Demokratik toplumların inşasında en önemli araçlardan biri, eğitim faaliyetleridir. Bunun içinde yurttaşlık eğitiminin kayda değer ayrı bir yeri vardır. Hem devlet düzeyinde hem de birey ve toplum alanında, görüş ve düşünceleriyle kitleleri etkileyen önemli düşünür ve filozoflar, geçmişte olduğu gibi günümüzde de etkili olmaktadır. 20. yüzyıl düşünce dünyasının en ünlü filozoflarından birisi olarak ön plana çıkan Bertrand Russell (1872-1970), gerek eserlerinin sayısı, gerek ele alıp incelediği konular (matematik felsefesi, bilgi teorisi, tarih felsefesi, ahlâk, din, politika, sosyoloji, psikoloji, eğitim vb.) ve gerekse görüşlerine etki ettiği filozofların çokluğu bakımından şüphesiz ki, oldukça önemli bir yere sahiptir. Bu açıklamalardan hareketle bu çalışma, doküman temelli nitel bir araştırmadır. Çalışmanın temel amacı, Bertrand Russell’ın yurttaşlık eğitimine yönelik düşüncelerini kapsamlı bir şekilde analiz ederek, günümüz yurttaşlık eğitimine dair öneriler sunmaktır. Russell, demokratik bir toplumun oluşumu ve devamı için eğitimin önemli bir araç olduğunu belirtmiştir. Bertnard Russell’e göre “iyi yurttaş” kavramı, bireylerin toplumsal normlara ve kurallara uygun, toplumsal faydayı gözeten bir şekilde yetiştirilmesini ifade ederken; “iyi bireyin” ise kendi bireysel gelişimini gerçekleştirmeyi hedeflediğini belirtmiştir. Ayrıca Russell’ê göre eğitim, birey yönünden değil toplum yönünden ele alınması gerektiğini ve temel görevinin yararlı yurttaşlar yetiştirmek olduğunu ileri sürmüştür. Ayrıca devletin toplumsal düzeni korumak için belirli normlara uygun yurttaşlar yetiştirmesi, durumun bireysel yaratıcılık ve eleştirel düşünceyi engelleyebileceğini ifade etmiştir. Russell'a göre, yurttaşlık eğitiminin başarılı olması için öncelikle bu öğretimin nihai hedefleri ve uygulama sonuçlarının kapsamlı bir şekilde anlaşılması gerekmektedir. Sonuç olarak küresel vatandaşlık kavramına da değinen Russell, yurttaşlık eğitimi ile ilgili görüşleri tartışmaya açık olup günümüzün modern toplumlarına yararlı olabilecek önemli açıklamalarda bulunmuştur.
Bertnard Russell demokratik eğitim yurttaşlık eğitimi toplum
Bu araştırma etik kurul izni gerektiren çalışmalar kapsamında değildir.
One of the most important tools in the construction of democratic societies is education. In this context, civic education has a special place. Important thinkers and philosophers who have influenced the masses with their views and thoughts, both at the state level and in the field of the individual and society, are influential today as they were in the past. Bertrand Russell (1872-1970), who stands out as one of the most famous philosophers of the 20th century thought world, undoubtedly has a very important place in terms of both the number of his works, the subjects (philosophy of mathematics, theory of knowledge, philosophy of history, religion, politics, sociology, education, etc.) and the number of philosophers whose views he influenced. Based on these explanations, this study is a qualitative document-based research. The main purpose of the study is to comprehensively analyze Bertnard Russell discussed the concepts of “good individual” and “good citizen” with a critical approach, and according to him, the concept of “good citizen” refers to the upbringing of individuals in accordance with social norms and rules, and in a way that is socially beneficial, while the concept of “good individual” aims to realize the individual's individual development, originality and potential. According to Russell, for civic education to be successful, a comprehensive understanding of its ultimate goals and practical implications is necessary. In conclusion, Russell also touches upon the concept of global citizenship and his views on civic education are open to debate.
Bertnard Russell democratic education civic education society
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 17 |
Artuklu Humanities Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.