Matüridi, İslam düşünce tarihinin en önemli düşünürlerinden biridir. Ebû Hanîfe geleneğinin en
güçlü simasıdır ve Ehl-i Sünnet kelâmının kuruluşunda en büyük paya sahiptir. Tüm
kelâmcılar gibi Mâtürîdî'nin de Allah'ın varlığını bilmeye ilişkin temel delili
hudûs delili olmuştur. Kelâmcıların geliştirdiği bu delil sadece Allah'ın
varlığını ispat etmeye yönelik çabanın değil; aynı zamanda kelâmcıların bir
bütün olarak evreni anlama ve anlamlandırma çabasının bir ürünüdür. Bu şekilde
ortaya konan evren bütün parçalarıyla birlikte; hareket, zaman ve mekân dâhil
olmak üzere hâdistir, yani sonradan ve yoktan yaratılmıştır. Sonlu birimlerden oluşan evrenin bir başlangıcı
ve sonu vardır. Cevher ve arazlardan oluşan evren sürekli bir değişim ve
dönüşüm (oluş-bozuluş) süreci yaşamaktadır. Kısaca söylemek gerekirse kelâmcılar,
evreni Allah'ın bir eseri olarak kabul etmişler ve onlar evrenin bir var
edicisinin (muhdis) bulunması gerektiğini kanıtlamaya çalışmışlardır. İşte bu
çalışmanın öncelikli amacı, Allah'ın varlığını ispat için Mâtürîdî'nin
kullandığı hudus delilini ortaya koymaktır. Başka bir deyişle bu çalışma
Mâtürîdî'nin hudûs (kozmolojik) delili bağlamında Tanrı'nın varlığı ve evrenle
ilişkisi gibi meselelere dikkat çekmeyi amaçlamaktadır.
Evren Mâtürîdî Allah'ın Varlığı Hudûs Delili (Yaratma) Kozmolojik Delil
Mâtürîdî is one of
the most important thinkers in the history of Islamic thought. He is the most
powerful figure in Ebû Hanîfe School and has the biggest share in the
establishment of followers of Sunnah kalam. Like All Muslim theologians
(mutakallimun) Mâtürîdî's basic evidence used to
know the existence of God has been hudûth evidence. This evidence which
developed by mutakallimun not only endeavor to prove the existence of God; but
also is a product of mutakallimun's efforts to understand and interpret the
universe as a whole. The universe which was set forth via hudûth evidence with
all parts; including movement, time and space, is hadith (created), that is
were created from nothing and afterwards. Consisting of finite units the
universe has a beginning and an end. The
universe consists of essence (cevher) and attribute (araz) has lived a process
of constant change and transformation (formed-disruption). To sum up; the mutakallimun
accepted the universe as a work of God and they have tried to demonstrate the
need for a creator (muhdis) of the universe. The primary objective of this
study is to examine about argument of hudûth (creation) used by Mâtürîdî to
prove the existence of God. In other words this article draws attention to the
seeking concerning issues such as the existence of God and God-universe
relationship in the Mâtürîdî's cosmological argument (argument of hudûth) context.
Universe Mâtürîdi The Existence of God Argument of al-Hudûth (Creation) Cosmological Argument
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 6 |
nnn