Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Approaches to the Concept of ʿIlla in Sahih Muslim in Contemporary Hadith Debates in the Arab World

Yıl 2024, Sayı: 15-16, 121 - 138, 30.11.2024
https://doi.org/10.70971/akademikus.1574627

Öz

This study explores contemporary debates in the Arab world regarding the presence of
defective hadiths (ʿilla) in Sahih Muslim and examines the different approaches developed
within this context. Various opinions have been put forward concerning whether Muslim
deliberately included defective hadiths in his compilation through a specific methodology.
In this regard, contemporary hadith scholar Rabi' al-Madkhali dismisses such criticisms,
asserting that there are no defective hadiths in Sahih Muslim. In contrast, scholars such as
Hamza al-Malibari, Muhammad Awwama, and others argue that Muslim incorporated these
hadiths into his work within a defined methodological framework.
The majority of contemporary studies from the Arab world assert that Muslim intentionally
included defective hadiths in Sahih Muslim. However, Madkhali opposes this view,
maintaining that Muslim meticulously selected authentic hadiths and that any perceived
flaws in the compilation do not compromise the authenticity of the hadiths.
This study aims to provide a detailed analysis of how the concept of ʿilla is addressed in
Sahih Muslim and to elucidate the differences of opinion among various approaches, in light
of ongoing debates in the Arab world and the evaluations present in the academic literature
on the subject.

Etik Beyan

This study is based on the doctoral dissertation titled “An Evaluation of the Narrations Considered Defective in Muslim’s Sahih,” conducted under the supervision of Prof. Dr. Mehmet Özşenel in the Department of Hadith Studies, Basic Islamic Sciences, at the Institute of Social Sciences, Marmara University.

Destekleyen Kurum

The author(s) acknowledge that they received no external funding in support of this research.

Kaynakça

  • Referans1 Avvâme, Muhammed. Min menheci’l-İmam Müslim fi ardı’l-hadisi’l-muallel fi Sahîhihî. Cidde: Daru’l-Minhac, 2017.
  • Referans2 Dârekutni, Ebu’l-Hasan Ali b. Ömer. el-İlzâmât ve’t-Tetebbu’. thk. Ebû Abdurrahman Mukbil b. Hâdî el-Vadiî. Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1985.
  • Referans3 Dühni, Âşur. Menhecü’l-İmami Müslim bin el-Haccac fi Zikri’l-Ahbar’il-Muallele min Hilali Kitabihi el-Müsnedi’s-Sahih. Cezayir: Akidü’l-Hacc Lahdar Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Referans4 Ebu Tarbuş, Rama Nebil. Tashihu Evcuhi’r-Rivayeti’l-Muhtelifeti İnde’l-İmam Müslim fi Kitabihi’s-Sahih “Dirasetün Nakdiyyetün”. Ürdün Üniversitesi, Doktora Tezi, 2019.
  • Referans5 Hatib, Huzeyfe Şerif el-. Menhecu’l-İmam Müslim fi’t-ta’lili fi’l-Cami’i’s-Sahih. Amman: Camiatu’l-Ürdüniyye, Doktora Tezi, 2010.
  • Referans6 Medhalî, Rabiʻ b. Hâdî Umeyr el-. Beyne’l-İmameyn Müslim ve’d-Dârekutnî. Riyad: Mektebetü’r-Rüşd, ts.

Arap Dünyası Çağdaş Hadis Tartışmalarında Müslim’in Sahih’indeki İllet Mefhumuna Yaklaşımlar

Yıl 2024, Sayı: 15-16, 121 - 138, 30.11.2024
https://doi.org/10.70971/akademikus.1574627

Öz

Bu çalışma, Sahih-i Müslim’de illetli hadislerin varlığına ilişkin olarak Arap dünyasında ortaya çıkan çağdaş tartışmaları ele almakta ve bu bağlamda geliştirilen farklı yaklaşımları incelemektedir. Müslim'in Sahih’inde illetli hadislerin bilinçli bir yöntemle esere dâhil edilip edilmediği konusunda çeşitli görüşler öne sürülmüştür. Medhalî, Sahih’te illetli hadislerin bulunmadığını savunarak bu tür eleştirileri reddederken; Melîbârî, Avvâme ve diğer araştırmacılar, Müslim’in belirli bir metodoloji çerçevesinde bu hadisleri eserine dâhil ettiğini ileri sürmektedir.
Yapılan çalışmaların tamamına yakını Müslim’in, Sahih’inde illetli hadise bilinçli bir şekilde yer verdiği yönünde görüş bildirmektedir. Ancak Medhalî, bu yaklaşıma karşı çıkarak, Müslim'in titizlikle sahih hadisleri seçtiğini ve eserde görülen kusurların hadislerin sıhhatine zarar vermediğini savunmaktadır.
Bu çalışma Arap dünyasında devam eden tartışmaların ve konuyla ilgili akademik literatürde yer alan değerlendirmelerin ışığında, Müslim’in Sahih’inde illet mefhumunun nasıl ele alındığını ve farklı yaklaşımlar arasındaki görüş ayrılıklarını detaylı bir şekilde aktarmayı amaçlamıştır.

Etik Beyan

Bu çalışma Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri Hadis Bilimi alanında Prof. Dr. Mehmet Özşenel danışmanlığında devam eden “Müslim’in Sahih’inde İlletli Olduğu Kabul Edilen Rivayetlerin Değerlendirilmesi” başlıklı doktora tezi esas alınarak hazırlanmıştır.

Destekleyen Kurum

Bu araştırmayı desteklemek için dış fon kullanılmamıştır.

Kaynakça

  • Referans1 Avvâme, Muhammed. Min menheci’l-İmam Müslim fi ardı’l-hadisi’l-muallel fi Sahîhihî. Cidde: Daru’l-Minhac, 2017.
  • Referans2 Dârekutni, Ebu’l-Hasan Ali b. Ömer. el-İlzâmât ve’t-Tetebbu’. thk. Ebû Abdurrahman Mukbil b. Hâdî el-Vadiî. Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1985.
  • Referans3 Dühni, Âşur. Menhecü’l-İmami Müslim bin el-Haccac fi Zikri’l-Ahbar’il-Muallele min Hilali Kitabihi el-Müsnedi’s-Sahih. Cezayir: Akidü’l-Hacc Lahdar Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Referans4 Ebu Tarbuş, Rama Nebil. Tashihu Evcuhi’r-Rivayeti’l-Muhtelifeti İnde’l-İmam Müslim fi Kitabihi’s-Sahih “Dirasetün Nakdiyyetün”. Ürdün Üniversitesi, Doktora Tezi, 2019.
  • Referans5 Hatib, Huzeyfe Şerif el-. Menhecu’l-İmam Müslim fi’t-ta’lili fi’l-Cami’i’s-Sahih. Amman: Camiatu’l-Ürdüniyye, Doktora Tezi, 2010.
  • Referans6 Medhalî, Rabiʻ b. Hâdî Umeyr el-. Beyne’l-İmameyn Müslim ve’d-Dârekutnî. Riyad: Mektebetü’r-Rüşd, ts.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hadis
Bölüm Makale
Yazarlar

Abdullah Recep Koyuncu 0009-0004-9257-3240

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 27 Ekim 2024
Kabul Tarihi 25 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 15-16

Kaynak Göster

ISNAD Koyuncu, Abdullah Recep. “Arap Dünyası Çağdaş Hadis Tartışmalarında Müslim’in Sahih’indeki İllet Mefhumuna Yaklaşımlar”. Akademik-Us 15-16 (Kasım 2024), 121-138. https://doi.org/10.70971/akademikus.1574627.

Akademik-Us Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.