Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Liman Tıkanıklığının Liman Sürdürülebilirliğine Etkileri

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 7, 57 - 74, 30.06.2025

Öz

Özet
Denizyolu taşımacılığının büyük paya sahip olduğu dünya ticaretinde limanların rolü çok önemlidir. Limanlar yük ve gemiler arasında bir aracı olup ticaretin devam etmesini sağlamaktadır. Limanlarda oluşabilecek tıkanıklığın ülke ekonomisi dâhil olmak üzere birçok noktaya etki edecektir. Bu çalışmanın amacı liman tıkanıklığının sürdürülebilirliğe etkileri altında limanlarda oluşabilecek tıkanıklığın liman sahasında ve tedarik zincirine ne gibi etkileri olduğu ortaya çıkarmaktır. Bu etkilerin ortadan kaldırılması için yapılması gereken stratejiler de tespit edilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerine ait yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak alanında uzman kişiler ile görüşmeler sonucunda ortaya çıkan veriler sistematik bir şekilde değerlendirme ve yorumlama işlemleri MAXQDA 2020 paketi ile yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre liman tıkanıklığının liman sahasına etkileri yoğunlukla operasyonda oluşabilecek verimsizlik, zaman kaybı bununla birlikte müşterinin talep ettiği ürünün tedarikinde aksamalar, maliyet artışı ve depolama sorunları ortaya çıkmaktadır. Bunun sonucunda müşterilerde memnuniyetsizliğin önü açılmaktadır. Tedarik zincirinde oluşabilecek etkiler ise ürün tedarikinde oluşabilecek aksaklıklar, üretim operasyonlarının durma noktasına gelmesi ya da yavaşlaması, maliyet artışı ve müşteri memnuniyetsizliği olduğu ortaya çıkmıştır. Liman tıkanıklıkların giderilmesi ve liman sürdürülebilirliğine etki edebilecek stratejiler ise ekipman desteği iş gücünün verimli kullanımı, doğu rıhtım, saha ve kapı planlaması yapılması gerektiği tespit edilmiştir. Bunlara bağlı olarak gümrük işlemlerinin hızlandırılması ve müşteriler ile iletişimin arttırılması ön plana çıkmıştır. Limanların gerekli yatırımları yapmaları, gelişen teknolojiye ayak uydurmaları ve müşteri memnuniyetinin kendilerine odak noktası haline getirmeleri neticesinde tıkanıklığa ait tüm problemler ortada kalkacaktır.

Kaynakça

  • Akakura, Y., Ono K. (2019). A possible risk reduction of the negative impact of port blockage by disasters on the global trade and economy case study of U.S. West coast port disruption. National İnstitute for Land and Infrastructure Management, ss. 287-290.
  • Aka., S. Pelin, A. Özdemirci. (2022). Türkiye girişimcilik ekosisteminin kırılma noktaları ve 2001-2020 yılları arasındaki tarihsel süreci. İktisad İşletme ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 1(2), 195-227.
  • Baxter, P., S. Jack. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559.
  • Akman Dömbekçi, H., Erişen, M. A. (2022). Nitel araştırmalarda görüşme tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 141-160.
  • Aydın, N. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Etnoloji. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2(2), 1-12.
  • Ayaz, İ. S., Bucak, U. (2024). Liman sıkışıklığı faktörleri ve çözümüne yönelik stratejilerin analizi. Türk Denizcilik ve Deniz Bilimleri Dergisi, 10(2), 116-130.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bolat, P., Kayişoğlu, G., Güneş, E., Kızılay, F. E., Özsöğüt S. (2020). Weighting key factors for port congestion by ahp method. Journal of Eta Maritime Science, 8(4), 252-273.
  • Bowen, Glenn. A. (2008). Naturalistic inquiry and the saturation concept: a research note. Qualitative Research, 8(1), 137-152.
  • Dömbekçi, H. A., M. A. Erişen. (2022). Nitel araştırma görüşme tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 141-160
  • Gıdado, U. (2015). Consequences of port congestion on logistics and Supply chain in african ports. Developing Country Studies, 5(6), 160-168.
  • Gu, B., Liu, J. (2023). Covid-19 pandemic, port congestion, and air quality: Evidence from china. Ocean and Coastal Management, (235), 1-10.
  • Karahan, S., Uca, S., Güdük, T. (2022). Nitel araştırmalarda görüşme türleri ve görüşme tekniklerinin uygulama süreci. Nitel Sosyal Bilimler, 4(1), 78-101.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Karcıoğlu, R., Temelli F. (2015). Liman işletmelerinde geleneksel maliyetleme ve faaliyet tabanlı maliyetleme: Bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 71-98.
  • Lin, H., Zeng, W., Luo, J., Nan, G. (2022). An analysis of port congestion alleviation strategy based on system dynamics. Ocean and Coastal Management, (229), 1-15.
  • Nze, I. C., Onyemechi, C. (2018). Port congestion determinants and impacts on logistics and supply chain network of five African ports. Journal Of Sustainable Development Of Transport And Logistics, 3(1), 70-82.
  • Oğuz, S. C., Kuş, C. (2023). Bölgelerin kalkınmasında limanların geliştirilmesi: İzmir örneği. Bölgesel Kalkınma Dergisi, 1(3), 312-331.
  • Sanrı, Ö. (2022). Akıllı limanlar üzerine bibliyometrik bir literatür araştırılması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 23(2), 15-31.
  • Sert, H., Demirkıran S. Ö., Göz, P. A., Beler, H. (2023). Bir nitel araştırma yöntemi: Görüşme. International Journal Of Social, Humanities and Administrative Science, 9(71), 4071-4075.
  • Takebayashi, M., Hanaoka, S. (2021). Efficient inter-port cooperation considering port congestion and port charge. Maritime Transport Research, (2), 1-13.
  • Tutar, H. (2023). Nitel araştırma deseni belirleme ölçütleri ve gerekçelendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 334-355.
  • Utikad Sektör Raporu. (2022) https://www.utikad.org.tr/UTIKAD-Raporlari. Erişim Tarihi: 25.03.2025.
  • Xu, B., Li, J., Liu, X., & Yang, Y. (2021). System dynamics analysis for the governance measures against container port congestion. Ieee Access, 9, 13612-13623.

Effects of port congestion on port sustainability

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 7, 57 - 74, 30.06.2025

Öz

Abstract
The role of ports is very important in world trade where maritime transport has a large share. Ports are an intermediary between cargo and ships and ensure the continuation of trade. The congestion that may occur in ports will affect many points, including the country's economy. The aim of this study is to reveal the effects of congestion that may occur in ports under the effects of port congestion on sustainability on the port area and supply chain. Strategies that need to be done to eliminate these effects have also been identified. Using the semi-structured interview technique of qualitative research methods, the data obtained as a result of interviews with experts in the field were systematically evaluated and interpreted with the MAXQDA 2020 package. According to the research findings, the effects of port congestion on the port area are mainly inefficiency in the operation, loss of time, as well as disruptions in the supply of the product demanded by the customer, cost increase and storage problems. As a result, customer dissatisfaction is paved the way for dissatisfaction. The effects that may occur in the supply chain are disruptions in product supply, stoppage or slowdown of production operations, cost increase and customer dissatisfaction. Strategies that may affect the elimination of port congestion and port sustainability are equipment support, efficient use of labour force, eastern dock, field and gate planning. Accordingly, accelerating customs procedures and increasing communication with customers have come to the forefront. As a result of the ports making the necessary investments, keeping up with the developing technology and making customer satisfaction their focal point, all problems related to congestion will be eliminated.

Kaynakça

  • Akakura, Y., Ono K. (2019). A possible risk reduction of the negative impact of port blockage by disasters on the global trade and economy case study of U.S. West coast port disruption. National İnstitute for Land and Infrastructure Management, ss. 287-290.
  • Aka., S. Pelin, A. Özdemirci. (2022). Türkiye girişimcilik ekosisteminin kırılma noktaları ve 2001-2020 yılları arasındaki tarihsel süreci. İktisad İşletme ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 1(2), 195-227.
  • Baxter, P., S. Jack. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559.
  • Akman Dömbekçi, H., Erişen, M. A. (2022). Nitel araştırmalarda görüşme tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 141-160.
  • Aydın, N. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Etnoloji. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2(2), 1-12.
  • Ayaz, İ. S., Bucak, U. (2024). Liman sıkışıklığı faktörleri ve çözümüne yönelik stratejilerin analizi. Türk Denizcilik ve Deniz Bilimleri Dergisi, 10(2), 116-130.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bolat, P., Kayişoğlu, G., Güneş, E., Kızılay, F. E., Özsöğüt S. (2020). Weighting key factors for port congestion by ahp method. Journal of Eta Maritime Science, 8(4), 252-273.
  • Bowen, Glenn. A. (2008). Naturalistic inquiry and the saturation concept: a research note. Qualitative Research, 8(1), 137-152.
  • Dömbekçi, H. A., M. A. Erişen. (2022). Nitel araştırma görüşme tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 141-160
  • Gıdado, U. (2015). Consequences of port congestion on logistics and Supply chain in african ports. Developing Country Studies, 5(6), 160-168.
  • Gu, B., Liu, J. (2023). Covid-19 pandemic, port congestion, and air quality: Evidence from china. Ocean and Coastal Management, (235), 1-10.
  • Karahan, S., Uca, S., Güdük, T. (2022). Nitel araştırmalarda görüşme türleri ve görüşme tekniklerinin uygulama süreci. Nitel Sosyal Bilimler, 4(1), 78-101.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Karcıoğlu, R., Temelli F. (2015). Liman işletmelerinde geleneksel maliyetleme ve faaliyet tabanlı maliyetleme: Bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 71-98.
  • Lin, H., Zeng, W., Luo, J., Nan, G. (2022). An analysis of port congestion alleviation strategy based on system dynamics. Ocean and Coastal Management, (229), 1-15.
  • Nze, I. C., Onyemechi, C. (2018). Port congestion determinants and impacts on logistics and supply chain network of five African ports. Journal Of Sustainable Development Of Transport And Logistics, 3(1), 70-82.
  • Oğuz, S. C., Kuş, C. (2023). Bölgelerin kalkınmasında limanların geliştirilmesi: İzmir örneği. Bölgesel Kalkınma Dergisi, 1(3), 312-331.
  • Sanrı, Ö. (2022). Akıllı limanlar üzerine bibliyometrik bir literatür araştırılması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 23(2), 15-31.
  • Sert, H., Demirkıran S. Ö., Göz, P. A., Beler, H. (2023). Bir nitel araştırma yöntemi: Görüşme. International Journal Of Social, Humanities and Administrative Science, 9(71), 4071-4075.
  • Takebayashi, M., Hanaoka, S. (2021). Efficient inter-port cooperation considering port congestion and port charge. Maritime Transport Research, (2), 1-13.
  • Tutar, H. (2023). Nitel araştırma deseni belirleme ölçütleri ve gerekçelendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 334-355.
  • Utikad Sektör Raporu. (2022) https://www.utikad.org.tr/UTIKAD-Raporlari. Erişim Tarihi: 25.03.2025.
  • Xu, B., Li, J., Liu, X., & Yang, Y. (2021). System dynamics analysis for the governance measures against container port congestion. Ieee Access, 9, 13612-13623.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Deniz Taşımacılığı ve Nakliye Hizmetleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kenan Tok 0009-0008-7497-8112

Umur Bucak 0000-0001-5112-8133

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 5 Nisan 2025
Kabul Tarihi 10 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Tok, K., & Bucak, U. (2025). Liman Tıkanıklığının Liman Sürdürülebilirliğine Etkileri. Denizcilik Araştırmaları Dergisi: Amfora, 4(7), 57-74.

Dergimize gönderilecek makalelerin aşağıda linki verilen şablon dosyasına göre hazırlanması gerekmektedir. Şablon dosyasını indirip üzerinde düzeltmeler de yapılabilir. Şablon dosyasına uygun olarak hazırlanmayan makaleler editör tarafından yazara iade edilir.

Makale Şablonu için tıklayınız