BibTex RIS Kaynak Göster

The Researches of Turkey At Berlin Phonography Archieve and Turkish Quintette at German National Library

Yıl 2010, Sayı: 4, 8 - 20, 01.06.2010

Öz

Berlin Phonograph Archieve has been the center for many field researchers and musicologists all over the world since it was established. Berline Ecole’s establishers are known as the establishers of this intitute as well. The institution, which has been inactive or passive after the World War Second, has shown a remarkably vivid reactivity in recent years, and perserving candle documents over than a century ,which are considered as valuable historical inscriptions, tranformed them into a digital formation in a great Project. In this study, we try to find out the significance of Berline’s phonogragpic Archieve in terms of Turkey and Turkish musicology and to convey some more new information to Turkish musicology. Again, along with this study, we try to underline the importance of musicians for this institute; as we Have known them as “Turkish Quintette”; Ahmed Adnan Saygun,Ulvi Cemal Erkin, Hasan Ferit Anlar, Necil Kazım Akses and Cemal Reşit Rey,based on the data of German National Library. In this study, we have tried to figure out some important statistic indications about “Turkish Quintette” using comparason technic.

Kaynakça

  • ABRAHAM, O. ve Hornbostel, E.M; Phonographierte türkische Melodien. Zeitschrift für Ethnologie 36. (1904), Nachdruck S. 2003–221, in Sammelbande für vergleichende Musikwissenschaft I, (1922), S: 233–250. 1922.
  • CAN, M. C; XV. Yüzyıl Türk Musikisi Nazariyatı (Ses Sistemi), Marmara 2001, Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İslam Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul, 2001.
  • ÇIĞ, Muazzez İlmiye; Uygarlığın Kökeni Sümerliler–1. Kaynak Yayınları, İstanbul. 2007.
  • EMNALAR, A. (1998). Tüm Yönleriyle Türk Halk Müziği ve Nazariyatı. Ege Üniversitesi Basımevi.
  • ERGUR, A. (2004). Biyografya 5 Ahmed Adnan Saygun. Bağlam Yayınları.
  • GAZİMİHAL, M.R. (1939). Türkiye-Avrupa Musiki Münasebetleri, C. 1, İstanbul.
  • Phonographierte türkische Meldodien: 'Kayıt altına alınmış Türkçe melodiler'.
  • GRAF, W. (1974). Die Vergleichende Musikwissenschaft İn Österreich Seit 1896.- Yearbook Of The İnternational Folk Music Council/15.
  • YILDIZ, Dinçer; Doğumunun 100. yılında Ahmed Adnan Saygun-. Sun Yayınları/Müzikoloji Dizisi, 2007.
  • LULL, J. (2000). Popüler müzik iletişim. Çiviyazıları, İstanbul.
  • SİMON, A. (2000). Das Berliner Phonogramm-Archiv 1900–2000. Sammlungen der traditionellen Musik der Welt/ The Berlin Phonogramm-Archiv 1900-2000. Collection of Traditional Music of the World. VWB- Verlag für Wissenschaft und Bildung. Berlin.
  • MERRİAM, A. (1997). Definitions of „Comparative Musicology“and „Ethnomusicology“: an Historical- Theoretical Perspective. In: Ethnomusicology, 21/2, 1977.
  • MGG; Bärenreiter Metzler. Die Musik Geschichte und Gegenwart. Enzyklopädie der Musik. Band 6. S:1259– 1293.
  • SAY, F. (2007). Müzik Yazıları. Müzik ve Politika. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • STUMPF, C. (2007). (1883–90). Tonpsychologie -Ses psikolojisi. 2 cilt. (1911)-Die Anfänge der Musik‘-Müziğin başlangıcı.
  • Türk Folkloru Araştırmaları Yıllığı (1976). Kültür Bakanlığı Milli Folklor Araştırma Dairesi Yayınları: 25, Süreli Yayınlar Dizisi: 3.
  • http://www.unesco-heute.de/202/simon.htm (2008’ de alındı).
  • http://www.smb.museum/smb/home/index.php?lang=de (01.06.2008’de alındı).
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Phonograph (2008’ de alındı).
  • http://www.d-nb.de/ (2010’da alındı).

Berlin Fonograf Arşivinde Türkiye Araştırmaları ve Alman Milli Kütüphanesinde Türk Beşlileri

Yıl 2010, Sayı: 4, 8 - 20, 01.06.2010

Öz

Berlin Fonograf Arşivi1Ahmed Adnan Saygun kuruluşundan bu yana, dünyadaki birçok saha araştırmacısı ve müzikolog tarafından önemli çalışma merkezi konumda olmuştur. Berlin ekolünün kurucuları aynı zamanda bu kurumun da kurucuları olarak da bilinmektir. İkinci dünya savaşından sonra sessizliğe bürünen bu kurum, son yıllarda tekrar bir canlanma yaşamakta ve bir asrı aşkın süredir muhafaza ettiği tarihi belge niteliğindeki mum kayıtlarını geniş kapsamlı bir proje dâhilinde dijital ortama aktarmaktadır. Bu çalışmamızda Berlin Fonograf Arşivi’nin Türkiye ve Türk müzikolojisi açısından önemini ortaya koyarak Türk müzikolojisine yeni bilgiler aktarmaya çalışmaktayız. Yine bu çalışmaya paralel olarak, Alman Milli Kütüphanesinin verilerine dayanarak, “Türk Beşlileri” olarak bildiğimiz; , Ulvi Cemal Erkin, Hasan Ferit Alnar, Necil Kazım Akses ve Cemal Reşit Rey'in bu kurum için önemini ortaya koymaktayız. Çalışmamızda, “Türk Beşlileri” hakkında önemli istatistik bilgileri sunarak bir karşılaştırma yapmakta yeni bulgular elde etmeye çalışmaktayız

Kaynakça

  • ABRAHAM, O. ve Hornbostel, E.M; Phonographierte türkische Melodien. Zeitschrift für Ethnologie 36. (1904), Nachdruck S. 2003–221, in Sammelbande für vergleichende Musikwissenschaft I, (1922), S: 233–250. 1922.
  • CAN, M. C; XV. Yüzyıl Türk Musikisi Nazariyatı (Ses Sistemi), Marmara 2001, Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İslam Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul, 2001.
  • ÇIĞ, Muazzez İlmiye; Uygarlığın Kökeni Sümerliler–1. Kaynak Yayınları, İstanbul. 2007.
  • EMNALAR, A. (1998). Tüm Yönleriyle Türk Halk Müziği ve Nazariyatı. Ege Üniversitesi Basımevi.
  • ERGUR, A. (2004). Biyografya 5 Ahmed Adnan Saygun. Bağlam Yayınları.
  • GAZİMİHAL, M.R. (1939). Türkiye-Avrupa Musiki Münasebetleri, C. 1, İstanbul.
  • Phonographierte türkische Meldodien: 'Kayıt altına alınmış Türkçe melodiler'.
  • GRAF, W. (1974). Die Vergleichende Musikwissenschaft İn Österreich Seit 1896.- Yearbook Of The İnternational Folk Music Council/15.
  • YILDIZ, Dinçer; Doğumunun 100. yılında Ahmed Adnan Saygun-. Sun Yayınları/Müzikoloji Dizisi, 2007.
  • LULL, J. (2000). Popüler müzik iletişim. Çiviyazıları, İstanbul.
  • SİMON, A. (2000). Das Berliner Phonogramm-Archiv 1900–2000. Sammlungen der traditionellen Musik der Welt/ The Berlin Phonogramm-Archiv 1900-2000. Collection of Traditional Music of the World. VWB- Verlag für Wissenschaft und Bildung. Berlin.
  • MERRİAM, A. (1997). Definitions of „Comparative Musicology“and „Ethnomusicology“: an Historical- Theoretical Perspective. In: Ethnomusicology, 21/2, 1977.
  • MGG; Bärenreiter Metzler. Die Musik Geschichte und Gegenwart. Enzyklopädie der Musik. Band 6. S:1259– 1293.
  • SAY, F. (2007). Müzik Yazıları. Müzik ve Politika. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • STUMPF, C. (2007). (1883–90). Tonpsychologie -Ses psikolojisi. 2 cilt. (1911)-Die Anfänge der Musik‘-Müziğin başlangıcı.
  • Türk Folkloru Araştırmaları Yıllığı (1976). Kültür Bakanlığı Milli Folklor Araştırma Dairesi Yayınları: 25, Süreli Yayınlar Dizisi: 3.
  • http://www.unesco-heute.de/202/simon.htm (2008’ de alındı).
  • http://www.smb.museum/smb/home/index.php?lang=de (01.06.2008’de alındı).
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Phonograph (2008’ de alındı).
  • http://www.d-nb.de/ (2010’da alındı).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Bulgan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bulgan, M. (2010). Berlin Fonograf Arşivinde Türkiye Araştırmaları ve Alman Milli Kütüphanesinde Türk Beşlileri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(4), 8-20.