Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN INVESTIGATION OF LEARNED HELPLESSNESS SCALE IN FINANCE STUDENTS: A MUĞLA SITKI KOÇMAN UNIVERSITY STUDY

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 1, 1 - 10, 25.03.2021

Öz

Learned helplessness is a phenomenon in which constant failures and disappointments in an individuals life result in a strong self belief that they are powerless, impotent and there is nothing can be done about it. Individuals who strongly believe they are, and they will be, the sole reason of their failures are expected to have low self-esteem, low rate of success which result in more despair toward their future. That is why the impact of learned helplessness on our education system is an important subject to be investigated. In the current study, the role and level of learned helplessness of students who are taking a finance class were investigated in details to understand if there is a correlation between success rates and learned helplessness. For this reason, 190 students, who were enrolled in a Finance class in Economy and Political Science Department in Muğla Sıtkı Koçman University during 2018 fall term, were given a survey. Our results show that 48.9% of all students have low levels of learned helplessnes while 51.1% have high levels of learned helplessness in Math during Finance class they were enrolled in. These results reveal a negative correlation between learned helplessness and success rate in Finance class. Typically students with high grades tend to show less signs of learned helplessness whereas students with low grades shows more signs of learned helplessness overall. Additionally, the influence of gender and diferent level of grades on learned helplessness were investigated. Our results show that there is a strong relationship between different grade levels and learned helplessness in which students tend to show stronger signs of learned helplessness on higher grade levels compared to first year students. On the other hand, no significant relationship was found between learned helplesness and gender of Finance students who participated on this survey.

Kaynakça

  • AGAÇ, G., MASAL, E., (2017). The Relationship between 8th Grade Students Opinions about Problem Solving, Beliefs about Mathematics, Learned Hopelessness and Academics Success. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 216-229. DOI: 10.21547/jss.282104
  • ALLOY, L. B., PETERSON, C., ABRAMSON, L. Y., & SELİGMAN, M. E., (1984). Attributional style and the generality of learned helplessness. Journal of Personality and Social Psychology, (46):681–687.
  • AVCI, E., (2008). İlköğretim ikinci Kademe Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeyleri Arasındaki İlişki, Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • AYDIN, G., (1985). Sosyal Başarı Eğitimi ile Sosyal Beceri Eğitiminin Çocuklarda Öğrenilmiş Çaresizlik Davranışının Ortadan Kaldırılmasına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara.
  • BİBER, M. ve BAŞER, N. (2014). Üniversite Öğrencilerine Yönelik Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği geliştirilmesi. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2):492-504. DOİ: 10.7822/omuefd.33.2.11
  • BULDUK, S., (2002). Öğrenilmiş Çaresizliğin Genellenme Sorunu: Görev Etkisi, Türk Psikoloji Dergisi, 17(50):77-88.
  • CİZEL, B., VE CİZEL, R. B. (2014). Engellilerin Turizm Kısıtları ve Turist Olma Niyeti İlişkisinde Aracı Değişkenler: Motivasyon Gücü ve Öğrenilmiş Çaresizlik.Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 176-189.
  • DÜZGÜN, Ş., HAYALİOĞLU H., (2006). Öğrencilerde Öğrenilmiş̧ Çaresizlik Düzeyinin Bazı Değişkenler Acısından İncelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. (13):404-413.
  • GELİR, E. (2009). Ana Baba Tutumları, Aile Sosyal Atomu ve Cinsiyete Göre İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Öğrenilmiş Çaresizlik ve Akademik Başarılarının İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimler Anabilim Dalı.
  • GÖKKAYA, V., (2015). Çaresizliği öğrenen kadın: öğrenilmiş̧ çaresizlik, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 10(14):53-70. DOI:10.7827/TurkishStudies.8921
  • GÜLER, B. (2005), “İşsizlik ve Yarattığı Psiko-sosyal Sorunların Öğrenilmiş̧ Çaresizlik Bağlamında İncelenmesi”, İktisat Fakültesi Mecmuası, (Prof. Dr. Toker Dereliye Armağan Özel Sayısı), 55(1):373-394. İstanbul, İ.Ü. İktisat Fakültesi Yayını.
  • KARAPINAR, P.B., CAMGÖZ, S.M., TAYFUR, Ö., (2014). Örgütsel adalet-öğrenilmiş çaresizlik ilişkisinde cinsiyetin rolü̈: Bankacılık sektöründe bir araştırma. ODTÜ Gelişme Dergisi, 41(1):1-24.
  • KILIÇ, B. G. VE ORAL, N. (2006). Çocuklarda öğrenilmiş̧ çaresizlik üzerine bir gözden geçirme. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 13(2):76-86.
  • KOĞ, O., VE BAŞER, N., (2011). Görselleştirme Yaklaşımının Matematikte Öğrenilmiş Çaresizliğe ve Soyut Düşünmeye Etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3):89-108. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/baebd/issue/3340/46238
  • KÖYMEN, Ü., (2000). “Güdüleyici Öğrenme”, (Ed.) Şimşek, A., Sınıfta Demokrasi, Eğitim Sen Yayınları, Ankara.
  • ORHAN, U., UDUL, V., (2016). Akademisyenlerin Doktora ve Doçentlik Sürecinde Yaşadıkları Öğrenilmiş Çaresizlik Üzerine Nitel Bir Araştırma, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(2):225-239. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/cumuiibf/issue/28002/297342
  • SEKMAN, M., (2006). Her Şey Seninle Başlar, Alfa Yayınları, İstanbul, 8
  • TUTAR, H., (2007). Örgütsel Eylemsizliği Açıklama Aracı Olarak Öğrenilmiş Çaresizlik. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 9(4):142-161. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/isguc/issue/25503/268921
  • ULUSOY, Y., & DUY, B. (2013). Öğrenilmiş̧ iyimserlik psiko-eğitim uygulamasının öğrenilmiş̧ çaresizlik ve akılcı olmayan inançlar üzerindeki etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, (13):1431–1446.

Finans Dersi Alan Öğrencilerin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin Belirlenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 1, 1 - 10, 25.03.2021

Öz

Öğrenilmiş çaresizlik, birden çok kez başarısızlıkla karşılaşılan durumlarda bireyin hep başarısız olacağına inanmasıyla ortaya çıkmaktadır. Sürekli başarısızlıkla karşılaşmış bireyler bunu değiştirme güçlerini yok sayarlar ve başarısızlıklarını değiştirmek için bir çaba göstermezler. Başarısızlıklarının sebeplerini kendine yükleyen ve hep başarısız olacağını düşünen bireylerin benlik saygısının yüksek olması, başarılı olması ve geleceğe güvenle bakması mümkün görülmemektedir. Bu nedenler göz önüne alındığında “öğrenilmiş çaresizlik” eğitim sistemi içinde üzerinde durulması gereken önemli bir konudur.Bu çalışmada finans dersi alan üniversite öğrencilerinin öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin belirlenmesi ve öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin finans dersi başarılarında farklılık yaratıp yaratmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada zaman ve mekan sınırlaması kapsamıyla Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde finans dersi olan 190 öğrenciye anket uygulaması yapılmıştır. Örneklem grubuna katılan öğrencilerin %48,9’unun öğrenilmiş çaresizlik düzeyi düşük, %51,1’inin ise öğrenilmiş çaresizlik düzeyi yüksek olduğu tespit edilmiştir. Finans dersi alan öğrencilerin finans dersi başarıları ile öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri arasında negatif bir ilişki olduğu ve sonuç olarak finans dersi alan öğrencilerinin ders başarıları yükseldikçe öğrenilmiş̧ çaresizlik düzeylerinin düştüğü, ders başarıları düştükçe öğrenilmiş̧ çaresizlik düzeylerinin yükseldiği görülmektedir. Bunun yanı sıra finans dersi alan öğrencilerin öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamasına karşın sınıf değişkeniyle öğrenilmiş çaresizlik düzeyi arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır.

Kaynakça

  • AGAÇ, G., MASAL, E., (2017). The Relationship between 8th Grade Students Opinions about Problem Solving, Beliefs about Mathematics, Learned Hopelessness and Academics Success. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 216-229. DOI: 10.21547/jss.282104
  • ALLOY, L. B., PETERSON, C., ABRAMSON, L. Y., & SELİGMAN, M. E., (1984). Attributional style and the generality of learned helplessness. Journal of Personality and Social Psychology, (46):681–687.
  • AVCI, E., (2008). İlköğretim ikinci Kademe Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeyleri Arasındaki İlişki, Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • AYDIN, G., (1985). Sosyal Başarı Eğitimi ile Sosyal Beceri Eğitiminin Çocuklarda Öğrenilmiş Çaresizlik Davranışının Ortadan Kaldırılmasına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara.
  • BİBER, M. ve BAŞER, N. (2014). Üniversite Öğrencilerine Yönelik Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği geliştirilmesi. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2):492-504. DOİ: 10.7822/omuefd.33.2.11
  • BULDUK, S., (2002). Öğrenilmiş Çaresizliğin Genellenme Sorunu: Görev Etkisi, Türk Psikoloji Dergisi, 17(50):77-88.
  • CİZEL, B., VE CİZEL, R. B. (2014). Engellilerin Turizm Kısıtları ve Turist Olma Niyeti İlişkisinde Aracı Değişkenler: Motivasyon Gücü ve Öğrenilmiş Çaresizlik.Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 176-189.
  • DÜZGÜN, Ş., HAYALİOĞLU H., (2006). Öğrencilerde Öğrenilmiş̧ Çaresizlik Düzeyinin Bazı Değişkenler Acısından İncelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. (13):404-413.
  • GELİR, E. (2009). Ana Baba Tutumları, Aile Sosyal Atomu ve Cinsiyete Göre İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Öğrenilmiş Çaresizlik ve Akademik Başarılarının İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimler Anabilim Dalı.
  • GÖKKAYA, V., (2015). Çaresizliği öğrenen kadın: öğrenilmiş̧ çaresizlik, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 10(14):53-70. DOI:10.7827/TurkishStudies.8921
  • GÜLER, B. (2005), “İşsizlik ve Yarattığı Psiko-sosyal Sorunların Öğrenilmiş̧ Çaresizlik Bağlamında İncelenmesi”, İktisat Fakültesi Mecmuası, (Prof. Dr. Toker Dereliye Armağan Özel Sayısı), 55(1):373-394. İstanbul, İ.Ü. İktisat Fakültesi Yayını.
  • KARAPINAR, P.B., CAMGÖZ, S.M., TAYFUR, Ö., (2014). Örgütsel adalet-öğrenilmiş çaresizlik ilişkisinde cinsiyetin rolü̈: Bankacılık sektöründe bir araştırma. ODTÜ Gelişme Dergisi, 41(1):1-24.
  • KILIÇ, B. G. VE ORAL, N. (2006). Çocuklarda öğrenilmiş̧ çaresizlik üzerine bir gözden geçirme. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 13(2):76-86.
  • KOĞ, O., VE BAŞER, N., (2011). Görselleştirme Yaklaşımının Matematikte Öğrenilmiş Çaresizliğe ve Soyut Düşünmeye Etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3):89-108. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/baebd/issue/3340/46238
  • KÖYMEN, Ü., (2000). “Güdüleyici Öğrenme”, (Ed.) Şimşek, A., Sınıfta Demokrasi, Eğitim Sen Yayınları, Ankara.
  • ORHAN, U., UDUL, V., (2016). Akademisyenlerin Doktora ve Doçentlik Sürecinde Yaşadıkları Öğrenilmiş Çaresizlik Üzerine Nitel Bir Araştırma, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(2):225-239. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/cumuiibf/issue/28002/297342
  • SEKMAN, M., (2006). Her Şey Seninle Başlar, Alfa Yayınları, İstanbul, 8
  • TUTAR, H., (2007). Örgütsel Eylemsizliği Açıklama Aracı Olarak Öğrenilmiş Çaresizlik. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 9(4):142-161. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/isguc/issue/25503/268921
  • ULUSOY, Y., & DUY, B. (2013). Öğrenilmiş̧ iyimserlik psiko-eğitim uygulamasının öğrenilmiş̧ çaresizlik ve akılcı olmayan inançlar üzerindeki etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, (13):1431–1446.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serenay Bilge 0000-0002-2182-8240

Prof. Dr. Erkan Poyraz 0000-0002-6442-4705

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bilge, S., & Poyraz, P. D. E. (2021). Finans Dersi Alan Öğrencilerin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin Belirlenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 1-10.
AMA Bilge S, Poyraz PDE. Finans Dersi Alan Öğrencilerin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin Belirlenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. ASÜ İİBF Dergisi. Mart 2021;13(1):1-10.
Chicago Bilge, Serenay, ve Prof. Dr. Erkan Poyraz. “Finans Dersi Alan Öğrencilerin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin Belirlenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 13, sy. 1 (Mart 2021): 1-10.
EndNote Bilge S, Poyraz PDE (01 Mart 2021) Finans Dersi Alan Öğrencilerin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin Belirlenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 13 1 1–10.
IEEE S. Bilge ve P. D. E. Poyraz, “Finans Dersi Alan Öğrencilerin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin Belirlenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği”, ASÜ İİBF Dergisi, c. 13, sy. 1, ss. 1–10, 2021.
ISNAD Bilge, Serenay - Poyraz, Prof. Dr. Erkan. “Finans Dersi Alan Öğrencilerin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin Belirlenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği”. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 13/1 (Mart 2021), 1-10.
JAMA Bilge S, Poyraz PDE. Finans Dersi Alan Öğrencilerin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin Belirlenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. ASÜ İİBF Dergisi. 2021;13:1–10.
MLA Bilge, Serenay ve Prof. Dr. Erkan Poyraz. “Finans Dersi Alan Öğrencilerin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin Belirlenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 13, sy. 1, 2021, ss. 1-10.
Vancouver Bilge S, Poyraz PDE. Finans Dersi Alan Öğrencilerin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin Belirlenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. ASÜ İİBF Dergisi. 2021;13(1):1-10.