BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketicilerin Ambalajlı Meyve Suyu Tüketim Alışkanlıkları ve Satın Alımlarında Ambalajın Etkisi: Adana İli Meyve Suyu Tüketimi Örneği

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 7 - 17, 01.12.2019

Öz

Perakende sektöründe yaşanan büyük gelişmeler, değişimler ve artan rekabet şartları göz önüne alındığında ürünlerin pazarlanması ve satışları aşamalarında etkili faktörlerden biri olan ambalajlamanın önemi daha da artmaktadır. Özellikle gıda ürünlerinin pazarlanmasında ambalajlamanın önemi büyüktür. Bu çalışmada meyve suyu ambalajlarının tüketicilerin satın alma davranışlarına olan etkilerini araştırmak amacıyla Adana ili kentsel alanda 480 tüketici ile yüz yüze görüşmeler yapılarak anket çalışması yapılmıştır. Bu çalışma tüketicilerin meyve suyu satın alma karar sürecinde ambalajın öneminin analiz edilmesinde yardımcı olmaktadır. Araştırma sonucunda tüketicilerin büyük bir çoğunluğunun meyve suyu ambalajlarının insan sağlığına, çevre ve doğaya dost olduklarını düşündükleri, daha çok bir litrelik ebatlarda ambalajları tercih ettikleri ve sırf ambalajını beğendikleri için meyve suyu satın aldıkları belirlenmiştir. Ayrıca tüketicilerin meyve suyu ambalaj tercihinde en çok aradıkları hususlar sırasıyla sağlıklı olması, kaliteli olması, fiyatının uygun olması ve güvenilir olması olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • ABDALKRIM, G.M., AL-HREZAT, R.S., 2013. The Role of Packaging in Consumer’s Perception of Product Quality at the Point of Purchase. European Journal of Business and Management, Vol. 5, No. 4, 69-82.
  • AKPINAR, M.G., GÜL, M., ORAL, M.A., AKAY, A.Ş., GÜLCAN, S., 2015. Meyve Suyu Ürünleri Satınalma Tercihinde Ambalaj Faktörünün Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 44, Kütahya, 58-67.
  • ALAGÖZ, S.B., EKİCİ, N., 2009. Ambalaja İlişkin Tutum ve Davranışlar: Karaman İli Araştırması. Karamanoğlu Mehmet Bey Üni., İİBF Dergisi, Yıl 11, Sayı 17, 84-94.
  • AMPUERO, O., VİLA, N., 2006. Consumer Perceptions of Product Packaging. Journal of Consumer Marketing, Volume 23/2, United Kingdom, page 100-112.
  • ERDAL, G., 2013. Ambalajın Dili ve Psikolojik Etkisi. Akademik Bakış Dergisi, Sayı 35, Kırgızistan, 1-10.
  • GÖKALP, F., 2007. Gıda Ürünleri Satın Alma Davranışında Ambalajın Rolü. Ege Akademik Bakış, 7 (1), 79-97.
  • İSLAMOĞLU, A.H., 2008. Pazarlama Yönetimi. Beta Basım ve Dağ. A.Ş., 4. Baskı, İstanbul, 496s.
  • KIZILASLAN, N., KIZILASLAN, H., 2008. Tüketicilerin Satın Aldıkları Gıda Maddeleri İle İlgili Bilgi Düzeyleri ve Tutumları (Tokat İli Örneği). Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, Cilt 22, Sayı 2, Bursa, 67-74.
  • KÜÇÜK, O., 2002. Tüketici Satınalma Davranışında Ambalajın Rolü. Pazarlama Dünyası Dergisi, 2, Mart-Nisan.
  • LAMB, C. W., HAIR, J. F., MACDENIEL, C., 2004. Marketing. Thompson South Western Canada, 7th Edition, 774s.
  • MONTELPARE, W. J., 1999. A Review of Concepts in the Computations of Sample Size, The Webbed lakeheadu.ca/~kinesiology/Wmontelp/SampSize/sld001.htm, (Erişim Tarihi: 07 Eylül 2017)
  • https://web.archive.org/web/20020202112449/http://www.
  • MUCUK, İ., 2009. Pazarlama İlkeleri. Türkmen Kitabevi, 17. Baskı, İstanbul, 440s.
  • ÖZ, M., KAZAK, M., 2016. Taklit ve Esinlenme: Ambalajın Tüketici Satın Alma Kararları Üzerindeki Etkisi ve Karaman’da Bir Uygulama. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18 (30):41-56, Karaman.
  • ŞAHİN, A., MERAL, H., AYTOP, Y., 2016. Yeşil Pazarlamada Tüketici Algısı: İçecek Sektörü Örneği. 12. Tarım Ekonomisi Kongresi, Isparta, 613-622.
  • TEK, Ö. B., 1999. Pazarlama İlkeleri, Global Yönetimsel Yaklaşım, Türkiye Uygulamaları. 8.Baskı, İstanbul, 920s.
  • TOPUZOĞLU, A., HIDIROĞLU, S., AY, P., ÖNSÜZ, F., İKİIŞIK, H., 2007. Tüketicilerin Gıda Ürünleri İle İlgili Bilgi Düzeyleri ve Sağlık Risklerine Karşı Tutumları. Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı, İstanbul, 6(4): 253-258.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu), 2019. “Adana İli Nüfus Bilgileri”, http://www.tuik.gov.tr (Erişim Tarihi: Ocak 2019)
Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 7 - 17, 01.12.2019

Öz

Considering the great developments, changes and increasing competition conditions in the retail sector, the importance of packaging, which is one of the effective factors in the marketing and sales of products, increases. Especially in the marketing of food products, packaging is of great importance. In this study, in order to investigate the effects of fruit juice packages on purchasing behavior of consumers, face to face interviews were conducted with 480 consumers in urban area of Adana. This study helps consumers analyze the importance of packaging in the process of purchasing fruit juice. As a result of the research, it was determined that most of the consumers thought that their fruit juice packages were friendly to human health, environment and nature, they preferred packages of one liter size and they bought fruit juice just because they liked the packaging. In addition, the most common issues that consumers seek in fruit juice packaging preference are determined as being healthy, high quality, affordable price and reliable.

Kaynakça

  • ABDALKRIM, G.M., AL-HREZAT, R.S., 2013. The Role of Packaging in Consumer’s Perception of Product Quality at the Point of Purchase. European Journal of Business and Management, Vol. 5, No. 4, 69-82.
  • AKPINAR, M.G., GÜL, M., ORAL, M.A., AKAY, A.Ş., GÜLCAN, S., 2015. Meyve Suyu Ürünleri Satınalma Tercihinde Ambalaj Faktörünün Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 44, Kütahya, 58-67.
  • ALAGÖZ, S.B., EKİCİ, N., 2009. Ambalaja İlişkin Tutum ve Davranışlar: Karaman İli Araştırması. Karamanoğlu Mehmet Bey Üni., İİBF Dergisi, Yıl 11, Sayı 17, 84-94.
  • AMPUERO, O., VİLA, N., 2006. Consumer Perceptions of Product Packaging. Journal of Consumer Marketing, Volume 23/2, United Kingdom, page 100-112.
  • ERDAL, G., 2013. Ambalajın Dili ve Psikolojik Etkisi. Akademik Bakış Dergisi, Sayı 35, Kırgızistan, 1-10.
  • GÖKALP, F., 2007. Gıda Ürünleri Satın Alma Davranışında Ambalajın Rolü. Ege Akademik Bakış, 7 (1), 79-97.
  • İSLAMOĞLU, A.H., 2008. Pazarlama Yönetimi. Beta Basım ve Dağ. A.Ş., 4. Baskı, İstanbul, 496s.
  • KIZILASLAN, N., KIZILASLAN, H., 2008. Tüketicilerin Satın Aldıkları Gıda Maddeleri İle İlgili Bilgi Düzeyleri ve Tutumları (Tokat İli Örneği). Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, Cilt 22, Sayı 2, Bursa, 67-74.
  • KÜÇÜK, O., 2002. Tüketici Satınalma Davranışında Ambalajın Rolü. Pazarlama Dünyası Dergisi, 2, Mart-Nisan.
  • LAMB, C. W., HAIR, J. F., MACDENIEL, C., 2004. Marketing. Thompson South Western Canada, 7th Edition, 774s.
  • MONTELPARE, W. J., 1999. A Review of Concepts in the Computations of Sample Size, The Webbed lakeheadu.ca/~kinesiology/Wmontelp/SampSize/sld001.htm, (Erişim Tarihi: 07 Eylül 2017)
  • https://web.archive.org/web/20020202112449/http://www.
  • MUCUK, İ., 2009. Pazarlama İlkeleri. Türkmen Kitabevi, 17. Baskı, İstanbul, 440s.
  • ÖZ, M., KAZAK, M., 2016. Taklit ve Esinlenme: Ambalajın Tüketici Satın Alma Kararları Üzerindeki Etkisi ve Karaman’da Bir Uygulama. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18 (30):41-56, Karaman.
  • ŞAHİN, A., MERAL, H., AYTOP, Y., 2016. Yeşil Pazarlamada Tüketici Algısı: İçecek Sektörü Örneği. 12. Tarım Ekonomisi Kongresi, Isparta, 613-622.
  • TEK, Ö. B., 1999. Pazarlama İlkeleri, Global Yönetimsel Yaklaşım, Türkiye Uygulamaları. 8.Baskı, İstanbul, 920s.
  • TOPUZOĞLU, A., HIDIROĞLU, S., AY, P., ÖNSÜZ, F., İKİIŞIK, H., 2007. Tüketicilerin Gıda Ürünleri İle İlgili Bilgi Düzeyleri ve Sağlık Risklerine Karşı Tutumları. Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı, İstanbul, 6(4): 253-258.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu), 2019. “Adana İli Nüfus Bilgileri”, http://www.tuik.gov.tr (Erişim Tarihi: Ocak 2019)
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Arzu Sandallıoğlu Bu kişi benim

Arzu Seçer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sandallıoğlu, A., & Seçer, A. (2019). Tüketicilerin Ambalajlı Meyve Suyu Tüketim Alışkanlıkları ve Satın Alımlarında Ambalajın Etkisi: Adana İli Meyve Suyu Tüketimi Örneği. ADYUTAYAM Dergisi, 7(2), 7-17.