Dua ve zikir içerikli eserler, toplumun çeşitli ihtiyaçlarına binaen erken dönemlerden itibaren telif edilmeye başlanmıştır. Dua, zikir, ed‘iye, ezkâr, evrâd, ‘amelü’l-yevm ve’l-leyle gibi çeşitli isimlerle kaleme alınan bu tür eserler, hadis edebiyatında önemli bir yer tutmaktadır. Bu eserler içerisinde, selef alimi ve müctehid İbn Teymiyye’nin (v. 728/1328) el-Kelimü’t-tayyib adlı çalışması dikkat çekmektedir. İbn Teymiyye, Nevevî’nin Ezkâr’ının muhtasarı olduğu belirtilen bu eserinde, Hz. Peygamber’den me’sûr dua ve zikir içerikli rivayetleri bir araya getirmiştir. İbn Teymiyye’nin el-Kelimü’t-tayyib isimli bu çalışması, istek üzerine Hanefî fakihi, muhaddis ve dil alimi Bedrüddîn el-Aynî tarafından (v. 855/1451) el-Alemü’l-heyyib fî şerhi’l-Kelimi’t-tayyib ismiyle şerh edilmiştir. el-Alemü’l-heyyib fî şerhi’l-Kelimi’t-tayyib adlı bu tasnif, Buhârî şerhiyle tanınan Aynî’nin telif ettiği ilk şerh olması özelliğini taşımaktadır. Hadis şerh edebiyatının en önemli eserlerinin ortaya konduğu bu dönemde, Aynî’nin hadis şerhçiliğinde ilk basamak niteliğini taşıyan bu eser, büyük bir önem arz etmektedir. Zira Aynî, sonraki dönemlerde sırasıyla Ebû Dâvud’un (v. 275/889) Sünen’i, Buhârî’nin (v. 256/870) Sahîh’i gibi önemli hadis eserlerini şerh etmiştir. Bu bakımdan Aynî’nin ilk şerh faaliyetinin incelenmesi ehemmiyet arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, Aynî’nin el-Alemü’l-heyyib fî şerhi’l-Kelimi’t-tayyib adlı eserinin özelliklerini, kullanılan kaynakları ve Aynî’nin eserde benimsediği hadis şerh yöntemini incelemektir. Çalışmanın kapsamını aşacağından dolayı eserdeki hadis şerh metodu tetkik edilirken diğer hadis şerhleriyle mukayese edilmesi hedeflenmemiştir. Şerhin özellikleri; ismi, müellife nispeti ve telif sebebi gibi hususlar zikredilerek ele alınmıştır. Bu bağlamda ismi ve nispeti konusunda herhangi bir ihtilaf söz konusu değildir. Eserin şerhine sebep olan unsur, ilim talebelerinin Aynî’den istekte bulunmalarıdır. Şerhin kaynakları incelendiğinde ise burada hadis kaynakları göze çarpmaktadır. Zira Aynî’nin şerhte hadis kaynaklarından sıklıkla yararlandığı müşahede edilmektedir. Şerh metodu ise birincisi usul, ikincisi metin olmak üzere iki açıdan ele alınmıştır. Şerhin metoduna dair bu iki başlığın her biri için alt başlıklar açılarak konu detaylı bir şekilde incelenmiştir.
Works focused on supplication (du‘a) and remembrance (dhikr) began to be authored from the early Islamic periods to address various societal needs. These works, written under titles such as du‘a, dhikr, ad‘iya, adhkar, awrad, and ‘amal al-yawm wa-l-layla, hold a significant place in the literature of hadith. Among these works, the treatise Al-Kalim al-Tayyib by the prominent Salaf scholar and mujtahid Ibn Taymiyyah (d. 728/1328) stands out. In this work, which is noted to be an abridgment of al-Nawawī's Al-Adhkār, Ibn Taymiyyah compiled supplications (du‘ā) and remembrances (dhikr) authentically attributed to the Prophet Muhammad. Upon request, this work, titled Al-Kalim al-Tayyib, was later commented upon by the Ḥanafī jurist, hadith scholar, and linguist Badr al-Dīn al-‘Aynī (d. 855/1451), under the title Al-‘Alam al-Hayyib fī Sharḥ al-Kalim al-Tayyib. This commentary, Al-‘Alam al-Hayyib fī Sharḥ al-Kalim al-Tayyib, holds the distinction of being the first commentary authored by al-‘Aynī, who is renowned for his commentary on Sahīh al-Bukhārī. This is because al-‘Aynī later went on to comment on significant hadith works, such as Sunan by Abū Dāwūd (d. 275/889) and Ṣaḥīḥ by al-Bukhārī (d. 256/870). From this perspective, examining al-‘Aynī’s first commentary activity holds particular importance. The aim of this study is to analyze the characteristics of al-‘Aynī’s work Al-‘Alam al-Hayyib fī Sharḥ al-Kalim al-Tayyib, the sources he utilized, and the method of hadith commentary he adopted in the work. However, due to the scope of this study, a comparison of his hadith commentary method with other hadith commentaries has not been undertaken. The features of the commentary have been addressed by discussing aspects such as its title, attribution to the author, and the reason for its composition. In this context, there is no disagreement regarding its title or attribution. The impetus for writing the commentary was the request of students of knowledge from al-‘Aynī. When examining the sources of the commentary, hadith sources stand out, as it is observed that al-‘Aynī frequently utilized hadith collections in his work. The commentary method has been analyzed from two perspectives: methodology (usul) and content (matn). Each of these two main headings has been further divided into subheadings, allowing for a detailed examination of the subject.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dini Araştırmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 3 |