The fact that, the milk, a vital nutrient for human, goes bad easily-, should be preserved under highly strict health circumstances during the period of production and consumption stage. In addition, the milk shows many differences from other market products in a marketing manner because of its highly hygienic state. In the supply side of milk and the other dairy products marketing structure in Turkey, small family companies, milk collecting centers (belonging to cooperatives, dairy farms and factories), unions and private sectors (factories, dairy farms) take place. Rapidly increasing milk collecting centers plays a very important role in the process of linking milk to the modern facilities and taking over the control for being a bridge between the producer and raw milk processing companies. This study aimed to help the creation of a milk market, based on food safety and assigning a role to the milk collecting centers, to determine the role of milk rounds man system and providing food safety in Antalya raw milk market. The primary data gathered by -face to face- interviews consists of the main material of this research. In the research, interviews were made with milk collecting centers that count 54 at total in Antalya province. Promoting the modern milk facilities, enabling a continuing milk producer income, increasing the competitive power of production, inciting organizing of the producers, gaining control over and observing the raw milk marketing by registering it, thus enabling to prevent milk rounds man system, was highlighted in the study. Milk policy precautions should be developed for serving the customers more healthy milk and dairy products. Especially, seeking an alternative solution efforts for how the facilities can be turned into a more competitive and preferable state than the milk rounds man, is needed.
Raw milk marketing Milk collecting centers Milk roundsman system Antalya
İnsan beslenmesi için önemi tartışılmaz olan sütün çabuk bozulan bir yapıya sahip olması
nedeniyle üretiminden tüketimine kadar geçen aşamada uygun koşullar altında muhafaza
edilmesi gerekmektedir. Ayrıca süt, hijyen koşulları nedeniyle pazarlama kanalları
bakımından da diğer ürün piyasalarından farklılıklar göstermektedir. Türkiye’de süt ve süt
ürünleri pazarlamasının arz tarafında; küçük aile işletmeleri, süt toplama merkezleri
(kooperatiflere, mandıra veya fabrikalara ait), birlikler ve özel sektör (fabrika, mandıra) yer
almaktadır. Son yıllarda sayıları giderek artan süt toplama merkezleri, üretici ile süt işleyen
işletmeler arasında bir köprü görevi görmekte ve sütün modern işleme tesislerine
taşınmasında önemli rol üstlenmektedir. Bu çalışmada, Türkiye’de gıda güvenliğine dayalı
bir süt piyasasının oluşturulmasına katkı sağlanması ve Antalya ilindeki süt toplama
merkezlerinin; gıda güvenliğini sağlama, sokak sütçülüğünü önleme ve çiğ süt
pazarlamadaki rollerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın ana materyalini,
belirtilen hedef kitleden yüz yüze anket görüşmesi yoluyla elde edilmiş birincil veriler
oluşturmuştur. Çalışmada Antalya ilindeki toplam sayısı 54 olan süt toplama merkezlerinin
tamamı ile görüşülmüştür. Araştırmada; modern süt merkezlerinin teşvik edilmesi, süt
üretici gelirinde devamlılığın sağlanması, pazarlamada üretici rekabet gücünün arttırılması,
üretici örgütlenmesinin teşvik edilmesi, çiğ süt pazarlama zincirinin kayıt altına alınarak
izlenmesi, denetim ve kontrolünün sağlanması yoluyla sokak sütçülüğünün önlenmesi
bulguları öne çıkmıştır. Tüketici sağlığının korunması amacıyla belirtilen süt politikası
önlemleri üzerinde önemle durulmalıdır. Özellikle süt toplama merkezleri, sokak
sütçülerine göre daha rekabetçi ve üretici tarafından da daha fazla tercih edilebilir bir
konuma getirilmelidir.
Çiğ süt pazarlaması Süt toplama merkezleri Sokak sütçülüğü Antalya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 23 Sayı: 2 |