Türk Mûsikîsi
makam sisteminde bazı makamlarda zaman içerinde değişimler yaşanmıştır. Kimi
makamların dizi ve seyirleri aynı kalıp isimlerinde değişiklik olmuş
(dügâh-uşşak), kimi makamlar başka makamların bünyesinde eriyerek kadim makam
olarak kalmış (çargâh-sabâ), kimi makamlar ise isimleri aynı kalsa da dizi ve
seyirleri tamamen farklı olarak nazari sistemlerde açıklanmıştır (çargâh,
zirgüleli hicaz). Arel-Ezgi Uzdilek nazarî sisteminde şed makam olarak tasnif
edilen makamlardan (hicazkâr, evcârâ, şedaraban) pek çoğunun temelini oluşturan
zirgüleli hicaz dizisi yüzyıllar içinde değişik dizi ve seyirlerle tarif
edilmiştir. Zengûle olarak adlandırılan XII-XVI. Yüzyıllar arası kullanılan
makam yapısı zamanla çargâh makamının bünyesinde erimiş, XVI. Yüzyıldan
itibaren Zengûle-Zirgüleli Hicaz adlarıyla Hicaz makamının zirgüle perdesi
kullanılan hali olarak karşımıza çıkmıştır. XX. Yüzyıla kadar devam eden bu
yapı Arel-Ezgi-Uzdilek sisteminde yine aynı isimle hicaz beşlisi+hicaz dörtlüsü
olarak kullanılmıştır. Amacımız zengûle-zirgüleli hicaz makamının tarihi seyri
içerisindeki değişimleri, başka makamlarla etkileşimlerini ve günümüzdeki
durumunu ortaya koymaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 2 |