Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK SOSYOLOJİSİ ÜZERİNE

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 13, 14 - 33, 27.01.2021

Öz

İnsanlığın ilk dönemlerinden beri gerek birey gerekse toplum yaşamında bir yeri olan müziğin, zaman içinde insanlar ve toplum üzerindeki etkilerinin anlaşılması ile “toplum bilimi” olarak bilinen “sosyoloji” bilim dalı içinde yer aldığı görülmektedir. XIX. yüzyılda gündeme gelen ve hızlı bir gelişme gösteren müzik sosyolojisi ile müzikte toplumsal sınıflamalar, müziğin hitap ettiği kesimler, müziğin toplumsal yönlendirmedeki etkileri ve müziğin oluşumu ile ilgili standartlar gibi pek çok alanda literatüre yeni yapılar kazandırılmıştır. Hazırlanan bu çalışmada müzik sosyolojisinin dünyadaki ve Türkiye'deki gelişimi incelenmiştir. Öncelikle müzik sosyolojisinin tarihsel süreç içindeki gelişimine yer verilen çalışmada, Türkiye'de müzik sosyolojisi alanında yapılan çalışmalara da yer verilmiş ve müzik sosyolojisi ile ilgili literatürde yer alan kavramlara değinilmiştir. Çalışmanın temel amacı müziğin toplumla iç içe olduğunu gözler önüne sererek toplumsal yapıda müziğin ne denli etkili olduğunu ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • Adorno, T. W., M. Horkheimer, Dialectics of Enlightenment, Londra: Verso, 1979.
  • Becker, H., Art Worlds, Berkeley: University of California, 1997.
  • Birekul, Mehmet, “Popüler Kültür ve Müzikte Anlamın Kaybı”, Akademik İncelemeler Dergisi, C. 10, S. 1, 2015, ss. 155 – 180.
  • Cengiz, Recep, “Sosyolojik Bir Olgu Olarak Müzik (Tokat Örneği)”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C. 4, S. 18, 2011.
  • Elbaş, Oğuz, Türkiye’de Müzik Kültürü, T.C. Başbakanlık Atatürk Kültür Merkezi Yayını, 2011.
  • Işıktaş, Bilen, “Müzik Sosyolojisi (Sosyomüzikoloji) Evreninde Tarihsel Perspektifler ve Georg Simmel”, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, S. 38(1), Haziran 2017, ss. 31-65
  • Onay, Yılmaz, Müzik Üzerine Tartışmalar, Evrensel Basım Yayın, İstanbul, 2006, ss. 40 – 57.
  • Oskay, Ünsal, Müzik ve Yabancılaşma (Aristo, Huizinga ve Adorno Açısından Bir Ön Çalışma), Der Yayınları, İstanbul, 1995, ss. 29 – 54.
  • Oskay, Ünsal, Müzik ve Yabancılaşma, Der Yayınları, İstanbul, 1995, s. 31 – 32.
  • Sağır, Adem, Barış Öztürk, “Sosyolojik Bağlamda Müzik ve Kimlik: Karabük Üniversitesi Örneği”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2015, 8/2.
  • Turley, A. C., “Max Weber And The Sociology Of Music”, Sociological Forum, Vol.16, No.4, 2001.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cem Zafer 0000-0002-0285-2755

Yayımlanma Tarihi 27 Ocak 2021
Kabul Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Zafer, C. (2021). MÜZİK SOSYOLOJİSİ ÜZERİNE. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 7(13), 14-33.
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.