Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gebelerde prenatal bağlanma ve distres düzeylerinin değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 149 - 154, 31.08.2024
https://doi.org/10.61534/anatoljhr.1446349

Öz

Amaç: Araştırma gebelerde prenatal bağlanma ve distres düzeylerinin değerlendirilmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Kesitsel tipte olan bu araştırma Haziran-Eylül 2023 tarihleri arasında 256 gebe ile yürütüldü. Veriler Gebe Bilgi Formu, Prenatal Bağlanma Envanteri (PBE) ve Tilburg Gebelikte Distres Ölçeği (TGDÖ) ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t testi, Anova testi ve pearson korelasyon testi kullanıldı.
Bulgular: Gebelerin ortalama gebelik haftası 31.13±5.79’dur. Gebelerin eğitim düzeyi, gebelikteki risk durumları ve gebe eğitim sınıfına katılma durumları ile PBE toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulundu (p<0.05). Gebelerin algılanan gelir düzeyi, gebelikteki risk durumları ve gebe eğitim sınıfına katılma durumları ile TGDÖ toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptandı (p<0.05). Gebelerin distres düzeyleri arttıkça prenatal bağlanmalarının azaldığı saptandı.
Sonuçlar: Lise eğitim düzeyine sahip, gebeliği riskli olmayan ve gebe eğitim sınıfına katılan gebelerin prenatal bağlanmaları daha yüksek saptandı. Ayrıca, gelirlerini giderlerine denk veya fazla olarak algılayan, gebeliği riskli olmayan ve gebe eğitim sınıfına katılan gebelerin distres düzeylerinin daha düşük olduğu belirlendi.

Etik Beyan

Araştırmanın yürütülebilmesi için Amasya Üniversitesinin Sağlık Bilimleri Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar etik kurulundan onay (Karar No: 2023/64, Tarih: 17.05.2023) alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Bu çalışmada finansal destek alınmamıştır.

Teşekkür

Araştırmaya katılan tüm gebelere teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Abiç, A., Aksoy Can, A., & Vefikuluçay Yılmaz, D. (2022). The relationship between pregnant women’s prenatal attachment levels and health practices during pregnancy and affecting factors. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 21-28. https://doi.org/10.51123/jgehes.2022.40
  • Atalay, D., & Özyürek, A. (2022). Gebelerde prenatal bağlanma ile depresyon, anksiyete ve stres ilişkisi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 46-59. https://doi.org/10.47525/ulasbid.1029374
  • Bahadır Yılmaz, E., & Şahin, E. (2019). Gebelerin prenatal sıkıntı düzeyleri ile ilişkili faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 10(3), 197-203. https://doi.org/10.14744/phd.2019.17363
  • Baltacı, N., & Başer, M. (2020). Riskli gebelerde yaşanan anksiyete, prenatal bağlanma ve hemşirenin rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 13(3), 206-212. https://doi.org/10.46483/deuhfed.565338
  • Bjelica, A., Cetkovic, N., Trninic-Pjevic, A., & Mladenovic-Segedi, L. (2018). The phenomenon of pregnancy - a psychological view. Ginekologia Polska, 89(2), 102–106. https://doi.org/10.5603/GP.a2018.0017
  • Bowlby, J. (1958). The nature of the child’s tie to his mother. International Journal of Psychoanalysis, 39, 350-373.
  • Coşkun, A. M., Okcu, G., & Arslan, S. (2019). Gebelikte distres durumunun prenatal bağlanmaya etkisi. Perinatoloji Dergisi, 27(2), 49-55. https://doi.org/10.2399/prn.19.0272001
  • Cranley, M. S. (1981). Development of a tool for the measurement of maternal attachment during pregnancy. Nursing Research, 30(5), 281-284. https://doi.org/10.1097/00006199-198109000-00008
  • Çapık, A., & Pasinlioglu, T. (2015). Validity and reliability study of the Tilburg Pregnancy Distress Scale into Turkish. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 22, 260-269. https://doi.org/10.1111/jpm.12211
  • Çapık, A., Ejder Apay, S., & Sakar, T. (2015). Gebelerde distres düzeyinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3), 196-203. https://doi.org/10.17049/ahsbd.97570
  • Çiltaş, N. Y., & Tuncer, S. K. (2019). Gebelikte distresin tanımlanması: Erzincan örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 15-24. https://doi.org/10.24998/maeusabed.518546
  • Daalderop, L. A., Lagendijk, J., Steegers, E. A. P., El Marroun, H., & Posthumus, A. G. (2023). Psychological distress during pregnancy and adverse maternal and perinatal health outcomes: The role of socioeconomic status. International Journal of Gynecology and Obstetrics, 163, 920-930. https://doi.org/10.1002/ijgo.14891
  • Derya, Y. A., Altıparmak, S., Akça, E., Gökbulut, N., & Yılmaz, A. N. (2021). Pregnancy and birth planning during COVID-19: The effects of tele-education offered to pregnant women on prenatal distress and pregnancy-related anxiety. Midwifery, 92, 102877. https://doi.org/10.1016/j.midw.2020.102877
  • Dinç, H., Yazıcı, S., Yılmaz, T., & Günaydın, S. (2014). Gebe eğitimi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(1), 68-76. https://doi.org/10.17681/hsp.99216
  • Dollberg, D. G., Rozenfeld, T., & Kupfermincz, M. (2016). Early parental adaptation, prenatal distress, and high-risk pregnancy. Journal of Pediatric Psychology, 41(8), 915-929. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsw028
  • Eswi, A., & Khalil, A. (2012). Prenatal attachment and fetal health locus of control among low risk and high risk pregnant women. World Applied Sciences Journal, 18(4), 462-471. https://doi.org/10.5829/idosi.wasj.2012.18.04.6491
  • Gözüyesil, E., & Ariöz Düzgün, A. (2021). Prenatal distress and the contributing factors in high-risk pregnant women. Journal of Education and Research in Nursing, 18(2), 183-189. https://doi.org/10.5152/jern.2021.16870
  • Güner Emül, T., Aksoy Can, A., Buldum, A., Aksu, A., Değirmenci, F., & Vefikuluçay Yılmaz, D. (2022). Düşük öyküsü olan gebelerde prenatal bağlanma durumunun değerlendirilmesi: Tanımlayıcı araştırma. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 14(3), 712-717. https://doi.org/10.5336/nurses.2021-87697
  • Hassan, S., Fikry, N., & El-Sayed, H. (2021). Factors affecting the maternal-fetal attachment during pregnancy. Mansoure Nursing Journal, 8, 61–73. https://doi.org/10.21608/mnj.2021.213161
  • Ibici Akça, E., & Aksoy Derya, Y. (2024). Effects of tele-education given based on the health belief model on mode of delivery tendencies in pregnant women. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 42(4), 681-699. https://doi.org/10.1080/02646838.2022.2125939
  • Karabulutlu, Ö., Beydağ, K. D., & Lazoğlu, M. (2020). Prenatal attachment levels and affecting factors of pregnant women living in İstanbul and Kars. Kafkas Journal of Medical Sciences, 10(1), 24-31. https://doi.org/10.5505/kjms.2020.35002
  • Karkın, P. Ö., Sezer, G., Şen, S., & Duran, M. (2021). Gebe bilgilendirme sınıfının doğum şekline etkisi. Kocaeli Tıp Dergisi, 10(2), 156-159. https://doi.org/10.5505/ktd.2021.10692
  • Kartal, Y. A., & Karaman, T. (2018). Doğuma hazırlık eğitiminin gebelerde prenatal bağlanma ve depresyon riski üzerine. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 49(1), 85-91. https://doi.org/10.16948/zktipb.321210
  • Kaya, Y., Sayik, D., Kaya Usta, E., Palas Karaca, P., & Bilgin, M. (2020). Effect of pregnancy school on distress during pregnancy. Osmangazi Tıp Dergisi, 42(2), 188-194. https://doi.org/10.20515/otd.537863
  • Keten Edis, E., & Bal, S. (2023). The effect of prenatal anxiety on prenatal attachment in high-risk pregnant women and related factors: A cross-sectional study. Women & Health, 63(9), 696-703. https://doi.org/10.1080/03630242.2023.2262609
  • Muller, M. E. (1993). Development of the prenatal attachment inventory. Western Journal of Nursing Research, 15(2), 199-215. https://doi.org/10.1177/019394599301500205
  • Napoli, A., Lamis, D. A., Berardelli, I., Canzonetta, V., Sarubbi, Ş., Rogante, E., Napoli, P. L., Serafini, G., Erbuto, D., Tambelli, R., Amore, M., & Pompili, M. (2020). Anxiety, prenatal attachment, and depressive symptoms in women with diabetes in pregnancy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 425. https://doi.org/10.3390/ijerph17020425
  • Ossa, X., Bustos, L., & Fernandez, L. (2012). Prenatal attachment and associated factors during the third trimester of pregnancy in Temuco, Chile. Midwifery, 28, e689-e696. https://doi.org/10.1016/j.midw.2011.08.015
  • Özdemir, K., Çevirme, A., & Başkaya, Y. (2020). Anxiety and prenatal attachment levels in pregnancy and influencing factors. Cukurova Medical Journal, 45(2), 502-510. https://doi.org/10.17826/cumj.661828
  • Özgen, H. N., & Demirtaş Hiçyılmaz, B. (2021). Determination of prenatal distress levels of pregnant women with gestational hypertension. Journal of Education and Research in Nursing, 18(4), 402-408. https://doi.org/10.5152/jern.2021.80217
  • Özkan, H., Kanbur, A., Karakoç, H., & Aksoy, A. N. (2023). The relationship between distress and prenatal attachment during pregnancy. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 201-207. https://doi.org/10.51123/jgehes.2023.86
  • Öztürk, B., & Erbaş, N. (2021). Gebelerde prenatal bağlanma ve durumluk anksiyete düzeyinin belirlenmesi. Jinekoloji-Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi, 18(3), 873-882. https://doi.org/10.38136/jgon.717129
  • Pisoni, C., Garofoli, F., Tzialla, C., Orcesi, S., Spinillo, A., Politi, P., Balottin, U., Manzoni, P., & Stronati, M. (2014). Risk and protective factors in maternal-fetal attachment development. Early Human Development, 90S2, S45-S46. https://doi.org/10.1016/S0378-3782(14)50012-6
  • Pop, V. J. M., Pommer, A. M., Pop-Purceleanu, M., Wijnen, H. A. A., Bergink, V., & Pouwer, F. (2011). Development of the Tilburg pregnancy distress scale: The TPDS. BMC Pregnancy and Childbirth, 11(80), 1-8. https://doi.org/10.1186/1471-2393-11-80
  • Teskereci, G., Akgün, M., & Boz, İ. (2022). The precursors’s adaptation to pregnancy, prenatal attachment and maternal self-confidence. Journal of Obstetrics and Gynaecology, 42(8), 3552–3559. https://doi.org/10.1080/01443615.2022.2158312
  • Wei, Q., Zou, J., Ma, X., Xiao, X., Zhang, Y., & Shi, H. (2023). Prospective associations between various prenatal exposures to maternal psychological stress and neurodevelopment in children within 24 months after birth. Journal of Affective Disorders, 327, 101-110. https://doi.org/10.1016/j.jad.2023.01.103
  • Yıldırım, F., & Şahin, E. (2020). Gebelik ve doğum sonu döneme uyum : Temel hemşirelik yaklaşımları. Hitit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(1), 30-40.
  • Yılmaz, A. N., Doğan Yüksekol, Ö., Baltacı, N., & Ulucan, M. (2023). Gebelikte fizyolojik yakınmalarla yaşam kalitesi ve gebeliğe uyum arasındaki ilişkinin incelenmesi: Bir üniversite hastanesi örneği. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 13(2), 408–418. https://doi.org/10.31020/mutftd.1202252
  • Yılmaz, S. D., & Beji, N. K. (2013). Prenatal bağlanma envanterinin Türkçe’ye uyarlanması: Güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(2), 103-109.
  • Yilmaz, F. A., Gözüyeşil, E., Köse Tuncer, S., Akman, G., Aba, Y. A., Durgun Ozan, Y., & Bilgiç, D. (2021). Prenatal distress levels of pregnant women in Turkey and affecting factors: A multicentre study. Journal of Obstetrics and Gynaecology, 41(5), 708-713. https://doi.org/10.1080/01443615.2020.1789950

Evaluation of prenatal attachment and distress levels in pregnant women

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 149 - 154, 31.08.2024
https://doi.org/10.61534/anatoljhr.1446349

Öz

Aim: The research was conducted to evaluate prenatal attachment and distress levels in pregnant women.
Methods: This cross-sectional study was conducted with 256 pregnant women between June-September 2023. Data were collected with the Pregnant Information Form, Prenatal Attachment Inventory (PAI), and Tilburg Pregnancy Distress Scale (TPDS). Descriptive statistics, independent groups t test, Anova test, and pearson correlation test were used to evaluate the data.
Results: The mean gestational week of the pregnant women was 31.13±5.79. A statistically significant difference was found between the education level, risk status during pregnancy, and participation in the pregnancy education class of the pregnant women and their PAI total mean score (p<0.05). A statistically significant difference was found between the perceived income level, risk status during pregnancy, and participation in the pregnancy education class of the pregnant women and their TPDS total mean score (p<0.05). It was found that as the distress levels of pregnant women increased, their prenatal attachment decreased.
Conclusion: Prenatal attachment was found to be higher in pregnant women who had a high school education, whose pregnancy was not at risk, and who attended a pregnancy education class. In addition, it was determined that the distress levels of pregnant women who perceived their income as equal to or more than their expenses, whose pregnancy was not at risk, and who attended the pregnancy education class were lower.

Kaynakça

  • Abiç, A., Aksoy Can, A., & Vefikuluçay Yılmaz, D. (2022). The relationship between pregnant women’s prenatal attachment levels and health practices during pregnancy and affecting factors. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 21-28. https://doi.org/10.51123/jgehes.2022.40
  • Atalay, D., & Özyürek, A. (2022). Gebelerde prenatal bağlanma ile depresyon, anksiyete ve stres ilişkisi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 46-59. https://doi.org/10.47525/ulasbid.1029374
  • Bahadır Yılmaz, E., & Şahin, E. (2019). Gebelerin prenatal sıkıntı düzeyleri ile ilişkili faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 10(3), 197-203. https://doi.org/10.14744/phd.2019.17363
  • Baltacı, N., & Başer, M. (2020). Riskli gebelerde yaşanan anksiyete, prenatal bağlanma ve hemşirenin rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 13(3), 206-212. https://doi.org/10.46483/deuhfed.565338
  • Bjelica, A., Cetkovic, N., Trninic-Pjevic, A., & Mladenovic-Segedi, L. (2018). The phenomenon of pregnancy - a psychological view. Ginekologia Polska, 89(2), 102–106. https://doi.org/10.5603/GP.a2018.0017
  • Bowlby, J. (1958). The nature of the child’s tie to his mother. International Journal of Psychoanalysis, 39, 350-373.
  • Coşkun, A. M., Okcu, G., & Arslan, S. (2019). Gebelikte distres durumunun prenatal bağlanmaya etkisi. Perinatoloji Dergisi, 27(2), 49-55. https://doi.org/10.2399/prn.19.0272001
  • Cranley, M. S. (1981). Development of a tool for the measurement of maternal attachment during pregnancy. Nursing Research, 30(5), 281-284. https://doi.org/10.1097/00006199-198109000-00008
  • Çapık, A., & Pasinlioglu, T. (2015). Validity and reliability study of the Tilburg Pregnancy Distress Scale into Turkish. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 22, 260-269. https://doi.org/10.1111/jpm.12211
  • Çapık, A., Ejder Apay, S., & Sakar, T. (2015). Gebelerde distres düzeyinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3), 196-203. https://doi.org/10.17049/ahsbd.97570
  • Çiltaş, N. Y., & Tuncer, S. K. (2019). Gebelikte distresin tanımlanması: Erzincan örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 15-24. https://doi.org/10.24998/maeusabed.518546
  • Daalderop, L. A., Lagendijk, J., Steegers, E. A. P., El Marroun, H., & Posthumus, A. G. (2023). Psychological distress during pregnancy and adverse maternal and perinatal health outcomes: The role of socioeconomic status. International Journal of Gynecology and Obstetrics, 163, 920-930. https://doi.org/10.1002/ijgo.14891
  • Derya, Y. A., Altıparmak, S., Akça, E., Gökbulut, N., & Yılmaz, A. N. (2021). Pregnancy and birth planning during COVID-19: The effects of tele-education offered to pregnant women on prenatal distress and pregnancy-related anxiety. Midwifery, 92, 102877. https://doi.org/10.1016/j.midw.2020.102877
  • Dinç, H., Yazıcı, S., Yılmaz, T., & Günaydın, S. (2014). Gebe eğitimi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(1), 68-76. https://doi.org/10.17681/hsp.99216
  • Dollberg, D. G., Rozenfeld, T., & Kupfermincz, M. (2016). Early parental adaptation, prenatal distress, and high-risk pregnancy. Journal of Pediatric Psychology, 41(8), 915-929. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsw028
  • Eswi, A., & Khalil, A. (2012). Prenatal attachment and fetal health locus of control among low risk and high risk pregnant women. World Applied Sciences Journal, 18(4), 462-471. https://doi.org/10.5829/idosi.wasj.2012.18.04.6491
  • Gözüyesil, E., & Ariöz Düzgün, A. (2021). Prenatal distress and the contributing factors in high-risk pregnant women. Journal of Education and Research in Nursing, 18(2), 183-189. https://doi.org/10.5152/jern.2021.16870
  • Güner Emül, T., Aksoy Can, A., Buldum, A., Aksu, A., Değirmenci, F., & Vefikuluçay Yılmaz, D. (2022). Düşük öyküsü olan gebelerde prenatal bağlanma durumunun değerlendirilmesi: Tanımlayıcı araştırma. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 14(3), 712-717. https://doi.org/10.5336/nurses.2021-87697
  • Hassan, S., Fikry, N., & El-Sayed, H. (2021). Factors affecting the maternal-fetal attachment during pregnancy. Mansoure Nursing Journal, 8, 61–73. https://doi.org/10.21608/mnj.2021.213161
  • Ibici Akça, E., & Aksoy Derya, Y. (2024). Effects of tele-education given based on the health belief model on mode of delivery tendencies in pregnant women. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 42(4), 681-699. https://doi.org/10.1080/02646838.2022.2125939
  • Karabulutlu, Ö., Beydağ, K. D., & Lazoğlu, M. (2020). Prenatal attachment levels and affecting factors of pregnant women living in İstanbul and Kars. Kafkas Journal of Medical Sciences, 10(1), 24-31. https://doi.org/10.5505/kjms.2020.35002
  • Karkın, P. Ö., Sezer, G., Şen, S., & Duran, M. (2021). Gebe bilgilendirme sınıfının doğum şekline etkisi. Kocaeli Tıp Dergisi, 10(2), 156-159. https://doi.org/10.5505/ktd.2021.10692
  • Kartal, Y. A., & Karaman, T. (2018). Doğuma hazırlık eğitiminin gebelerde prenatal bağlanma ve depresyon riski üzerine. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 49(1), 85-91. https://doi.org/10.16948/zktipb.321210
  • Kaya, Y., Sayik, D., Kaya Usta, E., Palas Karaca, P., & Bilgin, M. (2020). Effect of pregnancy school on distress during pregnancy. Osmangazi Tıp Dergisi, 42(2), 188-194. https://doi.org/10.20515/otd.537863
  • Keten Edis, E., & Bal, S. (2023). The effect of prenatal anxiety on prenatal attachment in high-risk pregnant women and related factors: A cross-sectional study. Women & Health, 63(9), 696-703. https://doi.org/10.1080/03630242.2023.2262609
  • Muller, M. E. (1993). Development of the prenatal attachment inventory. Western Journal of Nursing Research, 15(2), 199-215. https://doi.org/10.1177/019394599301500205
  • Napoli, A., Lamis, D. A., Berardelli, I., Canzonetta, V., Sarubbi, Ş., Rogante, E., Napoli, P. L., Serafini, G., Erbuto, D., Tambelli, R., Amore, M., & Pompili, M. (2020). Anxiety, prenatal attachment, and depressive symptoms in women with diabetes in pregnancy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 425. https://doi.org/10.3390/ijerph17020425
  • Ossa, X., Bustos, L., & Fernandez, L. (2012). Prenatal attachment and associated factors during the third trimester of pregnancy in Temuco, Chile. Midwifery, 28, e689-e696. https://doi.org/10.1016/j.midw.2011.08.015
  • Özdemir, K., Çevirme, A., & Başkaya, Y. (2020). Anxiety and prenatal attachment levels in pregnancy and influencing factors. Cukurova Medical Journal, 45(2), 502-510. https://doi.org/10.17826/cumj.661828
  • Özgen, H. N., & Demirtaş Hiçyılmaz, B. (2021). Determination of prenatal distress levels of pregnant women with gestational hypertension. Journal of Education and Research in Nursing, 18(4), 402-408. https://doi.org/10.5152/jern.2021.80217
  • Özkan, H., Kanbur, A., Karakoç, H., & Aksoy, A. N. (2023). The relationship between distress and prenatal attachment during pregnancy. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 201-207. https://doi.org/10.51123/jgehes.2023.86
  • Öztürk, B., & Erbaş, N. (2021). Gebelerde prenatal bağlanma ve durumluk anksiyete düzeyinin belirlenmesi. Jinekoloji-Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi, 18(3), 873-882. https://doi.org/10.38136/jgon.717129
  • Pisoni, C., Garofoli, F., Tzialla, C., Orcesi, S., Spinillo, A., Politi, P., Balottin, U., Manzoni, P., & Stronati, M. (2014). Risk and protective factors in maternal-fetal attachment development. Early Human Development, 90S2, S45-S46. https://doi.org/10.1016/S0378-3782(14)50012-6
  • Pop, V. J. M., Pommer, A. M., Pop-Purceleanu, M., Wijnen, H. A. A., Bergink, V., & Pouwer, F. (2011). Development of the Tilburg pregnancy distress scale: The TPDS. BMC Pregnancy and Childbirth, 11(80), 1-8. https://doi.org/10.1186/1471-2393-11-80
  • Teskereci, G., Akgün, M., & Boz, İ. (2022). The precursors’s adaptation to pregnancy, prenatal attachment and maternal self-confidence. Journal of Obstetrics and Gynaecology, 42(8), 3552–3559. https://doi.org/10.1080/01443615.2022.2158312
  • Wei, Q., Zou, J., Ma, X., Xiao, X., Zhang, Y., & Shi, H. (2023). Prospective associations between various prenatal exposures to maternal psychological stress and neurodevelopment in children within 24 months after birth. Journal of Affective Disorders, 327, 101-110. https://doi.org/10.1016/j.jad.2023.01.103
  • Yıldırım, F., & Şahin, E. (2020). Gebelik ve doğum sonu döneme uyum : Temel hemşirelik yaklaşımları. Hitit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(1), 30-40.
  • Yılmaz, A. N., Doğan Yüksekol, Ö., Baltacı, N., & Ulucan, M. (2023). Gebelikte fizyolojik yakınmalarla yaşam kalitesi ve gebeliğe uyum arasındaki ilişkinin incelenmesi: Bir üniversite hastanesi örneği. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 13(2), 408–418. https://doi.org/10.31020/mutftd.1202252
  • Yılmaz, S. D., & Beji, N. K. (2013). Prenatal bağlanma envanterinin Türkçe’ye uyarlanması: Güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(2), 103-109.
  • Yilmaz, F. A., Gözüyeşil, E., Köse Tuncer, S., Akman, G., Aba, Y. A., Durgun Ozan, Y., & Bilgiç, D. (2021). Prenatal distress levels of pregnant women in Turkey and affecting factors: A multicentre study. Journal of Obstetrics and Gynaecology, 41(5), 708-713. https://doi.org/10.1080/01443615.2020.1789950
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Doğumun Psikososyal Yönleri ve Perinatal Ruh Sağlığı, Ebelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emine İbici Akça 0000-0001-5432-2951

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2024
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İbici Akça, E. (2024). Gebelerde prenatal bağlanma ve distres düzeylerinin değerlendirilmesi. Anatolian Journal of Health Research, 5(2), 149-154. https://doi.org/10.61534/anatoljhr.1446349

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30818