Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lokasyon Bazlı Pazarlama Açısından Sosyal Ağ Uygulamalarının Kullanımı: Swarm Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2018, , 75 - 94, 01.01.2018
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.1.005.x

Öz

Gelişen ve değişen dijital teknolojiye bağlı olarak pazarlama stratejileri de dijital platformda kendine yer bulmaktadır. İnternetin cep telefonlarında yaygın bir şekilde kullanılmaya başlaması ile birlikte mobil bazlı uygulamaların pazarlama literatürüne eklediği kavramlardan biri de lokasyon bazlı pazarlamadır. Bu çalışmada, lokasyon bazlı pazarlama açısından sosyal ağ uygulamalarının kullanımı incelenmiştir. Foursquare, Google Plus, Gypsii, Plazes ve Facebook gibi sosyal ağ uygulamaları olsa da son dönemlerde en popüler sosyal ağ uygulamalarından biri Swarm uygulamasıdır. Bu sebeple, araştırma Swarm kullanıcıları üzerine gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, Swarm kullanım alışkanlıklarının ve Swarm kullanıcılarının davranışlarına etki eden faktörlerin ortaya konması amaçlanmıştır. Ortaya çıkan sonuçlara göre Swarm kullanma alışkanlıkları kullanıcıların yer bildirimi yapma sıklığı ve kullanıcılar tarafından yer bildirimi yapılan mekanlar olarak sıralanmaktadır. Swarm kullanma davranışları ise dört faktör altında toplanmaktadır. Bunlar kullanım kolaylığı, elde edilen faydalar, eğlence ve hedonik değer ile sosyal etki ve bağlanmadır. Ayrıca, Swarm kullanım alışkanlıklarının Swarm kullanma davranışlarını oluşturan tüm faktörlere genel olarak yüksek derecede veya güçlü bir şekilde etkide bulunduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Altındal M. Dijital pazarlamada marka yönetimi ve sosyal medyanın etkileri. Akademik Bilişim 2013 – XV.
  • Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 23-25 Ocak 2013 – Akdeniz Üniversitesi, Antalya, 2013, 1087-1091.
  • Aydın A. F. Kurumsal itibar açısından sosyal medyaya ilişkin bir değerlendirme. KTÜ, e-kiad İletişim Araştırmaları Dergisi, Sayı: 9, 2015,78-92.
  • Bakır, N. O, Aydoğan, S. Tüketicilerin Foursquare veya Swarm uygulamalarını kullanarak yer Bildirimi yapma Davranışlarının, marka tutumuna ve satın alma niyetine etkisi. 20. Ulusal Pazarlama Kongresi, Anadolu Üniversitesi – Eskişehir, 2015, 195-209.
  • Batra, R, Ahtola, O. L. Measuring the hedonic and utilitarian sources of consumer attitudes. Marketing Letters, 2:2, 1990, 159-170.
  • Battallar, Z, Cömert, M. Tüketicilerin tercihlerinde sosyal medyadaki reklamların etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 2 (1), 2015, 39-48.
  • Bekar, A, Özçetin, Ç. Yiyecek içecek işletmelerinde mobil uygulamaların kullanımı: Foursquare örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14 (2), 2015, 413-430.
  • Buczkowski, A. Location based marketing: The academic framework. Erişim Mayıs 15, 2017, https://run.unl.pt/bitstream/10362/8314/1/TGEO0070.pdf, 2012.
  • Çiftçi, Ç. Lokasyon bazlı pazarlama. Erişim Mayıs 11, 2017, https://pazarlamailetisimi.com/lokasyon-bazlipazarlama/, 2016.
  • Daştan, İ. Konum tabanlı sosyal ağ uygulamalarını kullanma davranışları: Genç kullanıcılar üzerinde bir araştırma. Sakarya İktisat Dergisi, 4, 2015, 31-51.
  • EticaretMag. Markalar için lokasyon bazlı kampanya önerileri ve kullanım örnekleri. Erişim Mayıs, 2017, http://eticaretmag.com/lokasyon-bazli-kampanya-onerileri-ve-ornekleri/, 2013.
  • Gana, M. A, Thomas, T. K. Consumers attitude towards location-based advertising: An exploratory study. Journal of Research in Marketing, Volume 6, No.1, June, 2016, 390-396.
  • Gündebahar, M, Kuş-Khalilov, M. C. Teknolojik pazarlama üzerine bir inceleme. Akademik Bilişim 2013 – XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 23-25 Ocak 2013 – Akdeniz Üniversitesi, Antalya, 2013, 453-458.
  • Karimi, B, Yektaei, M. H. Location recommendation based on location-based social networks for entertainment services. ACSIJ Advances in Computer Science: an International Journal, Vol. 4, Issue 1, No.13, January, 2015, 55-64.
  • Kurtuluş, K. İşletmelerde araştırma yöntembilimi (Araştırma yöntemleri), İşletme Fakültesi Yayın No: 210, İşletme İktisadı Enstitüsü Yayın No:106, İstanbul, 1989.
  • Mobile Marketing Association. Mobile location based services, marketing whitepaper. Erişim Mayıs 13, 2017, http://www.mmaglobal.com/files/MobileLBSWhitepaper.pdf, 2011.
  • Reklamcılık ve Marka İletişimi Platformu. Bir banka Swarm yardımı ile nasıl bir kampanya yaratabilir?. Erişim Mayıs 10, 2017, http://moddreport.com/bir-banka-swarm-yardimi-ile-nasil-bir-kampanyayaratabilir/ 2015.
  • Özkömürcü, H. Swarm’da bir gerilla pazarlama örneği. Erişim Haziran 10, 2016, http://www.pazarlamasyon.com/pazarlama/gerilla-pazarlama/swarmda-bir-gerilla-pazarlamaornegi/, 2016.
  • Uğurlu, S. Marka iletişiminde, yeni ve sosyal medyada içerik yönetimi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 2, 2016, 203-227.
  • Tatar, Ş. B, Erdoğmuş, İ. E. Hedonic, utilitarian and symbolic drives behind place check-in activity of mobile consumers. Marmara Business Review, Volume 1, Issue 1, 2016, 63-79.
  • Voss, K. E, Spangenberg, E. R, Grohmann, B. Measuring the hedonic and utilitarian dimensions of consumer attitude. Journal of Marketing Research, Vol. XL, 2003, 310-320.

Using Social Network Applications for Location Based Marketing: A Research on Swarm Users

Yıl 2018, , 75 - 94, 01.01.2018
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.1.005.x

Öz

Depending on the developing and changing digital technology, marketing strategies take place themselves in the digital platform. As internet began to be used widely by mobile phones, one of the concepts that is added in marketing literature is called location based marketing. In this study, the use of social networking applications in terms of location based marketing has been examined. While social networking applications like Foursquare, Google Plus, Gypsii, Plazes and Facebook, Swarm is one of the most popular social networking applications in recent times. For this reason, the research was conducted on Swarm users. In the study, it was aimed to reveal the Swarm usage habits and the factors affecting Swarm use behaviours. According to results Swarm usage habits are listed as the frequency of place declarations and the places where place notifications are made by users. Swarm use behaviours are grouped under four factors which are ease of use, benefits obtained, entertainment and hedonic value, social impact and connectivity. It has also been found that Swarm usage habits generally have a high or strong effect on all of the factors which is about Swarm use behaviours

Kaynakça

  • Altındal M. Dijital pazarlamada marka yönetimi ve sosyal medyanın etkileri. Akademik Bilişim 2013 – XV.
  • Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 23-25 Ocak 2013 – Akdeniz Üniversitesi, Antalya, 2013, 1087-1091.
  • Aydın A. F. Kurumsal itibar açısından sosyal medyaya ilişkin bir değerlendirme. KTÜ, e-kiad İletişim Araştırmaları Dergisi, Sayı: 9, 2015,78-92.
  • Bakır, N. O, Aydoğan, S. Tüketicilerin Foursquare veya Swarm uygulamalarını kullanarak yer Bildirimi yapma Davranışlarının, marka tutumuna ve satın alma niyetine etkisi. 20. Ulusal Pazarlama Kongresi, Anadolu Üniversitesi – Eskişehir, 2015, 195-209.
  • Batra, R, Ahtola, O. L. Measuring the hedonic and utilitarian sources of consumer attitudes. Marketing Letters, 2:2, 1990, 159-170.
  • Battallar, Z, Cömert, M. Tüketicilerin tercihlerinde sosyal medyadaki reklamların etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 2 (1), 2015, 39-48.
  • Bekar, A, Özçetin, Ç. Yiyecek içecek işletmelerinde mobil uygulamaların kullanımı: Foursquare örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14 (2), 2015, 413-430.
  • Buczkowski, A. Location based marketing: The academic framework. Erişim Mayıs 15, 2017, https://run.unl.pt/bitstream/10362/8314/1/TGEO0070.pdf, 2012.
  • Çiftçi, Ç. Lokasyon bazlı pazarlama. Erişim Mayıs 11, 2017, https://pazarlamailetisimi.com/lokasyon-bazlipazarlama/, 2016.
  • Daştan, İ. Konum tabanlı sosyal ağ uygulamalarını kullanma davranışları: Genç kullanıcılar üzerinde bir araştırma. Sakarya İktisat Dergisi, 4, 2015, 31-51.
  • EticaretMag. Markalar için lokasyon bazlı kampanya önerileri ve kullanım örnekleri. Erişim Mayıs, 2017, http://eticaretmag.com/lokasyon-bazli-kampanya-onerileri-ve-ornekleri/, 2013.
  • Gana, M. A, Thomas, T. K. Consumers attitude towards location-based advertising: An exploratory study. Journal of Research in Marketing, Volume 6, No.1, June, 2016, 390-396.
  • Gündebahar, M, Kuş-Khalilov, M. C. Teknolojik pazarlama üzerine bir inceleme. Akademik Bilişim 2013 – XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 23-25 Ocak 2013 – Akdeniz Üniversitesi, Antalya, 2013, 453-458.
  • Karimi, B, Yektaei, M. H. Location recommendation based on location-based social networks for entertainment services. ACSIJ Advances in Computer Science: an International Journal, Vol. 4, Issue 1, No.13, January, 2015, 55-64.
  • Kurtuluş, K. İşletmelerde araştırma yöntembilimi (Araştırma yöntemleri), İşletme Fakültesi Yayın No: 210, İşletme İktisadı Enstitüsü Yayın No:106, İstanbul, 1989.
  • Mobile Marketing Association. Mobile location based services, marketing whitepaper. Erişim Mayıs 13, 2017, http://www.mmaglobal.com/files/MobileLBSWhitepaper.pdf, 2011.
  • Reklamcılık ve Marka İletişimi Platformu. Bir banka Swarm yardımı ile nasıl bir kampanya yaratabilir?. Erişim Mayıs 10, 2017, http://moddreport.com/bir-banka-swarm-yardimi-ile-nasil-bir-kampanyayaratabilir/ 2015.
  • Özkömürcü, H. Swarm’da bir gerilla pazarlama örneği. Erişim Haziran 10, 2016, http://www.pazarlamasyon.com/pazarlama/gerilla-pazarlama/swarmda-bir-gerilla-pazarlamaornegi/, 2016.
  • Uğurlu, S. Marka iletişiminde, yeni ve sosyal medyada içerik yönetimi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 2, 2016, 203-227.
  • Tatar, Ş. B, Erdoğmuş, İ. E. Hedonic, utilitarian and symbolic drives behind place check-in activity of mobile consumers. Marmara Business Review, Volume 1, Issue 1, 2016, 63-79.
  • Voss, K. E, Spangenberg, E. R, Grohmann, B. Measuring the hedonic and utilitarian dimensions of consumer attitude. Journal of Marketing Research, Vol. XL, 2003, 310-320.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Adnan Duygun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Duygun, A. (2018). Lokasyon Bazlı Pazarlama Açısından Sosyal Ağ Uygulamalarının Kullanımı: Swarm Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 9(31), 75-94. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.1.005.x