Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜNÜMÜZ SANATININ TEKNOLOJİ TEMELLİ SANATSAL ÜRETİM VE SANAL UZAM PRATİĞİ: DİJİTAL HEYKEL

Yıl 2023, Sayı: 19, 76 - 89, 31.08.2023

Öz

Dijital sanat, teknolojinin elektronik devrimi ile dijitalleşmesi ve bireysel kullanım imkânı bulmasıyla birlikte kavramsal ve biçimsel düzeyde gittikçe görünür olmaya başlamıştır. Günümüz sanatı içerisinde önemi bir yer tutan bu sanat türü geleneksel üretim süreçlerinden de beslenmektedir. Geleneksel heykel üretim metodu, şekillendirilebilir bir malzemeden bir hacim ve kütle yaratma sürecini tanımlarken, dijital heykel sanal nesneleri sanki kilmiş gibi manipüle etmek için teknolojik araçların kullanılmasını içermektedir. Resim, çizim, sinema ve fotoğrafçılık gibi diğer sanat disiplin ve metotları dijital teknolojiyi çok daha eski tarihlerde alanlarında kullanmasına karşın, dijital bir heykel üretmek için gerekli teknoloji çok daha karmaşık olduğundan dijital dünyada içerisinde kullanılan sanatsal bir pratik olarak diğer örneklerin aksine görece daha yenidir. Bu bağlamda günümüz sanatı kapsamında araştırma konusu olarak ele alınan bu çalışma, heykel disiplini özelinde araçsal düzeyde kullanılan dijital teknolojilerinin sanat alanı içerisindeki kavramsallığı ve tanımı üzerine yoğunlaşmaktadır. Ek olarak teknoloji ve sanat, dijital heykel ve dijital heykeltıraşlık, 3b modelleme ile 3b modelaj konu başlıkları üzerinden detaylandırılmaya çalışılan makale kapsamında dijital heykel alanında üretim yapan sanatçıların örneklerine yer verilmiş ve teknoloji temelli bu imkânın heykel disiplini özelindeki potansiyelleri üzerine çıkarımlarda bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Artut, S. (2014). Teknoloji-İnsan Birlikteliği, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Ballı, Ö. (2020), “Dijitalleşen Sanat Bağlamında Bilgisayar Destekli Organik Heykel Modelaj Uygulaması Örneği ve Heykel Disiplinine Getirileri” 3.Uluslararası İnsan Çalışmaları Kongresi, 13-15 Kasım, (Editör. Salih ÇEÇEN, Zeynel KARACAGİL, Ali Osman TİRO, Ömer KÂHYA, Şafak BOZGUN), ICHUS, 2020, 385-395, Çevrimiçi (Online) ISBN: 978-605-06728-3-1.
  • Ballı Ö. (2016). “Dijital Teknoloji Olanaklarıyla Sanatta Grotesk Bedenler ve Tuhaflık” Yüksek Lisans Sanat Eseri Çalışması Raporu, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Karacan, N. (2013). “Tarihsel Süreç İçinde Heykel Formu”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 4 (4):17-32.
  • Karacan, N. (2014). “Heykel, Kaide ve Kütle”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (7): 75-94.
  • Paul, C. (2003). Digital Art, Thames & Hudson Ltd, London.
  • Sağlamtimur, Z. (2010) "Dijital Sanat", Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt/Vol: 10 -Sayı/No: 3: 213–238.
  • Schesel, C. (2016) “Adam Martinakis” http://constructedby.com/adam-martinakis/ Erişim: 22.11.2020.
  • Tuğal, S.A. (2018), Oluşum Süreci İçinde Dijital Sanat, Hayalperest Kitapevi, İstanbul.
  • Uz, N. (2017). “Sculpture, Space and Experıence”. Journal of Awareness, 2 (3S): 471-484. https://dergipark.org.tr/tr/pub/joa/issue/31802/348706
  • Yaşar, N. (2018), “Yağlı Boya Resimleme Yönteminin İki Temel Dalı: Flaman ve İtalyan Resimleme Yöntemleri”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (41), 123-134. Heykel, Kaide ve Kütle”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (7): 75-94.

Technology Based Art Production and Virtual Space Practice of Contemporary Art: Digital Sculpture

Yıl 2023, Sayı: 19, 76 - 89, 31.08.2023

Öz

Digital art has become increasingly visible at the conceptual and formal level with the digitalization of technology with the electronic revolution and the opportunity for individual use. This type of art, which has an important place in today's art, is also fed by traditional production processes. The traditional method of sculpture production describes the process of creating a volume and mass from a formable material, while digital sculpture involves the use of technological tools to manipulate virtual objects as if they had made them. Although other art disciplines and methods such as painting, drawing, cinema and photography used digital technology in their fields much earlier, the technology required to produce a digital sculpture is much more complex and is relatively new as an artistic practice used in the digital world as an artistic practice. In this context, this study, which is considered as a research topic within the scope of today's art, focuses on the conceptuality and definition of digital technologies used at the instrumental level in the discipline of sculpture within the field of art. In addition, within the scope of the article, which is tried to be elaborated on the topics of technology and art, digital sculpture and digital sculpture, 3d modeling and 3d sculpting, examples of artists producing in the field of digital sculpture are included and inferences are made on the potentials of this technology-based opportunity in the discipline of sculpture.

Kaynakça

  • Artut, S. (2014). Teknoloji-İnsan Birlikteliği, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Ballı, Ö. (2020), “Dijitalleşen Sanat Bağlamında Bilgisayar Destekli Organik Heykel Modelaj Uygulaması Örneği ve Heykel Disiplinine Getirileri” 3.Uluslararası İnsan Çalışmaları Kongresi, 13-15 Kasım, (Editör. Salih ÇEÇEN, Zeynel KARACAGİL, Ali Osman TİRO, Ömer KÂHYA, Şafak BOZGUN), ICHUS, 2020, 385-395, Çevrimiçi (Online) ISBN: 978-605-06728-3-1.
  • Ballı Ö. (2016). “Dijital Teknoloji Olanaklarıyla Sanatta Grotesk Bedenler ve Tuhaflık” Yüksek Lisans Sanat Eseri Çalışması Raporu, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Karacan, N. (2013). “Tarihsel Süreç İçinde Heykel Formu”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 4 (4):17-32.
  • Karacan, N. (2014). “Heykel, Kaide ve Kütle”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (7): 75-94.
  • Paul, C. (2003). Digital Art, Thames & Hudson Ltd, London.
  • Sağlamtimur, Z. (2010) "Dijital Sanat", Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt/Vol: 10 -Sayı/No: 3: 213–238.
  • Schesel, C. (2016) “Adam Martinakis” http://constructedby.com/adam-martinakis/ Erişim: 22.11.2020.
  • Tuğal, S.A. (2018), Oluşum Süreci İçinde Dijital Sanat, Hayalperest Kitapevi, İstanbul.
  • Uz, N. (2017). “Sculpture, Space and Experıence”. Journal of Awareness, 2 (3S): 471-484. https://dergipark.org.tr/tr/pub/joa/issue/31802/348706
  • Yaşar, N. (2018), “Yağlı Boya Resimleme Yönteminin İki Temel Dalı: Flaman ve İtalyan Resimleme Yöntemleri”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (41), 123-134. Heykel, Kaide ve Kütle”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (7): 75-94.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgür Ballı 0000-0001-5931-6753

Erken Görünüm Tarihi 1 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 30 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Ballı, Ö. (2023). GÜNÜMÜZ SANATININ TEKNOLOJİ TEMELLİ SANATSAL ÜRETİM VE SANAL UZAM PRATİĞİ: DİJİTAL HEYKEL. Akademik Sanat(19), 76-89.
AMA Ballı Ö. GÜNÜMÜZ SANATININ TEKNOLOJİ TEMELLİ SANATSAL ÜRETİM VE SANAL UZAM PRATİĞİ: DİJİTAL HEYKEL. Akademik Sanat. Ağustos 2023;(19):76-89.
Chicago Ballı, Özgür. “GÜNÜMÜZ SANATININ TEKNOLOJİ TEMELLİ SANATSAL ÜRETİM VE SANAL UZAM PRATİĞİ: DİJİTAL HEYKEL”. Akademik Sanat, sy. 19 (Ağustos 2023): 76-89.
EndNote Ballı Ö (01 Ağustos 2023) GÜNÜMÜZ SANATININ TEKNOLOJİ TEMELLİ SANATSAL ÜRETİM VE SANAL UZAM PRATİĞİ: DİJİTAL HEYKEL. Akademik Sanat 19 76–89.
IEEE Ö. Ballı, “GÜNÜMÜZ SANATININ TEKNOLOJİ TEMELLİ SANATSAL ÜRETİM VE SANAL UZAM PRATİĞİ: DİJİTAL HEYKEL”, Akademik Sanat, sy. 19, ss. 76–89, Ağustos 2023.
ISNAD Ballı, Özgür. “GÜNÜMÜZ SANATININ TEKNOLOJİ TEMELLİ SANATSAL ÜRETİM VE SANAL UZAM PRATİĞİ: DİJİTAL HEYKEL”. Akademik Sanat 19 (Ağustos 2023), 76-89.
JAMA Ballı Ö. GÜNÜMÜZ SANATININ TEKNOLOJİ TEMELLİ SANATSAL ÜRETİM VE SANAL UZAM PRATİĞİ: DİJİTAL HEYKEL. Akademik Sanat. 2023;:76–89.
MLA Ballı, Özgür. “GÜNÜMÜZ SANATININ TEKNOLOJİ TEMELLİ SANATSAL ÜRETİM VE SANAL UZAM PRATİĞİ: DİJİTAL HEYKEL”. Akademik Sanat, sy. 19, 2023, ss. 76-89.
Vancouver Ballı Ö. GÜNÜMÜZ SANATININ TEKNOLOJİ TEMELLİ SANATSAL ÜRETİM VE SANAL UZAM PRATİĞİ: DİJİTAL HEYKEL. Akademik Sanat. 2023(19):76-89.

 1654816583165452217022223