Yıl 2021, Cilt 7 , Sayı 1, Sayfalar 232 - 244 2021-03-31

Yükseköğretimde Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Deneyimleri: Üç Devlet Üniversitesinden Bir Örnek

Beyza AKSU DÜNYA [1] , Eren Can AYBEK [2] , Murat Doğan ŞAHİN [3]


Yüz yüze verilen derslerin salgından dolayı uzaktan eğitime aktarılması, iyi planlanmış, zamana yayılmış uzaktan eğitim uygulamalarından farklıdır. Bu nedenle, paydaş deneyimlerin iyi anlaşılmasının ve gereken sonuçların çıkarılarak, ders, bölüm ve kurum bazında ileriye dönük planlamaların yapılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir. Bu planlamalar yapılırken, deneyimi dinlenilmesi gereken en önemli paydaşlar ise öğrencilerdir. Bu araştırmada betimsel tarama yöntemi ile öğrencilerin acil uzaktan eğitimle yürütülen Ölçme ve Değerlendirme derslerine dair deneyimleri incelenmiştir. Veri toplama basamağında, üç farklı devlet üniversitesinde, acil uzaktan eğitimle yürütülen Ölçme ve Değerlendirme derslerine kayıtlı lisans öğrencilerine, deneyimlerini anlamak amacıyla, anket uygulanmıştır. Analizler, anket maddelerine yanıt veren 144 öğrenciden elde edilen veriler üzerinde yürütülmüştür. Veriler analiz edilirken betimsel istatistiklerden ve parametrik olmayan testlerden yararlanılmıştır. Ayrıca ankette yer alan bir adet açık uçlu maddeye verilen öğrenci yanıtları da betimsel analiz yoluyla incelenmiştir. Buna göre, öğrencilerin çoğunlukla, dersteki ölçme ve değerlendirme uygulamalarının objektifliği ve uygunluğu konusunda olumlu görüş bildirdiği, ancak uzaktan sınav süresinin yeterliliği, elektronik kaynaklara erişim imkanları ve uzaktan sınavlara hazırlanma motivasyonu gibi başlıklarda ortalama olarak, daha düşük memnuniyete sahip oldukları saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin önemli bir kısmının uygulanan uzaktan ölçme değerlendirme yöntemlerinin derse uygunluğu ile ilgili olumlu deneyimlere sahip olduğu, olumsuz görüş bildirenlerin, ödevlerin sayıca fazlalığı ve ayrılan sürenin yetersizliğine ilişkin vurgular yaptığı görülmüştür.
Ölçme ve Değerlendirme, Öğrenci deneyimleri, Covid-19, Yükseköğretim, Uzaktan Eğitim
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. AUAd, 3(2), 85-124.
  • Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Chang, F. C. (2002). Intelligent assessment of distance learning. Information Sciences, 140, 105-125.
  • Chaudhary, S. V. S. & Dey, N. (2013). Assessment in open and distance learning system (ODL): a challenge. Open Praxis, 5 (3), 207–216.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. Londra: SAGE.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. ve Hyun, H.H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw Hill.
  • Hatzipanagos, S. & Warburton, S. (2009). Feedback as dialogue: exploring the links between formative assessment and social software in distance learning. Learning Media and Technology 34 (1). 45-59.
  • Koloğlu, T. F., Kantar, M. ve Doğan, M. (2016). Öğretim elemanlarının uzaktan eğitimde hazırbulunuşluklarının önemi. AUAd, 2(1), 52-70.
  • Ogange, B. O., Agak, J. O., Okelo, K. O. & Kiprotich, P. (2018). Student perceptions of the effectiveness of formative assessment in an online learning environment. Open Praxis, 10 (1), 29–39.
  • Ouazad, A. & Page, L. (2013). Students' perceptions of teacher biases: Experimental economics in schools. Journal of Public Economics, 105, 116–130. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2013.05.002
  • Pitt, E., & N. Winstone (2018). The impact of anonymous marking on students' perceptions of fairness, feedback and relationships with lecturers. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(7):1183–1193. doi:10.1080/02602938.2018.1437594.
  • Rossiter, S. (2020). Cheating becoming an unexpected COVID-19 side effect for universities. 25 Temmuz 2020 tarihinde https://www.cbc.ca/news/canada/edmonton/cheating-becoming-an-unexpected-covid-19-side-effect-for-universities-1.5620442 adresinden erişilmiştir.
  • Turner, J. & Briggs, G. (2018). To see or not to see? Comparing the effectiveness of examinations and end of module assessments in online distance learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43 (7), 1048-1060.
  • Yue, W. S. & Kaur, S. (2016). A survey of students' perceptions on online assessment in the modular object-oriented dynamic learning environment (MOODLE). Advanced Science Letters, 12, 4082-4086.
  • Tippin, G. K., Lafreniere, K.D & Page, S. (2012). Student perception of academic grading: Personality, academic orientation, and effort. Active Learning in Higher Education, 13(1) 51–61. doi: 10.1177/1469787411429187
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0003-4994-1429
Yazar: Beyza AKSU DÜNYA (Sorumlu Yazar)
Kurum: BARTIN ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0003-3040-2337
Yazar: Eren Can AYBEK
Kurum: PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-2174-8443
Yazar: Murat Doğan ŞAHİN
Kurum: ANADOLU ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 31 Mart 2021

Bibtex @araştırma makalesi { aeusbed804016, journal = {Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi}, issn = {}, eissn = {2149-0767}, address = {}, publisher = {Ahi Evran Üniversitesi}, year = {2021}, volume = {7}, pages = {232 - 244}, doi = {10.31592/aeusbed.804016}, title = {Yükseköğretimde Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Deneyimleri: Üç Devlet Üniversitesinden Bir Örnek}, key = {cite}, author = {Aksu Dünya, Beyza and Aybek, Eren Can and Şahin, Murat Doğan} }
APA Aksu Dünya, B , Aybek, E , Şahin, M . (2021). Yükseköğretimde Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Deneyimleri: Üç Devlet Üniversitesinden Bir Örnek . Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 7 (1) , 232-244 . DOI: 10.31592/aeusbed.804016
MLA Aksu Dünya, B , Aybek, E , Şahin, M . "Yükseköğretimde Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Deneyimleri: Üç Devlet Üniversitesinden Bir Örnek" . Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 (2021 ): 232-244 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/aeusbed/issue/61082/804016>
Chicago Aksu Dünya, B , Aybek, E , Şahin, M . "Yükseköğretimde Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Deneyimleri: Üç Devlet Üniversitesinden Bir Örnek". Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 (2021 ): 232-244
RIS TY - JOUR T1 - Yükseköğretimde Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Deneyimleri: Üç Devlet Üniversitesinden Bir Örnek AU - Beyza Aksu Dünya , Eren Can Aybek , Murat Doğan Şahin Y1 - 2021 PY - 2021 N1 - doi: 10.31592/aeusbed.804016 DO - 10.31592/aeusbed.804016 T2 - Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 232 EP - 244 VL - 7 IS - 1 SN - -2149-0767 M3 - doi: 10.31592/aeusbed.804016 UR - https://doi.org/10.31592/aeusbed.804016 Y2 - 2021 ER -
EndNote %0 Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Yükseköğretimde Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Deneyimleri: Üç Devlet Üniversitesinden Bir Örnek %A Beyza Aksu Dünya , Eren Can Aybek , Murat Doğan Şahin %T Yükseköğretimde Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Deneyimleri: Üç Devlet Üniversitesinden Bir Örnek %D 2021 %J Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi %P -2149-0767 %V 7 %N 1 %R doi: 10.31592/aeusbed.804016 %U 10.31592/aeusbed.804016
ISNAD Aksu Dünya, Beyza , Aybek, Eren Can , Şahin, Murat Doğan . "Yükseköğretimde Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Deneyimleri: Üç Devlet Üniversitesinden Bir Örnek". Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 / 1 (Mart 2021): 232-244 . https://doi.org/10.31592/aeusbed.804016
AMA Aksu Dünya B , Aybek E , Şahin M . Yükseköğretimde Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Deneyimleri: Üç Devlet Üniversitesinden Bir Örnek. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021; 7(1): 232-244.
Vancouver Aksu Dünya B , Aybek E , Şahin M . Yükseköğretimde Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Deneyimleri: Üç Devlet Üniversitesinden Bir Örnek. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021; 7(1): 232-244.
IEEE B. Aksu Dünya , E. Aybek ve M. Şahin , "Yükseköğretimde Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Deneyimleri: Üç Devlet Üniversitesinden Bir Örnek", Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 7, sayı. 1, ss. 232-244, Mar. 2021, doi:10.31592/aeusbed.804016