Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TWO SIDES OF THE BOOK COVER

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 28, 227 - 254, 30.07.2021
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.942223

Öz

The book is an important asset of human beings, in which the codified knowledge and culture is accumulated. Until the mass production technique was applied to the book reproduction, it was the primary function of the world of books to serve a group of elites, including royal libraries and the class of aristocracy. Only after the advent of the printing press, the gates of the book were opened to ordinary people. In the early periods, the function of the book cover was to protect what was inside. Today, the function of the cover is varied, including design, advertising, and information.

There are some research questions on which this paper is built. These are, “Which design, advertising and marketing principles are used for the book cover to meet its target audience?”, “What are the functions of the front and back covers?”, “Does the book cover have an impact on its target audience in terms of any attitude and behavior change?”, “Why is book cover design so important nowadays?”, “What are the aesthetic and artistic values of the book cover?”, “What are the design and creation principles used when designing book covers?”.

Due to its complex structure including design, aesthetics, advertising, and marketing, it is necessary to examine all these paradigms together. In this context, the book cover is studied qualitatively. It is hoped that, the study will be a vital resource for those members of creative teams, such as writers, editors, publisher, advertisers, and marketer, who have to work in coordination.

Kaynakça

  • Baraz, Y. (2021, 4 16). Dünya Sanatında Soyut. lebriz.com: http://lebriz.com/pages/lsd.aspx?lang=TR&articleID=614&bhcp=1 (Erişim Tarihi: 16.04.2021)
  • Batı, U. (2019). Reklamın Dili. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bayın, E. (2021, 4 17). Kitap Tasarımcılarıyla Söyleşi. sabitfikir.com: http://www.sabitfikir.com/soylesi/kitap-tasarimcilariyla-soylesi-bes-soru-ve-kitabin-bir-baska-boyutu (Erişim Tarihi: 17.04.2021)
  • Berger, J. (2018). Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çernişevski, N. (2017). Sanatın Gerçeklikle Estetik İlişkileri. İstanbul: Kor Yayınları.
  • Elden, M., Ulukök, Ö. ve Yeygel, S. (2015). Şimdi Reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Erkman Akerson, F. (2019). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Geiger, M. (2019). Estetik Anlayış. Ankara: Doğubatı Yayınları.
  • Heller, S. ve Vienne, V. (2016). Grafik Tasarımı Değiştiren 100 Fikir. İstanbul: Literatür. ISBN İstatistikleri. (2021, 4 15). tuikweb.tuik.gov.tr: https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=33623# (Erişim Tarihi: 15.04.2021)
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum Algı İletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınlar.
  • Kandinsky, W. (2010). Sanatta Ruhsallık Üzerine. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Kaplan, K. (2017). Kitapların Kapak Tasarımlarındaki Mesajlarda Kullanılan Propoganda Teknikleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6/3 , 1574-1589.
  • Karaca, G. (2020). Soyut Ama Nesnel Sanat: Minimalizm. Sanat ve Tasarım Dergisi, 334-349.
  • Kris, E. ve Kurz, O. (2016). Sanatçı İmgesinin Oluşumu. İstanbul: İthaki.
  • Onursoy, S. (2019). Görsel İletişim ve İmge. Ankara: Pagem Akademi. Özkaya, E. (2012). Hugo’nun Sefiller’inde Yapay Cehennem. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, (2),, 495-506.
  • Özkundakçı, M. (2013). Üçü Bir Arada. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Rifat, M. (2019). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Thorp, C. (2021, 4 19). Culture/Article. www.bbc.com: https://www.bbc.com/culture/article/20200604-the-best-book-covers-in-history (Erişim Tarihi:19.04.2021)
  • Tunalı, İ. (2008). Felsefenin Işığında Modern Resim. İstanbul: Remzi Kitavevi.
  • Uçar, T. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkilap Yayınları.
  • Ulağı, S. (2018). “Öteki”nin Bilimine Giriş İmgebilim. İstanbul: Motto Yayınları.
  • V. Günay, D. ve Üzdü, F. (2008). Kitap İle Kapağı Arasındaki Göstergelerarası Serüven. Art-e Sanat Dergisi, Cilt 1 , Sayı 2, 1 - 28.

KİTAP KAPAĞININ İKİ YÜZÜ

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 28, 227 - 254, 30.07.2021
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.942223

Öz

Kitap, insanoğlunun bilgi ve kültür birikiminin yer aldığı önemli bir varlığıdır. Kitaplar seri üretim sürecine gelinceye kadar az üretilen, ulaşılması zor, sarayların kütüphanelerinde bulunan ve aristokratlara hizmet eden bir fonksiyona sahip olmuştur. Matbaanın icadıyla beraber, seri üretim başlamış ve bu sayede kitaplar, saraylardan halka ulaşabilmiştir. Kapaklar uzun süre, koruma fonksiyonu bağlamında kullanılmıştır. Günümüzde ise kitap kapağı; tasarım, reklam yapma ve bilgi verme gibi farklı fonksiyonlar üstlenmiştir.

Kitap kapağının, hedef kitlesiyle buluşması için hangi tasarım, reklam ve pazarlama ilkelerine başvurulmaktadır? Ön ve arka kapakların işlevleri nelerdir? Kitap kapağı hedef kitlesi üzerinde herhangi tutum ve davranış değişikliği açısından bir etkiye sahip midir? Günümüzde kitap kapağı tasarımı neden önem kazanmıştır? Kitap kapağı, estetik ve sanatsal olarak taşıdığı değerler nelerdir? Kitap kapağı tasarlarken başvurulan tasarım ve yaratım ilkeleri nelerdir? Bu ve benzer sorular araştırmanın temelini oluşturmaktadır.

Kitap kapağı, tasarım, reklam yapma, pazarlama ve bilgi verme gibi fonksiyonlar dikkate alınarak yaratılmaktadır. Bundan dolayı bütün bu paradigmaların bir arada incelenme zorunluluğu doğmaktadır. Bu amaçla, yukarıda sayılan fonksiyonlar bağlamında kitap kapağı, nitel olarak incelenmektedir. Dolayısıyla bu araştırma; tasarımcı, yazar, editör, yayıncı, reklam ve pazarlama uzmanı gibi kapak tasarımında koordineli çalışması gereken yaratıcı ekip için önemli bir kaynak olacaktır.

Kaynakça

  • Baraz, Y. (2021, 4 16). Dünya Sanatında Soyut. lebriz.com: http://lebriz.com/pages/lsd.aspx?lang=TR&articleID=614&bhcp=1 (Erişim Tarihi: 16.04.2021)
  • Batı, U. (2019). Reklamın Dili. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bayın, E. (2021, 4 17). Kitap Tasarımcılarıyla Söyleşi. sabitfikir.com: http://www.sabitfikir.com/soylesi/kitap-tasarimcilariyla-soylesi-bes-soru-ve-kitabin-bir-baska-boyutu (Erişim Tarihi: 17.04.2021)
  • Berger, J. (2018). Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çernişevski, N. (2017). Sanatın Gerçeklikle Estetik İlişkileri. İstanbul: Kor Yayınları.
  • Elden, M., Ulukök, Ö. ve Yeygel, S. (2015). Şimdi Reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Erkman Akerson, F. (2019). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Geiger, M. (2019). Estetik Anlayış. Ankara: Doğubatı Yayınları.
  • Heller, S. ve Vienne, V. (2016). Grafik Tasarımı Değiştiren 100 Fikir. İstanbul: Literatür. ISBN İstatistikleri. (2021, 4 15). tuikweb.tuik.gov.tr: https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=33623# (Erişim Tarihi: 15.04.2021)
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum Algı İletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınlar.
  • Kandinsky, W. (2010). Sanatta Ruhsallık Üzerine. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Kaplan, K. (2017). Kitapların Kapak Tasarımlarındaki Mesajlarda Kullanılan Propoganda Teknikleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6/3 , 1574-1589.
  • Karaca, G. (2020). Soyut Ama Nesnel Sanat: Minimalizm. Sanat ve Tasarım Dergisi, 334-349.
  • Kris, E. ve Kurz, O. (2016). Sanatçı İmgesinin Oluşumu. İstanbul: İthaki.
  • Onursoy, S. (2019). Görsel İletişim ve İmge. Ankara: Pagem Akademi. Özkaya, E. (2012). Hugo’nun Sefiller’inde Yapay Cehennem. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, (2),, 495-506.
  • Özkundakçı, M. (2013). Üçü Bir Arada. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Rifat, M. (2019). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Thorp, C. (2021, 4 19). Culture/Article. www.bbc.com: https://www.bbc.com/culture/article/20200604-the-best-book-covers-in-history (Erişim Tarihi:19.04.2021)
  • Tunalı, İ. (2008). Felsefenin Işığında Modern Resim. İstanbul: Remzi Kitavevi.
  • Uçar, T. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkilap Yayınları.
  • Ulağı, S. (2018). “Öteki”nin Bilimine Giriş İmgebilim. İstanbul: Motto Yayınları.
  • V. Günay, D. ve Üzdü, F. (2008). Kitap İle Kapağı Arasındaki Göstergelerarası Serüven. Art-e Sanat Dergisi, Cilt 1 , Sayı 2, 1 - 28.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Turan Asan

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 24 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 15 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Asan, T. (2021). KİTAP KAPAĞININ İKİ YÜZÜ. Akdeniz Sanat, 15(28), 227-254. https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.942223

Akdeniz Sanat'ın 2024 Temmuz sayısı (cilt: 18 sayı: 34) için makale gönderimi 1-15 Nisan 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilecektir.

Düzeltme: Sistemsel bir nedenden dolayı makale gönderimi 2-16 Nisan 2024 tarihleri arasında yapılacaktır.

Makale gönder butonu Google Chrome tarayıcısında hata verebilmektedir. Farklı bir tarayıcı kullanmanız halinde sorun çözülmektedir.


Creative Commons Lisansı
Akdeniz Sanat  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.