Elmalı and Korkuteli are two most important counties of Antalya Province in terms of agricultural land and fruits production and agricultural inputs for fruits. The share of apple and pear production is more than 90%, the share of pesticides usage for agricultural production of Antalya is 10%. Firms providing input to agriculture has played an important role in the research region where input usage is high in agricultural production. For that reason firms are examined general characteristics of firm’s agricultural extension in the study. Firstly owners and personnel of the firms, which they sell chemicals, seeds, fertilizer and equipment, are investigated in terms of age, education level, professional experience. Then the relationships between firms and farmers are determined and activities of the firms are analysed in respect to extension. It is found that firms mainly oriented to commercial interest. However 27.8% of the firms are trying to help farmers in the framework of extension philosophy. The main reason for this input marketing. 72.2% of the firms believe that if they give information to farmers, it will help to increase their input selling. The majority of farmers are going to firms to obtain information either they buy input or not. The majority of the firms say that the research results are important. It can be suggested that official extension services and farmer’s organizations should be act as cooperative manner with firms to ensure optimum input usage in the agricultural production. Hence, it can be possible to use some firms on majority of firms as extension agent.
Elmalı ve Korkuteli, tarımsal alan ve meyve üretimi bakımından Antalya ilinin en önemli iki ilçesidir. Bu iki ilçenin elma ve armut üretimindeki payı %90’nın üzerindedir. Kimyasal ilaç kullanımındaki payı ise %10’dur. Tarıma girdi sağlayan bayilerin tarımsal üretimde girdi kullanımı bakımından önemli rolü vardır. Bu nedenle çalışmada bayilerin genel özellikleri tarımsal yayım bakımından değerlendirilmiştir. Öncelikle ilaç, tohum, gübre ve alet-ekipman işletme sahipleri ve çalışan personel yaş, eğitim düzeyi, mesleki deneyim bakımından incelenmiştir. Daha sonra bayilerin çiftçilerle olan ilişkileri ortaya konulmuş, yapılan faaliyetlerin yayımla ilişkisi tartışılmıştır. Girdi bayileri esas olarak ticari amaçla faaliyette bulunmakla birlikte, % 27.8’i yayımın felsefesine yakın anlamda çiftçiye yardımcı olmayı ön planda tutmaktadırlar. Buna göre girdi bayilerinin % 72.2’si çiftçiyi bilgilendirme işini satışa destek olduğu düşüncesiyle yapmaktadır. Çiftçilerin büyük bölümü girdi satın alsınlar ya da alamasınlar bayilere bilgi almak için başvurmaktadırlar. Bayilerin çoğunluğu bilimsel araştırma bulgularına değer vermektedir. Buna göre kamu yayım birimlerinin ve üretici kuruluşlarının girdi satan bayilerle ilgilenerek, optimum girdi kullanımının sağlanması yönünde inisiyatif almaları gerekli görülmektedir. Bu şekilde mevcut durumda etkin olan girdi bayilerinden, yayımın amacına hizmet edecek şekilde yararlanmak mümkün olacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2002 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2002 Cilt: 15 Sayı: 2 |