Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Sinemasında Bağımsız Filmlerin Dağıtım ve Gösterim Alternatifi Olarak Başka Sinema Platformu

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 11, 65 - 80, 30.04.2021

Öz

Sinemanın en önemli unsurlarından olan dağıtım sektörü, dünyada olduğu gibi ülkemizde de ağırlıklı olarak Amerikan şirketlerinin elinde bulunmaktadır. Bu şirketler, hangi filmlerin, ne kadar kopyayla, kaç sinema salonunda vizyona gireceği gibi konularda karar verici unsurlar olarak yer almaktadırlar. Endüstriyel olarak hareket eden bu dağıtımcılar, hasılat elde edebileceği popüler filmleri seyirciye sunmaktadırlar. Bu çalışmada, Türk sinemasına alternatif olarak dağıtım ve gösterim imkânı sunan Başka Sinema platformunun yıllara göre; yayınladığı filmler, film türleri, gişe sayıları ve hasılatları incelenerek, bu platformun Türk sinemasındaki yeri ve izleyici açısından önemine dikkat çekilmiştir. Araştırmada nitel araştırma deseni olan fenomenolojik (betimsel fenomenoloji) desen kullanılmış ve veri analiz yöntemi olarak içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın geçerliliği kapsamında, akran incelemesi yöntemi ve dış denetimler vasıtasıyla geçerlilik sağlama yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın güvenirliği klasik yöntemlerden biri olan alan uzmanlarının incelemesi stratejisi ile sağlanmıştır. 2013 yılında popüler filmlere karşı bir alternatif oluşturan ve bağımsız filmlerin dağıtımcısı olarak sektöre giren Başka Sinema platformu, film ve salon sayısını her yıl artırarak alternatif seyirciyi sinema salonlarına çektiği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Başka Sinema. (2020). Başka Sinema Salonda. 9 Nisan 2020 tarihinde Başka Sinema: http://www.baskasinema.com/ adresinden alındı
  • Bağımsız Sinema. (2014). Bağımsız Sinema Nedir. 2020 10 Nisan tarihinde Bağımsız Sinema: https://www.bagimsizsinema.com/bagimsiz-sinema-nedir.html adresinden alındı
  • Berg, B. L., & Lune, H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (H. Aydın, Dü.) Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Box Office. (2020). Box Office Türkiye. 04 Mart 2020 tarihinde Box Office Türkiye: https://boxofficeturkiye.com/ adresinden alındı
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün, & S. B. Demir, Dü) Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Erus, Z. Ç. (2007). Film endüstrisi ve dağıtım: 1990 sonrası Türk sinemasında dağıtım sektörü. Selçuk İletişim, 4(4), 5-16.
  • Gürbüz, Ö. E. (2015). Yeni Bağımsız Türk Sinemasında Kitle İletişim Aracı Olarak Televizyonun Temsili. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 266-280.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hayward, S. (2012). Sinemanın Temel Kavramları. İstanbul: Es Yayınları.
  • Işığan, A. (1997). Dağıtım Alanındaki Değişim ve Türk Sinemasının Yeniden Yapılanması: 1987-96. Mürekkep, 100-106.
  • İpek, B. (2019). Başka bir sinema deneyimi: ''başka sinema''. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Kanzler, M. (2014). The Turkish Film Industry: Key Developments 2004 to 2013. Strasbourg: European Audiovisual Observatory (Council of Europe).
  • Katz, M. S., Frelinghuysen, J. B., & Bhatia, G. (2002, June 4). Digital Cinema: Promising Future, Dicey Debut. Strategy+Business: https://www.strategy-business.com/article/22337 adresinden alındı
  • Levy, E. (1999). Cinema of outsiders: The rise of American independent film. New York : New York Üniversitesi.
  • Make Independent Films. (2020). 12 Mart 2020 tarihinde Make Independent Films: http://www.makeindependentfilms.com/financing.htm adresinden alındı
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (S. Turan, Dü.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Michael S. Katz, J. B. (2002). Digital Cinema: Promising Future Dicey Debut. Strategy+Business.
  • Newman, M. Z. (2009). Indie Culture: In Pursuit of the Authentic Autonomous Alternative. Cinema Journal, 16-34.
  • Özön, N. (1981). Sinema ve Televizyon Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Park, N. (2009). A Cultural Interpretation of the South Korean Independent Cinema Movement, 1975-2004 . Kansas: Kansas Üniversitesi.
  • Singleton, R. S. (2004). Amerikan Film Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Es Yayınları.
  • Tomur, K., Kol, İ., & Bilaçlı, C. (2016). Sinema Hizmetleri Sektör Raporu. Ankara: Rekabet Kurumu.
  • Tzioumakis, Y. (2012). Hollywood’s Indies: Classics Divisions, Specialty Labels and the American Film Market. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd.
  • Weber, R. P. (1990). Basic Content Analysis. Londra: Sage Publications.
  • Yüksel, S. E. (2018). Küreselleşmenin Sinema Endüstrisine Etkileri: Türkiye'de Üretim-Dağıtım-Gösterim İlişkileri Üzerine Bir İnceleme. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11(1), 331-348.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmazok, L. (2010). Turkish Films Co-Produced with in Europe: The Story After Twenty Years’ Experience in Eurimages. Sinecine, 87-108.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burak İli 0000-0003-2816-101X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Kabul Tarihi 12 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA İli, B. (2021). Türk Sinemasında Bağımsız Filmlerin Dağıtım ve Gösterim Alternatifi Olarak Başka Sinema Platformu. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(11), 65-80.