Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Siyasal İletişim ve Sosyal Medya: 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçiminde Adayların TikTok Kullanımına Yönelik Analiz

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 2, 105 - 128, 31.05.2025
https://doi.org/10.5824/ajite.2025.02.002.x

Öz

TikTok'un, özellikle genç seçmenlere hitap eden ve kısa, hızlı tüketilen içeriklere dayanan bir platform olması, adayların bu mecrayı stratejik olarak kullanmalarını zorunlu hale getirmiştir. 2023 Cumhurbaşkanlığı seçiminde aday olan Kemal Kılıçdaroğlu, Recep Tayyip Erdoğan ve Sinan Oğan’ın TikTok hesapları incelenerek adayların bu mecraları kullanım pratiklerini ortaya koymak ve günümüzde siyasal iletişim ve siyasi kampanyalar için önemli bir platform olan Tiktok’un Cumhurbaşkanı adaylarının nasıl kullandığını analiz etmektir. Çalışmanın evrenini 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimine katılan adaylarının TikTok hesapları oluşturmaktadır. 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde adayların TikTok platformu üzerinden yürüttüğü siyasal kampanya analiz edilmiştir. Nitel içerik analiz yönteminin kullanıldığı bu çalışmada partilerin TikTok kullanımları, çalışmaları, takipçi sayıları ve yaptıkları paylaşımlar incelenmiştir. Çalışmada incelenen adayların TikTok hesapları, araştırmacı kendi TikTok hesabıyla takip etmiştir. Adayların TikTok hesaplarının analiz ve istatistikleri seçim kampanyası süresi boyunca excel dosyasına kaydedilmiştir. Elde ettiğimiz veriler tablo haline getirilmiş ve daha sonra özetlenerek yorum haline getirilmiştir. Bu çalışmada araştırma platformu olarak TikTok seçilmiştir. Analizde veri toplama aracı olarak içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Veriler için, 31 Mart 2023 Cuma gününden 13 Mayıs 2023 Cumartesi gününe kadar olan süreç baz alınarak hazırlanmıştır. 14 Mayıs 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimi için Cumhurbaşkanı adaylarının hesabı incelemeye alınmıştır.

Kaynakça

  • Akpınar, M. E. (2021). Tiktok akımlarının sosyal medyadaki eleştirisi: Twitter üzerinden yapılan eleştirilerin incelenmesi. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 363-381.
  • Allcott, H., & Gentzkow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211–236.
  • Allcott, H., Gentzkow, M., & Yu, C. (2019). Trends in the diffusion of misinformation on social media. Research & Politics, 6(2), 4–6.
  • Anderson, K. E. (2020). Getting acquainted with social networks and apps: It is time to talk about Tiktok. Library Hi Tech News, 37(4), 7–12.
  • Arslan, G., & Ebren, Ö. (2021). Yeni medya ve siyasal iletişim. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 6(1), 1-8.
  • Atalay, Z., & Tamkoç, B. (2022). Tiktok kullanan gençlerin kendilik algılarının incelenmesi. Sosyal Sağlık Dergisi, 2(2), 17-35.
  • Aziz, A. (2021). Siyasal iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Baltacı, C., & Eke, E. (2012). Siyasal propaganda araçlarının seçmen davranışı üzerindeki etkisine yönelik seçmen algısı: Isparta örneği. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4(1), 115-126.
  • Bernarys, E. (2023). Propaganda. Pegasus Yayınları.
  • Bossetta, M. (2018). The digital architectures of social media: Comparing political campaigning on Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat in the 2016 U.S. election. Journalism & Mass Communication Quarterly, 95(2), 471–496.
  • Cervi, L., Tejedor, S., & Blesa, F. G. (2023). TikTok and political communication: the latest frontier of politainment? A case study. Media and communication, 11(2), 203-217.
  • Çankaya, E.(2019). Siyasal İletişim – Dünyada ve Türkiye’de. İmge Yayınları.
  • Çetinkaya, A., & Dondurucu, Z. (2023). Haber üretim ve dağıtım pratikleri bağlamında Tiktok kullanımı. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2023(61), 79-97. doi:10.47998/ikad.1135661
  • Değirmenci, F. (2023). Siyasal iletişim. Nobel Yayınevi.
  • Demirci, K. (2023). Siyasal iletişim. Ütopya Yayınları.
  • Doğan, İ. (2020). Siyasal propaganda ve sosyal medya. Ahi Evran Akademi, 1(2), 1-13.
  • Eraslan, M. C., & Küçük, E. (2018). Siyasal iletişim ve medya bağlamında siyasal reklam aracı olarak propaganda. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 193-204.
  • Erol, S. (2022). Tiktok ve gazetecilik ilişkisi üzerine ülkeler arası karşılaştırmalı içerik analizi. Yeni Medya, 2022(12), 302-325. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1089436
  • Graber, D.A.(1981). “Political Language”, Handbook of Political Communication, Nimmo & Sanders, Beverly Hills:Sage Publications, 195-223.
  • İnanç, M. (2018). Siyasal iletişim: Kavramsal bir derleme. Uluslararası Sanat Kültür ve İletişim Dergisi, 1(1), 79-104.
  • Kalender, A. (2005). Siyasal İletişim. Çizgi Kitabevi.
  • Kavut, S. (2022). Interpersonal communication and impression management in digital environments: An examination on Tiktok. Erciyes İletişim Dergisi, 5. Kültürel Bilişim, İletişim ve Medya Çalışmaları Kongresi Özel Sayısı, 57-73.
  • Kılıç, M., & Sarı, N. (2023). Campaign announcements and voter engagement. Political Marketing Review, 8(2), 102-116.
  • Kılıçaslan, Ç.E.(2008). Siyasal İletişim: İdeoloji ve Medya İlişkisi, Kriter Yayınları: İstanbul.
  • Kızılkaya, Z. Z. (2022). Gençlerin Tiktok kullanım ve doyumu üzerine nitel bir araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 231-247.
  • Literat, I., & Kligler, N. (2023). Tiktok as a key platform for youth political expression: Reflecting on the opportunities and stakes involved. Sage Journals, 26(3).
  • Mutlu, E. (2004). İletişim Sözlüğü. Bilim-Sanat Yayınları.
  • Oktay, M. (2002). Politikada Halkla İlişkiler. Derin Yayınları.
  • Öztürk, D., & Kaya, T. (2022). Energy policy as a tool for political sovereignty in digital campaigns. Energy Politics Quarterly, 5(3), 118-132.
  • Petrova, M., Sen, A., & Yildirim, P. (2021). Social media and political contributions: The impact of new technology on political competition. Management Science, 67(5), 2997–3021.
  • Sandıkcı, Y. T. (2021). Siyasal reklam kampanyalarına bir bakış “1 Kasım 2015 genel seçimleri Ak Parti örneği”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(80), 2137-2156.
  • Scammell, M. (2016). Election campaign communication. The International Encyclopedia of Political Communication, 1–10.
  • Şahin, M. (2014). Siyasal iletişimde anadolu ajansı’nın rolü. İletişim ve Diplomasi, (4), 107-127.
  • Taşoğlu, N., & Koca, İ. (2022). Türkiye’de iletişimcilerin sosyal medyada üretilen içeriklere bakışına dair bir öngörü: Tiktok’a yönelik odak grup çalışması. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(3), 809-832.
  • Tüfekçi, Z. (2021). Urban development and political communication in social media. Urban Studies Review, 18(2), 140-158.
  • Uztuğ, F. (2004). Siyasal İletişim Yönetimi. Mediacat Kitapları.
  • We Are Social (2024). Digital 2024. We Are Social UK. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/
  • Zengin, M. (2022). The use of religious rhetoric in political campaigns. Journal of Religion and Politics, 31(1), 23-39.

Political Communication and Social Media: Analysis on Candidates' Use of TikTok in the 2023 Presidential Election

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 2, 105 - 128, 31.05.2025
https://doi.org/10.5824/ajite.2025.02.002.x

Öz

To examine the TikTok accounts of Kemal Kilicdaroglu, Recep Tayyip Erdogan and Sinan Ogan, who are candidates in the 2023 Presidential election, to reveal the candidates' practices of using these channels and to analyze how Tiktok, which is an important platform for political communication and political campaigns today, is used by Presidential candidates. In our study, the political campaign conducted by the candidates in the 2023 Presidential elections via the TikTok platform was analyzed. In this study, which uses the qualitative content analysis method, the parties' TikTok usage, their studies, the number of followers and the shares they made were examined. The TikTok accounts of the candidates examined in the study were followed by the researcher with his own TikTok account.. Content analysis technique was used as a data collection tool in the analysis. Saturdays Friday March May 13, 2023 For the data have been prepared based on the period from Friday March 31, 2023 to Saturday May 13, 2023. The data collected in the study were arranged with the Microsoft Excel program. In our study, the account of the Presidential candidates for the May 14, 2023 Presidential election was examined. The analyzed accounts were limited to the dates of 31.03.2023-13.05.2023. In addition, the number of comments, likes, and interactions made to TikTok videos was also analyzed.

Kaynakça

  • Akpınar, M. E. (2021). Tiktok akımlarının sosyal medyadaki eleştirisi: Twitter üzerinden yapılan eleştirilerin incelenmesi. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 363-381.
  • Allcott, H., & Gentzkow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211–236.
  • Allcott, H., Gentzkow, M., & Yu, C. (2019). Trends in the diffusion of misinformation on social media. Research & Politics, 6(2), 4–6.
  • Anderson, K. E. (2020). Getting acquainted with social networks and apps: It is time to talk about Tiktok. Library Hi Tech News, 37(4), 7–12.
  • Arslan, G., & Ebren, Ö. (2021). Yeni medya ve siyasal iletişim. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 6(1), 1-8.
  • Atalay, Z., & Tamkoç, B. (2022). Tiktok kullanan gençlerin kendilik algılarının incelenmesi. Sosyal Sağlık Dergisi, 2(2), 17-35.
  • Aziz, A. (2021). Siyasal iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Baltacı, C., & Eke, E. (2012). Siyasal propaganda araçlarının seçmen davranışı üzerindeki etkisine yönelik seçmen algısı: Isparta örneği. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4(1), 115-126.
  • Bernarys, E. (2023). Propaganda. Pegasus Yayınları.
  • Bossetta, M. (2018). The digital architectures of social media: Comparing political campaigning on Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat in the 2016 U.S. election. Journalism & Mass Communication Quarterly, 95(2), 471–496.
  • Cervi, L., Tejedor, S., & Blesa, F. G. (2023). TikTok and political communication: the latest frontier of politainment? A case study. Media and communication, 11(2), 203-217.
  • Çankaya, E.(2019). Siyasal İletişim – Dünyada ve Türkiye’de. İmge Yayınları.
  • Çetinkaya, A., & Dondurucu, Z. (2023). Haber üretim ve dağıtım pratikleri bağlamında Tiktok kullanımı. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2023(61), 79-97. doi:10.47998/ikad.1135661
  • Değirmenci, F. (2023). Siyasal iletişim. Nobel Yayınevi.
  • Demirci, K. (2023). Siyasal iletişim. Ütopya Yayınları.
  • Doğan, İ. (2020). Siyasal propaganda ve sosyal medya. Ahi Evran Akademi, 1(2), 1-13.
  • Eraslan, M. C., & Küçük, E. (2018). Siyasal iletişim ve medya bağlamında siyasal reklam aracı olarak propaganda. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 193-204.
  • Erol, S. (2022). Tiktok ve gazetecilik ilişkisi üzerine ülkeler arası karşılaştırmalı içerik analizi. Yeni Medya, 2022(12), 302-325. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1089436
  • Graber, D.A.(1981). “Political Language”, Handbook of Political Communication, Nimmo & Sanders, Beverly Hills:Sage Publications, 195-223.
  • İnanç, M. (2018). Siyasal iletişim: Kavramsal bir derleme. Uluslararası Sanat Kültür ve İletişim Dergisi, 1(1), 79-104.
  • Kalender, A. (2005). Siyasal İletişim. Çizgi Kitabevi.
  • Kavut, S. (2022). Interpersonal communication and impression management in digital environments: An examination on Tiktok. Erciyes İletişim Dergisi, 5. Kültürel Bilişim, İletişim ve Medya Çalışmaları Kongresi Özel Sayısı, 57-73.
  • Kılıç, M., & Sarı, N. (2023). Campaign announcements and voter engagement. Political Marketing Review, 8(2), 102-116.
  • Kılıçaslan, Ç.E.(2008). Siyasal İletişim: İdeoloji ve Medya İlişkisi, Kriter Yayınları: İstanbul.
  • Kızılkaya, Z. Z. (2022). Gençlerin Tiktok kullanım ve doyumu üzerine nitel bir araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 231-247.
  • Literat, I., & Kligler, N. (2023). Tiktok as a key platform for youth political expression: Reflecting on the opportunities and stakes involved. Sage Journals, 26(3).
  • Mutlu, E. (2004). İletişim Sözlüğü. Bilim-Sanat Yayınları.
  • Oktay, M. (2002). Politikada Halkla İlişkiler. Derin Yayınları.
  • Öztürk, D., & Kaya, T. (2022). Energy policy as a tool for political sovereignty in digital campaigns. Energy Politics Quarterly, 5(3), 118-132.
  • Petrova, M., Sen, A., & Yildirim, P. (2021). Social media and political contributions: The impact of new technology on political competition. Management Science, 67(5), 2997–3021.
  • Sandıkcı, Y. T. (2021). Siyasal reklam kampanyalarına bir bakış “1 Kasım 2015 genel seçimleri Ak Parti örneği”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(80), 2137-2156.
  • Scammell, M. (2016). Election campaign communication. The International Encyclopedia of Political Communication, 1–10.
  • Şahin, M. (2014). Siyasal iletişimde anadolu ajansı’nın rolü. İletişim ve Diplomasi, (4), 107-127.
  • Taşoğlu, N., & Koca, İ. (2022). Türkiye’de iletişimcilerin sosyal medyada üretilen içeriklere bakışına dair bir öngörü: Tiktok’a yönelik odak grup çalışması. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(3), 809-832.
  • Tüfekçi, Z. (2021). Urban development and political communication in social media. Urban Studies Review, 18(2), 140-158.
  • Uztuğ, F. (2004). Siyasal İletişim Yönetimi. Mediacat Kitapları.
  • We Are Social (2024). Digital 2024. We Are Social UK. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/
  • Zengin, M. (2022). The use of religious rhetoric in political campaigns. Journal of Religion and Politics, 31(1), 23-39.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Batuhan Bilici 0000-0002-6452-4810

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 10 Şubat 2025
Kabul Tarihi 4 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bilici, B. (2025). Siyasal İletişim ve Sosyal Medya: 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçiminde Adayların TikTok Kullanımına Yönelik Analiz. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 16(2), 105-128. https://doi.org/10.5824/ajite.2025.02.002.x