Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ölümsüzlük ve Yapay Zekâ Bağlamında Trans-hümanizm

Yıl 2018, , 95 - 104, 01.01.2018
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.1.006.x

Öz

Bu çalışmada, trans-hümanizm hareketi temelinde ortaya çıkan ölümsüzlük, yapay zekâ bağlamında yeni bir varoluş aşamasına giren insanın durumu incelenip, gelecekte yeni insan varoluşunu nelerin beklediği, devlet yapısı ve siyasetin bu insan varoluşunu nasıl kullanacağı hümanizm, trans-hümanizm ve post human insan sonrası varlık temelinde incelenmiştir. İçinde bulunduğumuz yüzyıl insana, insanlığa çok büyük gelecekler vaat etmektedir. Bu vaatler, ileri teknolojinin etkisiyle insan aklının sınırlarını aşan, hatta insan aklını teknoloji aracılığıyla kontrol altına alan gelişmeler olarak karşımıza çıkmaktadır. Hümanizm, insanın değerini kabul eden ve insanı insan olma bakımından konu eden bir felsefe olup, onun bir sonraki basamağı ileri teknolojiyi temel alan trans-hümanizmdir. Yaşamın uzatılması veya ölüme çare bulunması, yapay zekâ ile zekanın daha da geliştirilip, bir üst insana ulaşma çabasını, trans-hümanizm felsefesi ileri teknolojinin ve çağın bir gereği olarak görür. Bununla birlikte her ne kadar ileri teknolojinin getirdikleri insanlığın geleceği için olsa da devlet ve siyaset yapılanması içinde bu ilerlemelerin kötüye kullanılması kaçınılmazdır.

Kaynakça

  • Abbagnano, N. (1992). Hümanizm. (N. Kale Çev.). Ankara Üniversitesi Dergileri. 25 (2): 763-770.
  • Aksakal, O. (16 Kasım 2012). Transhümanizme Griş-1. Erişim Tarihi: 12.10.2017. http://her- an.org/2012/11/transhumanizme-giris-1/#sthash.0FPNYFEI.dpuf, 1992.
  • Aktürk, E. (2014). Eskatolojik Açıdan Kişisel Özdeşlik Sorunu. Ankara: Araştırma Yayınları
  • Baudrillard, J., (2011). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm, Çev: O. Adanır, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Bilgen, H. (, 2014). Biyoteknoloji ve İnsan Hakları: Transhümanizm Hukuk Alanına Nasıl Girdi?. Erişim tarihi: 22.10.2017 http://www. medikalakademi.com.tr/biyoteknoloji-ve- insan-haklari-transhuemanizm-hukuk-alanina-nasil-girdi.
  • Battero, J. (2015). Gılgamış Destanı. (Çev: O. Suda), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Bostrom, N. (, 2003)., The Transhumanist FAQ, Published by the World Transhumanist Association.
  • Doğan, A. (2002).Yapay Zekâ. Kariyer Yayınları, İstanbul.
  • Erdemir, A. D. ( 2011). Tıpta ve Etikte Deontoloji. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. ones, R. (2016). Against Transhumanism The delusion of technological transcendence. Erişim tarihi: 22.10.2017. http://www.softmachines.org/wordpress/wpcontent/uploads/2016/04/Against_Transhum anism_1.0_small.pdf
  • Korlaelçi, M. (1995.). İnsan Benliği. Felsefe Dünyası Dergisi, 15, p. 30-41
  • Maxmen A. (03 November 2017). Three technologies that changed genetics. Nature 528, S2–S3. doi:10.1038/528S2a.
  • Nabiyev, Y. V. (2005). Yapay Zekâ. Seçkin Yayınları Ankara:.
  • Nietzsche, F. (2011). Böyle Buyurdu Zerdüşt, Panama Yayınları
  • Özkul, İ. S. (31 Mayıs 2013). 2045 İnisiyatifinin ölümsüzlük projesi. Erişim tarihi: 20.11.2017, http://her-an.org/2013/05/2045-inisyatifinin-olumsuzluk projesi/#sthash.Ep8aiuvD.dpuf. common-fate-of-humans-to-better-life-and-beat-death https://cosmosmagazine.com/technology/fighting-the- More, M. (2004). Extropian Principles 0. Erişim tarihi: 01.2018. http://www.maxmore.com/extprn3.htm,.
  • Bentham, J. (1996), An Introduction to the Principles of Morals and Legislation (1789). (ed.: J. H. Burns and H. L. A. Hart), Clarendon Press, Oxford.
  • Hansell, G. R. and Grassie, W. ( 2010). Transhumanism and Its Critics, Metanexus.

Trans-Humanism in The Context of Immorality and Artifical Intelligence

Yıl 2018, , 95 - 104, 01.01.2018
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.1.006.x

Öz

In this study, it is analysed that artificial intelligence, immortality on the basis of trans-humanism and examined the situation of Human being who has a new existence stage. It is searched what human being expected in future, how the state and politics will use this new existence stage according to humanism, trans-humanism and post human. This century has a promising future to human being and humanity. This promising is appearance as developments which are transcendent, even control the human mind with the effect of advanced technology. Humanism is a philosophical stance that emphasizes the value and agency of human beings and its next stage is trans-humanism. Trans-humanism philosophy takes the advanced technology as a necessity of age which in struggling to reach a upper man through the prolongation of life, the remedy for death and the artificial intelligence. However, although high tech brings new developments for the future of mankind, it is possible to use the high tech in state and politics negatively.

Kaynakça

  • Abbagnano, N. (1992). Hümanizm. (N. Kale Çev.). Ankara Üniversitesi Dergileri. 25 (2): 763-770.
  • Aksakal, O. (16 Kasım 2012). Transhümanizme Griş-1. Erişim Tarihi: 12.10.2017. http://her- an.org/2012/11/transhumanizme-giris-1/#sthash.0FPNYFEI.dpuf, 1992.
  • Aktürk, E. (2014). Eskatolojik Açıdan Kişisel Özdeşlik Sorunu. Ankara: Araştırma Yayınları
  • Baudrillard, J., (2011). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm, Çev: O. Adanır, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Bilgen, H. (, 2014). Biyoteknoloji ve İnsan Hakları: Transhümanizm Hukuk Alanına Nasıl Girdi?. Erişim tarihi: 22.10.2017 http://www. medikalakademi.com.tr/biyoteknoloji-ve- insan-haklari-transhuemanizm-hukuk-alanina-nasil-girdi.
  • Battero, J. (2015). Gılgamış Destanı. (Çev: O. Suda), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Bostrom, N. (, 2003)., The Transhumanist FAQ, Published by the World Transhumanist Association.
  • Doğan, A. (2002).Yapay Zekâ. Kariyer Yayınları, İstanbul.
  • Erdemir, A. D. ( 2011). Tıpta ve Etikte Deontoloji. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. ones, R. (2016). Against Transhumanism The delusion of technological transcendence. Erişim tarihi: 22.10.2017. http://www.softmachines.org/wordpress/wpcontent/uploads/2016/04/Against_Transhum anism_1.0_small.pdf
  • Korlaelçi, M. (1995.). İnsan Benliği. Felsefe Dünyası Dergisi, 15, p. 30-41
  • Maxmen A. (03 November 2017). Three technologies that changed genetics. Nature 528, S2–S3. doi:10.1038/528S2a.
  • Nabiyev, Y. V. (2005). Yapay Zekâ. Seçkin Yayınları Ankara:.
  • Nietzsche, F. (2011). Böyle Buyurdu Zerdüşt, Panama Yayınları
  • Özkul, İ. S. (31 Mayıs 2013). 2045 İnisiyatifinin ölümsüzlük projesi. Erişim tarihi: 20.11.2017, http://her-an.org/2013/05/2045-inisyatifinin-olumsuzluk projesi/#sthash.Ep8aiuvD.dpuf. common-fate-of-humans-to-better-life-and-beat-death https://cosmosmagazine.com/technology/fighting-the- More, M. (2004). Extropian Principles 0. Erişim tarihi: 01.2018. http://www.maxmore.com/extprn3.htm,.
  • Bentham, J. (1996), An Introduction to the Principles of Morals and Legislation (1789). (ed.: J. H. Burns and H. L. A. Hart), Clarendon Press, Oxford.
  • Hansell, G. R. and Grassie, W. ( 2010). Transhumanism and Its Critics, Metanexus.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Aysel Demir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Demir, A. (2018). Ölümsüzlük ve Yapay Zekâ Bağlamında Trans-hümanizm. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 9(31), 95-104. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.1.006.x