ile İlgili Bilgi Düzeyleri ve Tutumları: Tokat İli Örneği”, 8. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, 25-27 Haziran, Bursa.
  • McCloskey, J. ve Maddock, S. (1994). “Environmental Management: Its Role in Corporate Strategy”. Management Decision, 32(1): 27-32.
  • Papatya, N. (2005). “Tüketici Davranışları İle İlgili Motivasyon Modelleri: Bir Perakende İşletmesinde Temizlik ve Kişisel Bakım Ürünlerine Bağlı Bir Araştırma”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1): 221-240.
  • Rızaoğlu, B. (2004). Turizm Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Tüzüntürk, S. (2007). “Ekonometri Bölümü Mezunlarının Çalışma Hayatına Girişi: Deneysel Bir Alan Çalışması”, 8. Türkiye Ekonometri ve İstatistik Kongresi, 24-25 Mayıs, Malatya.
  • Winter, C. K. ve Davis, S.F. (2006). “Organic Foods. Journal of Food Science”, 71(9): 117-124.
  • Yılmaz, V. Çelik, H.E. ve Yağızer, C. (2009). Çevresel Duyarlılık ve Çevresel Davranışın Ekolojik Ürün Satın Alma Davranışına Etkilerinin Yapısal Eşitlik Modeliyle Araştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 1-14.
  • Zinkhan, G.M. ve Carlson, L. (1995). “Green Advertising and the Reluctant Consumer”. Journal of Advertising, 24(2): 1-6.

ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI ÜZERİNE ETKİLİ FAKTÖRLERİN LOGİT REGRESYON ANALİZİ İLE TAHMİNLENMESİ

Yıl 2012, Sayı: 10, 129 - 156, 01.12.2012
https://doi.org/10.14520/adyusbd.272

Öz

Bu çalışma, Samsun il merkezindeki tüketicilerin organik ürünlere yönelik davranışlarını ve organik ürünleri tercih etmelerinde etkili olan faktörleri belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, Samsun il merkezinde ikamet eden 478 tüketici ailesiyle görüşülmüştür. Araştırma ile, organik ürünlere ulaşabilme kolaylığı, eşin eğitim düzeyi, organik ürünlere fazladan ödeme yapmayı kabul etme, gıda maddelerinin sağlığa olan etkilerini önemseme, organik olmayan ürünlerin sağlığa zararlı olduğunu düşünme, organik tarım konusunda tam bilgi sahibi olma ve aileye gelir getiren kişi sayısındaki bir birimlik artışın organik ürün tüketimini arttırdığı tespit edilmiştir. Öte yandan; organik tarımın en önemli unsuru olan kontrol ve sertifikasyonla ilgili olarak, tüketici bilincinin oluşmadığı sonucuna varılmıştır. Tüketicilerin organik ürünlere rahatlıkla ulaşabilecekleri süpermarketler pazarlamada etkin şekilde kullanılmalıdır.

Kaynakça

  • Akgül, A. ve Çevik, O. (2005). İstatistiksel Analiz Teknikleri, “SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları”. Ankara: Emek Ofset.
  • Demirel, Y. ve Yoldaş, M.A. (2005). Yeni Ekonomide Tüketici Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörler. Pazarlama Dünyası Dergisi, 3, 60-64.
  • Dölekoğlu, C. Ö. (2002). Tüketicilerin İşlenmiş Gıda Ürünlerinde Kalite Tercihleri, Sağlık Riskine Karşı Tutumları ve Besin Bileşimi Konusunda Bilgi Düzeyleri. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Gürsakal, N. (2007). Sosyal Bilimler Karmaşıklık ve Kaos. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kızılaslan, N. ve Kızılaslan, H. (2008). “Tüketicilerin Satın Aldıkları Gıda Maddeleri ile İlgili Bilgi Düzeyleri ve Tutumları: Tokat İli Örneği”, 8. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, 25-27 Haziran, Bursa.
  • McCloskey, J. ve Maddock, S. (1994). “Environmental Management: Its Role in Corporate Strategy”. Management Decision, 32(1): 27-32.
  • Papatya, N. (2005). “Tüketici Davranışları İle İlgili Motivasyon Modelleri: Bir Perakende İşletmesinde Temizlik ve Kişisel Bakım Ürünlerine Bağlı Bir Araştırma”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1): 221-240.
  • Rızaoğlu, B. (2004). Turizm Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Tüzüntürk, S. (2007). “Ekonometri Bölümü Mezunlarının Çalışma Hayatına Girişi: Deneysel Bir Alan Çalışması”, 8. Türkiye Ekonometri ve İstatistik Kongresi, 24-25 Mayıs, Malatya.
  • Winter, C. K. ve Davis, S.F. (2006). “Organic Foods. Journal of Food Science”, 71(9): 117-124.
  • Yılmaz, V. Çelik, H.E. ve Yağızer, C. (2009). Çevresel Duyarlılık ve Çevresel Davranışın Ekolojik Ürün Satın Alma Davranışına Etkilerinin Yapısal Eşitlik Modeliyle Araştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 1-14.
  • Zinkhan, G.M. ve Carlson, L. (1995). “Green Advertising and the Reluctant Consumer”. Journal of Advertising, 24(2): 1-6.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selma Karabaş Bu kişi benim

A. Zafer Gürler Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Karabaş, S., & Gürler, A. Z. (2012). ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI ÜZERİNE ETKİLİ FAKTÖRLERİN LOGİT REGRESYON ANALİZİ İLE TAHMİNLENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(10), 129-156. https://doi.org/10.14520/adyusbd.272

Cited By






Iğdır İl’inde Organik Gıda Bilgi Düzeyinin Belirlenmesi
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım ve Doğa Dergisi
İbrahim Hakkı KADİRHANOĞULLARI
https://doi.org/10.18016/ksutarimdoga.vi.890284