Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Perakende Sektöründe Mobil Pazarlama Uygulamalarına Karşı Tüketici Davranışlarının İncelenmesi

Yıl 2011, , 1 - 17, 01.07.2011
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2011.3.001.x

Öz

İletişim teknolojilerinin hızla geliştiği günümüzde, mobil telefon kullanımı ile buna paralel olarak mobil telefonlarının artan özellikleri yeni pazarlama uygulamalarını da beraberinde getirmektedir. Bu çalışmada; perakende sektöründe mobil pazarlama uygulamalarından ne düzeyde yararlanıldığı ve bu uygulamalar sonucunda tüketici satın alma kararlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Kavramsal analiz bölümünde ise mobil pazarlamanın perakende sektöründeki uygulamaları ve tüketici davranışları açıklanmıştır. Ayrıca araştırmada; tanımlayıcı araştırma modelinden yararlanılmış olup, verilerin toplanması amacıyla anket yöntemi kullanılmıştır. Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanılarak hazırlanan anket formları önceden belirlenen perakende mağazasının 200 müşterisine uygulanmış olup 146 tanesinden anlamlı dönüş sağlanmıştır. Ulaşılan araştırma sonuçlarına göre mobil pazarlama uygulamalarına karşı tüketici davranışlarının belirli başlıklarda toplanması sağlanıp, bu faaliyetlerde bulunan ya da bulunacak işletmelere önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • BARUTÇU, Süleyman ve Meltem Öztürk Göl (2009), Mobil Reklamlar ve Mobil Reklam Araçlarına Yönelik Tutumlar, KMU İİBF Dergisi, Yıl:11 Sayı:17 Aralık.
  • BOZKURT, İzzet (2005), Bütünleşik Pazarlama İletişimi- Halkla İlişkiler Temelli Bir Model, Kapital Medya Hizmetleri A.Ş., İstanbul.
  • ÇAKIR, F., M. Çakır ve T.E. Çiftçi (2010), Tüketicilerin SMS Reklam Mesajlarına Yönelik Tutum ve Davranışları, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 2, Sayı 1.
  • FILL,C. (2002), Marketing Communications-Contexts, Strategies and Applications, Pearson Education 614.
  • GAVCAR, E., ve Didin, S., (2007), Tüketicilerin “Perakendeci Markalı” Ürünleri Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörler : Muğla İl Merkezi’nde Bir Araştırma, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 3, Sayı 6, 2007, ss. 21–32.
  • İSPİR, N.Bilge ve H.Kemal Süher (2009), SMS Reklamlarına Yönelik Tüketici Tutumları, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6-17.
  • KARACA, Ş.ve Gülmez, M. (2010), Mobil Pazarlama: Kavramsal Bir Değerlendirme, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, Cilt:1 Sayı:1.
  • KOCABAŞ, Füsun (2005), Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar ve Reklam, Dönence Basım Yayın, İstanbul.
  • KOTLER, Philip (2000), Pazarlama Yönetimi, Çev., Nejat Muallimoğlu, 10. Baskı, Beta Basım A.Ş., İstanbul.
  • SCHARL, A., A. Dickinger ve J. Murphy (2004), Diffusion and Success Factors of Mobile Marketing, Electronic Commerce Research and Applications 4 (2005) 159-173.
  • TEK, Ömer Baybars (2006), Pazarlamada Değer Yaratmak- Pazarlamada Değer Çağı Türkiye’de Değer Pazarlaması, Hayat Yayıncılık, İstanbul.
  • TEK, Ömer Baybars (1997), Pazarlama İlkeleri Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, 7.Baskı, Cem Ofset Matbaacılık Sanayi A.Ş., İstanbul.
  • TSANG, M. M., C.S. Ho ve T.P. Liang (2004), Consumer Attitudes Toward Mobile Advertising: An Empirical Study, International Journal of Electronic Commerce / Spring 2004, Vol. 8, No. 3, pp. 65–78.
  • Türk Telekom Grubu Yatırımcı İlişkileri, http://www.ttinvestorrelations.com/tr, 08.08.2011.

Review Of Consumer Behavior Against The Mobile Marketing Practices At Retail Sector

Yıl 2011, , 1 - 17, 01.07.2011
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2011.3.001.x

Öz

Today, with the rapid development of mobile technology; increasing usage of mobile phones and therefore mobile phone functions brings several new marketing applications along. This study is intended to determine the level of mobile marketing applications in retail sector, and review of these applications of purchasing decisions of consumers. In Contextual analysis section, applications of mobile marketing in retail sector and consumer behaviors are explained. Also the study adopts a definitive research model and uses survey method for data collection. The survey forms, which have been prepared by using the related sources; have been applied to previously defined 200 customers of the retail store, and 146 valuable feedbacks have been acquired. According to the acquired survey values; customers' behaviors upon mobile marketing applications have been gathered under certain titles; and appropriate advices have been given to companies who use or planning to use this activities.

Kaynakça

  • BARUTÇU, Süleyman ve Meltem Öztürk Göl (2009), Mobil Reklamlar ve Mobil Reklam Araçlarına Yönelik Tutumlar, KMU İİBF Dergisi, Yıl:11 Sayı:17 Aralık.
  • BOZKURT, İzzet (2005), Bütünleşik Pazarlama İletişimi- Halkla İlişkiler Temelli Bir Model, Kapital Medya Hizmetleri A.Ş., İstanbul.
  • ÇAKIR, F., M. Çakır ve T.E. Çiftçi (2010), Tüketicilerin SMS Reklam Mesajlarına Yönelik Tutum ve Davranışları, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 2, Sayı 1.
  • FILL,C. (2002), Marketing Communications-Contexts, Strategies and Applications, Pearson Education 614.
  • GAVCAR, E., ve Didin, S., (2007), Tüketicilerin “Perakendeci Markalı” Ürünleri Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörler : Muğla İl Merkezi’nde Bir Araştırma, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 3, Sayı 6, 2007, ss. 21–32.
  • İSPİR, N.Bilge ve H.Kemal Süher (2009), SMS Reklamlarına Yönelik Tüketici Tutumları, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6-17.
  • KARACA, Ş.ve Gülmez, M. (2010), Mobil Pazarlama: Kavramsal Bir Değerlendirme, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, Cilt:1 Sayı:1.
  • KOCABAŞ, Füsun (2005), Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar ve Reklam, Dönence Basım Yayın, İstanbul.
  • KOTLER, Philip (2000), Pazarlama Yönetimi, Çev., Nejat Muallimoğlu, 10. Baskı, Beta Basım A.Ş., İstanbul.
  • SCHARL, A., A. Dickinger ve J. Murphy (2004), Diffusion and Success Factors of Mobile Marketing, Electronic Commerce Research and Applications 4 (2005) 159-173.
  • TEK, Ömer Baybars (2006), Pazarlamada Değer Yaratmak- Pazarlamada Değer Çağı Türkiye’de Değer Pazarlaması, Hayat Yayıncılık, İstanbul.
  • TEK, Ömer Baybars (1997), Pazarlama İlkeleri Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, 7.Baskı, Cem Ofset Matbaacılık Sanayi A.Ş., İstanbul.
  • TSANG, M. M., C.S. Ho ve T.P. Liang (2004), Consumer Attitudes Toward Mobile Advertising: An Empirical Study, International Journal of Electronic Commerce / Spring 2004, Vol. 8, No. 3, pp. 65–78.
  • Türk Telekom Grubu Yatırımcı İlişkileri, http://www.ttinvestorrelations.com/tr, 08.08.2011.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Bihter Karagöz Bu kişi benim

Berna Çağlar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2011
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011

Kaynak Göster

APA Karagöz, B., & Çağlar, B. (2011). Perakende Sektöründe Mobil Pazarlama Uygulamalarına Karşı Tüketici Davranışlarının İncelenmesi. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 2(4), 1-17. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2011.3.001.x