Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mobil Pazarlama Ve Üniversite Öğrencilerinin Mobil Pazarlama Algısı: Nazilli’deki Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2014, , 27 - 44, 01.09.2014
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2014.4.002.x

Öz

Günümüzde teknoloji hızlı bir şekilde gelişmekte ve bunun bir doğal sonucu olarak hayatımızı daha fazla etkisi altına almaktadır. Özellikle taşınabilir cihazlar; başta cep ve akıllı cep telefonu olmak üzere dizüstü bilgisayarlar, tablet PC’ler, gibi mobil cihazlar, yaşamımızın vazgeçilmez bir parçası olmaya başlamıştır. Teknolojik gelişmelerle beraber tüketicilerin çoğu, başta teknolojiyi etkin olarak kullanan hedef kitle mobil cihazları da aynı etkinlikte kullanmaktadır. Özellikle cep telefonlarının her zaman yanlarında ve açık olmasından dolayı marka ve içerik sağlayıcılar hedef kitleye her zaman ve her yerde ulaşabilmektedir. İşletmeler, minimum maliyetle ve daha hızlı geri dönüş elde edebilmek, müşterilerin ürünler hakkındaki görüşlerini değerlendirebilmek, hedef kitleye uygun mesajı doğru zamanda doğru yerde ulaştırabilmek gibi sebeplerden dolayı mobil pazarlama uygulamalarından aktif bir şekilde yararlanmaya başlamıştır. Bu çalışmada, mobil pazarlama kavramı ve tüketicilerin mobil pazarlama algısı araştırılmıştır. Bu amaçla hedef kitlenin merkezinde olan gençler ele alınmıştır. Aydın ili Nazilli ilçesinde öğrenim gören fakülte ve yüksekokul öğrencileri ana kütle seçilerek bu konuda uygulama gerçekleştirilmiştir. 650 öğrenciden elde edilen anket verileri doğrultusunda, öğrencilerin mobil reklamlara karşı olumlu bir algıya sahip oldukları ve mobil reklamların satın alma davranışlarında etkili olduğu belirlenmiştir. Diğer başlıca sonuçlar, mobil reklamların kısmen eğlendirici ve güvenilir bulunduğu, memnuniyet verici oluşu, bilgilendirici ve kullanışlı bulunduğudur.

Kaynakça

  • Ağan, M. (2010) Mobil Reklamlar Ve Tüketicinin Mobil Reklamları Kabulünü Etkileyen Faktörler, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, s. 69 Antalya.
  • Aksu, A. (2007) Mobil Pazarlama ve Piyasa Etkinliğinin İncelenmesi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Alkaya, A. (2007) Mobil Kanallar Yoluyla Pazarlama İletişimi Süreci ve Üniversite Öğrencilerinin Mobil Pazarlamaya İlişkin Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Barutçu, S. (2008) Mobil Pazarlama, Güncel Pazarlama Yaklaşımlarından Seçmeler, İ. Varinli, K. Çatı (Ed.), Ankara, Detay.
  • Barwise, P. ve Strong, C. (2002) Permission- based mobile advertising. Journal of Interactive Marketing, 16 (1): 14-24.
  • Carol A, Barnes S J, Scornavacca E ve Fletcher K (2007) Consumer Perception and Attitudes Towards SMS Advertising: Recent Evidence From New Zealand, International Journal Of Advertising, 26(1), 79-98.
  • Chowdhury, H. K., Parvin, N., Weitenberner, C. ve Becker, M. (2006) Consumer attitude toward mobile advertising in an emerging market: an empirical study. International Journal of Mobile Marketing, 1 (2): 33-42.
  • Gardlund, M. (2005) ‘A Conceptual Model of Mobile Marketing for a Multinational Consumer Goods Company’. Master of Science Thesis. Stockholm. pp.11.
  • Haghirian, P. ve Madlberger, M. (2004). A cross-cultural analysis of perceptions of mobile advertisinga survey among Austrian and Japanese students. http://İs2.Lse.Ac.Uk/Asp/Aspecis/20060063.Pdf
  • Haghirian, P., Madlberger, M. ve Inoue, A. (2008). Mobile Advertising in Different Stages of Development: A Cross-country Comparison of Consumer Attitudes. Proceedings Of The 41st Hawaii International Conference On System Sciences, 7-10 Ocak 2008, Waikoloa, USA, http://İeeexplore.İeee.Org/Xpl/ Freeabs_All.Jsp?Arnumber=4438752
  • Kaasinen, E. (2003). User needs for location- aware mobile services. Personal & Ubiquitous Computing, 7 (1): 70-79.
  • Karaca Ş. ve Gülmez M. (2010) Mobil Pazarlama: Kavramsal Bir Değerlendirme Akademik Yaklaşımlar Dergisi, Cilt:1 Sayı: 1.
  • Karaçizmeler Güzeler, A. (2010) Mobil Pazarlama Ve SMS (Kısa Mesaj) İle Yapılan Reklam Ve Kampanyaların Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bir Uygulama: Şanlıurfa Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, s.12, Şanlıurfa.
  • Keshtgary, M. ve Khajehpour, S. (2011). Exploring and analysis of factors affecting mobile advertising adoption- an empirical investigation among Iranian users. Canadian Journal on Computing in Mathematics, Natural Sciences, Engineering and Medicine, 2, s. 144-151.
  • Nysveen, H., Pedersen, E. P. ve Thorbjørnsen, H. (2005) Intentions to use mobile services: antecedents and cross-service comparisons. Journal of the Academy of Marketing Science, 33 (3): s. 330- 346.
  • Özer, N. (2009) Algılama ve Pazarlama Uygulamaları, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, (edergi), http://www.paradoks.org, ISSN 1305-7979, Yıl:5 Sayı:1.
  • Porus, J. and Ricker, J., (2007) Consumer Accettance‖, Mobile Advertising and Marketing Conference, New York.
  • Scharl A., Dickinger, A. and Murphy, J. (2005) “Success Factors and Industry Difussion of Mobile Marketing”, In Electronic Commerce Research and Applications, vol.4(1), s. 159–173.
  • Slabeva, S. (2003) Katarina, Towards a Reference Model for M-Commerce Applications, European Council of International Schools (ECIS), Neaples
  • Tsang, M. M., Ho, S. C. ve Liang, T. P. (2004) Consumer attitudes toward mobile advertising: An empirical study. International Journal of Electronic Commerce, 8 (3): 65-78.
  • Xu, D. J., Liao, S. S. ve Li, Q. (2008) Combining empirical experimentation and modeling techniques: a design research approach for personalized mobile advertising applications. Decision Support Systems, 44 (3): 710-724.
  • Yamamoto, G.T. (2011) Mobil Yaşam Ve Uygulamaları. Gonca Telli Yamamato (Ed.) Isbn: 978-605- 62095-2-9, İstanbul.
  • Zhang, J. ve Mao, E. (2008) Understanding the acceptance of mobile SMS advertising among young Chinese consumers. Psychology & Marketing, 25 (8): 787-805.
  • Hanley, M., Becker, M. ve Martinsen, J. (2006) Factors influencing mobile advertising acceptance: will incentives motivate college students to accept mobile advertisements?. International Journal of Mobile Marketing, 1 (1): s. 50-58.

Mobile Marketing and The Perception of University Students on The Mobile Marketing: A Research on The University Students Who Live in Nazilli

Yıl 2014, , 27 - 44, 01.09.2014
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2014.4.002.x

Öz

Abstract Today, technology has grown too fast so we are influenced by these advances day to day. Particularly, mobile devices such as mobile phones, laptops, tablet PCs, smart phones have been indispesable role in our lives. The majority of consumers, with technological advances, especially those that use technology effectively are using mobile devices in the same efficiency. Especially due to having mobile phones, and constantly keeping it open allows brands and content providers to reach the target population anytime and anywhere. Companies begin to use mobile marketing approches because they aimed getting faster feedbacks, evaluating thoughts of consumers about the products, and giving right messages to individuals in right place and time. In this research, term of mobile marketing and perception of conumers on mobile marketing have been investigated. Therefore, young people who are the core of the intended population for mobile marketing were dissected. Higher education and faculty students who live in Nazilli county of Aydin city were choosen as a main mass of the for conducting the study. According to data that were collected from surveys that were implemented on 650 students, students have postive point of view regarding mobile advertisements and these type of adds have an effective role in buying attitudes of students. Also the other main results were that students find mobile adds relatively entertaining, reliable, pleasuable, practicable and informative

Kaynakça

  • Ağan, M. (2010) Mobil Reklamlar Ve Tüketicinin Mobil Reklamları Kabulünü Etkileyen Faktörler, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, s. 69 Antalya.
  • Aksu, A. (2007) Mobil Pazarlama ve Piyasa Etkinliğinin İncelenmesi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Alkaya, A. (2007) Mobil Kanallar Yoluyla Pazarlama İletişimi Süreci ve Üniversite Öğrencilerinin Mobil Pazarlamaya İlişkin Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Barutçu, S. (2008) Mobil Pazarlama, Güncel Pazarlama Yaklaşımlarından Seçmeler, İ. Varinli, K. Çatı (Ed.), Ankara, Detay.
  • Barwise, P. ve Strong, C. (2002) Permission- based mobile advertising. Journal of Interactive Marketing, 16 (1): 14-24.
  • Carol A, Barnes S J, Scornavacca E ve Fletcher K (2007) Consumer Perception and Attitudes Towards SMS Advertising: Recent Evidence From New Zealand, International Journal Of Advertising, 26(1), 79-98.
  • Chowdhury, H. K., Parvin, N., Weitenberner, C. ve Becker, M. (2006) Consumer attitude toward mobile advertising in an emerging market: an empirical study. International Journal of Mobile Marketing, 1 (2): 33-42.
  • Gardlund, M. (2005) ‘A Conceptual Model of Mobile Marketing for a Multinational Consumer Goods Company’. Master of Science Thesis. Stockholm. pp.11.
  • Haghirian, P. ve Madlberger, M. (2004). A cross-cultural analysis of perceptions of mobile advertisinga survey among Austrian and Japanese students. http://İs2.Lse.Ac.Uk/Asp/Aspecis/20060063.Pdf
  • Haghirian, P., Madlberger, M. ve Inoue, A. (2008). Mobile Advertising in Different Stages of Development: A Cross-country Comparison of Consumer Attitudes. Proceedings Of The 41st Hawaii International Conference On System Sciences, 7-10 Ocak 2008, Waikoloa, USA, http://İeeexplore.İeee.Org/Xpl/ Freeabs_All.Jsp?Arnumber=4438752
  • Kaasinen, E. (2003). User needs for location- aware mobile services. Personal & Ubiquitous Computing, 7 (1): 70-79.
  • Karaca Ş. ve Gülmez M. (2010) Mobil Pazarlama: Kavramsal Bir Değerlendirme Akademik Yaklaşımlar Dergisi, Cilt:1 Sayı: 1.
  • Karaçizmeler Güzeler, A. (2010) Mobil Pazarlama Ve SMS (Kısa Mesaj) İle Yapılan Reklam Ve Kampanyaların Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bir Uygulama: Şanlıurfa Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, s.12, Şanlıurfa.
  • Keshtgary, M. ve Khajehpour, S. (2011). Exploring and analysis of factors affecting mobile advertising adoption- an empirical investigation among Iranian users. Canadian Journal on Computing in Mathematics, Natural Sciences, Engineering and Medicine, 2, s. 144-151.
  • Nysveen, H., Pedersen, E. P. ve Thorbjørnsen, H. (2005) Intentions to use mobile services: antecedents and cross-service comparisons. Journal of the Academy of Marketing Science, 33 (3): s. 330- 346.
  • Özer, N. (2009) Algılama ve Pazarlama Uygulamaları, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, (edergi), http://www.paradoks.org, ISSN 1305-7979, Yıl:5 Sayı:1.
  • Porus, J. and Ricker, J., (2007) Consumer Accettance‖, Mobile Advertising and Marketing Conference, New York.
  • Scharl A., Dickinger, A. and Murphy, J. (2005) “Success Factors and Industry Difussion of Mobile Marketing”, In Electronic Commerce Research and Applications, vol.4(1), s. 159–173.
  • Slabeva, S. (2003) Katarina, Towards a Reference Model for M-Commerce Applications, European Council of International Schools (ECIS), Neaples
  • Tsang, M. M., Ho, S. C. ve Liang, T. P. (2004) Consumer attitudes toward mobile advertising: An empirical study. International Journal of Electronic Commerce, 8 (3): 65-78.
  • Xu, D. J., Liao, S. S. ve Li, Q. (2008) Combining empirical experimentation and modeling techniques: a design research approach for personalized mobile advertising applications. Decision Support Systems, 44 (3): 710-724.
  • Yamamoto, G.T. (2011) Mobil Yaşam Ve Uygulamaları. Gonca Telli Yamamato (Ed.) Isbn: 978-605- 62095-2-9, İstanbul.
  • Zhang, J. ve Mao, E. (2008) Understanding the acceptance of mobile SMS advertising among young Chinese consumers. Psychology & Marketing, 25 (8): 787-805.
  • Hanley, M., Becker, M. ve Martinsen, J. (2006) Factors influencing mobile advertising acceptance: will incentives motivate college students to accept mobile advertisements?. International Journal of Mobile Marketing, 1 (1): s. 50-58.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ece Armağan Bu kişi benim

Abdurrahman Gider Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2014
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Armağan, E., & Gider, A. (2014). Mobil Pazarlama Ve Üniversite Öğrencilerinin Mobil Pazarlama Algısı: Nazilli’deki Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 5(17), 27-44. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2014.4.002.x