Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Simülasyon eğitiminin pediatri dersi alan hemşirelik öğrencilerinin klinik becerilerine etkisi

Yıl 2023, , 25 - 29, 30.04.2023
https://doi.org/10.29228/anatoljhr.63282

Öz

Amaç: Bu araştırma simülasyon eğitiminin pediatri dersi alan hemşirelik öğrencilerinin klinik becerilerine etkisini incelemek amacı ile yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmamız 2020- 2021 Eğitim-Öğretim yılında Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersini alan 240 öğrenci ile yapıldı. Çalışmada Öğrenci Bilgi Formu, Simülasyon Tasarım Ölçeği ve Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği kullanıldı. Veriler bilgisayar ortamında tanımlayıcı istatistikler, ortalama ve ki kare ile değerlendirildi.
Bulgular: Araştırmamıza katılan öğrencilerin %57.5’inin kadın, yaş ortalamalarının 21.70±1.64 olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin % 59.6’sının aldıkları hemşirelik eğitiminden memnun oldukları, %65.8’inin verilen teorik eğitimin, %53.3’ünün klinik uygulama eğitiminin yeterli olduğunu, ancak %40’ının klinik uygulamalarda sorun yaşadıklarını ve genel olarak heyecan, merak, kaygı ve korku hissettikleri belirlenmiştir. Ayrıca simülasyon eğitimi sonucunda öğrencilerin simülasyon tasarım ölçeği ile öğrenmede öğrenci memnuniyeti ve özgüven ölçeği puanlarının yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Sonuçlar: Araştırmamızda öğrencilerin aldıkları hemşirelik eğitimlerinden (teorik/uygulama) memnun oldukları ancak klinik ortamda sorun yaşayabildikleri tespit edilmiş olup simülasyon eğitimi sonucunda öğrencilerin simülasyon tasarım ölçeği ile öğrenmede öğrenci memnuniyeti ve özgüven ölçeği puanlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu doğrultuda öğrencilerin öğrenme süreçlerinde simülasyona dayalı eğitimlerle desteklenmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akalın, A., & Şahin, S. (2020). Hemşirelik eğitiminde simülasyonun kullanılması: Türkiye’de lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Journal of Education and Research in Nursing, 17(2), 139–147. https://doi.org/10.5222/head.2020.37074
  • Atakoğlu, R., Gül, A., Türen, S., Madenoğlu Kıvanç, M., & Kara Özçalık, C. (2020). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımının önemi. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 52–60.
  • Avcı, M. (2022). Artırılmış gerçekli̇k uygulamasının hemşi̇reli̇k öğrenci̇leri̇ni̇n i̇ntravenöz katateri̇zasyon uygulama beceri̇si̇, öğrenmede memnuni̇yet düzeyi̇ ve özgüven algısı üzeri̇ne etki̇si̇ [Yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Aydın, M. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin pediatrik Kardiyopulmoner Resüsitasyon (KPR) eğitiminde simülatör maket kullanımının etkinliğinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Sağlık Bilimleri Üniversitesi.
  • Canbulat Şahiner, N., Türkmen, A. S., & Kuguoglu, S. (2017). Ülkemizde çocuk hemşireliği eğitiminde simülasyon nerede ? Turkiye Klinikleri Pediatric Nursing-Special Topics, 3(1), 39–43.
  • Canbulat Şahiner, N., Türkmen, A. S., & Kuğuoğlu, S. (2017). Eğitimci Gözüyle Çocuk Hemşireliğinde Simülasyon. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 9(4), 265–271.
  • Çetinkaya Uslusoy, E. (2018). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı: Öğrencilerin görüşleri. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 13–18. https://doi.org/10.22312/sdusbed.414083
  • Cooper, S., Cant, R., Porter, J., Bogossian, F., McKenna, L., Brady, S., & Fox-Young, S. (2012). Simulation based learning in midwifery education: A systematic review. Women and Birth, 25(2), 64–78. https://doi.org/10.1016/j.wombi.2011.03.004
  • Doğan, A. K., Aydin, N., & Doğan, P. (2017). Konvülziyon yönetiminin simülasyon yöntemi ile öğretimi. Turkiye Klinikleri Pediatric Nursing -Special Topics, 3(1), 61–67.
  • Durmaz Edeer, A., & Sarıkaya, A. (2015). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon tipleri. Journal of Education and Research in Nursing, 12(2), 121–125.
  • Erdoğan, S., Nahcivan, N., & Esin, M. N. (2015). Hemşirelikte araştırma: süreç, ugulama ve kritik. Nobel Tıp Kitabevi.
  • Flood, L. S., & Higbie, J. (2016). A comparative assessment of nursing students’ cognitive knowledge of blood transfusion using lecture and simulation. Nurse Education in Practice, 16(1), 8–13. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2015.05.008
  • Göriş, S., Bilgi, N., & Korkut Bayındır, S. (2014). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 25–29.
  • Kim-Godwin, Y. S., Livsey, K. R., Ezzell, D., Highsmith, C., Winslow, H., & Aikman, A. N. (2013). Students like peer evaluation during home visit simulation experiences. Clinical Simulation in Nursing, 9(11), e535–e542. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2012.06.002
  • Kim, S., & Shin, G. (2016). Effects of nursing process-based simulation for maternal child emergency nursing care on knowledge, attitude, and skills in clinical nurses. Nurse Education Today, 37, 59–65. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.11.016
  • Lee, H., Park, J., Kim, S., & Han, J. (2016). Cortisol as a predictor of simulation-based educational outcomes in senior nursing students: A pilot study. Clinical Simulation in Nursing, 12(2), 44–48. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2015.12.008
  • Luctkar-Flude, M., Wilson-Keates, B., & Larocque, M. (2012). Evaluating high-fidelity human simulators and standardized patients in an undergraduate nursing health assessment course. Nurse Education Today, 32(4), 448–452. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.04.011
  • Norman, J. (2012). Systematic review of the literature on simulation in nursing education. The ABNF Journal, 23(2), 24–28.
  • Oerman, M., & Lukomskı, A. (2001). Experiences of students in pediatric nursing clinical courses. Journal of the Society of Pediatric Nurses, 6(2), 65–72.
  • Öztürk, D., & Dinç, L. (2014). Effect of web-based education on nursing students’ urinary catheterization knowledge and skills. Nurse Education Today, 34(5), 802–808.
  • Sarmasoğlu, Ş., Dinç, L., & Elçin, M. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri eğitimlerinde kullanılan standart hasta ve maketlere ilişkin görüşleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(2), 107–115.
  • Schebesta, K., Hüpfl, M., Ringl, H., Machata, A. M., Chiari, A., & Kimberger, O. (2011). A comparison of paediatric airway anatomy with the SimBaby high-fidelity patient simulator. Resuscitation, 82(4), 468-472.
  • Şendir, M., & Doğan, P. (2015). Hemşirelik eğitiminde simülasyonun kullanımı: Sistematik inceleme. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23(1), 49–56.
  • Sezer, H., & Orgun, F. (2017). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon modeli. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33(2), 140–152.
  • Terzioğlu, F., Kapucu, S., Özdemir, L., Boztepe, H., Duygulu, S., Tuna, Z., & Akdemir, N. (2012). Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 16–23.
  • Tosterud, R., Hedelin, B., & Hall-Lord, M. L. (2013). Nursing students’ perceptions of high- and low-fidelity simulation used aslearning methods. Nurse Education in Practice, 13(4), 262–270. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2013.02.002
  • Türkmen, A. S., Taş Arslan, F., Özkan, S., Raziye, Ç., & Altıparmak, D. (2016). Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi alan öğrencilerin pediatri klinik uygulama becerisi, kaygı düzeyleri ve ilişkili faktörler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 7, 137–253.
  • Ulfvarson, J., & Oxelmark, L. (2012). Developing an assessment tool for intended learning outcomes in clinical practice for nursing students. Nurse Education Today, 32(6), 703–708. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.09.010
  • Uzelli Yılmaz, D., & Akın Korhan, E. (2017). Hemşirelik eğitiminde simülasyon yönteminin etkinliği: Bir sistematik inceleme. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing, 9(3), 218–226. https://doi.org/10.5336/nurses.2017-54737
  • Wagner, D., Bear, M., & Sander, J. (2009). Turning simulation into reality: Increasing student competence and confidence. Journal of Nursing Education, 48(8), 465–467.

The effect of simulation training on clinical skills of nursing students taking pediatrics course

Yıl 2023, , 25 - 29, 30.04.2023
https://doi.org/10.29228/anatoljhr.63282

Öz

Aim: This research was conducted to examine the effect of simulation training on the clinical skills of nursing students taking pediatrics courses.
Methods: Our research was conducted with 240 students who took the Child Health and Diseases Nursing course in the 2020-2021 academic year. Student Information Form, Simulation Design Scale and Student Satisfaction and Self-Confidence Scale in Learning were used in the study. Data were evaluated with descriptive statistics, mean and chi-square in computer environment.
Results: It was found that 57.5% of the students participating in our study were female, and their mean age was 21.70±1.64. 59.6% of the students were satisfied with the nursing education they received, 65.8% of them stated that 53.3% of the theoretical training was sufficient, but the clinical practice training was sufficient, but 40% of them had problems in clinical practice and generally felt excitement, curiosity, anxiety and fear. determined. In addition, as a result of the simulation training, it was determined that the students' scores on the simulation design scale and the student satisfaction and self-confidence scale in learning were high.
Conclusion: In our study, it was determined that the students were satisfied with the nursing education (theory/practice) they received, but they had problems in the clinical environment. In this direction, it is recommended to support students with simulation-based training in their learning processes.

Kaynakça

  • Akalın, A., & Şahin, S. (2020). Hemşirelik eğitiminde simülasyonun kullanılması: Türkiye’de lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Journal of Education and Research in Nursing, 17(2), 139–147. https://doi.org/10.5222/head.2020.37074
  • Atakoğlu, R., Gül, A., Türen, S., Madenoğlu Kıvanç, M., & Kara Özçalık, C. (2020). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımının önemi. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 52–60.
  • Avcı, M. (2022). Artırılmış gerçekli̇k uygulamasının hemşi̇reli̇k öğrenci̇leri̇ni̇n i̇ntravenöz katateri̇zasyon uygulama beceri̇si̇, öğrenmede memnuni̇yet düzeyi̇ ve özgüven algısı üzeri̇ne etki̇si̇ [Yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Aydın, M. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin pediatrik Kardiyopulmoner Resüsitasyon (KPR) eğitiminde simülatör maket kullanımının etkinliğinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Sağlık Bilimleri Üniversitesi.
  • Canbulat Şahiner, N., Türkmen, A. S., & Kuguoglu, S. (2017). Ülkemizde çocuk hemşireliği eğitiminde simülasyon nerede ? Turkiye Klinikleri Pediatric Nursing-Special Topics, 3(1), 39–43.
  • Canbulat Şahiner, N., Türkmen, A. S., & Kuğuoğlu, S. (2017). Eğitimci Gözüyle Çocuk Hemşireliğinde Simülasyon. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 9(4), 265–271.
  • Çetinkaya Uslusoy, E. (2018). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı: Öğrencilerin görüşleri. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 13–18. https://doi.org/10.22312/sdusbed.414083
  • Cooper, S., Cant, R., Porter, J., Bogossian, F., McKenna, L., Brady, S., & Fox-Young, S. (2012). Simulation based learning in midwifery education: A systematic review. Women and Birth, 25(2), 64–78. https://doi.org/10.1016/j.wombi.2011.03.004
  • Doğan, A. K., Aydin, N., & Doğan, P. (2017). Konvülziyon yönetiminin simülasyon yöntemi ile öğretimi. Turkiye Klinikleri Pediatric Nursing -Special Topics, 3(1), 61–67.
  • Durmaz Edeer, A., & Sarıkaya, A. (2015). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon tipleri. Journal of Education and Research in Nursing, 12(2), 121–125.
  • Erdoğan, S., Nahcivan, N., & Esin, M. N. (2015). Hemşirelikte araştırma: süreç, ugulama ve kritik. Nobel Tıp Kitabevi.
  • Flood, L. S., & Higbie, J. (2016). A comparative assessment of nursing students’ cognitive knowledge of blood transfusion using lecture and simulation. Nurse Education in Practice, 16(1), 8–13. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2015.05.008
  • Göriş, S., Bilgi, N., & Korkut Bayındır, S. (2014). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 25–29.
  • Kim-Godwin, Y. S., Livsey, K. R., Ezzell, D., Highsmith, C., Winslow, H., & Aikman, A. N. (2013). Students like peer evaluation during home visit simulation experiences. Clinical Simulation in Nursing, 9(11), e535–e542. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2012.06.002
  • Kim, S., & Shin, G. (2016). Effects of nursing process-based simulation for maternal child emergency nursing care on knowledge, attitude, and skills in clinical nurses. Nurse Education Today, 37, 59–65. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.11.016
  • Lee, H., Park, J., Kim, S., & Han, J. (2016). Cortisol as a predictor of simulation-based educational outcomes in senior nursing students: A pilot study. Clinical Simulation in Nursing, 12(2), 44–48. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2015.12.008
  • Luctkar-Flude, M., Wilson-Keates, B., & Larocque, M. (2012). Evaluating high-fidelity human simulators and standardized patients in an undergraduate nursing health assessment course. Nurse Education Today, 32(4), 448–452. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.04.011
  • Norman, J. (2012). Systematic review of the literature on simulation in nursing education. The ABNF Journal, 23(2), 24–28.
  • Oerman, M., & Lukomskı, A. (2001). Experiences of students in pediatric nursing clinical courses. Journal of the Society of Pediatric Nurses, 6(2), 65–72.
  • Öztürk, D., & Dinç, L. (2014). Effect of web-based education on nursing students’ urinary catheterization knowledge and skills. Nurse Education Today, 34(5), 802–808.
  • Sarmasoğlu, Ş., Dinç, L., & Elçin, M. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri eğitimlerinde kullanılan standart hasta ve maketlere ilişkin görüşleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(2), 107–115.
  • Schebesta, K., Hüpfl, M., Ringl, H., Machata, A. M., Chiari, A., & Kimberger, O. (2011). A comparison of paediatric airway anatomy with the SimBaby high-fidelity patient simulator. Resuscitation, 82(4), 468-472.
  • Şendir, M., & Doğan, P. (2015). Hemşirelik eğitiminde simülasyonun kullanımı: Sistematik inceleme. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23(1), 49–56.
  • Sezer, H., & Orgun, F. (2017). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon modeli. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33(2), 140–152.
  • Terzioğlu, F., Kapucu, S., Özdemir, L., Boztepe, H., Duygulu, S., Tuna, Z., & Akdemir, N. (2012). Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 16–23.
  • Tosterud, R., Hedelin, B., & Hall-Lord, M. L. (2013). Nursing students’ perceptions of high- and low-fidelity simulation used aslearning methods. Nurse Education in Practice, 13(4), 262–270. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2013.02.002
  • Türkmen, A. S., Taş Arslan, F., Özkan, S., Raziye, Ç., & Altıparmak, D. (2016). Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi alan öğrencilerin pediatri klinik uygulama becerisi, kaygı düzeyleri ve ilişkili faktörler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 7, 137–253.
  • Ulfvarson, J., & Oxelmark, L. (2012). Developing an assessment tool for intended learning outcomes in clinical practice for nursing students. Nurse Education Today, 32(6), 703–708. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.09.010
  • Uzelli Yılmaz, D., & Akın Korhan, E. (2017). Hemşirelik eğitiminde simülasyon yönteminin etkinliği: Bir sistematik inceleme. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing, 9(3), 218–226. https://doi.org/10.5336/nurses.2017-54737
  • Wagner, D., Bear, M., & Sander, J. (2009). Turning simulation into reality: Increasing student competence and confidence. Journal of Nursing Education, 48(8), 465–467.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yeliz Suna Dağ 0000-0002-4547-5494

Emriye Hilal Yayan 0000-0003-0075-4171

Maksude Yıldırım 0000-0002-7041-3885

Ayşe Arıcıoğlu Sülün 0000-0002-4084-5273

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Suna Dağ, Y., Yayan, E. H., Yıldırım, M., Arıcıoğlu Sülün, A. (2023). Simülasyon eğitiminin pediatri dersi alan hemşirelik öğrencilerinin klinik becerilerine etkisi. Anatolian Journal of Health Research, 4(1), 25-29. https://doi.org/10.29228/anatoljhr.63282

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30818