Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Comparative Research on Affective Objectives of Religious Culture and Ethics and Basic Religious Information (Islam; I-II) Course Curriculums

Yıl 2016, Sayı: 6, 55 - 97, 08.06.2016
https://doi.org/10.18498/amauifd.251529

Öz

Religious culture and
ethics lesson is one of the compulsory courses in Turkey. Together with this
lesson, the primary and secondary level students can choose the Quran, the
Prophet Muhammad's life and the Basic Religious Information lessons as a
selective course. This study is a comparative research on affective objectives
of religious culture and ethics lesson and basic religious information course curriculums.
In this study, it has been evaluated and comparatively analyzed the affective objectives
of religious culture and ethics and basic religious information course
curriculums in terms of quantity and quality. At the end of the research, it
has reached that religious culture and ethics lesson and basic religious
information course aim to gain students cognitive capabilities, religious
culture and ethics lesson aims to gain more affective behaviors than basic
religious information course.

Kaynakça

  • Akbaş, Oktay, Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2004.
  • Bacanlı, Hasan, Duyuşsal Davranış Eğitimi, Nobel Yayınları, Ankara, 1999.
  • Balaban Salı, Jale, “Tutumların Öğretimi”, (Ed. Ali Şimşek), İçerik Türlerine Dayalı Öğretim, Nobel Yayın Dağıtım Ankara, 2006.
  • Baykara, Kevser, İçeriğin ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi, Eğitimde Program Geliştirme içinde, H. Şeker (Ed), Anı Yayınları, Ankara, 2012.
  • Bazarkulov, Seyfullah, Değer Öğretimi ve Dinden Öğrenme, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2008.
  • Bilgin, Beyza, Mualla Selçuk, Din Öğretimi Özel Öğretim Yöntemleri, Gün Yayıncılık, Ankara, 1995.
  • Bilgin, Beyza, Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Öncü Basımevi, Ankara, 2001.
  • Çaya, Semih, “Tarih Eğitiminde Duyuşsal Boyut”, Türkiye, Türk Cumhuriyetleri ve Asya Pasifik Ülkeleri Uluslararası Eğitim Sempozyumu Bildirileri, Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Elazığ, 1997, s. 468.
  • Demirel, Özcan, Eğitimde Program Geliştirme, Pegema Yay., Ankara, 2007.
  • Doğan, Recai, Cemal Tosun, İlköğretim 4. ve 5. Sınıflar İçin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2002.
  • Doğan, Recai, Nurullah Altaş, Remziye Yılmaz, “Örgün Din Eğitimi”, Din Bilimleri-I, Ed. Cemal Tosun, Ankuzem Yayınları, Ankara, 2007.
  • Ertürk, Selahattin, Eğitimde Program Geliştirme, Meteksan, Ankara, 1997.
  • Hull John M., “The Contribution of Religious Education to Religious Freedom: A Global Perspective”, Religious Education in Schools: Ideas and Experiences from around the World, IRARF, Oxford, 2001.
  • Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınları, 20. bs., Ankara, 2009.
  • Kaymakcan, Recep, “Türkiye’de Din Eğitimi Politikaları Üzerine Düşünceler”, EKEV Akademi Dergisi, c. 10, sayı: 27, 2006.
  • Kaymakcan, Recep, İbrahim Aşlamacı, Mustafa Yılmaz, Adnan Telli, Seçmeli Din Eğitimi Dersleri İnceleme ve Değerlendirme Raporu, Değerler Eğitimi Merkezi, İstanbul, 2013.
  • Malmivuori, Marja Lisa, The Dynamics of Affect, Cognition and Social Environment in the Regulation of Personal Learning Processes: The Case of Mathematics, Helsinki University Press, Finland, 2001.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, MEB. Yayınları, Ankara, 2010.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Ortaokul Temel Dinî Bilgiler Dersi (İslam; I-II) Öğretim Programı, MEB. Yayınları, Ankara, 2012.
  • Özçelik, Durmuş Ali, Eğitim Programları ve Öğretim, ÖSYM Yayınları, Ankara, 1998.
  • Özden, Yüksel, Eğitimde Yeni Değerler: Eğitimde Dönüşüm, Pegema Yay., 5. bs., Ankara, 2002.
  • Özden, Yüksel, Öğrenme ve Öğretme, Pegema Yay., 5. bs., Ankara, 2003.
  • Özenç, Berke, “AİHM ve Danıştay Kararlarının Ardından Zorunlu Din Dersleri Sorunu”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, c. LXVI, sayı: 2, 2008, ss. 191-226.
  • Selçuk, Mualla, “Din Öğretiminin Kuramsal Temelleri”, Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, MEB Basımevi, İstanbul, 2000.
  • Selçuk, Mualla, “Din Öğretiminde Yeni Açılımlar”, Ülkemizde Laik Eğitim Sisteminde Sosyal Bilim Olarak Din Öğretimi Kurultayı, Malatya, 2005.
  • Selvi, Kıymet, “Öğretmen Adaylarının Davranışsal Amaçları Belirleme ve Yazma Becerileri”, 3. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana, 1999.
  • Semerci, Nuriye, Çetin Semerci, “Duyuşsal Boyutun Ölçülmesi”, VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, c. 1, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, 2000.
  • Tosun, Cemal, Din Eğitimi Bilimine Giriş, Pegema Yay., 3. bs., Ankara, 2005.
  • Tosun, Cemal, “İki Binli Yıllarda Türkiye'de Din Öğretimi: Bugünden Geleceğe”, Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları Uluslararası Sempozyum Bildiri ve Tartışmalar, MEB Yayınları, Ankara, 2003.
  • Yıldırım, Ali, Hasan Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları, 7. bs., Ankara, 2008.

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı İle Ortaokul Temel Dini Bilgiler Dersi (İslam; I-II) Öğretim Programı Kazanımlarındaki Duyuşsal Hedefler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma

Yıl 2016, Sayı: 6, 55 - 97, 08.06.2016
https://doi.org/10.18498/amauifd.251529

Öz

Ülkemizde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi, zorunlu
dersler arasında yer almaktadır. Bu dersin yanı sıra ilk ve ortaöğretim
öğrencileri Kur’an-ı Kerim, Hz. Muhammed’in Hayatı ve Temel Dinî Bilgiler derslerini
de seçmeli olarak alabilmektedirler. Bu çalışmada İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak
Bilgisi Öğretim Programı kazanımları ile Ortaokul Temel Dini Bilgiler Dersi
Öğretim Programındaki kazanımlar, duyuşsal hedefler açısından karşılaştırılmıştır.
Araştırmada Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi ile Temel Dini Bilgiler dersi
kazanımlarındaki duyuşsal ifadeler nicelik ve nitelik açısından
değerlendirilmiş ve karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonunda
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ile Temel Dini Bilgiler Dersi Öğretim Programı
kazanımlarında daha yoğun olarak bilişsel hedeflerin yer aldığı, Din Kültürü ve
Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programında üst duyuşsal basamaklardan daha fazla
kazanım belirlenmesi sebebiyle Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin duyuşsal
eğitime daha fazla imkân sağladığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akbaş, Oktay, Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2004.
  • Bacanlı, Hasan, Duyuşsal Davranış Eğitimi, Nobel Yayınları, Ankara, 1999.
  • Balaban Salı, Jale, “Tutumların Öğretimi”, (Ed. Ali Şimşek), İçerik Türlerine Dayalı Öğretim, Nobel Yayın Dağıtım Ankara, 2006.
  • Baykara, Kevser, İçeriğin ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi, Eğitimde Program Geliştirme içinde, H. Şeker (Ed), Anı Yayınları, Ankara, 2012.
  • Bazarkulov, Seyfullah, Değer Öğretimi ve Dinden Öğrenme, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2008.
  • Bilgin, Beyza, Mualla Selçuk, Din Öğretimi Özel Öğretim Yöntemleri, Gün Yayıncılık, Ankara, 1995.
  • Bilgin, Beyza, Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Öncü Basımevi, Ankara, 2001.
  • Çaya, Semih, “Tarih Eğitiminde Duyuşsal Boyut”, Türkiye, Türk Cumhuriyetleri ve Asya Pasifik Ülkeleri Uluslararası Eğitim Sempozyumu Bildirileri, Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Elazığ, 1997, s. 468.
  • Demirel, Özcan, Eğitimde Program Geliştirme, Pegema Yay., Ankara, 2007.
  • Doğan, Recai, Cemal Tosun, İlköğretim 4. ve 5. Sınıflar İçin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2002.
  • Doğan, Recai, Nurullah Altaş, Remziye Yılmaz, “Örgün Din Eğitimi”, Din Bilimleri-I, Ed. Cemal Tosun, Ankuzem Yayınları, Ankara, 2007.
  • Ertürk, Selahattin, Eğitimde Program Geliştirme, Meteksan, Ankara, 1997.
  • Hull John M., “The Contribution of Religious Education to Religious Freedom: A Global Perspective”, Religious Education in Schools: Ideas and Experiences from around the World, IRARF, Oxford, 2001.
  • Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınları, 20. bs., Ankara, 2009.
  • Kaymakcan, Recep, “Türkiye’de Din Eğitimi Politikaları Üzerine Düşünceler”, EKEV Akademi Dergisi, c. 10, sayı: 27, 2006.
  • Kaymakcan, Recep, İbrahim Aşlamacı, Mustafa Yılmaz, Adnan Telli, Seçmeli Din Eğitimi Dersleri İnceleme ve Değerlendirme Raporu, Değerler Eğitimi Merkezi, İstanbul, 2013.
  • Malmivuori, Marja Lisa, The Dynamics of Affect, Cognition and Social Environment in the Regulation of Personal Learning Processes: The Case of Mathematics, Helsinki University Press, Finland, 2001.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, MEB. Yayınları, Ankara, 2010.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Ortaokul Temel Dinî Bilgiler Dersi (İslam; I-II) Öğretim Programı, MEB. Yayınları, Ankara, 2012.
  • Özçelik, Durmuş Ali, Eğitim Programları ve Öğretim, ÖSYM Yayınları, Ankara, 1998.
  • Özden, Yüksel, Eğitimde Yeni Değerler: Eğitimde Dönüşüm, Pegema Yay., 5. bs., Ankara, 2002.
  • Özden, Yüksel, Öğrenme ve Öğretme, Pegema Yay., 5. bs., Ankara, 2003.
  • Özenç, Berke, “AİHM ve Danıştay Kararlarının Ardından Zorunlu Din Dersleri Sorunu”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, c. LXVI, sayı: 2, 2008, ss. 191-226.
  • Selçuk, Mualla, “Din Öğretiminin Kuramsal Temelleri”, Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, MEB Basımevi, İstanbul, 2000.
  • Selçuk, Mualla, “Din Öğretiminde Yeni Açılımlar”, Ülkemizde Laik Eğitim Sisteminde Sosyal Bilim Olarak Din Öğretimi Kurultayı, Malatya, 2005.
  • Selvi, Kıymet, “Öğretmen Adaylarının Davranışsal Amaçları Belirleme ve Yazma Becerileri”, 3. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana, 1999.
  • Semerci, Nuriye, Çetin Semerci, “Duyuşsal Boyutun Ölçülmesi”, VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, c. 1, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, 2000.
  • Tosun, Cemal, Din Eğitimi Bilimine Giriş, Pegema Yay., 3. bs., Ankara, 2005.
  • Tosun, Cemal, “İki Binli Yıllarda Türkiye'de Din Öğretimi: Bugünden Geleceğe”, Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları Uluslararası Sempozyum Bildiri ve Tartışmalar, MEB Yayınları, Ankara, 2003.
  • Yıldırım, Ali, Hasan Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları, 7. bs., Ankara, 2008.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdulkadir Çekin

Yayımlanma Tarihi 8 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Çekin, A. (2016). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı İle Ortaokul Temel Dini Bilgiler Dersi (İslam; I-II) Öğretim Programı Kazanımlarındaki Duyuşsal Hedefler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(6), 55-97. https://doi.org/10.18498/amauifd.251529
AMA Çekin A. İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı İle Ortaokul Temel Dini Bilgiler Dersi (İslam; I-II) Öğretim Programı Kazanımlarındaki Duyuşsal Hedefler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Haziran 2016;(6):55-97. doi:10.18498/amauifd.251529
Chicago Çekin, Abdulkadir. “İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı İle Ortaokul Temel Dini Bilgiler Dersi (İslam; I-II) Öğretim Programı Kazanımlarındaki Duyuşsal Hedefler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 6 (Haziran 2016): 55-97. https://doi.org/10.18498/amauifd.251529.
EndNote Çekin A (01 Haziran 2016) İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı İle Ortaokul Temel Dini Bilgiler Dersi (İslam; I-II) Öğretim Programı Kazanımlarındaki Duyuşsal Hedefler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6 55–97.
IEEE A. Çekin, “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı İle Ortaokul Temel Dini Bilgiler Dersi (İslam; I-II) Öğretim Programı Kazanımlarındaki Duyuşsal Hedefler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 6, ss. 55–97, Haziran 2016, doi: 10.18498/amauifd.251529.
ISNAD Çekin, Abdulkadir. “İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı İle Ortaokul Temel Dini Bilgiler Dersi (İslam; I-II) Öğretim Programı Kazanımlarındaki Duyuşsal Hedefler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6 (Haziran 2016), 55-97. https://doi.org/10.18498/amauifd.251529.
JAMA Çekin A. İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı İle Ortaokul Temel Dini Bilgiler Dersi (İslam; I-II) Öğretim Programı Kazanımlarındaki Duyuşsal Hedefler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2016;:55–97.
MLA Çekin, Abdulkadir. “İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı İle Ortaokul Temel Dini Bilgiler Dersi (İslam; I-II) Öğretim Programı Kazanımlarındaki Duyuşsal Hedefler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 6, 2016, ss. 55-97, doi:10.18498/amauifd.251529.
Vancouver Çekin A. İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı İle Ortaokul Temel Dini Bilgiler Dersi (İslam; I-II) Öğretim Programı Kazanımlarındaki Duyuşsal Hedefler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2016(6):55-97.