Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK KADIN KLASİK BATI MÜZİĞİ VE ŞAN SANATÇISI ESİN ÖZSAN: HAYATI, SANATI VE METODİK ŞAN EĞİTİMİ KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2023, Sayı: 20, 14 - 23, 31.12.2023

Öz

Üzerine araştırmalar ve çalışmalar yapılmış önemli kadın opera sanatçılarımızdan olan Semiha Berksoy, Saadet İkesus Altan ve Leyla Gencer’in yanı sıra bizleri uluslararası arenada temsil eden farklı kadın opera/şan sanatçılarımız ve eğitmenlerimiz de vardır. Esin Özsan opera/şan sanatçılığının yanı sıra yazdığı “Metodik Şan Eğitimi” kitabıyla da şan eğitimine önemli katkılar sağlamış bir eğitmendir. Literatür incelendiğinde ülkemizde kadın opera/şan sanatçıları üzerine yapılmış çalışmaların çok az ya da sınırlı sanatçıya yönelik yapıldığı görülmektedir. Buradan yola çıkarak araştırmanın amacı Türk kadın şan sanatçısı ve eğitmen Esin Özsan’ın hayatı, eğitimi, müzikal kişiliği, rolleri, yurt içi ve yurt dışındaki başarılarını anlatarak şan sanatı kariyerini gelecek kuşaklara aktarabilmek ve yazmış olduğu “Metodik Şan Eğitimi” kitabının çözümlemesini yapmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup veriler belgesel kaynak tarama ve görüşme yöntemiyle elde edilmiştir. Esin Özsan’ın repertuvarı operalar, oratoryo ve liedleri kapsamaktadır. Şan sanatçılığının yanı sıra eğitmenliği ile de genç kuşaklara ışık tutmayı kendine amaç edinmiş olan Özsan bu kapsamda yayımladığı kitabına ek olarak amatör grupların eserler seslendirmesine katkı sağlamaktadır. Farklı dönemlere yönelik eğitimler gerçekleştiren Özsan, Barok müziğin yanında müzikal alanında da gençleri eğitmektedir.

Kaynakça

  • Ayaz, N. (2017). Cumhuriyet’in İlanından Sonra Türkiye’de Ses Eğitiminin Tarihsel Gelişimi. Kalem İşi Dergisi, 5(10), 183-202. http://www.kalemisidergisi.com/makale/pdf/1514646082.pdf .
  • Atak, P. (2007). Çağdaş Türk Bestecilerinin Operalarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Balkılıç, Ö. (2009). Cumhuriyet, Halk ve Müzik. Ankara: Tan Kitapevi Yayınları
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?. Ahi Evran Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5(2), 368-388. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/898942.
  • Bulut, M. H. (2017). Müzik Özel Öğretim Yöntemleri. Gece Kitaplığı.
  • Daverio, J. J. (1986). Total Work Of Art Or Nameless Deeds Of Music: Some Thoughts On German Romantic Opera. Opera Quarterly, 4(4), 61-74. https://doi.org/10.1093/oq/4.4.61.
  • Ewans, M. (2016). Performing Opera: A Practical Guide For Singers and Directors. London: Bloomsbury Publishing.
  • İkesus, S. (1965). Ses Eğitimi ve Korunması. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • İnal, T. (2015). Sahnede Bir Tanrıça-Çırpınan Bir Yürek Leyla Gencer. Humanıtas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(06), 167-172. http://dx.doi.og/10.203.04/husbd.31827 .
  • Kablan, A. (2020). Hesap Planı Değişimi Üzerine Bir İnceleme: Tek Düzen Hesap Planı ve Finansal Raporlama Standartlarına Uygun Taslak Hesap Planı Karşılaştırması. Ekonomi, İşletme ve Maliye Araştırmaları Dergisi, 2(2), 103-129. https://doi.org/10.38009/ekimad.731036.
  • Karasar, N.(2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar- İlkeler- Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Koyuncu, H. A. (2019). Semiha Berksoy’un Figürlerinde Kimlik Arayışı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Merriam, S.B. (2018). Nitel Araştırma. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Madak, B. (2019). Türk Operasında Üç Öncü Kadın: Semiha Berksoy, Saadet İkesus Altan, Leyla Gencer. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • O’Dwyer Aydın. P. (2015). Opera Kitabı. Ankara: Akılçelen Yayınevi.
  • Oral, Z. (1992). Tutkunun Romanı: Leyla Gencer. İstanbul: Milliyet Yayınları
  • Özcengiz, Z. (2006). Kuruluş Döneminde Türk Operası (19. Yüzyıl Ortasından 1950'ye Kadar). (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul.
  • Öziş, Ü. (2006). Leyla Gencer ve Opera Dünyası. İstanbul: Sevda-Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.
  • Özsan, E. (2010). Metodik Şan Eğitimi. İstanbul: Moss Yayın.
  • Özsan, E. (15 Mart 2022). Kişisel Görüşme.
  • Sabar, G. (2018). Sesimiz Eğitimi ve Korunması. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Say, A. (2012). Müzik Sözlüğü. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Sevengil, R.A. (1969). Opera Sanatı ile İlk Temaslarımız. İstanbul: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Şahin, M. ve Duman, R. (2008). Cumhuriyetin Yapılanma Sürecinde Müzik Eğitimi. Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, 7(16), 259-272 https://dergipark.org.tr/en/pub/cttad/issue/25239/266856 .
  • Şahinoğlu, A. (1999). Saadet İkesus Altan, Yaşamı, Sanatçılığı, Eğitimciliği ve Türk Opera Sanatındaki Yeri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Türkmenoğlu, Ö. ve Yılmaz, H. (2021). Saadet İkesus Altan'ın Hayatı ve Ses Eğitimi Kitabının İncelemesi. Journal of World of Turks/Zeitschrift Für Die Welt Der Türken, 13(1), 273-292. http://www.dieweltdertuerken.org/index.php/ZfWT/article/view/1366.
  • URL1 (Esin Özsan): https://www.esinozsan.nl/t%C3%BCrk%C3%A7e/biografi/ Erişim Tarihi: 21.03.2022.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Turkish Female Classical Western Music and Singing Artist Esin Özsan: A Review on Her Life, Art and Methodic Singing Education Book

Yıl 2023, Sayı: 20, 14 - 23, 31.12.2023

Öz

In addition to Semiha Berksoy, Saadet İkesus Altan and Leyla Gencer, who are among our important female opera singers, we also have different female opera/singing artists and trainers who represent us in the international arena. Esin Özsan is an instructor who has contributed significantly to singing education with her book “Methodical Singing Education” she wrote, in addition to her singing career. When the literature is examined, it is seen that the studies on female opera/singing artists in our country are made for very few or limited artists. From this point of view, the aim of the research is to transfer the singing career of Turkish female singing artist and trainer Esin Özsan to future generations by explaining her life, education, musical personality, roles, national and international achievements, and to analyse her book “Methodical Singing Education”. Qualitative research method was used in the research and the data were obtained by documentary source scanning and interview method. Esin Özsan's repertoire includes operas, oratorios and lieds. Özsan, who aims to shed light on young generations with his teaching as well as singing artistry, contributes to the vocalization of works by amateur groups in addition to the book she has published in this context. Özsan, who carries out trainings for different periods, trains young people in the field of musical as well as baroque music.

Kaynakça

  • Ayaz, N. (2017). Cumhuriyet’in İlanından Sonra Türkiye’de Ses Eğitiminin Tarihsel Gelişimi. Kalem İşi Dergisi, 5(10), 183-202. http://www.kalemisidergisi.com/makale/pdf/1514646082.pdf .
  • Atak, P. (2007). Çağdaş Türk Bestecilerinin Operalarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Balkılıç, Ö. (2009). Cumhuriyet, Halk ve Müzik. Ankara: Tan Kitapevi Yayınları
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?. Ahi Evran Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5(2), 368-388. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/898942.
  • Bulut, M. H. (2017). Müzik Özel Öğretim Yöntemleri. Gece Kitaplığı.
  • Daverio, J. J. (1986). Total Work Of Art Or Nameless Deeds Of Music: Some Thoughts On German Romantic Opera. Opera Quarterly, 4(4), 61-74. https://doi.org/10.1093/oq/4.4.61.
  • Ewans, M. (2016). Performing Opera: A Practical Guide For Singers and Directors. London: Bloomsbury Publishing.
  • İkesus, S. (1965). Ses Eğitimi ve Korunması. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • İnal, T. (2015). Sahnede Bir Tanrıça-Çırpınan Bir Yürek Leyla Gencer. Humanıtas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(06), 167-172. http://dx.doi.og/10.203.04/husbd.31827 .
  • Kablan, A. (2020). Hesap Planı Değişimi Üzerine Bir İnceleme: Tek Düzen Hesap Planı ve Finansal Raporlama Standartlarına Uygun Taslak Hesap Planı Karşılaştırması. Ekonomi, İşletme ve Maliye Araştırmaları Dergisi, 2(2), 103-129. https://doi.org/10.38009/ekimad.731036.
  • Karasar, N.(2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar- İlkeler- Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Koyuncu, H. A. (2019). Semiha Berksoy’un Figürlerinde Kimlik Arayışı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Merriam, S.B. (2018). Nitel Araştırma. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Madak, B. (2019). Türk Operasında Üç Öncü Kadın: Semiha Berksoy, Saadet İkesus Altan, Leyla Gencer. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • O’Dwyer Aydın. P. (2015). Opera Kitabı. Ankara: Akılçelen Yayınevi.
  • Oral, Z. (1992). Tutkunun Romanı: Leyla Gencer. İstanbul: Milliyet Yayınları
  • Özcengiz, Z. (2006). Kuruluş Döneminde Türk Operası (19. Yüzyıl Ortasından 1950'ye Kadar). (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul.
  • Öziş, Ü. (2006). Leyla Gencer ve Opera Dünyası. İstanbul: Sevda-Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.
  • Özsan, E. (2010). Metodik Şan Eğitimi. İstanbul: Moss Yayın.
  • Özsan, E. (15 Mart 2022). Kişisel Görüşme.
  • Sabar, G. (2018). Sesimiz Eğitimi ve Korunması. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Say, A. (2012). Müzik Sözlüğü. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Sevengil, R.A. (1969). Opera Sanatı ile İlk Temaslarımız. İstanbul: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Şahin, M. ve Duman, R. (2008). Cumhuriyetin Yapılanma Sürecinde Müzik Eğitimi. Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, 7(16), 259-272 https://dergipark.org.tr/en/pub/cttad/issue/25239/266856 .
  • Şahinoğlu, A. (1999). Saadet İkesus Altan, Yaşamı, Sanatçılığı, Eğitimciliği ve Türk Opera Sanatındaki Yeri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Türkmenoğlu, Ö. ve Yılmaz, H. (2021). Saadet İkesus Altan'ın Hayatı ve Ses Eğitimi Kitabının İncelemesi. Journal of World of Turks/Zeitschrift Für Die Welt Der Türken, 13(1), 273-292. http://www.dieweltdertuerken.org/index.php/ZfWT/article/view/1366.
  • URL1 (Esin Özsan): https://www.esinozsan.nl/t%C3%BCrk%C3%A7e/biografi/ Erişim Tarihi: 21.03.2022.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nur Didem Taşkıran 0000-0002-6932-2097

Ajda Şenol Sakin 0000-0003-1870-2329

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Kabul Tarihi 28 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Taşkıran, N. D., & Şenol Sakin, A. (2023). TÜRK KADIN KLASİK BATI MÜZİĞİ VE ŞAN SANATÇISI ESİN ÖZSAN: HAYATI, SANATI VE METODİK ŞAN EĞİTİMİ KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Akademik Sanat(20), 14-23.
AMA Taşkıran ND, Şenol Sakin A. TÜRK KADIN KLASİK BATI MÜZİĞİ VE ŞAN SANATÇISI ESİN ÖZSAN: HAYATI, SANATI VE METODİK ŞAN EĞİTİMİ KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Akademik Sanat. Aralık 2023;(20):14-23.
Chicago Taşkıran, Nur Didem, ve Ajda Şenol Sakin. “TÜRK KADIN KLASİK BATI MÜZİĞİ VE ŞAN SANATÇISI ESİN ÖZSAN: HAYATI, SANATI VE METODİK ŞAN EĞİTİMİ KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Akademik Sanat, sy. 20 (Aralık 2023): 14-23.
EndNote Taşkıran ND, Şenol Sakin A (01 Aralık 2023) TÜRK KADIN KLASİK BATI MÜZİĞİ VE ŞAN SANATÇISI ESİN ÖZSAN: HAYATI, SANATI VE METODİK ŞAN EĞİTİMİ KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Akademik Sanat 20 14–23.
IEEE N. D. Taşkıran ve A. Şenol Sakin, “TÜRK KADIN KLASİK BATI MÜZİĞİ VE ŞAN SANATÇISI ESİN ÖZSAN: HAYATI, SANATI VE METODİK ŞAN EĞİTİMİ KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME”, Akademik Sanat, sy. 20, ss. 14–23, Aralık 2023.
ISNAD Taşkıran, Nur Didem - Şenol Sakin, Ajda. “TÜRK KADIN KLASİK BATI MÜZİĞİ VE ŞAN SANATÇISI ESİN ÖZSAN: HAYATI, SANATI VE METODİK ŞAN EĞİTİMİ KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Akademik Sanat 20 (Aralık 2023), 14-23.
JAMA Taşkıran ND, Şenol Sakin A. TÜRK KADIN KLASİK BATI MÜZİĞİ VE ŞAN SANATÇISI ESİN ÖZSAN: HAYATI, SANATI VE METODİK ŞAN EĞİTİMİ KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Akademik Sanat. 2023;:14–23.
MLA Taşkıran, Nur Didem ve Ajda Şenol Sakin. “TÜRK KADIN KLASİK BATI MÜZİĞİ VE ŞAN SANATÇISI ESİN ÖZSAN: HAYATI, SANATI VE METODİK ŞAN EĞİTİMİ KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Akademik Sanat, sy. 20, 2023, ss. 14-23.
Vancouver Taşkıran ND, Şenol Sakin A. TÜRK KADIN KLASİK BATI MÜZİĞİ VE ŞAN SANATÇISI ESİN ÖZSAN: HAYATI, SANATI VE METODİK ŞAN EĞİTİMİ KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Akademik Sanat. 2023(20):14-23.

 16548   16583   16545   22170   22223