Makalenin konusu, Kanun Hükmünde Kararnamelerin (KHK) hukuki rejimine ilişkin Anayasa Mahkemesi’nin geliştirdiği içtihadın Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri (CBK) bakımından nasıl bir değişiklik gösterebileceğidir. İncelemenin kapsamına olağanüstü hallerde çıkarılan CBK’lar alınmamıştır. Makale, bir çok yönden yoruma muhtaç olan olağan dönem CBK’larını kapsamaktadır. Konu, temelde Anayasa Mahkemesi’nin daha önce KHK’lar bakımından oluşturduğu içtihat doğrultusunda ele alınmaktadır. Ayrıca, KHK’lar ve CBK’lara ilişkin, doktrinde ileri sürülen görüşler üzerinde durulmaktadır. Hükümet sistemi değişikliği sonucu kararname çıkarma yetkisi tek başına Cumhurbaşkanına geçmiş, sert kuvvetler ayrılığı anlayışı çerçevesinde, yetki kanununa dayalı KHK uygulamasından doğrudan anayasaya dayalı CBK’ya geçilmiştir. Kanun hükmünde olan KHK’lar yerine, kanunun altında yer alan CBK kabul edilmiştir. Ancak, CBK’lar ilk el düzenleme yetkisi ile yasama işlevine sahiptir. KHK’lar karşısında sadece inhisari alanlar, münhasır kanun alanı sayılmış; münhasır bir KHK alanı kabul edilmemiştir. CBK’lar ise kanun hükmünde olmadığından, kanunla düzenleme öngören tüm konular münhasır kanun alanı haline gelmiştir. Buna karşın idarenin kanuniliği ilkesine ilişkin özel hükümlerle getirilen istisnalar, münhasır CBK alanı olmuştur. CBK’lar doğrudan Anayasadan alınan yetkiyle çıkarıldığından yasama yetkisinin devredilmezliği kuralının istisnalarını oluşturmaktadır. KHK’lar gibi CBK’ların Anayasaya uygunluk denetimi Anayasa Mahkemesine verilmiştir. Anayasaya uygunluk denetimi kapsamında CBK’ların kanunlar karşısındaki durumu incelenmelidir.
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi normlar hiyerarşisi münhasır alan yasama yetkisinin devredilmezliği Anayasaya uygunluk denetimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 36 Sayı: 1 |