2000’li yıllardan sonra Ortodoks neoklasizmin sınırlı rasyonalite, kural takibi, kurumlar, bilişsellik ve evrim gibi ilkeleri benimseyerek değiştiği ve yeni yaklaşımlara doğru açıldığı ileri sürülmüştür. Bu yeni yaklaşımlardan birinin de Avusturya iktisat okulu olduğu düşünülmektedir. Ancak 1970 sonrası Avusturya iktisat okulunun canlanışında büyük bir paya sahip olan Ludwig Lachmann’ın düşünceleri Ortodoks neoklasizmle uyumlu değildir. Lachmann’ın sürekli değişen dünya, akan zaman, farklılaşan beklentiler ve planlara dayanan insan eylemi düşünceleri neoklasizm başta olmak üzere Ortodoksinin hiçbir türüne uyum sağlayamaz. Bundan dolayı Lachmann’ın düşünceleri özelinde Avusturya iktisat okulunun Ortodoks neoklasizmle birlikte iktisat biliminin merkezine yerleşmesi mümkün değildir. Çalışma, Lachmann’ın Avusturya iktisat okulu içindeki söz konusu özel konumunu tartışmayı ve Ortodoks neoklasizmle uyuşması mümkün olmayan plan temelli insan eylemleri ile radikal öznelciliğe yaslanan yorumlayıcı kurumsal iktisat düşüncesi taşıdığını savunmaktadır. Çalışmanın temel iddiası, Lachmann’ın plan temelli eylem teorisi ile sadece Max Weber üzerinden Kıta Avrupa yorumlayıcı sosyolojisi iktisada taşınmamış, aynı zamanda Avusturya iktisat okuluyla kurumsal iktisat da yakınlaşmıştır.
It has been claimed that after the 2000s, Orthodox neoclassicism changed and opened up to new approaches by adopting principles such as bounded rationality, rule following, institutions, cognition and evolution. It is thought that one of these new approaches is the Austrian school of economics. However, the thoughts of Ludwig Lachmann, who had a large role in the revival of the Austrian school of economics after 1970, are not compatible with orthodox neoclassicism. Lachmann’s thoughts of the kaleidic world, flowing time, changing expectations and human action based on plans cannot be compatible with any type of Orthodoxy, especially neoclassicism. Therefore, considering Lachmann’s ideas, it is not possible for the Austrian school of economics to place itself at the centre of economic science together with Orthodox neoclassicism. The study discusses Lachmann’s special position within the Austrian school of economics and argues that he carries the idea of interpretive institutional economics based on plan-based human actions and radical subjectivism, which is incompatible with orthodox neoclassicism. The main claim of this study is that with Lachmann’s plan-based action theory, not only the Continental European interpretive sociology was brought to economics through Max Weber, but also institutional economics came closer to the Austrian school of economics.
Ludwig Lachmann Plans Expectations Human Action Institutions
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kurumsal İktisat, Politik Ekonomi |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 22 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 3 |
Bu eser 2023 yılından itibaren Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.