Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Instagram Kullanıcılarının Kullanım Motivasyonları ve Instagram Takip Davranışlarının İncelenmesi

Yıl 2018, , 127 - 146, 01.07.2018
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.3.008.x

Öz

Sosyal medya, geleneksel medyanın gönderici baskın yapısının aksine kullanıcı baskın yapısı nedeniyle son on yıldır çok fazla kullanıcı ve içerik üretim sayısı ile oldukça tartışılan bir alanı oluşturmaktadır. Kendinden önceki sosyal medya araçlarından sonra, bir sosyal medya aracı olan Instagram da, fotoğraf temelli görsel sunumlara olanak tanıması sebebiyle kullanıcı sayısı hızla artan bir yapı sergilemektedir. Bu çalışma, Instagram kullanıcılarının kullanım motivasyonları ve Instagram takip davranışlarını ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu maksatla Instagram kullanıcısı olan 356 üniversite öğrencisinden yüzyüze anket tekniği ile veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler frekans tabloları ve ilişkisel karşılaştırmalar ile irdelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, Instagram kullanım motivasyonlarına dair bilgi alma ve paylaşım Instagram takip davranışlarına dair ise tanışıklık ve uzmanlık faktörleri elde edilmiştir. Araştırmada katılımcıların günlük internet kullanım süreleri, günlük sosyal medya kullanım süreleri, sosyal medyayı kaç yıldır kullandıkları değişkenleri ile faktörler arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. Buna karşın, katılımcıların cinsiyetleri ile faktörler arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır.

Kaynakça

  • Aslan, A., & Ünlü, D. (2016). Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 41-65.
  • Banzerus, A. (2016). Willingness to Accept for Instagram Accounts. First Empirical Evidence. Anchor Academic Publishing.
  • Bayraktar, S. (2017). Yargıcı ve Mudo Cıty Markalarının Sanal Ortam Temsilleri ve Intagram Örneği. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 1(2), 69-80.
  • Becan, C. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığının Haber Takibi Motivasyonları Üzerine Etkisi. Erciyes İletişim Dergisi Akademia , 5(3), 238-256.
  • Bulut, Z. A., & Doğan, O. (2017). The ABCD Typology: Profile and Motivations of Turkish Social Network Sites Users. Computers in Human Behavior 67(67), 73-83.
  • Çakmak, V., & Baş, Ü. (2017). Benlik Sunum Aracı Olarak Instagram Kullanımı. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (UHIVE)(17), 96-118.
  • Dumas, T. M., Maxwell-Smith, M., Davis, J., & Giulietti, P. (2017). Lying or Longing for Likes? Narcissism, Peer Belonging, Loneliness and Normative Versus Deceptive Like-seeking on Instagram in Emerging Adulthood. Computers in Human Behavior(71), 1-70.
  • Gibbs, M., Meese, J., Arnold, M., Nansen, B., & Carter, M. (2014). #Funeral and Instagram: Death, Social Media and Platform Vernacular. Information, Communication & Society, 18(3), 255–268.
  • Hochman, N., & Schwartz, R. (2014). Visualizing Instagram: Tracing Cultural Visual Rhythms. Social Media Visualization, 6-9.
  • Hoş, S. (2018). https://sibelhos.com/instagram-kullanici-istatistikleri-2017. Erişim Tarihi: 16.03.2018
  • Hu, Y., Manikonda, L., & Kambhampati, S. (2014). What We Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types. Proceedings of the Eighth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, 595-598.
  • Kim, D. H., Seely, N., & Jung, J.-H. (2017). Do You Prefer, Pinterest or Instagram? The Role of Image-sharing SNSs and Self-monitoring in Enhancing Ad Effectiveness. Computers in Human Behavior(70), 535-543.
  • Kuyucu, M. (2016). Instagram Radyonun Gizemini Öldürdü Mü? Radyo Kanalları ve Radyo Programcılarında Intagram Kullanımı. Ulakbilge, 4(7), 69-97.
  • Moon, J. H., Lee, E., Lee, J.-A., Choi, T., & Sung, Y. (2016). The Role of Narcissism in Self- promotion on Instagram. Personality and Individual Differences(101), 22-25.
  • Mukhina, K. D., Rakitin, S., & Visheratin, A. (2017). Detection of Tourists Attraction Points Using. Procedia Computer Science(108), 2378-2382.
  • Pittman, M., & Reich, B. (2016). Social Media and Loneliness: Why an Instagram Picture May Be Worth More Than a Thousand Twitter Words. Computers in Human Behavior(62), 155-167.
  • Pornsakulvanich, V. (2017). Personality, Attitudes, Social Influences and Social Networking Site Usage Predicting Online Social Support. Computers in Human Behavior(76), 255- 262.
  • Ramkumar, P. N., Navarro, S., Haeberle, H., Chughtai, M., Flynn, M., & Mont, M. (2017). Social Media and Total Joint Arthroplasty: An Analysis of Patient Utilization on Instagram. The Journal of Arthroplasty(32), 2694-2700.
  • Sabuncuoğlu, A., & Gülay, G. (2016). Sosyal Medyada Görsel Paylaşımından Reklamcılığa. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(15), 107-131.
  • Schmidbauera, H., Rosch, A., & Stieler, F. (2018). The 2016 US Presidential Election and Media on Instagram: Who Was in The Lead? Computers in Human Behavior(81), 148-160.
  • Sheldon, P., & Bryant, K. (2016). Instagram: Motives for Its Use and Relationship to Narcissism and Contextual Age. Computers in Human Behavior(58), 89-97.
  • Siguencia, L. O., Herman, D., Marzano, G., & Rodak, P. (2017). The Role of Social Media in Sports Communication Management: an Analysis of Polish Top League Teams’ Strategy . Procedia Computer Science(104), 73-80.
  • Tifentale, A., & Manovich, L. (2018). Competitive Photography and the Presentation of the Self. http://manovich.net/content/04-projects/090-competitive-photography-and-the- presentation-of-the self/instagram_article_at_lm_working_draft.pdf. Erişim Tarihi: 16.03.2018
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji İle Sanat İlişkisi ve Bir Dijital Sanat Örneği Olarak Instagram. ULAKBİLGE, 2(4), 87-100. doi: 10.7816/ulakbilge-02-04-07
  • Yayla, H. M. (2018). Kullanımlar ve Doyumlar Bağlamında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Instagram Örneği. Selçuk

Evaluation of Usage Motivations and Instagram Following Behaviors of Instagram Users

Yıl 2018, , 127 - 146, 01.07.2018
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.3.008.x

Öz

In contrast to the sender-dominant structure of the traditional media, social media creates a much-debated area with a large number of its users and content production for the last ten years due to its user-dominant structure. Instagram, which is a social media tool after the previous social media tools, has a rapidly increasing number of users as it allows photo-based visual presentations. This study was carried out to reveal usage motivations and Instagram following behaviors of Instagram users. For this purpose, data was collected from 356 university students who are Instagram users using a face to face questionnaire technique. The obtained data were analyzed with frequency tables and relational comparisons. According to the results of the research, information retrieval and sharing factors were obtained for Instagram usage motivations, whereas acquaintance and expertness factors were obtained for Instagram following behaviors. In the research, there was found no significant correlation between the variables of the participants such as daily internet usage times, daily social media usage times and how many years they use social media, and the factors. However, no significant correlation was found between the genders of the participants and the factors.

Kaynakça

  • Aslan, A., & Ünlü, D. (2016). Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 41-65.
  • Banzerus, A. (2016). Willingness to Accept for Instagram Accounts. First Empirical Evidence. Anchor Academic Publishing.
  • Bayraktar, S. (2017). Yargıcı ve Mudo Cıty Markalarının Sanal Ortam Temsilleri ve Intagram Örneği. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 1(2), 69-80.
  • Becan, C. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığının Haber Takibi Motivasyonları Üzerine Etkisi. Erciyes İletişim Dergisi Akademia , 5(3), 238-256.
  • Bulut, Z. A., & Doğan, O. (2017). The ABCD Typology: Profile and Motivations of Turkish Social Network Sites Users. Computers in Human Behavior 67(67), 73-83.
  • Çakmak, V., & Baş, Ü. (2017). Benlik Sunum Aracı Olarak Instagram Kullanımı. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (UHIVE)(17), 96-118.
  • Dumas, T. M., Maxwell-Smith, M., Davis, J., & Giulietti, P. (2017). Lying or Longing for Likes? Narcissism, Peer Belonging, Loneliness and Normative Versus Deceptive Like-seeking on Instagram in Emerging Adulthood. Computers in Human Behavior(71), 1-70.
  • Gibbs, M., Meese, J., Arnold, M., Nansen, B., & Carter, M. (2014). #Funeral and Instagram: Death, Social Media and Platform Vernacular. Information, Communication & Society, 18(3), 255–268.
  • Hochman, N., & Schwartz, R. (2014). Visualizing Instagram: Tracing Cultural Visual Rhythms. Social Media Visualization, 6-9.
  • Hoş, S. (2018). https://sibelhos.com/instagram-kullanici-istatistikleri-2017. Erişim Tarihi: 16.03.2018
  • Hu, Y., Manikonda, L., & Kambhampati, S. (2014). What We Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types. Proceedings of the Eighth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, 595-598.
  • Kim, D. H., Seely, N., & Jung, J.-H. (2017). Do You Prefer, Pinterest or Instagram? The Role of Image-sharing SNSs and Self-monitoring in Enhancing Ad Effectiveness. Computers in Human Behavior(70), 535-543.
  • Kuyucu, M. (2016). Instagram Radyonun Gizemini Öldürdü Mü? Radyo Kanalları ve Radyo Programcılarında Intagram Kullanımı. Ulakbilge, 4(7), 69-97.
  • Moon, J. H., Lee, E., Lee, J.-A., Choi, T., & Sung, Y. (2016). The Role of Narcissism in Self- promotion on Instagram. Personality and Individual Differences(101), 22-25.
  • Mukhina, K. D., Rakitin, S., & Visheratin, A. (2017). Detection of Tourists Attraction Points Using. Procedia Computer Science(108), 2378-2382.
  • Pittman, M., & Reich, B. (2016). Social Media and Loneliness: Why an Instagram Picture May Be Worth More Than a Thousand Twitter Words. Computers in Human Behavior(62), 155-167.
  • Pornsakulvanich, V. (2017). Personality, Attitudes, Social Influences and Social Networking Site Usage Predicting Online Social Support. Computers in Human Behavior(76), 255- 262.
  • Ramkumar, P. N., Navarro, S., Haeberle, H., Chughtai, M., Flynn, M., & Mont, M. (2017). Social Media and Total Joint Arthroplasty: An Analysis of Patient Utilization on Instagram. The Journal of Arthroplasty(32), 2694-2700.
  • Sabuncuoğlu, A., & Gülay, G. (2016). Sosyal Medyada Görsel Paylaşımından Reklamcılığa. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(15), 107-131.
  • Schmidbauera, H., Rosch, A., & Stieler, F. (2018). The 2016 US Presidential Election and Media on Instagram: Who Was in The Lead? Computers in Human Behavior(81), 148-160.
  • Sheldon, P., & Bryant, K. (2016). Instagram: Motives for Its Use and Relationship to Narcissism and Contextual Age. Computers in Human Behavior(58), 89-97.
  • Siguencia, L. O., Herman, D., Marzano, G., & Rodak, P. (2017). The Role of Social Media in Sports Communication Management: an Analysis of Polish Top League Teams’ Strategy . Procedia Computer Science(104), 73-80.
  • Tifentale, A., & Manovich, L. (2018). Competitive Photography and the Presentation of the Self. http://manovich.net/content/04-projects/090-competitive-photography-and-the- presentation-of-the self/instagram_article_at_lm_working_draft.pdf. Erişim Tarihi: 16.03.2018
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji İle Sanat İlişkisi ve Bir Dijital Sanat Örneği Olarak Instagram. ULAKBİLGE, 2(4), 87-100. doi: 10.7816/ulakbilge-02-04-07
  • Yayla, H. M. (2018). Kullanımlar ve Doyumlar Bağlamında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Instagram Örneği. Selçuk
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ercan Aktan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Aktan, E. (2018). Instagram Kullanıcılarının Kullanım Motivasyonları ve Instagram Takip Davranışlarının İncelenmesi. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 9(33), 127-146. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.3.008.x