İlhan Usmanbaş, çok sayıda yapıt üretmiş, yapıtların çoğu yurtdışında
önemli ödüller kazanmış, gerek Avrupa gerekse Amerika’da seslendirmeleri ve
kayıtları yapılmış, dünya çağdaş müzik ortamında üst sıralarda saygın bir yer
edinmiş en önemli Türk bestecilerimizden biridir. Bu makalenin amacı, İlhan
Usmanbaş’ın Solo Flüt için yazdığı Fl.-75 adlı eserinin tanıtılması, Türkiye’de
“Raslamsallık” akımının öncülerinden olan bestecinin müzik diline ve
Türkiye’deki çağdaş müziğe olan katkısına kısaca değinmektir. İlhan Usmanbaş’ın
1975 yılında Prof. Mükerrem Berk’e ithafen yazdığı bu eserin ilk seslendirilişi
yine sanatçının kendisi tarafından aynı yıl İstanbul’da gerçekleştirilmiştir.
Makalede eserin yapısal incelemesi yapılmıştır. Eser ölçüsüz bir yazım tekniği kullanılarak
yazılmış olup, gerek ritmik gerek kullanılan ses malzemesi olarak iki zıt
karakterden oluşur. İncelemede iki zıt karakterin netleşmesi ve kullanılan
ritmik öğelerin algılanması açısından icracıya ışık tutacak çözümlemelere yer
verilmektedir. Bestecinin Fl.-75 adlı eserinin yorumlanabilmesi için teknik,
ton ve yorum açısından yüksek bir düzeye sahip olunması gerekir. Bu anlamda
makalede eserdeki teknik zorlukların üstesinden gelebilmek için eserin
çalışılması sırasında icracıya destek olması hedeflenen çeşitli çalışma
yöntemleri ve kaynaklar önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 2 |