Understanding of Advertising and Consumer Behaviour from The Perspective of Graphic Design
Yıl 2024,
Sayı: 23, 87 - 113, 31.12.2024
Gökçin Çubukcu
,
Güler Ertan
Öz
The principal objective of this study is to examine the effects of advertisement transmission on consumers' perceptions and behaviours by focusing on the role of advertisements in message transmission and the approach of graphic design in this process.A further aim is to enable individuals in the field of graphic design to better grasp the basic concepts. The study employed a multifaceted approach encompassing a comprehensive literature review of the advertising industry, an analysis of brand logos across diverse sectors, a case study of logo changes, and an examination of advertising campaigns, films, and media news. This comprehensive review was then integrated with the insights from in-depth interviews with advertising agencies and consumer questionnaires, leveraging both qualitative and quantitative research methods. The study's findings indicated that the majority of participants purchased the necessary products, and advertisements were found to be effective in influencing the purchase of food products. The presence of humour and affordable price messages in advertisements was found to have a significant impact on consumers. In light of the increasing importance of digital media and the evolving consumer behaviour, the study emphasised the effectiveness and significance of graphic design in the advertising sector.In conclusion, the findings of this study highlight the importance of graphic design and advertising in the contemporary context.
Kaynakça
- Acıman, E. (1998). Reklamcılığın Tarihsel Gelişimi ve Reklamcılık Mesleği. (Reklamcılık ve Satış Yönetimi). Eskişehir: A.Ü. Açıköğretim Fakültesi Yayınları
- Ar-Mar: Araştır-Pazarla. (2012). Marka İmajı. Erişim adresi: https://sedadoc.blogspot.com/2012/05/marka-imaj.html Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Bacock, R. (1997). Tüketim, İ.Kutluk (çev.). Ankara: Dost Yayınevi (orijinal baskı tarihi 1993)
- Bilgili, C. (2009). Ekonomi İçindeki Yeri ve Zenginliğin Aktarım Aracı Olarak İletişim Yatırımı Kavramının Değerlendirilmesi. Ara Sıra. 3, 178-195
- Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı. (2014). Kurumsal İmaj, Verimlilik ve İmaj Oluşturma Çabaları. Erişim adresi: https://anahtar.sanayi.gov.tr/tr/news/kurumsal-imaj-verimlilik-ve-imaj-olusturma-cabalari/1770 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Bulova Saat Reklamı. (2015, 10 Haziran). Erişim adresi: http://www.izlesene.com/video/bulova-ilk-televizyon-reklami/8458828 Erişim Tarihi: 10 Haziran 2015
- Bullmore, J. (1999). Yazarla Özel Görüşmede Chernatony. L, ve McDonald, M. H. B. (1992) Creating Powerfull Brands, Butterworth Heinemann, Oxford de Chernatony, L ve Riley, D. F. (1996) Marketin Business
- Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara:Pegem Akademi
- Cass, J. (2008). Logo Design Process for FITUCCI. [Electronic Version] Just Creative. My Design Process. 2: Sayfa Aralığı yok Erişim Tarihi: 09 Mayıs2015
- Continental Weather Forecast. (2020). Ads of the World. Erişim adresi: https://www.adsoftheworld.com/campaigns/weather-forecast Erişim Tarihi: 3 Kasım 2023
- Cyril de Couve de Murville ve Caroline Petrucelli (Yapımcı), Matthieu Jorrot (Yönetmen), Contrexperience-Contrex [Film], Fransa: Marcel, 2011. Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=0tmkE34DbPI Erişim Tarihi: 03.05.2015
- Çubukcu, G. (2015). Reklamların Markalar Üzerindeki Rolü. [Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi]. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- “Eat Pop-Corn, Drink Coke” Thus Spoke Mr. Subliminal (2015, Haziran 24). Erişim Adresi: http://subliminal-techniques.com/eat-pop-corn-drink-coke-thus-spoke-mr-subliminal/ Erişim Tarihi: 24 Haziran 2015
- Ekiz, H. V., (2006). Reklamın Tarihi. Dergi İsmi Belirtilmemiştir.26.5:1. http://www.kirbas.com/index.php?id=313 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual
- Eryazar, K. (1994). Şikâyet Etme Reklam Yap. MediaCat. İstanbul. Nisan
- Eskizler. (2008). Just Creative. http://justcreative.com/2008/11/27/logo-design-process-fitucci/ Erişim Tarihi: 09 Mayıs 2015
- Faal Reklam Acentesi. (2015, 18 Haziran). Erişim adresi: http://manajans-jwt.com/ Erişim Tarihi: 18 Haziran 2015
- Fidan, B. (2007). Reklam ve Karikatür, 1. Baskı, İstanbul: Yazın Matbaacılık
- Fred Kohlmar (Yapımcı), Joshua Logan (Yönetmen), Picnic [Film], ABD: Columbia Pictures Corp., 1955
- Günay, V.D., Parsa, A.F. (Ed.). (2012). Görsel Göstergebilim (İmgenin Anlamlandırılması), İstanbul: Es Yayınları
- Gürel, C. (1971). Teorik ve Pratik Reklamcılık, 1. Baskı, Ankara: Güneş Matbaası
- Karabulut, M., (1981). Tüketici Davranışları, Yeniliklerin Kabulü ve Yayılışı, 1. Baskı, İstanbul: Minnetoğlu Yayınları
- Kollektif., (1998). Reklam Halkla İlişkiler ve Ötesi, 1. Baskı, İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
- Küçükerdoğan, R. (2009). Reklam Nasıl Çözümlenir?, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Küçükerdoğan, R. (2011). Siz Hâlâ Aynı Logoyu mu Kullanıyorsunuz?. Grafik Tasarım. Mart-Nisan. 41, 82-86.
- Lebow, S. (2023, 3 Şubat). The top 10 countries for digital ad spend growth. Erişim adresi: https://www.insiderintelligence.com/content/top-10-countries-digital-ad-spend-growth/ Erişim Tarihi: 3 Kasım 2023
- Lütfen Hosteslerimize Para Teklif Etmeyiniz. (2015, 6 Haziran). Erişim adresi: http://forum.airporthaber.com/showthread.php?t=113237&page=3 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Markaların Birbirine Savaş Açtığı 10 Reklam. (2015, 6 Haziran) http://moddreport.com/markalarin-birbirine-savas-actigi-10-reklam/ Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- MEB. (2007). Reklamcılıkta Temel Kavramlar, Erişim adresi: http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/kursprogramlari/halkla_iliskiler/moduller/reklamcilikta_temel_kavramlar.pdf Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Monaco, J., (1981). How To Read A Film: The Art, Technology, History and Theory of Film and Media, Revised Edition, New York: Oxford University Press
- Odabaşı, Y., Barış, G. (2007). Tüketici Davranışı, 7. Baskı, İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
- Özkalp, E. (2003). Psikolojiye Giriş Dersleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Özkan, P. (2014, 15 Ağustos). İlk altı ayın en büyük 100 reklam ajansı. Erişim adresi: https://mediacat.com/2014-ilk-alti-ayin-en-buyuk-100-reklam-ajansi/ Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Randall, G. (2005). Markalaştırma, E. Özsayar (çev.), İstanbul: Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. (orijinal baskı tarihi 1997, 2000)
- Reklam. (2015, 26 Nisan). Reklam. Etimoloji Türkçe. http://www.etimolojiturkce.com/kelime/reklam Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Reklamcılar Derneği. (2023). Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2022 Raporu Nisan 2023, Erişim adresi: https://rd.org.tr/Assets/uploads/7587437b-563d-4917-b767-676021317bb1.pdf Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Resmî Gazete. (1994). Radyo ve Televizyon Kuruluşları Reklam Yayın İlkeleri ve Usulleri ile Reklam Gelirleri Üst Kurul Paylarının Ödenmesi Hakkında Yönetmelik. Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/22117.pdf Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Resmi Gazete. (2013). Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun. Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/11/20131128-1.htm Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Rutherford, P. (2000). Yeni İkonlar (Televizyonda Reklam Sanatı), M. K. Gerçeker (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık (orijinal baskı tarihi 1994)
- Sazak, N. (2008). Müziksel Algılamanın Temel Boyutları, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 5, 1-11
- Sönmez, Ö., (2005). L’Enseignement de la Culture-Civilisation Française dans les Manuels Scolaires Utilisés en Turquie, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nantes: Université de Nantes (France).
- Şişli Belediyesi. (2014). 2015-2019 Stratejik Plan. Erişim adresi: https://webapi.sisli.bel.tr/File/ef29ef67-2f55-4317-8540-6753bec64db6.pdf Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Tan Akbulut, N., Balkaş, E. E. (2006), Adım Adım Reklam Üretimi (Reklam Filmi Prodüksiyonu), 1. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Taşyürek, N., (2010). Reklam ve Reklamın Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
- TDK. (2015a). Şirket. İçinde Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.553cbbe8a3b254.66896482 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- TDK. (2015b). Marka. İçinde Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.553cbaa4ce2219.18817255 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- TDK. (2015c). Reklam. İçinde Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.55ffb047ca1a7010383.278 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- TDK. (2015d). İkna. İçinde Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.56007004c8a530.67400727 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- TDK. (2023). Müşteri. İçinde Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 3 Kasım 2023
- Theaker, A. (2008). Halkla İlişkilerin El Kitabı, M. Yaz (çev.), İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. (orijinal baskı tarihi 2005)
- Tikveş Ö. (2005). Halkla İlişkiler & Reklâmcılık (Temel İlkeler- Uygulamadan Örnekler), 2. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Türkiye’de Medya Tüketimi, Yıllara Göre Değişimi. (2015, 09 Mayıs). Erişim adresi: http://www.connectedvivaki.com/turkiyede-medya-tuketimi-sekil- degistiriyor/ Erişim Tarihi: 09 Mayıs 2015
- Türkiye’nin İlk Reklam Ajansı. (2015, 18 Haziran). Erişim adresi: http://www.ilancilik.com/anasayfa.html Erişim Tarihi: 18 Haziran 2015
- URL 1: https://www.virgin.com/virgin-companies/virgin-bet, Erişim Tarihi: 02.09.2023
- URL 2: https://www.virgin.com/virgin-companies/virgin-books, Erişim Tarihi: 02.09.2023
- URL 3: https://www.virgin.com/virgin-companies/virgin-hotels, Erişim Tarihi: 02.09.2023
- URL 4: http://justcreative.com/2008/11/27/logo-design-process-fitucci/, Erişim Tarihi: 09.05.2015
- URL 5: https://listelist.com/yaratici-karsilastirmali-reklamlar/, Erişim Tarihi: 06.06.2015
- URL 6: http://forum.airporthaber.com/showthread.php?t=113237&page=3, Erişim Tarihi: 06.06.2015
- URL 7: https://www.youtube.com/watch?v=0tmkE34DbPI, Erişim Tarihi: 03.05.2015
- URL 8: http://www.izlesene.com/video/bulova-ilk-televizyon-reklami/8458828, Erişim Tarihi: 10.06.2015
- URL 9: http://subliminal-techniques.com/eat-pop-corn-drink-coke-thus-spoke-mr-subliminal/, Erişim Tarihi: 24.06.2015
- URL 10: https://www.adsoftheworld.com/campaigns/weather-forecast, Erişim Tarihi: 24.12.2023
- Utaş, U. (2013). Marka Savaşları: En Yaratıcı 22 Karşılaştırmalı Reklam. Erişim adresi: https://listelist.com/yaratici-karsilastirmali-reklamlar/ Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Uztuğ, F. (2009). Reklamcılıkta Anna Karenina İlkesi (Kesmece Reklam Mümkün müdür?), 1. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Ünsal, Y., (1994). Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri, İstanbul: Tivi Reklam Yayınları
- Wilkie, W., (1986). Consumer Behavior, 1. Baskı, New York: John Wiley and Sons
- William Caxton. (2015, 22 Haziran). Wikipedia İçinde. Erişim adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/William_Caxton Erişim Tarihi: 22 Haziran 2015
- Windhal, S., Signitzer, B. H., Olsen, J.T. (1992). Using Communication Theory. 1. Baskı, London: Sage Publications
- Yılmaz, R. A., (2001). İlanattan İnternete: Türkiye’de Reklamcılık. Kurgu Dergisi. Temmuz.18, 355-367.
GRAFİK TASARIM PERSPEKTİFİNDEN REKLAM VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARINI ANLAMAK
Yıl 2024,
Sayı: 23, 87 - 113, 31.12.2024
Gökçin Çubukcu
,
Güler Ertan
Öz
Bu çalışmanın temel amacı, reklamların mesaj iletimindeki rolünü ve grafik tasarımın bu süreçte sergilediği yaklaşımı merkeze alarak, reklam iletiminin tüketicilerin algıları ve davranışları üzerindeki etkilerini incelemektir. Ayrıca grafik tasarım alanındaki bireylerin temel kavramları daha iyi kavramaları da hedeflenmektedir. Yöntem olarak; reklam endüstrisi ile ilgili literatür taraması yapılmasının ardından, konunun görsel örnekler üzerinden daha iyi aktarılabilmesi adına, farklı sektörlerde faaliyetlerini sürdüren markaların logoları, logo değişim örnekleri, reklam kampanyaları, reklam filmleri ve medya haberleri detaylı bir şekilde analiz edilerek çalışmaya eklenmiştir. Ayrıca, reklam ajanslarıyla yapılan derinlemesine mülakatlar ve tüketicilere uygulanan anketler olmak üzere hem nitel araştırma yöntemlerinden uzman görüşlerine dayalı yüz yüze mülakat tekniği hem de nicel araştırma yöntemlerinden anket uygulaması bir arada kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, katılımcıların çoğunluğunun ihtiyaç duydukları ürünleri satın aldığını ve reklamların gıda ürünlerinin satın alınmasında etkili olduğunu ortaya koymuştur. Reklamlarda kullanılan mizah unsurlarının ve uygun fiyat mesajlarının tüketiciler üzerinde belirgin etkisi tespit edilmiştir. Özellikle dijital medyanın yükselişi ve tüketici davranışlarının sürekli değişimi dikkate alındığında, grafik tasarımın reklam sektöründeki etkinliği ve önemi de vurgulanmıştır. Sonuç olarak, bu bulgular ışığında, reklamcılık ve grafik tasarım disiplinlerinin entegrasyonunun marka iletişiminin etkinliğini artırmada kritik bir rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Etik Beyan
Grafik Tasarım Perspektifinden Reklam ve Tüketici Davranışlarını Anlamak isimli çalışma 2015 tarihinde T.C. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Grafik Tasarımı Anasanat Dalı Programında “Reklamların Markalar Üzerindeki Rolü” başlıklı Sanatta Yeterlik tez çalışmasından hazırlanmıştır. Bilindiği üzere 2020 yılında uygulanmak üzere TR Dizin Dergi Değerlendirme kriterleri güncellenmiştir. 2020 yılı öncesi araştırma verileri (yüksek lisans/doktora çalışmalarından üretilmişse) makalede belirtilerek kullanılabilmektedir. Bu yüzden etik kurul izni gerektirmeyen çalışmalar arasında yer almaktadır.
Kaynakça
- Acıman, E. (1998). Reklamcılığın Tarihsel Gelişimi ve Reklamcılık Mesleği. (Reklamcılık ve Satış Yönetimi). Eskişehir: A.Ü. Açıköğretim Fakültesi Yayınları
- Ar-Mar: Araştır-Pazarla. (2012). Marka İmajı. Erişim adresi: https://sedadoc.blogspot.com/2012/05/marka-imaj.html Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Bacock, R. (1997). Tüketim, İ.Kutluk (çev.). Ankara: Dost Yayınevi (orijinal baskı tarihi 1993)
- Bilgili, C. (2009). Ekonomi İçindeki Yeri ve Zenginliğin Aktarım Aracı Olarak İletişim Yatırımı Kavramının Değerlendirilmesi. Ara Sıra. 3, 178-195
- Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı. (2014). Kurumsal İmaj, Verimlilik ve İmaj Oluşturma Çabaları. Erişim adresi: https://anahtar.sanayi.gov.tr/tr/news/kurumsal-imaj-verimlilik-ve-imaj-olusturma-cabalari/1770 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Bulova Saat Reklamı. (2015, 10 Haziran). Erişim adresi: http://www.izlesene.com/video/bulova-ilk-televizyon-reklami/8458828 Erişim Tarihi: 10 Haziran 2015
- Bullmore, J. (1999). Yazarla Özel Görüşmede Chernatony. L, ve McDonald, M. H. B. (1992) Creating Powerfull Brands, Butterworth Heinemann, Oxford de Chernatony, L ve Riley, D. F. (1996) Marketin Business
- Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara:Pegem Akademi
- Cass, J. (2008). Logo Design Process for FITUCCI. [Electronic Version] Just Creative. My Design Process. 2: Sayfa Aralığı yok Erişim Tarihi: 09 Mayıs2015
- Continental Weather Forecast. (2020). Ads of the World. Erişim adresi: https://www.adsoftheworld.com/campaigns/weather-forecast Erişim Tarihi: 3 Kasım 2023
- Cyril de Couve de Murville ve Caroline Petrucelli (Yapımcı), Matthieu Jorrot (Yönetmen), Contrexperience-Contrex [Film], Fransa: Marcel, 2011. Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=0tmkE34DbPI Erişim Tarihi: 03.05.2015
- Çubukcu, G. (2015). Reklamların Markalar Üzerindeki Rolü. [Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi]. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- “Eat Pop-Corn, Drink Coke” Thus Spoke Mr. Subliminal (2015, Haziran 24). Erişim Adresi: http://subliminal-techniques.com/eat-pop-corn-drink-coke-thus-spoke-mr-subliminal/ Erişim Tarihi: 24 Haziran 2015
- Ekiz, H. V., (2006). Reklamın Tarihi. Dergi İsmi Belirtilmemiştir.26.5:1. http://www.kirbas.com/index.php?id=313 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual
- Eryazar, K. (1994). Şikâyet Etme Reklam Yap. MediaCat. İstanbul. Nisan
- Eskizler. (2008). Just Creative. http://justcreative.com/2008/11/27/logo-design-process-fitucci/ Erişim Tarihi: 09 Mayıs 2015
- Faal Reklam Acentesi. (2015, 18 Haziran). Erişim adresi: http://manajans-jwt.com/ Erişim Tarihi: 18 Haziran 2015
- Fidan, B. (2007). Reklam ve Karikatür, 1. Baskı, İstanbul: Yazın Matbaacılık
- Fred Kohlmar (Yapımcı), Joshua Logan (Yönetmen), Picnic [Film], ABD: Columbia Pictures Corp., 1955
- Günay, V.D., Parsa, A.F. (Ed.). (2012). Görsel Göstergebilim (İmgenin Anlamlandırılması), İstanbul: Es Yayınları
- Gürel, C. (1971). Teorik ve Pratik Reklamcılık, 1. Baskı, Ankara: Güneş Matbaası
- Karabulut, M., (1981). Tüketici Davranışları, Yeniliklerin Kabulü ve Yayılışı, 1. Baskı, İstanbul: Minnetoğlu Yayınları
- Kollektif., (1998). Reklam Halkla İlişkiler ve Ötesi, 1. Baskı, İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
- Küçükerdoğan, R. (2009). Reklam Nasıl Çözümlenir?, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Küçükerdoğan, R. (2011). Siz Hâlâ Aynı Logoyu mu Kullanıyorsunuz?. Grafik Tasarım. Mart-Nisan. 41, 82-86.
- Lebow, S. (2023, 3 Şubat). The top 10 countries for digital ad spend growth. Erişim adresi: https://www.insiderintelligence.com/content/top-10-countries-digital-ad-spend-growth/ Erişim Tarihi: 3 Kasım 2023
- Lütfen Hosteslerimize Para Teklif Etmeyiniz. (2015, 6 Haziran). Erişim adresi: http://forum.airporthaber.com/showthread.php?t=113237&page=3 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Markaların Birbirine Savaş Açtığı 10 Reklam. (2015, 6 Haziran) http://moddreport.com/markalarin-birbirine-savas-actigi-10-reklam/ Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- MEB. (2007). Reklamcılıkta Temel Kavramlar, Erişim adresi: http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/kursprogramlari/halkla_iliskiler/moduller/reklamcilikta_temel_kavramlar.pdf Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Monaco, J., (1981). How To Read A Film: The Art, Technology, History and Theory of Film and Media, Revised Edition, New York: Oxford University Press
- Odabaşı, Y., Barış, G. (2007). Tüketici Davranışı, 7. Baskı, İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
- Özkalp, E. (2003). Psikolojiye Giriş Dersleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Özkan, P. (2014, 15 Ağustos). İlk altı ayın en büyük 100 reklam ajansı. Erişim adresi: https://mediacat.com/2014-ilk-alti-ayin-en-buyuk-100-reklam-ajansi/ Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Randall, G. (2005). Markalaştırma, E. Özsayar (çev.), İstanbul: Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. (orijinal baskı tarihi 1997, 2000)
- Reklam. (2015, 26 Nisan). Reklam. Etimoloji Türkçe. http://www.etimolojiturkce.com/kelime/reklam Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Reklamcılar Derneği. (2023). Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2022 Raporu Nisan 2023, Erişim adresi: https://rd.org.tr/Assets/uploads/7587437b-563d-4917-b767-676021317bb1.pdf Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Resmî Gazete. (1994). Radyo ve Televizyon Kuruluşları Reklam Yayın İlkeleri ve Usulleri ile Reklam Gelirleri Üst Kurul Paylarının Ödenmesi Hakkında Yönetmelik. Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/22117.pdf Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Resmi Gazete. (2013). Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun. Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/11/20131128-1.htm Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Rutherford, P. (2000). Yeni İkonlar (Televizyonda Reklam Sanatı), M. K. Gerçeker (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık (orijinal baskı tarihi 1994)
- Sazak, N. (2008). Müziksel Algılamanın Temel Boyutları, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 5, 1-11
- Sönmez, Ö., (2005). L’Enseignement de la Culture-Civilisation Française dans les Manuels Scolaires Utilisés en Turquie, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nantes: Université de Nantes (France).
- Şişli Belediyesi. (2014). 2015-2019 Stratejik Plan. Erişim adresi: https://webapi.sisli.bel.tr/File/ef29ef67-2f55-4317-8540-6753bec64db6.pdf Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Tan Akbulut, N., Balkaş, E. E. (2006), Adım Adım Reklam Üretimi (Reklam Filmi Prodüksiyonu), 1. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Taşyürek, N., (2010). Reklam ve Reklamın Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
- TDK. (2015a). Şirket. İçinde Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.553cbbe8a3b254.66896482 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- TDK. (2015b). Marka. İçinde Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.553cbaa4ce2219.18817255 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- TDK. (2015c). Reklam. İçinde Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.55ffb047ca1a7010383.278 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- TDK. (2015d). İkna. İçinde Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.56007004c8a530.67400727 Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- TDK. (2023). Müşteri. İçinde Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 3 Kasım 2023
- Theaker, A. (2008). Halkla İlişkilerin El Kitabı, M. Yaz (çev.), İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. (orijinal baskı tarihi 2005)
- Tikveş Ö. (2005). Halkla İlişkiler & Reklâmcılık (Temel İlkeler- Uygulamadan Örnekler), 2. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Türkiye’de Medya Tüketimi, Yıllara Göre Değişimi. (2015, 09 Mayıs). Erişim adresi: http://www.connectedvivaki.com/turkiyede-medya-tuketimi-sekil- degistiriyor/ Erişim Tarihi: 09 Mayıs 2015
- Türkiye’nin İlk Reklam Ajansı. (2015, 18 Haziran). Erişim adresi: http://www.ilancilik.com/anasayfa.html Erişim Tarihi: 18 Haziran 2015
- URL 1: https://www.virgin.com/virgin-companies/virgin-bet, Erişim Tarihi: 02.09.2023
- URL 2: https://www.virgin.com/virgin-companies/virgin-books, Erişim Tarihi: 02.09.2023
- URL 3: https://www.virgin.com/virgin-companies/virgin-hotels, Erişim Tarihi: 02.09.2023
- URL 4: http://justcreative.com/2008/11/27/logo-design-process-fitucci/, Erişim Tarihi: 09.05.2015
- URL 5: https://listelist.com/yaratici-karsilastirmali-reklamlar/, Erişim Tarihi: 06.06.2015
- URL 6: http://forum.airporthaber.com/showthread.php?t=113237&page=3, Erişim Tarihi: 06.06.2015
- URL 7: https://www.youtube.com/watch?v=0tmkE34DbPI, Erişim Tarihi: 03.05.2015
- URL 8: http://www.izlesene.com/video/bulova-ilk-televizyon-reklami/8458828, Erişim Tarihi: 10.06.2015
- URL 9: http://subliminal-techniques.com/eat-pop-corn-drink-coke-thus-spoke-mr-subliminal/, Erişim Tarihi: 24.06.2015
- URL 10: https://www.adsoftheworld.com/campaigns/weather-forecast, Erişim Tarihi: 24.12.2023
- Utaş, U. (2013). Marka Savaşları: En Yaratıcı 22 Karşılaştırmalı Reklam. Erişim adresi: https://listelist.com/yaratici-karsilastirmali-reklamlar/ Erişim Tarihi: 06 Haziran 2015
- Uztuğ, F. (2009). Reklamcılıkta Anna Karenina İlkesi (Kesmece Reklam Mümkün müdür?), 1. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Ünsal, Y., (1994). Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri, İstanbul: Tivi Reklam Yayınları
- Wilkie, W., (1986). Consumer Behavior, 1. Baskı, New York: John Wiley and Sons
- William Caxton. (2015, 22 Haziran). Wikipedia İçinde. Erişim adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/William_Caxton Erişim Tarihi: 22 Haziran 2015
- Windhal, S., Signitzer, B. H., Olsen, J.T. (1992). Using Communication Theory. 1. Baskı, London: Sage Publications
- Yılmaz, R. A., (2001). İlanattan İnternete: Türkiye’de Reklamcılık. Kurgu Dergisi. Temmuz.18, 355-367.