Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Postmodern Sanatta Estetik Düşüncesinin Dönüşümü

Yıl 2020, , 39 - 46, 30.07.2020
https://doi.org/10.30913/alinterisosbil.746299

Öz

Postmodernizm, 1960’lı yıllardan zamanımıza bilgi ya da teknoloji çağının getirisi olarak toplumsal yaşamı, kültürü içine alan resim, grafik, heykel, mimarlık, felsefe, ekonomi, sosyoloji gibi alanlarda sıra dışı bir gelişim ve değişimlerin yaşandığı, farklı söylemlerin ortaya çıktığı bir süreç olarak kabul edilir.
Postmodernizm, yaşadığımız çağ içerisinde sanatsal olayların hızla gelişmesi ve değişmesi sonucunda yeni sanatsal söylemlerin ortaya çıkmasına neden olmuş, modern sanattan farklı kimliklere bürünmüş ve sanat hayatına yeni kavramlar ve bakış açıları getirmiştir. Bu kavram ve bakış açıları modernizme tezat oluşturacak düzeyde ve serttir. Postmodern sanatçılar modern sanatın misyon, biriciklik, güzellik, oran gibi unsurlarının sanatın alanını kısıtlayacağı düşüncesinden hareketle estetik unsurları da günümüz yaşam koşulları doğrultusunda, popülist bir yapıya oturtmaktadır.
Bu çalışmada; modernizm sonrası postmodernist sanatta meydana gelen değişimlere yer verilerek, postmodern sanat estetiğinden bahsedilerek ve estetik değerlerin Pop-art ve Kavramsal sanat çerçevesinde dönüşümü üzerinde durulacaktır.

Kaynakça

  • ALP, Ö.K.(2013), Sanatın Temsili ve Postmodern Sanatta Temsil. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 12, syf.53.
  • ANTMEN, A.(2016), 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • FEATHERSTONE, M.(2013), Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • GÜL, F.(2011), Postmodernizmin İnsana Bakışı:Felsefi Bir Sorgulama, Türk Yurdu Dergisi, 100,(283).
  • ÖRS, H.B.(2009) Postmodern Dünyada İdeolojinin Dönüşümü, İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 40,syf.8-9.
  • SELÇUK, G.(2011) Postmodern Söylem ve Popüler Kültür Kavramının Semantik Dönüşümü, Yaşar Üniversitesi Dergisi, 23 (6), syf. 3885-3886.
  • ŞAHİN, H.(2012) Postmodern Sanat, İdil Sanat ve Dil Dergisi ,1(5), syf.93.
  • ŞAHİN, H. (2013) Postmodern Sanatta Eklektik Nesneler , Karadeniz Araştırmaları Dergisi, 36, syf.239.
  • ŞAHİNER , R. (2013) Sanatta Postmodern Kırılmalar, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ŞAYLAN G. (2016) Postmodernizm, Ankara: İmge Kitabevi.
  • TÜRKSEVER , M.N. (2019) Jean Baudrillard’ın Düşüncesinde Trans-Estetik. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Y. ATASEVEN, S. (2017). Andy Warhol’un Resimlerinde Popüler Kültürün Etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (16),syf. 288
  • YAMANER, G. (2007). Postmodernizm ve Sanat, Mimarlık, Sinema, Edebiyat, Tiyatro, Tasarım, Ankara: Algı Yayın.
  • https://forum.turkmmo.com /konu/ 1619811-postmodernizm-ve-pop-art/ Erişim Tarihi: 20.12.2018 https://www.moma.org/interactives/exhibitions/1997/dannheisser/koons.html Erişim Tarihi: 18.01.2020
  • https://10layn.com/marcel-duchamp/ Erişim Tarihi: 18.01.2020
  • https://fragilekeys.com/2012/03/15/graceful-erasure/ Erişim Tarihi: 30.05.2020
  • D.BAĞATIR,R. (2011) Nesnenin Ötesi: Kavramsal Sanatın Dayanak Noktaları, Sanat ve Tasarım Dergisi ,1 (7) , syf. 30. Erişim Tarihi:15.05.2020
  • https://sanatkaravani.com/andy-warholsanatin-son-evrimini-gerceklestirmek/ Erişim Tarihi: 18.01.2020

Transformation of Esthetics in Postmodern Art

Yıl 2020, , 39 - 46, 30.07.2020
https://doi.org/10.30913/alinterisosbil.746299

Öz

As an outcome of information or technology era since 1960s to date, post-modernism is considered as a process, in which extraordinary advancements and changes occurred and different discourses emerged in the fields such as painting, graphic, sculpture, architecture, philosophy, economics, and sociology involving the social life and culture.
Postmodernism caused the emergence of new artistic discourses as a result of rapid change and development of artistic events in the current era, it transformed into different identities other than modern art and brought new concepts and perspectives to the art life. These concepts and perspectives are in opposition to modernism and they are very tough. Considering that the modern art’s elements such as mission, uniqueness, beauty, and proportion would limit the area of art, postmodern artists place the esthetic components into a populist structure in harmony with today’s living conditions.
In the present study, the changes in postmodernist art after modernism will be discussed, postmodern art esthetic will be explained, and the transformation of artistic values within the frame of Pop-art and Conceptual Art will be examined.

Kaynakça

  • ALP, Ö.K.(2013), Sanatın Temsili ve Postmodern Sanatta Temsil. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 12, syf.53.
  • ANTMEN, A.(2016), 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • FEATHERSTONE, M.(2013), Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • GÜL, F.(2011), Postmodernizmin İnsana Bakışı:Felsefi Bir Sorgulama, Türk Yurdu Dergisi, 100,(283).
  • ÖRS, H.B.(2009) Postmodern Dünyada İdeolojinin Dönüşümü, İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 40,syf.8-9.
  • SELÇUK, G.(2011) Postmodern Söylem ve Popüler Kültür Kavramının Semantik Dönüşümü, Yaşar Üniversitesi Dergisi, 23 (6), syf. 3885-3886.
  • ŞAHİN, H.(2012) Postmodern Sanat, İdil Sanat ve Dil Dergisi ,1(5), syf.93.
  • ŞAHİN, H. (2013) Postmodern Sanatta Eklektik Nesneler , Karadeniz Araştırmaları Dergisi, 36, syf.239.
  • ŞAHİNER , R. (2013) Sanatta Postmodern Kırılmalar, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ŞAYLAN G. (2016) Postmodernizm, Ankara: İmge Kitabevi.
  • TÜRKSEVER , M.N. (2019) Jean Baudrillard’ın Düşüncesinde Trans-Estetik. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Y. ATASEVEN, S. (2017). Andy Warhol’un Resimlerinde Popüler Kültürün Etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (16),syf. 288
  • YAMANER, G. (2007). Postmodernizm ve Sanat, Mimarlık, Sinema, Edebiyat, Tiyatro, Tasarım, Ankara: Algı Yayın.
  • https://forum.turkmmo.com /konu/ 1619811-postmodernizm-ve-pop-art/ Erişim Tarihi: 20.12.2018 https://www.moma.org/interactives/exhibitions/1997/dannheisser/koons.html Erişim Tarihi: 18.01.2020
  • https://10layn.com/marcel-duchamp/ Erişim Tarihi: 18.01.2020
  • https://fragilekeys.com/2012/03/15/graceful-erasure/ Erişim Tarihi: 30.05.2020
  • D.BAĞATIR,R. (2011) Nesnenin Ötesi: Kavramsal Sanatın Dayanak Noktaları, Sanat ve Tasarım Dergisi ,1 (7) , syf. 30. Erişim Tarihi:15.05.2020
  • https://sanatkaravani.com/andy-warholsanatin-son-evrimini-gerceklestirmek/ Erişim Tarihi: 18.01.2020
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyoloji
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serkan İlden 0000-0002-9347-3733

Esma Mutlu 0000-0003-3614-5431

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA İlden, S., & Mutlu, E. (2020). Transformation of Esthetics in Postmodern Art. Alınteri Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 39-46. https://doi.org/10.30913/alinterisosbil.746299