Bu araştırma, Antalya ilinde çiçek perakendeciliğinin mevcut yapısını ve pazarlama sorunlarını tespit etmek amacıyla yürütülmüştür. Çalışmada tam sayım yapılarak, il merkezinde bulunan 48 adet çiçek perakendecisi ile yüz yüze görüşme yoluyla anket uygulanmıştır. Anket formu aracılığıyla, perakendecilerin demografik yapısı, satış yapılan yerin özellikleri, ürün tedarik kanalları ve ödeme şekli, satış sürecindeki ürün kayıpları, satış yöntemleri, sunum şekilleri, çiçek türlere göre satış durumu, uygulanan muhafaza yöntemleri, satış artırmaya yönelik geliştirilen yeni teknikler incelenmiştir. Bunun yanında, en fazla çiçek satışının yapıldığı özel günler ve tüketiciler tarafından en çok tercih edilen çiçek türleri ile renkleri, perakendecilerin çiçek perakendeciliği hakkında bazı görüş ve tutumlara katılım düzeyleri ve başlıca sorun alanları irdelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; çiçek perakendecileri için sorun teşkil eden başlıca konular; ürün arz ve talebi arasındaki dengesizlikten kaynaklanan fiyat hareketleri, süper/hiper marketlerle rekabet edememe ve seyyar satışların kontrol altına alınmasındaki yetersizlikler olarak sıralanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre kesme çiçek perakendecilerinin %79.2’si erkek, %20.8’i kadın; %6.3’ü 25 yaşın altında, %27.1’i 26-35, %50.0’si 36-45 yaş aralığında ve %16.7’sinin ise 46 yaşından daha büyük olduğu belirlenmiştir. Perakendeciler en fazla çiçek satışı yaptıkları özel günlerin sırasıyla Sevgililer Günü ve Anneler Günü olduğunu ifade etmişlerdir.
This paper was prepared to detect current structure and marketing problems in flowers retailing in the province of Antalya. In the study, a face-to-face survey was realized among flower retailers as many as 48 by making a full count. Via the questionnaire, retailers’ demographic structure, selling area’s features, product supply channels and payment methods, crop losses levels during selling, sales techniques, presentation forms, species sales situation, applied storage methods; activities to raise sales were investigated. Besides this, the most special days of sale, the most preferred species and colors of consumers, opinions and behaviors of flower retailers about the participation level of retailing and the major problem areas were discussed. According to the results obtained, one of the most sever problems for flower retailers is the imbalance between product supply and demand arising from price movements, ability to compete with super/hyper markets, and failure to control the mobile sales. According to the results, it was determined that 79.2% of the cut flower retailers were male and 20.8% were female. 6.3% of them was under the age of 25, 27.1% of them ranged from 26 to 35, 50.0% was in the range of 36-45 age and 16.7% were determined to be elder than 46 years. The retailer stated that the private days that the highest number of flower sold was the Valentine’s Day and the Mother’s Day.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 27 Sayı: 2 |