Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

تعليق تطبيقي في حق الرواية وعلاقة قيم التعليم؛ وتجربة الحياة في الروايتين؛ السلام وعدم التماسك

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 133 - 158, 14.12.2017

Öz

تسعى هذه المقالة إلى دراسة أثر الرواية في قيم التعليم،

ومؤثراتها في الأفراد، وقد حاولنا بداية تثبيت ميزة التجربة

الجمالية في الرواية، والتي قد تكون مهمة في التعريف بالذات

والبيئة، بما يسهم في خلق النموذج المثالي. أما في القسم التطبيقي

فحاولنا تناول القيم الحياتية في روايتي: السلا،م وعدم التماسك.

وبدا لنا من خلال ذلك مدى تركيز هاتين الروايتين على أهمية

التجربة الحياتية. وقد حاولنا في الختام تقديم عدد من المقترحات

حول العلاقة بين الرواية وقيم التعليم

Kaynakça

  • Almond, Ian, İbni Arabî ve Derrida-Tasavvuf ve Yapısöküm, çev. Kadir Filiz, Ayrıntı Yayınları, 2016
  • Altaş, Nurullah, Arıcı, İsmail, Din Eğitimi içinde, “Din Eğitiminin Bilimselleşme Süreci”, ed. Mustafa Köylü ve Nurullah Altaş, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2015
  • Altuğ, Taylan, Son Bakışta Sanat, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2012.
  • Atay, Oğuz, Tutunamayanlar, İletişim Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Ayhan, Halis, Din Eğitimi ve Öğretimi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınevi, İstanbul, 1997 . Ayverdi, İlhan, Misalli Büyük Türkçe Sözlük, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul, 2005.
  • Bahtin, Mihail M., Sanat ve Sorumluluk, çev. Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2005.
  • Bahtin, Mihail M., Dostoyevski Poetikasının Sorunları, çev. Cem Soydemir, Metis Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Berger, Peter L. and Luckmann, Thomas, The Social Construction of Reality- A Treatise in the Sociology of Knowledge, Penguin Books, London, 1991
  • Borges, Jorge Luis, Kum Kitabı, çev. Yıldız Ersoy Canpolat, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Borges, Jorge Luis, Alef, çev. Tomris Uyar v. dğr., İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Borges, Jorge Luis, Alçaklığın Evrensel Tarihi, çev. Celâl Üster, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Broch, Herman, Vergilius’un Ölümü, çev. Ahmet Cemal, İthaki Yayınları, İstanbul, 2012.
  • De Bolla, Peter, Sanat ve Estetik, çev. Kubilay Koş, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Dellaloğlu, Besim F., Ahmet Hamdi Tanpınar: Modernleşmenin Zihniyet Dünyası, Kapı Yayınları, İstanbul, 2012.
  • Dostoyevski, Fyodor Mihayloviç, Suç ve Ceza, çev. Mazlum Beyhan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Dostoyevski, Fyodor Mihayloviç, Yer Altından Notlar, çev. Ahmet Ekeş, Cem Yayınevi, İstanbul, 1983.
  • Dostoyevski, Fyodor Mihayloviç, Budala, çev. Mazlum Beyhan, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Felski, Rita, Edebiyat Ne İşe Yarar, çev. Emine Ayhan, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Flaubert, Gustave, Madame Bovary, çev. Nesrin Altınova, Altın Kalem Yayınları, İstanbul, 1970.
  • Freud, Sigmund, Sanat ve Edebiyat, içinde, “Dostoyevski ve Anababa Kıyımı”, çev. Emre Kapkın ve Ayşen Tekşen Kapkın, Payel Yayınevi, İstanbul, 1999.
  • Fromm, Eric, Marx’ın İnsan Anlayışı, çev. Kaan H. Ökten, Say Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Gademer, Hans Georg, Hakikat ve Yöntem C. 1 ve 2., çev, İsmail Yavuzcan ve Hüsamettin Arslan, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Gasset, Ortega y, İnsan ve “Herkes”, çev. Neyire Gül Işık, Metis Yayınları, İstanbul, 2007.
  • Girard, Rene, Romantik Yalan ve Romansal Hakikat, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Heidegger, Martin, Sanat Eserinin Kökeni, çev. Fatih Tepebaşılı, De Ki Basım Yayım, Ankara, 2011.
  • Kaymakcan, Recep, Din Eğitiminde Çağdaş Konular içinde, “Din Eğitiminde Çoğulculuk ve Yapılandırmacılık: Türkiye Örneği”, ed. Mustafa Köylü, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Llosa, Mario Vargas, Genç Bir Romancıya Mektuplar, çev. Emrah İnce, Can Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Lukacs, Georg, Roman Kuramı, çev. Cem Soydemir, Metis Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Musil, Robert, Niteliksiz Adam 1 ve 2., çev. Ahmet Cemal, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Nohl, Arnd-Michael, Kültürlerarası Pedagoji, çev. R. Nazlı Somel, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Piaget, Jean, The Psychology of Intelligence, tr. Malcom Piercy and D E Berlyne, Taylor&Francis e- Library, 2005.
  • Platon, Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Proust, Marcel, Kayıp Zamanların İzinde- Yakalanan Zaman, çev. Roza Hakmen, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Schopenhauer, Arthur, İsteme ve Tasarım Olarak Dünya, Biblos Kitabevi Yayınları, Bursa, 2005.
  • Schunk, Dale H., Learning Theories An Educational Perspective Sixth Edition, Pearson Education, New Jersey, 2012.
  • Stendhal, Kızıl ile Kara, çev. Nurullah Ataç, Can Yayınları, İstanbul, 1984.
  • Stendhal, Parma Manastırı, çev. Samih Tiryakioğlu, Can Yayınları, İstanbul, 1984.
  • Sunat, Hâluk, Hayal, Hakikat, Yaratı-Adalet Ağaoğlu ve Roman Dünyasına Psikanalitik Duyarlıklı Bir Bakış, Bağlam Yayıncılık, İstanbul, 2010.
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi, Huzur, Dergah Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Usta Mustafa, Türkiye’de Yüksek Din Eğitimin Kurumlaşma ve Ekolleşme Sorunları, Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yayınları, İstanbul, 2001.
  • Zengin, Mahmut, Din Eğitiminde Çağdaş Konular İçinde, “Yapılandırmacı Yaklaşım ve Din Öğretimi”, ed. Mustafa Köylü, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul, 2014.

An Applied Essay about the Relationship between Novel and Values Education: Get Experience the Life in the Novels of Tutunamayanlar and Huzur

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 133 - 158, 14.12.2017

Öz

The study discusses the effects of novels on values education. It has been indicated that the novel might be important in the recognition of self and the environment as an aesthetic experience, and can provide the role models to the individual through its characters. In the commentary section, the selected novels Tutunamayanlar (The Good for Nothing) and Huzur (A Mind at Peace) have been examined comparatively in the context of the value, which they brougt into life. It is determined that both novels have emphasized the importance of experiencing the life. In the conclusion section, it is dealt with some proposals about the relationship between novels and values education.

Kaynakça

  • Almond, Ian, İbni Arabî ve Derrida-Tasavvuf ve Yapısöküm, çev. Kadir Filiz, Ayrıntı Yayınları, 2016
  • Altaş, Nurullah, Arıcı, İsmail, Din Eğitimi içinde, “Din Eğitiminin Bilimselleşme Süreci”, ed. Mustafa Köylü ve Nurullah Altaş, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2015
  • Altuğ, Taylan, Son Bakışta Sanat, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2012.
  • Atay, Oğuz, Tutunamayanlar, İletişim Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Ayhan, Halis, Din Eğitimi ve Öğretimi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınevi, İstanbul, 1997 . Ayverdi, İlhan, Misalli Büyük Türkçe Sözlük, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul, 2005.
  • Bahtin, Mihail M., Sanat ve Sorumluluk, çev. Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2005.
  • Bahtin, Mihail M., Dostoyevski Poetikasının Sorunları, çev. Cem Soydemir, Metis Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Berger, Peter L. and Luckmann, Thomas, The Social Construction of Reality- A Treatise in the Sociology of Knowledge, Penguin Books, London, 1991
  • Borges, Jorge Luis, Kum Kitabı, çev. Yıldız Ersoy Canpolat, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Borges, Jorge Luis, Alef, çev. Tomris Uyar v. dğr., İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Borges, Jorge Luis, Alçaklığın Evrensel Tarihi, çev. Celâl Üster, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Broch, Herman, Vergilius’un Ölümü, çev. Ahmet Cemal, İthaki Yayınları, İstanbul, 2012.
  • De Bolla, Peter, Sanat ve Estetik, çev. Kubilay Koş, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Dellaloğlu, Besim F., Ahmet Hamdi Tanpınar: Modernleşmenin Zihniyet Dünyası, Kapı Yayınları, İstanbul, 2012.
  • Dostoyevski, Fyodor Mihayloviç, Suç ve Ceza, çev. Mazlum Beyhan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Dostoyevski, Fyodor Mihayloviç, Yer Altından Notlar, çev. Ahmet Ekeş, Cem Yayınevi, İstanbul, 1983.
  • Dostoyevski, Fyodor Mihayloviç, Budala, çev. Mazlum Beyhan, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Felski, Rita, Edebiyat Ne İşe Yarar, çev. Emine Ayhan, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Flaubert, Gustave, Madame Bovary, çev. Nesrin Altınova, Altın Kalem Yayınları, İstanbul, 1970.
  • Freud, Sigmund, Sanat ve Edebiyat, içinde, “Dostoyevski ve Anababa Kıyımı”, çev. Emre Kapkın ve Ayşen Tekşen Kapkın, Payel Yayınevi, İstanbul, 1999.
  • Fromm, Eric, Marx’ın İnsan Anlayışı, çev. Kaan H. Ökten, Say Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Gademer, Hans Georg, Hakikat ve Yöntem C. 1 ve 2., çev, İsmail Yavuzcan ve Hüsamettin Arslan, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Gasset, Ortega y, İnsan ve “Herkes”, çev. Neyire Gül Işık, Metis Yayınları, İstanbul, 2007.
  • Girard, Rene, Romantik Yalan ve Romansal Hakikat, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Heidegger, Martin, Sanat Eserinin Kökeni, çev. Fatih Tepebaşılı, De Ki Basım Yayım, Ankara, 2011.
  • Kaymakcan, Recep, Din Eğitiminde Çağdaş Konular içinde, “Din Eğitiminde Çoğulculuk ve Yapılandırmacılık: Türkiye Örneği”, ed. Mustafa Köylü, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Llosa, Mario Vargas, Genç Bir Romancıya Mektuplar, çev. Emrah İnce, Can Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Lukacs, Georg, Roman Kuramı, çev. Cem Soydemir, Metis Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Musil, Robert, Niteliksiz Adam 1 ve 2., çev. Ahmet Cemal, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Nohl, Arnd-Michael, Kültürlerarası Pedagoji, çev. R. Nazlı Somel, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Piaget, Jean, The Psychology of Intelligence, tr. Malcom Piercy and D E Berlyne, Taylor&Francis e- Library, 2005.
  • Platon, Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Proust, Marcel, Kayıp Zamanların İzinde- Yakalanan Zaman, çev. Roza Hakmen, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Schopenhauer, Arthur, İsteme ve Tasarım Olarak Dünya, Biblos Kitabevi Yayınları, Bursa, 2005.
  • Schunk, Dale H., Learning Theories An Educational Perspective Sixth Edition, Pearson Education, New Jersey, 2012.
  • Stendhal, Kızıl ile Kara, çev. Nurullah Ataç, Can Yayınları, İstanbul, 1984.
  • Stendhal, Parma Manastırı, çev. Samih Tiryakioğlu, Can Yayınları, İstanbul, 1984.
  • Sunat, Hâluk, Hayal, Hakikat, Yaratı-Adalet Ağaoğlu ve Roman Dünyasına Psikanalitik Duyarlıklı Bir Bakış, Bağlam Yayıncılık, İstanbul, 2010.
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi, Huzur, Dergah Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Usta Mustafa, Türkiye’de Yüksek Din Eğitimin Kurumlaşma ve Ekolleşme Sorunları, Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yayınları, İstanbul, 2001.
  • Zengin, Mahmut, Din Eğitiminde Çağdaş Konular İçinde, “Yapılandırmacı Yaklaşım ve Din Öğretimi”, ed. Mustafa Köylü, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul, 2014.

Roman ve Değerler Eğitimi İlişkisi Hakkında Uygulamalı Bir Yorum Denemesi: Huzur ve Tutunamayanlar Romanlarında Hayatı Tecrübe Etmek

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 133 - 158, 14.12.2017

Öz



Bu çalışmada romanların değerler eğitimine etkileri irdelenmiştir. Bir estetik deneyim olarak romanın, bireyin kendisini ve çevreyi tanımasında önemli olabileceği, karakterleri aracılığıyla ona rol modeller sunabileceği belirtilmiştir. Yorum kısmında ise Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar ve Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Huzur romanları, yaşama yükledikleri değer bağlamında karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Yapılan incelemede iki romanın da hayatı yaşayarak tecrübe etmenin önemine vurgu yaptığı tespit edilmiştir. Sonuç bölümünde ise roman ve değerler eğitimi ilişkisi hakkında bir takım önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Almond, Ian, İbni Arabî ve Derrida-Tasavvuf ve Yapısöküm, çev. Kadir Filiz, Ayrıntı Yayınları, 2016
  • Altaş, Nurullah, Arıcı, İsmail, Din Eğitimi içinde, “Din Eğitiminin Bilimselleşme Süreci”, ed. Mustafa Köylü ve Nurullah Altaş, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2015
  • Altuğ, Taylan, Son Bakışta Sanat, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2012.
  • Atay, Oğuz, Tutunamayanlar, İletişim Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Ayhan, Halis, Din Eğitimi ve Öğretimi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınevi, İstanbul, 1997 . Ayverdi, İlhan, Misalli Büyük Türkçe Sözlük, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul, 2005.
  • Bahtin, Mihail M., Sanat ve Sorumluluk, çev. Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2005.
  • Bahtin, Mihail M., Dostoyevski Poetikasının Sorunları, çev. Cem Soydemir, Metis Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Berger, Peter L. and Luckmann, Thomas, The Social Construction of Reality- A Treatise in the Sociology of Knowledge, Penguin Books, London, 1991
  • Borges, Jorge Luis, Kum Kitabı, çev. Yıldız Ersoy Canpolat, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Borges, Jorge Luis, Alef, çev. Tomris Uyar v. dğr., İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Borges, Jorge Luis, Alçaklığın Evrensel Tarihi, çev. Celâl Üster, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Broch, Herman, Vergilius’un Ölümü, çev. Ahmet Cemal, İthaki Yayınları, İstanbul, 2012.
  • De Bolla, Peter, Sanat ve Estetik, çev. Kubilay Koş, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Dellaloğlu, Besim F., Ahmet Hamdi Tanpınar: Modernleşmenin Zihniyet Dünyası, Kapı Yayınları, İstanbul, 2012.
  • Dostoyevski, Fyodor Mihayloviç, Suç ve Ceza, çev. Mazlum Beyhan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Dostoyevski, Fyodor Mihayloviç, Yer Altından Notlar, çev. Ahmet Ekeş, Cem Yayınevi, İstanbul, 1983.
  • Dostoyevski, Fyodor Mihayloviç, Budala, çev. Mazlum Beyhan, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Felski, Rita, Edebiyat Ne İşe Yarar, çev. Emine Ayhan, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Flaubert, Gustave, Madame Bovary, çev. Nesrin Altınova, Altın Kalem Yayınları, İstanbul, 1970.
  • Freud, Sigmund, Sanat ve Edebiyat, içinde, “Dostoyevski ve Anababa Kıyımı”, çev. Emre Kapkın ve Ayşen Tekşen Kapkın, Payel Yayınevi, İstanbul, 1999.
  • Fromm, Eric, Marx’ın İnsan Anlayışı, çev. Kaan H. Ökten, Say Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Gademer, Hans Georg, Hakikat ve Yöntem C. 1 ve 2., çev, İsmail Yavuzcan ve Hüsamettin Arslan, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Gasset, Ortega y, İnsan ve “Herkes”, çev. Neyire Gül Işık, Metis Yayınları, İstanbul, 2007.
  • Girard, Rene, Romantik Yalan ve Romansal Hakikat, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Heidegger, Martin, Sanat Eserinin Kökeni, çev. Fatih Tepebaşılı, De Ki Basım Yayım, Ankara, 2011.
  • Kaymakcan, Recep, Din Eğitiminde Çağdaş Konular içinde, “Din Eğitiminde Çoğulculuk ve Yapılandırmacılık: Türkiye Örneği”, ed. Mustafa Köylü, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Llosa, Mario Vargas, Genç Bir Romancıya Mektuplar, çev. Emrah İnce, Can Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Lukacs, Georg, Roman Kuramı, çev. Cem Soydemir, Metis Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Musil, Robert, Niteliksiz Adam 1 ve 2., çev. Ahmet Cemal, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Nohl, Arnd-Michael, Kültürlerarası Pedagoji, çev. R. Nazlı Somel, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Piaget, Jean, The Psychology of Intelligence, tr. Malcom Piercy and D E Berlyne, Taylor&Francis e- Library, 2005.
  • Platon, Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Proust, Marcel, Kayıp Zamanların İzinde- Yakalanan Zaman, çev. Roza Hakmen, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Schopenhauer, Arthur, İsteme ve Tasarım Olarak Dünya, Biblos Kitabevi Yayınları, Bursa, 2005.
  • Schunk, Dale H., Learning Theories An Educational Perspective Sixth Edition, Pearson Education, New Jersey, 2012.
  • Stendhal, Kızıl ile Kara, çev. Nurullah Ataç, Can Yayınları, İstanbul, 1984.
  • Stendhal, Parma Manastırı, çev. Samih Tiryakioğlu, Can Yayınları, İstanbul, 1984.
  • Sunat, Hâluk, Hayal, Hakikat, Yaratı-Adalet Ağaoğlu ve Roman Dünyasına Psikanalitik Duyarlıklı Bir Bakış, Bağlam Yayıncılık, İstanbul, 2010.
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi, Huzur, Dergah Yayınları, İstanbul, 2010.
  • Usta Mustafa, Türkiye’de Yüksek Din Eğitimin Kurumlaşma ve Ekolleşme Sorunları, Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yayınları, İstanbul, 2001.
  • Zengin, Mahmut, Din Eğitiminde Çağdaş Konular İçinde, “Yapılandırmacı Yaklaşım ve Din Öğretimi”, ed. Mustafa Köylü, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul, 2014.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makale
Yazarlar

Ali Öncü

Yayımlanma Tarihi 14 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 3 Ekim 2017
Kabul Tarihi 10 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Öncü, Ali. “Roman Ve Değerler Eğitimi İlişkisi Hakkında Uygulamalı Bir Yorum Denemesi: Huzur Ve Tutunamayanlar Romanlarında Hayatı Tecrübe Etmek”. Akademik-Us 1/2 (Aralık 2017), 133-158.

Akademik-Us Dergisi orijinal bilimsel yayınları içerir. Editöryal çalışmalar hariç yayımlanan tüm makaleler çift taraflı kör akran değerlendirmesi sürecine tabidir.