Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CURRENT APPROACHES TO REVERSE GLASS PAINTING

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 28, 269 - 286, 30.07.2021
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.946107

Öz

Reverse glass painting, the technique of painting on glass, is a folk art that has taken place in the cultural history of many societies. It is observed that there is limited research on current examples of reverse glass painting, and the existing studies generally contend with studying reverse glass painting to a certain extent without relating the art to contemporary artistic expressions. Besides, it is considered to be a serious problem that not to take necessary precautions for preserving examples of reverse glass painting would be obstacle for maintaining and transferring the technique. Towards this end, the study aims to make broader masses of people to be familiar with reverse glass painting in addition to demonstrate how much further this branch of art can be carried with the guidance of current suggestions.

Reverse glass painting is studied within the scope of contemporary art practices which dates back to the first half of modernism period when western contemporary artists started to be interested in this technique. Accordingly, a group of 20th century artists are dealt with in this context. These include Wassily Kandinsky, Pablo Picasso, Marcel Duchamp and Jackson Pollock in the first place; Dustin Yellin, Xia Xiaowan and Thomas Medicus in respect to contemporary practices; and artists from Turkey such as Neveser Aksoy, Yücel Dönmez and Mevlüt Akyıldız.

The study employs literature review as a method and draws on printed sources and the Internet especially for accessing to and interpreting the images. As the owner of the reverse glass painting subject, the researcher hopes to support the paper with her artworks. It is thus considered that more efficient results are achieved by reaching the interpretation point after experiencing the technique personally.

Kaynakça

  • Aksoy, N. (2005). Camaltında Devr-i Alem: Dört Kıtadan Örneklerle Camaltı Resimlerinin Büyülü Dünyasında Bir Gezi, İstanbul: Pera Müzesi Yayınları.
  • Aksoy, N. (1996). Unutulmaya Başlayan Bir Halk Sanatımız Cam Altı Resimleri, Türkiyemiz Dergisi, İstanbul Şehir Üniversitesi Kütüphanesi, Taha Toros Arşivi, S. 79, s. 17.
  • Aksoy, N. (2021). http://www.neveseraksoy.com/ (Erişim Tarihi: 21.05.2021).
  • Akyıldız, M. (2021). http://www.akyildiz.com/ (Erişim Tarihi: 20.05.2021).
  • An, K. Cerasi, J. (2021). Kim Korkar Çağdaş Sanattan? İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Antmen, A. (2008). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20.YY Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Artsy, (2021). https://www.artsy.net/artist/xia-xiaowan-xia-xiao-mo (Erişim Tarihi:16.05.2021).
  • Baudrillard, J. (2020). Nesneler Sistemi, Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • Garrison, J. (2019). Cam, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Harrison, A, H. (1998). Through a Glass Brightly: Jackson Pollock in His Own Words, New York Times: https://www.nytimes.com/1998/11/15/nyregion/through-a-glass-brightly-jackson-pollock-in-his-own-words.html (Erişim Tarihi: 15.06.2021).
  • Mahoney, B. K. (2021). On the Cover: Dustin Yellin: https://www.chronogram.com/hudsonvalley/on-the-cover-dustin-yellin-january 2021/Content?oid=12041152 (Erişim Tarihi: 19.06.2021).
  • Lynton, N. (2004). Modern Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Nas, E. (2016). Türk Halk Resminde Eklektik Bir Üslup: Camaltı Resimler, Milli Folklor Dergisi, Yıl: 28, S. 112, s. 95-106.
  • Open Culture, (2011). Jackson Pollock 51: Short Film Captures the Painter Creating Abstract Expressionist Art: https://www.openculture.com/2011/08/jackson_pollock_lights_camera_paint.html(Erişim Tarihi: 21.05.2021).
  • O’Doherty, B. (2016). Beyaz Küpün İçinde: Galeri Mekânının İdeolojisi, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Paz, O. (2017), Marcel Duchamp: Çırılçıplak Soyulmuş Görüntü, İstanbul: Everest Yayınları.
  • Shiner, L. (2020), Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Turkish Art Market, (2014). Yücel Dönmez’in Camaltı Çalışmaları Yenikapı Metroda: https://turkishartmarket.wordpress.com/2014/11/18/yucel-donmezin-cam-alti-calismalari-yenikapi-metroda/ (Erişim Tarihi: 20.05.2021).
  • Üst, S.-Uslucan, F.-Erdem, M.D. (2009). Şah-Maran Hikâyesi, İstanbul: Akademik Kitaplar.
  • Wassily, K. (2021). https://www.wassilykandinsky.net/ (Erişim Tarihi: 15.05.2021).
  • Yellin, D. (2021). https://dustinyellin.com/ (Erişim Tarihi: 18.05.2021).
  • Yılmaz Akgün, F. (2020). Türk Camaltı Resimlerinde Görülen Tasvirler, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

CAMALTI RESİM SANATINA GÜNCEL YAKLAŞIMLAR

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 28, 269 - 286, 30.07.2021
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.946107

Öz

Camaltı resim sanatı birçok toplumun kültürel tarihinde yer almış kısaca cam üzerine resim yapma tekniği olarak tanımlanan bir halk sanatıdır. Camaltı resim sanatının güncel örnekleri üzerine günümüzde çok fazla araştırma yapılmadığı ve var olan çalışmaların da genellikle bu sanatı belli bir noktaya kadar inceledikten sonra günümüzün sanatsal ifade şekilleriyle ilişkilendiremediği gözlemlenmiştir. Ayrıca geçmiş dönemlerde camaltı resminin muhafaza edilmesinde yaşanan sıkıntılar, tekniğin sürdürülmesinde ve aktarılmasında ciddi bir sorun olarak görülmüştür. Buna göre çalışmadan elde edilecek sonuçlar hem camaltı resim sanatının daha çok kitleye ulaşarak tanıtılmasını hem de güncel önerilerin bu sanatı hangi noktalara taşıyabileceğini gösterebilmeyi amaçlamaktadır.

Çalışmanın odak noktası olan camaltı resminin güncel sanat uygulamaları dahilinde değerlendirilmesi özellikle modernizmin ilk yarısından itibaren batılı çağdaş sanatçıların bu tekniğe ilgi duymaya başlaması ile olmuştur. Buna göre, Wassily Kandinsky, Pablo Picasso, Marcel Duchamp ve Jackson Pollock gibi 20. yy sanatçıları ile güncel uygulamalar bağlamında Dustin Yellin, Xia Xiaowan ve Thomas Medicus, ülkemizden ise Neveser Aksoy, Yücel Dönmez ve Mevlüt Akyıldız gibi sanatçıların çalışmaları incelenecektir.

Çalışma süresince konu ile ilgili literatür taraması yapılmış ve ulaşılan basılı kaynaklar ile özellikle eser görsellerine ulaşma ve yorumlama konusunda İnternet kaynaklarından yararlanılmıştır. Çalışma ayrıca, Camaltı resim konusu çalışma sahibi olarak, çalışmacı araştırmayı kişisel üretimlerle de desteklenmek istemiştir. Böylelikle kişisel olarak tekniği deneyimledikten sonra yorumlama noktasına varılarak daha verimli sonuçlara ulaşılabildigi düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aksoy, N. (2005). Camaltında Devr-i Alem: Dört Kıtadan Örneklerle Camaltı Resimlerinin Büyülü Dünyasında Bir Gezi, İstanbul: Pera Müzesi Yayınları.
  • Aksoy, N. (1996). Unutulmaya Başlayan Bir Halk Sanatımız Cam Altı Resimleri, Türkiyemiz Dergisi, İstanbul Şehir Üniversitesi Kütüphanesi, Taha Toros Arşivi, S. 79, s. 17.
  • Aksoy, N. (2021). http://www.neveseraksoy.com/ (Erişim Tarihi: 21.05.2021).
  • Akyıldız, M. (2021). http://www.akyildiz.com/ (Erişim Tarihi: 20.05.2021).
  • An, K. Cerasi, J. (2021). Kim Korkar Çağdaş Sanattan? İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Antmen, A. (2008). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20.YY Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Artsy, (2021). https://www.artsy.net/artist/xia-xiaowan-xia-xiao-mo (Erişim Tarihi:16.05.2021).
  • Baudrillard, J. (2020). Nesneler Sistemi, Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • Garrison, J. (2019). Cam, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Harrison, A, H. (1998). Through a Glass Brightly: Jackson Pollock in His Own Words, New York Times: https://www.nytimes.com/1998/11/15/nyregion/through-a-glass-brightly-jackson-pollock-in-his-own-words.html (Erişim Tarihi: 15.06.2021).
  • Mahoney, B. K. (2021). On the Cover: Dustin Yellin: https://www.chronogram.com/hudsonvalley/on-the-cover-dustin-yellin-january 2021/Content?oid=12041152 (Erişim Tarihi: 19.06.2021).
  • Lynton, N. (2004). Modern Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Nas, E. (2016). Türk Halk Resminde Eklektik Bir Üslup: Camaltı Resimler, Milli Folklor Dergisi, Yıl: 28, S. 112, s. 95-106.
  • Open Culture, (2011). Jackson Pollock 51: Short Film Captures the Painter Creating Abstract Expressionist Art: https://www.openculture.com/2011/08/jackson_pollock_lights_camera_paint.html(Erişim Tarihi: 21.05.2021).
  • O’Doherty, B. (2016). Beyaz Küpün İçinde: Galeri Mekânının İdeolojisi, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Paz, O. (2017), Marcel Duchamp: Çırılçıplak Soyulmuş Görüntü, İstanbul: Everest Yayınları.
  • Shiner, L. (2020), Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Turkish Art Market, (2014). Yücel Dönmez’in Camaltı Çalışmaları Yenikapı Metroda: https://turkishartmarket.wordpress.com/2014/11/18/yucel-donmezin-cam-alti-calismalari-yenikapi-metroda/ (Erişim Tarihi: 20.05.2021).
  • Üst, S.-Uslucan, F.-Erdem, M.D. (2009). Şah-Maran Hikâyesi, İstanbul: Akademik Kitaplar.
  • Wassily, K. (2021). https://www.wassilykandinsky.net/ (Erişim Tarihi: 15.05.2021).
  • Yellin, D. (2021). https://dustinyellin.com/ (Erişim Tarihi: 18.05.2021).
  • Yılmaz Akgün, F. (2020). Türk Camaltı Resimlerinde Görülen Tasvirler, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emel Güray

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 15 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Güray, E. (2021). CAMALTI RESİM SANATINA GÜNCEL YAKLAŞIMLAR. Akdeniz Sanat, 15(28), 269-286. https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.946107

Akdeniz Sanat'ın 2025 Ocak sayısı (cilt: 19 sayı: 35) için makale gönderimi 15-31 Ekim 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Sonraki sayımız için ilgili tarihler duyurulacaktır.

Makale gönder butonu Google Chrome tarayıcısında hata verebilmektedir. Farklı bir tarayıcı kullanmanız halinde sorun çözülmektedir.


Creative Commons Lisansı
Akdeniz Sanat  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.