Maritime transport undoubtedly comes first in the transport of goods subject to global trade. Despite the advantages of maritime transport in terms of economies of scale, the inherent nature of this mode of transportation introduces a number of risks. Such risks have the potential to endanger human life, property, and the environment. A variety of maritime accidents can be attributed to a number of factors, including human error, mechanical failure and environmental conditions. Such incidents may result in damage and losses pertaining to the vessel and cargo, in addition to environmental contamination, injury, and even death of personnel. The principal categories of maritime accidents can be classified as follows: collisions, groundings, fires and explosions, machinery failure, sinking or shearing, and drifting. A review of the available data reveals that collisions represent the most common type of accident, followed by groundings. In the initial phase of the study, the European Maritime Safety Agency (EMSA), the Ministry of Transport, Maritime Affairs and Communications, the Japan Transport Safety Board (JTSB), and the Bahama Maritime Authority (BMA) reports and literature were subjected to analysis through content analysis. In the subsequent phase, the Fault Tree Analysis (FTA) methodology was employed to examine the identified indicators and ascertain the underlying root causes. The FTA revealed that human error, meteorological conditions and machinery failure were the primary root causes. The study yielded a categorisation and statistical evaluation of the risk factors associated with grounding accidents.
Maritime Transportation Ship Accidents Grounding Risk Faktors
Küresel ticarete konu olan malların taşınmasında şüphesiz deniz taşımacılığı ilk sırada gelmektedir. Deniz taşımacılığı ölçek ekonomisi açısından düşünüldüğünde diğer taşıma türlerine göre avantajlı olmasına rağmen doğası gereği içerisinde pek çok risk barındırmaktadır. Bu riskler can, mal ve çevre güvenliğini tehdit etmektedir. İnsan hatası, makine arızası, çevresel koşullar gibi başlıca sebepler nedeniyle çeşitli gemi kazaları yaşanmaktadır. Yaşanan kazalar gemi ve yük ile ilgili hasar ve kayıplara neden olabileceği gibi çevre kirliliği, personelin yaralanması ve ölümüne de sebep olabilmektedir. Başlıca kaza türleri, çatma, karaya oturma, yangın/patlama, makine arızası, batma/yan yatma, sürüklenme olarak sınıflandırılabilir. Raporlar incelendiğinde bu kaza türleri arasında ilk sırada çatma, ikinci sırada ise karaya oturma gelmektedir. Çalışma kapsamında, ilk olarak Avrupa Deniz Emniyet Ajansı (European Marititme Safety Agency (EMSA)), Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı (UDHB), Japon Transport Safety Board (JTSB), Bahama Maritime Authority (BMA) raporları ve literatür incelenerek içerik analizi yapılmıştır. Sonraki aşamada elde edilen göstergelere Hata Ağacı Analizi (Fault Tree Analysis (FTA)) yöntemi uygulanarak kök sebeplere inilmiştir. FTA sonucunda kök sebeplerin başında insan hatası, meteorolojik koşullar ve makine arızasının geldiği görülmüştür. Çalışmanın sonucunda karaya oturma kaza türünde risk faktörleri sınıflandırılmış ve istatiksel olarak değerlendirilmiştir.
Denizyolu Taşımacılığı Gemi Kazaları Karaya Oturma Risk Faktörleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Deniz Ulaştırma Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 6 |
Dergimize gönderilecek makalelerin aşağıda linki verilen şablon dosyasına göre hazırlanması gerekmektedir. Şablon dosyasını indirip üzerinde düzeltmeler de yapılabilir. Şablon dosyasına uygun olarak hazırlanmayan makaleler editör tarafından yazara iade edilir.
Makale Şablonu için tıklayınız...