Bu makale, anlatım becerisini, onun önemini, hedeflerini
ve anlatım ile cümle kurma arasındaki farkı ortaya koymayı amaçlamaktadır. Aynı
şekilde anlatımla diğer beceriler (Dinleme, Konuşma, Okuma, Nahv, Sarf),
anlatım çeşitleri ve anlatım becerisi zikredilerek çeşitli eserlerde takip
edilen anlatım becerilerine yönelik takip edilen metotlarının -onların tahlil
ve örneklendirilmesi yapılarak- analiz edilmesine çalışılmıştır. Daha sonra
(yazara göre) hem yazılı hem de sözlü anlatım becerisi eğitimi için yeni
metotlar sunulmuş, kurallarına göre anlatım dersi örneklendirilmiştir. Çalışma,
sonuç ve tavsiyeler kısmında en önemlisi anlatım becerisinin kendine has
kurallarıyla birlikte analitik, eğitici bir şekilde olmasının gerekliliğine ve
detaylı başlıklar altında zikredilmesine işare edilerek sonlandırılmıştır.
يَهْدفُ هذا الْبَحْث إِلَى التَّعْرِيفِ بِمَهَارَةِ
اَلتَّعْبِير، وَأَهَمِّيَّتِهَا وَأَهْدَافِهَا، وَتَوْضِيحِ الْفَرق بَيْنَ اَلتَّعْبِير
وَاَلْإِنْشَاء، وَكَذَلِكَ عَلَاقَته بِغَيْرِهِ مِنْ اَلْمَهَارَاتِ السَّابِقَةِ
لَهُ تَرْتِيبًا (الِاسْتِمَاعُ - الْمُحَادَثَةُ - اَلْقِرَاءَةُ - النَّحْوُ – الصَّرْفُ
)، وَالتَّعْرِيف بِأَنْوَاعِه وَالْمَنَاهِجِ الْمُتَّبَعَةِ فِي تَعْلِيمِ مَهَارَةِ
اَلتَّعْبِير حَالِيًّا في غَالِبِ اَلسَّلَاسِل التَّعْلِيمِيَّةِ مَعَ ذِكْرِ نَمَاذِج
وَتَحْلِيل لِبَعْضِهَا ، ثُمَّ عَرْض الطَّرِيقَةِ النَّمُوذَجِيَّةِ (وَفْقًا لِرُؤْيَةِ
الْبَاحِثِ) في تَدْرِيسِ هذه المَهَارَةِ ، وَطَرَائِق تَدْرِيس اَلتَّعْبِير الشَّفَوِيِّ
وَكَذَلِكَ اَلْكِتَابِيّ ، ثُمَّ عَرْض نَمُوذَج تَطْبِيقِيّ لِدَرْسِ تَعْبِيرٍ وَفْقًا
لِلضَّوَابِطِ ، وَانْتَهَى الْبَحْثُ إِلَى مَجْمُوعَةٍ مِنْ النَّتَائِجِ وَالتَّوْصِيَاتِ
مِنْ أَهَمِّهَا: ضَرُورَةُ التَّعَامُلِ مَعَ مَهَارَةِ اَلتَّعْبِير بِاسْتِخْدَامِ
قَوَاعِدِهَا وَضَوَابِطِهَا شَرْحًا وَتَحْلِيلًا وَتَدْرِيبًا، وَتَقْسِيمِ مَهَارَاتِهَا
التَّفْصِيلِيَّةِ بِوُضُوحٍ وَذَكْرهَا فِي عَنَاوِينَ الدُّرُوسِ الرَّئِيسِيَّةِ.
Birincil Dil | Arapça |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Akademik-Us Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.