Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Din Görevlilerinin Meal ve Tefsir Okumalarına Dair İlgi ve Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Sayı: 2, 41 - 57, 30.06.2024

Öz

Toplumun din algısının şekillenmesinde din görevlilerinin payı çok yüksektir. Pek çok kişi dini bilgiye ulaşmak için din görevlileri ile etkileşim halindedir. Din görevlileri, toplumun dini bilgi düzeyinin artmasında etkin rol oynadıkları gibi inandıkları doğrular ışığında nasıl yaşamaları gerektiği konusunda da etkili rehberlik yapmaktadırlar. Dini bilgi söz konusu olduğunda ilk başvurulacak kitap Kur’an’dır. Birçok din görevlisi, Kur’an’ı doğru anlamak için meal ve tefsir eserlerinden faydalanmaktadır. Din görevlilerinin meal ve tefsir okumaya yönelik ilgi ve bilgi düzeylerinin tespit edilebilmesinin bazı faydaları vardır. Meal ve tefsir okumalarına dair ilgi ve bilgi düzeylerinin düşük olduğunun tespit edilmesi, içinde bulundukları bu
durumu görmelerini ve gerekli iyileştirmeleri yapmalarını sağlayacaktır. Böylece din eğitiminin en temel kaynağı olan Kur’an’ın, dini bilgiyi topluma aktarma vazifesini üstlenmiş olan din görevlileri tarafından ne derece araştırıldığı ve anlaşılmaya çalışıldığı ortaya konmuş olacaktır. Toplumun büyük bir kesimi, dini bilgiye ulaşmak için din görevlileri ile iletişime geçmektedirler. Din görevlilerinin meal ve tefsire yönelik ilgi ve bilgi düzeylerinin tespit edilmesinin toplum için de faydalı olacağı muhakkaktır. Bu çalışma, din görevlilerinin topluma yönelik faaliyetlerinde kullandıkları tefsirî bilgilere ulaşma konusunda ne kadar ilgili olduklarını ve arka planını ne derece araştırdıklarını ortaya koyacaktır. Bu sayede toplum, o din görevlisinden edindiği bilginin yeterli olup olmadığına daha sağlıklı bir şekilde
karar verebilecektir.

Kaynakça

  • Demirci, Muhsin. Tefsir Tarihi. İstanbul: İfav, 70. Basım, 2020.
  • Dihlevî, Şah Veliyyullah. el-Fevzü’l-Kebîr fî Usûli’t-Tefsîr. ed. Fethi Güngör. çev. Yahya Yaşar. İstanbul: Beyan, 2018.
  • Gümüş, Sadrettin. “Cumhuriyet Döneminde (1923-1960 Arası) Meâl Çalışmaları”. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 5 (2015), 287-331.
  • İbn Âşûr, Muhammed Tâhir. Mukaddimetü’t-Tahrîr ve’t-Tenvîr Mine’t-Tefsîr. çev. Harun Ünal. İstanbul: Ekin Yayınları, 1. Basım, 2020.
  • İbn Cüzey el-Kelbî. Mukaddimetü’t-Teshîl Li ’Ulumi’t-Tenzîl. ed. Davut Ağbal. çev. Zeynep Demirtaş vd. İstan- bul: Rihle Kitap, 1. Basım, 2021.
  • İbn Teymiyye. Tefsir Usûlü. çev. Cemal Güzel. İstanbul: Takva, 2018.
  • Kanca, Fatih. “Yazılış Amaçları Bakımından Türkçe Kur’an Mealleri”. ULUM Dinî Tetkikler Dergisi 5/2 (Ara- lık 2022), 187-247.
  • Menna’ Halil el-Kattan. Mebâhis Fî Ulûmi’l-Kur’ân. çev. Abdulaziz Hatip - Mustafa Özçelik. İstanbul: Beka, 1. Basım, 2022.
  • Öztürk, Mustafa. “Meâl”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 04 Nisan 2024. https://islamansiklope- disi.org.tr/
  • Şen, Ercan. “İslami İlimler Fakültesi Öğrencilerinin Gözüyle Kur’an Mealleri (Afyon Kocatepe Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Örneği)”. Marife Dini Araştırmalar Dergisi 20/1 (Haziran 2020), 65-94.
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi. Hak Dini Kur’an Dili. sad. İsmail Karaçam. 10 Cilt. İstanbul: Azim Dağıtım, 2012.
  • Zürḳānį, Muhammed ʿAbdulʿaẓįm. “Menāhilü’l-ʿirfān fį ʿulūmi’l-Ḳurʾān”. el-Mektebetü’ş-Şamile. Erişim 04 Nisan 2024. https://shamela.ws/book/7249
  • Güncel Türkçe Sözlük, 04 Nisan 2024. https://sozluk.gov.tr/
  • Kur’ân Yolu. Erişim 04 Nisan 2024. https://kuran.diyanet.gov.tr/

EVALUATİON OF RELİGİOUS EDUCATİON TEACHERS' LEVEL OF KNOWLEDGE AND İNTEREST İN QUR'ANİC TEXT AND EXEGESİS

Yıl 2024, Sayı: 2, 41 - 57, 30.06.2024

Öz

Religious officials have a very high share in shaping society’s perception of religion. Many people interact with religious officials to access religious knowledge. Religious officials not only play an active role in increasing the level of religious knowledge of the society, but also provide effective guidance on how they should live in the light of the truths they believe in. When it comes to religious knowledge, the first book to be consulted is the Holy Qur’an. Many religious officers make use of translation and tafsir works in order to understand the Holy Qur’an correctly. There are some benefits of determining the level of interest and knowledge of religious officials in reading the Qur’an and tafsir. Determining that their level of interest and knowledge in reading exegesis and translation is low will enable them to see this situation and make the necessary improvements. Thus, it will be revealed to what extent the Holy Qur’an, which is the most basic source of religious education, is researched and tried to be understood by religious teachers who have the duty of transferring religious knowledge to the society. A large part of the society contacts with religious officials in order to access religious knowledge. It is certain that determining the level of interest and knowledge of religious officials towards translation and exegesis will be beneficial for the society. This study will reveal how interested religious officials are in accessing the exegetical information they use in their activities for the society and to what extent they research its background. In this way, the society will be able to decide more accurately whether the information it receives from that religious official is sufficient or not.

Kaynakça

  • Demirci, Muhsin. Tefsir Tarihi. İstanbul: İfav, 70. Basım, 2020.
  • Dihlevî, Şah Veliyyullah. el-Fevzü’l-Kebîr fî Usûli’t-Tefsîr. ed. Fethi Güngör. çev. Yahya Yaşar. İstanbul: Beyan, 2018.
  • Gümüş, Sadrettin. “Cumhuriyet Döneminde (1923-1960 Arası) Meâl Çalışmaları”. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 5 (2015), 287-331.
  • İbn Âşûr, Muhammed Tâhir. Mukaddimetü’t-Tahrîr ve’t-Tenvîr Mine’t-Tefsîr. çev. Harun Ünal. İstanbul: Ekin Yayınları, 1. Basım, 2020.
  • İbn Cüzey el-Kelbî. Mukaddimetü’t-Teshîl Li ’Ulumi’t-Tenzîl. ed. Davut Ağbal. çev. Zeynep Demirtaş vd. İstan- bul: Rihle Kitap, 1. Basım, 2021.
  • İbn Teymiyye. Tefsir Usûlü. çev. Cemal Güzel. İstanbul: Takva, 2018.
  • Kanca, Fatih. “Yazılış Amaçları Bakımından Türkçe Kur’an Mealleri”. ULUM Dinî Tetkikler Dergisi 5/2 (Ara- lık 2022), 187-247.
  • Menna’ Halil el-Kattan. Mebâhis Fî Ulûmi’l-Kur’ân. çev. Abdulaziz Hatip - Mustafa Özçelik. İstanbul: Beka, 1. Basım, 2022.
  • Öztürk, Mustafa. “Meâl”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 04 Nisan 2024. https://islamansiklope- disi.org.tr/
  • Şen, Ercan. “İslami İlimler Fakültesi Öğrencilerinin Gözüyle Kur’an Mealleri (Afyon Kocatepe Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Örneği)”. Marife Dini Araştırmalar Dergisi 20/1 (Haziran 2020), 65-94.
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi. Hak Dini Kur’an Dili. sad. İsmail Karaçam. 10 Cilt. İstanbul: Azim Dağıtım, 2012.
  • Zürḳānį, Muhammed ʿAbdulʿaẓįm. “Menāhilü’l-ʿirfān fį ʿulūmi’l-Ḳurʾān”. el-Mektebetü’ş-Şamile. Erişim 04 Nisan 2024. https://shamela.ws/book/7249
  • Güncel Türkçe Sözlük, 04 Nisan 2024. https://sozluk.gov.tr/
  • Kur’ân Yolu. Erişim 04 Nisan 2024. https://kuran.diyanet.gov.tr/
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tefsir
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Burak Kumbasar 0009-0007-8224-0655

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2024
Kabul Tarihi 16 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Kumbasar, Burak. “Din Görevlilerinin Meal Ve Tefsir Okumalarına Dair İlgi Ve Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi”. Ahi Evran İslami İlimler Fakültesi Dergisi 2 (Haziran 2024), 41-57.