Most
of the scholars who had works on Quranic sciences and history did not bring the
writing of the Quran in Mecca to the agenda much. No doubt, this is due to the
fact that the relevant narrations are scarce in this field. Based on this, some
Muslim scholars and orientalists claimed that the Quran was started to be
written in Medina. In general, the scholars mostly consider the fifth year of
the prophecy as the date of the Quran being written for the first time. No
doubt, this date is associated with the page on which the Surah Ta-ha was
written and which was mentioned in relation with Omar’s converting into Islam.
There
are no data in sources showing that the Quran was written before this date.
However, although the narrations on this topic are not adequate, some words and
statements mentioned in Meccan Verses indicate that the Quran was written in
Mecca as of the earlier periods.
Some scholars
say that at-Tawbah 128-129 and al-Ahzab 23 verses were found in a person called
Abu Huzeyme in the event of copying during the Osman period. This is not
a reasonable situation. Because all the verses were written twice in the time
of Prophet and Abu Bakr. Therefore, the existence of these verses in written
form in the time of Osman is incompatible with the historical facts.
On
the other hand, some writing materials such as the scapula of the animals and
flat stones on which the revelations were said to be written are not consistent
with the cultural level and traditions of Mecca, which had a religious,
commercial and literary identity. The fact that at least some of the polytheist
captives who were captured during the Battle
of Bedir being literate shows that the number of those who were literate
was higher than the claimed level in Mecca.
Kur’an ilimleri ve tarihi konusunda
eser yazan âlimlerin çoğu, Kur’an’ın Mekke’de yazılması hususunu fazlaca gündeme
getirmemişlerdir. Şüphesiz bu durum Kur’an’ın yazımıyla ilgili rivayetlerin ve
yazı bilenlerin yetersizliğinden kaynaklanmaktadır. Buradan hareketle bazı Müslüman
âlimler ve müsteşrikler, Kur’an’ın Medine’de yazılmaya başlandığını iddia
etmişlerdir. Kur’an’ın yazılmaya başlama tarihi olarak âlimler genelde
risaletin beşinci yılını esas almaktadırlar. Şüphesiz bu tarih, Hz. Ömer’in
Müslüman oluşuna yönelik olarak anlatılan ve üzerinde Tâ-hâ Sûresi’nin yazılı
olduğu sahifeyle ilgilidir.
Kaynaklarda bu tarihten önce Kur’an’ın
yazıldığına dair bir rivayet bulunmamaktadır. Ancak, her ne kadar konuyla
ilgili rivayetler yeterli olmasa da, Mekkî ayetlerdeki bazı kelime ve ifadeler,
Kur’an’ın daha erken dönemlerden itibaren Mekke’de yazıldığına işaret etmektedir.
Bazı âlimler, Hz. Osman döneminde
Kur’an’ın çoğaltılması esnasında Tevbe 128-129 ve Ahzab 23. ayetlerin sadece Ebû
Huzeyme’de bulunduğunu ifade etmektedirler. Bu, makul bir durum değildir. Çünkü
ayetlerin tamamı Hz. Peygamber ve Hz. Ebû Bekir döneminde olmak üzere iki kez
yazılmıştır. Dolayısıyla bu ayetlerin Hz. Osman döneminde yazılı olarak sadece
bir kişide bulunması tarihî gerçeklerle bağdaşmamaktadır.
Öte taraftan vahyin yazıldığı söylenen
hayvanların kürek kemikleri, yassı taşlar gibi yazı malzemeleri dinî, ticarî, edebî
bir kimliğe sahip olan Mekke şehrinin kültür seviyesi ve gelenekleriyle uyum
arz etmemektedir. Bedir savaşında esir düşen müşriklerin en azından bir
kısmının okuma-yazma bilmesi Mekke’deki yazı bilenlerin sayısının iddia
edilenden daha yüksek olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 11 |
nnn