Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir İmge Yansıtma Oyunu Olarak Resim

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 24, 135 - 147, 19.07.2019

Öz

İnsanoğlunun dokulu ya da lekeli yüzeylerde çeşitli imgeler görebilme kabiliyetine sahip bir canlı olduğu bilinmektedir. Gördüğü karşısında kendiliğinden zahmetsizce varlık gösteren bu kabiliyetin insan için hoşa giden bir uğraş, bir tür oyun olduğu söylenebilmektedir. İnsanın dokulu yüzeylerde tanınabilir imajlar görmesi oyununun, resimsel yaratıcı süreç için bir temel oluşturduğu düşünülmektedir. Resimsel yaratıcı sürecin bir oyun içerisinde gelişim gösterdiği düşüncesiyle, resim ve oyun ilişkisi üzerine bir araştırma yapmak amaçlanmaktadır. Üç bölümden oluşan araştırmada ilk olarak resmin bir parçası olduğu yaratıcı eylemlerin bütünü olarak sanat ve oyun ilişkisi açıklanmıştır. Bilim adamlarının görüşleri doğrultusunda sanatın kendi içerisinde bağıntılı ve bilişsel bir tür oyun olduğu görülmüştür. İkinci bölümde, sanatın bir kolu olan resimsel yaratıcı sürecin bir imge yansıtma oyunu olarak tanımlanabileceği belirtilmiştir. Üçüncü bölümde konu, modern dünyanın tanınmış sanatçılarının eserleri analiz edilerek örneklendirilmiştir. Sonuç olarak, bu araştırmanın insanoğlunun binlerce yıl önce başlamış olduğu resimsel eylemlerinin modern dünyadaki izini sürdüğü söylenebilmektedir. Araştırmada yer verilen örnekler dolayısıyla soyut ve soyut etkiye sahip resimlerin imge yansıtma oyunu ile ilişkili olduğu saptanmıştır. İnsanoğlunun fiziksel ve zihinsel faaliyetlerini geliştirebilmesi, kendi varlığını anlamlandırabilmesi ve başkalarına faydalı olabilmesi açısından binlerce yıldır oynanmakta olan bu imge yansıtma oyununu oynaması gerektiği düşünülmüştür.

Kaynakça

  • Antmen, A., (2008). Sanatçılardan yazılar ve açıklamalarla 20. yy. batı sanatında akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Barrett, T., (2015). Neden bu sanat? Çağdaş sanatta estetik ve eleştiri. (E. Ermert, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Bateson, P. ve Martin, P., (2014). Oyun, oyunbazlık, yaratıcılık ve inovasyon (S. Kırgezen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Boyd, B., (2008). Art as adaptation: a challenge. style, Vol: 42, No: 2 – 3, Summer – Fall. https://goo.gl/VbU9c7 (Erişim Tarihi: 15.05.2017)
  • Çalıkoğlu, Levent. (2017, 15 Haziran). Fahrelnissa Zeid’in Uzun Yürüyüşü. https://goo.gl/cZSHLd, (Erişim Tarihi: 08.08.2017)
  • De Botton, A. ve Armstrong, J., (2014). Bir terapi olarak sanat. (V. Atmaca, Çev.). İstanbul: Everest Yayınları.
  • Fineberg, Jonathan. (2014). 1940’tan günümüze sanat: varlık stratejileri. (S. Atay Eskier ve G. E. Yılmaz, Çev.). İzmir: Karakalem Yayınları.
  • Gombrich, E. H., (2015). Sanat ve yanılsama–resim yoluyla betimlemenin psikolojisi. (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hockney, D. ve Gayford, M., (2017). Resmin tarihi. (M. Haydaroğlu, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Huizinga, J., (2015). Homo ludens – Oyunun toplumsal işlevi üzerine bir deneme. (M. A. Kılıçbay, Çev.). (5. Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Johnson, S. B., (2016). Büyük İcatların Arkasındaki Neşeli Harikalar Diyarı. TED Talks. https://goo.gl/z7kfQW, (Erişim Tarihi: 27.12.2016)
  • Ötgün, C. ve Bolat, E., (2010). Yapıt Okuma: Jackson Pollock, Numara 1, 1950 (Lavanta Kokusu). Sanat Dergisi, 0 (14), s: 15-22. https://goo.gl/7YV9Ah, (Erişim Tarihi: 03.01.2018)
  • Sönmez, N., (2015). Türk Modernistler / Fahr-el-Nissa Zeid. https://goo.gl/5NNXSs (Erişim Tarihi: 08.08.2017)
  • Spicer, E., (2017). Fahrelnissa Zeid. https://goo.gl/t8dzqh (Erişim Tarihi:08.08.2017)
  • Tansuğ, S., (2011). Resim sanatının tarihi. (7. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Winnicott, Donald W. (2014). Oyun ve gerçeklik (T. Birkan, Çev.). (3. Baskı). İstanbul: Metis Yayınları.

Painting as an Image Reflection Game

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 24, 135 - 147, 19.07.2019

Öz

It is known that humankind is a species capable of seeing various images on textured or stained surfaces. This ability, which emerges spontaneously effortless, can be said to be a kind of enjoyable game for human. It is considered that this game of seeing recognizable images on textured or stained surfaces constitutes the basis for the pictorial creative process. The aim of this paper is to conduct a study on the relationship between playing and painting through this consideration of pictorial creative process developing in a game. In the study, which is composed of three parts, firstly the relation between art and play is explained as the whole of the creative actions that the painting is a part of. In line with the views of scientists, it is seen that art is a kind of cognitive play. In the second chapter, it is stated that the pictorial creative process, which is a branch of art, can be defined as an image reflection game. In the third chapter, the subject is exemplified by analyzing the works of well-known artists of the modern world. In conclusion, it is understood that this study traces the human’s pictorial actions in modern world which had started thousands of years ago. In connection with the examples shown in the research, it is determined that the abstract paintings and its effects are related to the image reflection game. It is thought that humankind should play this image reflection game, which had been played for thousands of years, in order to improve their physical and mental abilities, to make sense of their own existence and to be helpful for others.

Kaynakça

  • Antmen, A., (2008). Sanatçılardan yazılar ve açıklamalarla 20. yy. batı sanatında akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Barrett, T., (2015). Neden bu sanat? Çağdaş sanatta estetik ve eleştiri. (E. Ermert, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Bateson, P. ve Martin, P., (2014). Oyun, oyunbazlık, yaratıcılık ve inovasyon (S. Kırgezen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Boyd, B., (2008). Art as adaptation: a challenge. style, Vol: 42, No: 2 – 3, Summer – Fall. https://goo.gl/VbU9c7 (Erişim Tarihi: 15.05.2017)
  • Çalıkoğlu, Levent. (2017, 15 Haziran). Fahrelnissa Zeid’in Uzun Yürüyüşü. https://goo.gl/cZSHLd, (Erişim Tarihi: 08.08.2017)
  • De Botton, A. ve Armstrong, J., (2014). Bir terapi olarak sanat. (V. Atmaca, Çev.). İstanbul: Everest Yayınları.
  • Fineberg, Jonathan. (2014). 1940’tan günümüze sanat: varlık stratejileri. (S. Atay Eskier ve G. E. Yılmaz, Çev.). İzmir: Karakalem Yayınları.
  • Gombrich, E. H., (2015). Sanat ve yanılsama–resim yoluyla betimlemenin psikolojisi. (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hockney, D. ve Gayford, M., (2017). Resmin tarihi. (M. Haydaroğlu, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Huizinga, J., (2015). Homo ludens – Oyunun toplumsal işlevi üzerine bir deneme. (M. A. Kılıçbay, Çev.). (5. Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Johnson, S. B., (2016). Büyük İcatların Arkasındaki Neşeli Harikalar Diyarı. TED Talks. https://goo.gl/z7kfQW, (Erişim Tarihi: 27.12.2016)
  • Ötgün, C. ve Bolat, E., (2010). Yapıt Okuma: Jackson Pollock, Numara 1, 1950 (Lavanta Kokusu). Sanat Dergisi, 0 (14), s: 15-22. https://goo.gl/7YV9Ah, (Erişim Tarihi: 03.01.2018)
  • Sönmez, N., (2015). Türk Modernistler / Fahr-el-Nissa Zeid. https://goo.gl/5NNXSs (Erişim Tarihi: 08.08.2017)
  • Spicer, E., (2017). Fahrelnissa Zeid. https://goo.gl/t8dzqh (Erişim Tarihi:08.08.2017)
  • Tansuğ, S., (2011). Resim sanatının tarihi. (7. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Winnicott, Donald W. (2014). Oyun ve gerçeklik (T. Birkan, Çev.). (3. Baskı). İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Neslihan Öztürk Bütow

Yayımlanma Tarihi 19 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 9 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Öztürk Bütow, N. (2019). Bir İmge Yansıtma Oyunu Olarak Resim. Akdeniz Sanat, 13(24), 135-147.

Akdeniz Sanat'ın 2025 Ocak sayısı (cilt: 19 sayı: 35) için makale gönderimi 15-31 Ekim 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Sonraki sayımız için ilgili tarihler duyurulacaktır.

Makale gönder butonu Google Chrome tarayıcısında hata verebilmektedir. Farklı bir tarayıcı kullanmanız halinde sorun çözülmektedir.


Creative Commons Lisansı
Akdeniz Sanat  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.