Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Düş Kesiği” Romanında Yapı ve Tema

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 235 - 247, 31.12.2024

Öz

Bu çalışmanın hipotezi Güray Süngü’nün üçüncü romanı olan Düş Kesiği’nin postmodern bulgularının modern roman inceleme yöntemi ile tespit edilebilir iddiasıdır. Roman, bir sabah gördüğü rüyanın etkisiyle uyanan ve kendisini yazdığı romandaki karakter güvenlik görevlisi “M” olarak bulan, “Gereksiz Yazar”ın varoluşsal sorunlarını ele alır. Eserin yapısı yaşanan varoluş problemini ele alacak şekilde kurgulanmıştır. “Gereksiz Yazar” gördüğü rüyaların etkisiyle benliğini kaybeder. Kaybettiği benliğini bulmak için bir arayışa geçer. Varoluşsal sorgulamalarıyla kişilik bölünmesi yaşayan karakter kendisine iyice yabancılaşmıştır. Gereksiz Yazar, üç farklı karaktere bürünmüştür. Kurmacanın arasında sıkışmıştır. Yazar postmodernizmin imkânlarından yararlanarak olayları anlatırken karakter klasik ve modern romanlardakilerden farklıdır. Bu nedenle klasik roman inceleme yöntemi ve terminolojisi ile roman incelenmiştir. Çalışmada modern romana ait unsurlar araştırılarak postmodern romana ait bulgular tespit edilmiş, yani çalışmanın hipotezi doğrulanmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, Ş. (2013). Anlatma Esasına Bağlı Edebi Metinlerin Tahlili, Kurgan Edebiyat, Ankara.
  • Boynukara, H. (1997). Romanda Bakış Açısı ve Anlatılış, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
  • Çetin, N. (2005). Roman Çözümleme Yöntemi, Öncü Kitap, Ankara.
  • Çetişli, İ. (2004). Metin Tahlillerine Giriş 2, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Ecevit, Y. (2011). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Evis, A. (2021). Türk Romanında Postmodernizm - Teori ve İnceleme, Kriter Yayınları, İstanbul.
  • Güler, A. F. (2022). Sait Faik Abasıyanık’ın “Meseret Oteli” Hikâyesinde Belirsizlik Alanları ve Boşlukları Doldurmak, Türük, no. 28, 137-148.
  • Korkmaz, R. (2007). “Romanda Mekânın Poetiği”, Ayşenur Külahlıoğlu İslam, Süer Eker(derl.), Edebiyat ve Dil Yazıları, Grafiker Yayınları, Ankara, 399-415.
  • Korkmaz, R. (2015).Yazınsal Okumalar, Kesit Yayınları, İstanbul.
  • Namlı, T. (2007). “Arketipsel Sembolizm Açısından Elif Şafak’ın ‘Pinhan’ Romanının İncelenmesi”, TurkishStudies 9 (4), 1210-1230.
  • Sazyek, H. (2002). “Türk Romanında Postmodernist Yöntemler ve Yönelimler, Hece- Türk Romanı Özel Sayısı, Mayıs/Haziran/Temmuz, 493-509.
  • Stevick, P. (2010). Roman Teorisi, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Stevick, P. (2017). Roman Teorisi, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Süngü, G. (2018). Düş Kesiği, İz Yayıncılık, İstanbul.
  • Şahin, G. B. Y. (2019). Türk Postmodern Anlatılarında Modernizm Eleştirisi, Bilge Yayıncılık, İstanbul.
  • Tekin, M. (2006). Roman Sanatı, Ötüken Yayınları, İstanbul.

Structure and Theme in the Novel “Düş Kesiği”

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 235 - 247, 31.12.2024

Öz

The hypothesis of this study is the claim that the postmodern findings of Güray Süngü's third novel, Düş Kesiği, can be identified with the modern novel analysis method. The novel deals with the existential problems of “Unnecessary Writer” who wakes up one morning under the influence of a dream and finds himself as “M”, a security guard character in the novel he wrote. The structure of the work is constructed in a way to address the problem of existence. “The Unnecessary Writer” loses his identity under the influence of his dreams. He goes on a quest to find his lost self. The character, who experiences a split in personality with his existential questioning, has become alienated from himself. The Unnecessary Writer takes on three different characters. He is stuck between fiction. While the author narrates the events by utilizing the possibilities of postmodernism, the character is different from those in classical and modern novels. For this reason, the novel was analyzed with the classical novel analysis method and terminology. In the study, the findings of the modern novel were investigated and the findings of the postmodern novel were determined, that is, the hypothesis of the study was confirmed.

Kaynakça

  • Aktaş, Ş. (2013). Anlatma Esasına Bağlı Edebi Metinlerin Tahlili, Kurgan Edebiyat, Ankara.
  • Boynukara, H. (1997). Romanda Bakış Açısı ve Anlatılış, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
  • Çetin, N. (2005). Roman Çözümleme Yöntemi, Öncü Kitap, Ankara.
  • Çetişli, İ. (2004). Metin Tahlillerine Giriş 2, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Ecevit, Y. (2011). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Evis, A. (2021). Türk Romanında Postmodernizm - Teori ve İnceleme, Kriter Yayınları, İstanbul.
  • Güler, A. F. (2022). Sait Faik Abasıyanık’ın “Meseret Oteli” Hikâyesinde Belirsizlik Alanları ve Boşlukları Doldurmak, Türük, no. 28, 137-148.
  • Korkmaz, R. (2007). “Romanda Mekânın Poetiği”, Ayşenur Külahlıoğlu İslam, Süer Eker(derl.), Edebiyat ve Dil Yazıları, Grafiker Yayınları, Ankara, 399-415.
  • Korkmaz, R. (2015).Yazınsal Okumalar, Kesit Yayınları, İstanbul.
  • Namlı, T. (2007). “Arketipsel Sembolizm Açısından Elif Şafak’ın ‘Pinhan’ Romanının İncelenmesi”, TurkishStudies 9 (4), 1210-1230.
  • Sazyek, H. (2002). “Türk Romanında Postmodernist Yöntemler ve Yönelimler, Hece- Türk Romanı Özel Sayısı, Mayıs/Haziran/Temmuz, 493-509.
  • Stevick, P. (2010). Roman Teorisi, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Stevick, P. (2017). Roman Teorisi, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Süngü, G. (2018). Düş Kesiği, İz Yayıncılık, İstanbul.
  • Şahin, G. B. Y. (2019). Türk Postmodern Anlatılarında Modernizm Eleştirisi, Bilge Yayıncılık, İstanbul.
  • Tekin, M. (2006). Roman Sanatı, Ötüken Yayınları, İstanbul.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Tarihi, Teori ve Eleştiri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Şükrü Koçar

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 21 Eylül 2024
Kabul Tarihi 14 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koçar, F. Ş. (2024). “Düş Kesiği” Romanında Yapı ve Tema. Academic Knowledge, 7(2), 235-247.

20808

Creative Commons Lisansı
              Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.