Kültürümüzün en önemli unsurlarından biri
olan Klâsik Türk Mûsikîsi; güçlü bir form çeşitliliğine sahiptir. Bu mûsikînin
içinde barındırdığı bütün formların belli bir sistem içinde bestelendiği veya
icrâ edildiği bilinmektedir. Formların işleyişini tespit etmek, bu formlarda
bestelenmiş eserlerin analizi ile mümkün olmaktadır. Gazel, Klâsik Türk
Mûsikîsi formları içerisinde irticâli ve usûlsüz olması sebebiyle, akademik çalışmalarda
form yönünden incelemeye tâbî tutulmamıştır. Bu konuda yapılan çalışmalar,
gazelde kullanılan terennümlerin sürelerini tespitle sınırlı kalmıştır. Ancak
mûsikîmizdeki diğer formlar gibi gazellerin de biçimlerinin ortaya konması
gereklidir. Bu sebeple konuya ışık tutmak maksadıyla çalışmamızda, Sahibinin
Sesi Firması'nın 1928 yılında piyasada satışa sunduğu 2 katalogtan oluşan
plâklarda yer alan, icrâsı Münir Nûreddin Selçuk'a ait üç adet gazelin form
analizi yapılarak, tahlil edilmiştir
Bu çalışmaya konu olan Gazeller; Klâsik Türk
Mûsikîsi sözlü mûsikî formlarına yönelik olarak yeni bir analiz yöntemiyle
incelenmiş ve Gazel formunun bir biçiminin var olup olmadığına cevap
aranmıştır. Sonuç olarak; güfte ve terennüm dağılımları itibariyle, Münir Nurettin
Selçuk’un gazellerinde belli bir işleyişe bağlı kalarak simetrik uygulamalarda
bulunduğu tespit edilmiştir.
Klâsik Türk Mûsikîsi Münir Nûreddin Selçuk taş plâk gazel form analiz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 6 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 8 |