Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of the Achievements Related to the Discipline of History in the 2005 Social Studies Curriculum and the 2018 Social Studies Curriculum

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 43 - 68, 29.07.2022

Öz

This study was carried out in order to determine the similarities and differences of the acquisitions in the 2005 and 2018 Social Studies Curriculum and to study the concepts it contains. The study is a qualitative research. In this study document review method was used. The findings obtained as a result of the research in the 2005 Social Studies Curriculum, units was included to learning domain but in the 2018 Social Studies Curriculum, units wasn’t included. Instead of this units, direct learning domains and acquisitions were included. When the acquisitions were studied related to the discipline of history, similarities and differences were found in different grade levels. Kemalism topics, connections and activities were removed in the 2005 curriculum. It has been observed that acquisitions about Anatolia and Mesapotamia Civilizations are included instead of these topics. At the point of similarities; while it included “he/She exemplifies the effects of natural disasters on society life based on the oral and written elements of our culture.” acquisition, in the 2005 curriculum, it was included in the 2018 curriculum as “he/she explains the effects of natural disasters on society life with examples.” At different grade levels, it can be observed that there is a decrease or increase in the number of acquisitions related to the discipline of history. The 2018 curriculum includes more acquisitions than the 2005 curriculum at some grade levels but the content differs.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2009). Türk Eğitim Tarihi (M.Ö. 1000-M.S. 2009). Pegem Akademi.
  • Fer, S. (2005, Aralık, 7-9). 1923 Yılından Günümüze Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programları Üzerine Bir İnceleme (Sözlü Sunum). Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları Sempozyumu, Ankara, Türkiye.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (1985). Tebliğler Dergisi, 48 (2195).
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2005a). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu: 4- 5. Sınıflar. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2005b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu: 6- 7. Sınıflar. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2017). Tebliğler Dergisi, 80 (2718).
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Programı. mufredat.meb.gov.tr
  • Öztürk C. ve Kafadar T. (2020). 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 112-126. https://doi.org/10.24315/tred.550508
  • Öztürk, C. (Ed.). (2012). Sosyal Bilgiler Öğretimi: Demokratik Vatandaşlık Eğitimi. Pegem Akademi Yayınevi.
  • Sönmez, V. (1999). Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. Şimşek, S. (Ed.). (2020). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Turan, R. ve Yıldırım, T. (Ed.). (2016). Sosyal Bilgilerin Temelleri. Anı Yayıncılık.
  • Turan, S. (2019). 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Disiplinlerarası Yapısının İncelenmesi. Sosyal Bilgilerde Yenilikçi Araştırmalar Dergisi, 2(2), 165-190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jirss/issue/50816/629426
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

2005 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ile 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Tarih Disipliniyle İlgili Kazanımların Karşılaştırılması

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 43 - 68, 29.07.2022

Öz

Bu çalışma, 2005 ve 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarında yer alan kazanımların farklılık ve benzerliğini belirlemek ve öğretim programlarının içerdiği kavramları incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitel bir araştırma olup, doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel analize yer verilmiştir. Bulgular ise şu yöndedir; 2005 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı`nda bulunan öğretim alanlarının her birinde ünitelere yer verilmişken 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı`nda ise ünite anlayışının terk edildiği yerine tematik bir yaklaşım çerçevesinde doğrudan öğrenme alanlarına ve kazanımlara yer verildiği görülmüştür. Çalışmanın ana konusunu oluşturan tarih disiplini ile ilgili kazanımlar incelendiğinde ise farklı sınıflar düzeyinde benzerlikler ve değişikliklere rastlanmıştır. 2005 programında bulunan Atatürkçülük konuları, ilişkilendirmeler ve etkinlikler 2018 programından çıkarılmıştır. Bunun yerine Anadolu ve Mezopotamya uygarlıkları ile ilgili kazanımlara yer verildiği görülmüştür. Benzerlik noktasında ise 2005 programında “Kültürümüzün sözlü ve yazılı öğelerinden yola çıkarak, doğal afetlerin toplum hayatı üzerine etkilerini örneklendirir.” kazanımına yer verilmişken, 2018 programında “Doğal afetlerin toplum hayatı üzerine etkilerini örneklerle açıklar.” şeklinde yer almıştır. Farklı sınıf düzeylerinde tarih disiplini ile ilgili kazanım sayılarında azalma ya da artış gözlenebilmektedir. 2018 programı bazı düzeylerde 2005 programına göre daha fazla kazanım içermekte ancak içerik farklılaşmaktadır.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2009). Türk Eğitim Tarihi (M.Ö. 1000-M.S. 2009). Pegem Akademi.
  • Fer, S. (2005, Aralık, 7-9). 1923 Yılından Günümüze Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programları Üzerine Bir İnceleme (Sözlü Sunum). Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları Sempozyumu, Ankara, Türkiye.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (1985). Tebliğler Dergisi, 48 (2195).
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2005a). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu: 4- 5. Sınıflar. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2005b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu: 6- 7. Sınıflar. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2017). Tebliğler Dergisi, 80 (2718).
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Programı. mufredat.meb.gov.tr
  • Öztürk C. ve Kafadar T. (2020). 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 112-126. https://doi.org/10.24315/tred.550508
  • Öztürk, C. (Ed.). (2012). Sosyal Bilgiler Öğretimi: Demokratik Vatandaşlık Eğitimi. Pegem Akademi Yayınevi.
  • Sönmez, V. (1999). Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. Şimşek, S. (Ed.). (2020). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Turan, R. ve Yıldırım, T. (Ed.). (2016). Sosyal Bilgilerin Temelleri. Anı Yayıncılık.
  • Turan, S. (2019). 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Disiplinlerarası Yapısının İncelenmesi. Sosyal Bilgilerde Yenilikçi Araştırmalar Dergisi, 2(2), 165-190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jirss/issue/50816/629426
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Boz

Erken Görünüm Tarihi 29 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Boz, M. (2022). 2005 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ile 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Tarih Disipliniyle İlgili Kazanımların Karşılaştırılması. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 43-68.
An international peer-reviewed journal-EDUCATIONE-Uluslararası hakemli dergi