Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, , 318 - 351, 31.12.2018
https://doi.org/10.33722/afes.471240

Öz

Kaynakça

  • Adorno, Theodor. W. (2003). “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek”, Cogito, Sayı: 36, Yaz.Adorno, W. Thedor & Horkheimer, Max (2014). Aydınlanmanın Diyalektiği, İstanbul: Kabalcı Yayınları.Baudrillard, Jean (1991). Sessiz Yığınların Gölgesinde ya da Toplumsalın Sonu (çev. Oğuz Adanır), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Chomsky, Nooam (2013). Medya Denetimi, İstanbul: Everest Yayınları.Dayı, Didem (2013). “Metafor, Bellek, Görüntü”, Görüntü Üretimi ve Gündelik Hayat(ed. D. Dayı & E. Tekcan), İstanbul: Kırk Yayınevi.Debord, Guy (2017). Gösteri Toplumu, İstanbul: Ayrıntı YayınlarıErdoğan, İrfan & Alemdar, Korkmaz (2002). Öteki Kuram, Ankara: Erk Yayınevi.Erkman, Fatma (1987). Göstergebilimine Giriş, İstanbul: Alan Yayıncılık. Giddens, Anthony (2014a). Modernliğin Sonuçları (çev. E. Kuşdil), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Giddens, Anthony (2014b). Modernite Birey ve Kimlik (çev. Ü. Tatlıcan), İstanbul: Say Yayınları.Heyet (1990). El-Mu’cemu’l-Vesîd, İstanbul: Çağrı Yayınları.Güngör, Süleyman (2001). Türkiye Cumhuriyeti’nin İlk Yıllarında Politikacı- Aydın İlişkisi, Ankara: Nobel Yayınları.Kellner, Douglas (2013). Medya Gösterisi, İstanbul: Açılım Kitap.Kellner, Douglas (2005). “Kültür Endüstrileri”, Kitle iletişim Kuramları( der. Erol Mutlu), Ankara: Ütopya Yayınevi. Kızılçelik, Sezgin (2004). Sosyal Bilimleri Yeniden Yapılandırmak, Ankara: Anı Yayıncılık. Marshall, Gordon (1999). Sosyoloji Sözlüğü (çev. O. Akınhay & D. Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.Paçacı, İbrahim (2007). “Tesettür”, Dini Kavramlar Sözlüğü, Ankara: D.İ.B. Yayınları.Postman, Neil (2010). Televizyon Öldüren Eğlence (Çev. Osman Akınhay), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Smith, Anthony D. (2011). Toplumsal Değişme Anlayışı, İstanbul: Gündoğan Yayınları.Swingwood, Alan (1996). Kitle Kültürü Efsanesi (Çev. A. Kansu). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Tekcan, Elvan (2013). “Tükenen Tüketim Çağında Hakiki Gerçekliğine Öykünen San’at”, Görüntü Üretimi ve Gündelik Hayat (ed. D. Dayı & E. Tekcan), İstanbul: Kırk Yayınevi.Turgul, Kurtcebe(2013). “Görüntü Üretimi ve Gündelik Hayat Üzerine Yüzeysel Notlar”. Görüntü Üretimi ve Gündelik Hayat (ed. D. Dayı & E. Tekcan), İstanbul: Kırk Yayınevi.Yağlı, Soner (2006). “Gündelik Hayatımızda Akıl Tutulması: Medya Uygulamalarında Tüketim İdeolojisinin İzlerini sürmek”, Gündelik Hayat ve Medya (Ed.S. İçin Akçalı), Ankara: Babil Yayınları.
  • İnternet Sitelerihttp://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a7b38e113cfb3.49727874Universal MccanWave 9, (2017), http://www.yugatech.com/web-20/universal-mccann-social-media-research-wave-9/#ip1CcLwe8aXk3ctw.97 (erş. 11.01.2018)https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview

Death of The Subject In The Modern World And Manifestation Without Truth As A Struggle For Existence; Exhibition

Yıl 2018, , 318 - 351, 31.12.2018
https://doi.org/10.33722/afes.471240

Öz

At the beginning of the modern period in the West, positive aspects of
modernity, such as freedom, welfare, industrialization, scientific progress and
technological advancements, were underlined, while the potential side effects
of the contemporary modernity were overlooked. When the side effects of
modernity started to emerge in the nineties, the Enlightenment thinkers
suggested that modernity could have no side effects and, even if it did, those
side effects could be eliminated through the means provided by modern life.

In the nineties, the restrictive, standardizing and binding side effects
of modernity, which consequently caused the alienation of men, began to make
their presence felt to an unignorable extent. The extreme standardization
imposed on people by capitalism, the production method of modern life, resulted
in the disappearance of individual differences by time and the appearance of
highly resembling individuals, which led to a kind of alienation in the sense
of growing distant from the varietal characteristics of human. Such a
self-alienated individual, the subject of whom is dead, has embarked on a
struggle for existence. However, the self-alienated individual struggles by
using the tools of capitalism and by remaining within the modern life, which
turns the struggle into a show, rather than a true struggle. In brief, the
individual’s reaction to the “as if” life imposed by the modern life appears as
an “as if” reaction.





This study focuses on the modern life’s process that involves creating
resembling individuals and killing the subject, and the consequential “as if”
life of the individual as a struggle for existence at the end of that process;
false appearance (exhibition).

Kaynakça

  • Adorno, Theodor. W. (2003). “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek”, Cogito, Sayı: 36, Yaz.Adorno, W. Thedor & Horkheimer, Max (2014). Aydınlanmanın Diyalektiği, İstanbul: Kabalcı Yayınları.Baudrillard, Jean (1991). Sessiz Yığınların Gölgesinde ya da Toplumsalın Sonu (çev. Oğuz Adanır), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Chomsky, Nooam (2013). Medya Denetimi, İstanbul: Everest Yayınları.Dayı, Didem (2013). “Metafor, Bellek, Görüntü”, Görüntü Üretimi ve Gündelik Hayat(ed. D. Dayı & E. Tekcan), İstanbul: Kırk Yayınevi.Debord, Guy (2017). Gösteri Toplumu, İstanbul: Ayrıntı YayınlarıErdoğan, İrfan & Alemdar, Korkmaz (2002). Öteki Kuram, Ankara: Erk Yayınevi.Erkman, Fatma (1987). Göstergebilimine Giriş, İstanbul: Alan Yayıncılık. Giddens, Anthony (2014a). Modernliğin Sonuçları (çev. E. Kuşdil), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Giddens, Anthony (2014b). Modernite Birey ve Kimlik (çev. Ü. Tatlıcan), İstanbul: Say Yayınları.Heyet (1990). El-Mu’cemu’l-Vesîd, İstanbul: Çağrı Yayınları.Güngör, Süleyman (2001). Türkiye Cumhuriyeti’nin İlk Yıllarında Politikacı- Aydın İlişkisi, Ankara: Nobel Yayınları.Kellner, Douglas (2013). Medya Gösterisi, İstanbul: Açılım Kitap.Kellner, Douglas (2005). “Kültür Endüstrileri”, Kitle iletişim Kuramları( der. Erol Mutlu), Ankara: Ütopya Yayınevi. Kızılçelik, Sezgin (2004). Sosyal Bilimleri Yeniden Yapılandırmak, Ankara: Anı Yayıncılık. Marshall, Gordon (1999). Sosyoloji Sözlüğü (çev. O. Akınhay & D. Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.Paçacı, İbrahim (2007). “Tesettür”, Dini Kavramlar Sözlüğü, Ankara: D.İ.B. Yayınları.Postman, Neil (2010). Televizyon Öldüren Eğlence (Çev. Osman Akınhay), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Smith, Anthony D. (2011). Toplumsal Değişme Anlayışı, İstanbul: Gündoğan Yayınları.Swingwood, Alan (1996). Kitle Kültürü Efsanesi (Çev. A. Kansu). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Tekcan, Elvan (2013). “Tükenen Tüketim Çağında Hakiki Gerçekliğine Öykünen San’at”, Görüntü Üretimi ve Gündelik Hayat (ed. D. Dayı & E. Tekcan), İstanbul: Kırk Yayınevi.Turgul, Kurtcebe(2013). “Görüntü Üretimi ve Gündelik Hayat Üzerine Yüzeysel Notlar”. Görüntü Üretimi ve Gündelik Hayat (ed. D. Dayı & E. Tekcan), İstanbul: Kırk Yayınevi.Yağlı, Soner (2006). “Gündelik Hayatımızda Akıl Tutulması: Medya Uygulamalarında Tüketim İdeolojisinin İzlerini sürmek”, Gündelik Hayat ve Medya (Ed.S. İçin Akçalı), Ankara: Babil Yayınları.
  • İnternet Sitelerihttp://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a7b38e113cfb3.49727874Universal MccanWave 9, (2017), http://www.yugatech.com/web-20/universal-mccann-social-media-research-wave-9/#ip1CcLwe8aXk3ctw.97 (erş. 11.01.2018)https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ensar Çetin 0000-0002-5668-4988

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Çetin, E. (2018). Death of The Subject In The Modern World And Manifestation Without Truth As A Struggle For Existence; Exhibition. Afro Eurasian Studies, 7(2), 318-351. https://doi.org/10.33722/afes.471240