Müzik, antropologlar tarafından kültürün en önemli
konservatif öğelerinden biri olarak kendi varlığını koruyan ve toplumdaki bazı
öğeleri zaman içerisinde değişime uğratabilen bir unsur şeklinde tanımlanır. Bu
nedenle, bir toplumun müziği değişim yaşarken, bu olay etnomüzikologların
olduğu kadar, sosyal antropologlar ve kültür tarihçilerinin de ilgisini çeken
bir süreci temsil eder. 20.yüyılda toplumun her kademesinde sosyal değişimin
bir parçası olarak büyük dönüşümler yaşayan İran’ın, değişen müzikal unsurları
da çok verimli bir çalışma sahası oluşturmaktadır.
Antik dönemden beri İran müziği oldukça sofistike bir
yapıya sahiptir. Günümüzde ise İran müziğinin geçmişe dönüş yaptığı
söylenmesine rağmen, bunu ispat edecek o dönemlere ait melodiler için kesin kayıtların
mevcut olmadığı bilinir. İran müziği otoriteleri, İran’da tek bir müzikal
gelenekten ziyade birçok geleneğin varlığından bahseder. Bu çalışmada amaç, İran
müzikal tarihine genel bakışın ardından, geleneksel İran müzik teorine göre
müzikal formlar ve çalgıların tanımlamalarını yapmaktır. Araştırmada nitel araştırma
yöntemleri kullanılmış, Türkçe, İngilizce ve Farsça kaynaklardan
faydalanılmıştır. Araştırma bulguları olarak, kadim bir müzik geleneğine sahip
İran müzik kültüründe yer alan teorik unsurlar, müzik formları ve çalgılar
tespit edilmiş, saha ile ilgili araştırma önerilerinde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 3 |