Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, , 139 - 152, 31.01.2023
https://doi.org/10.54699/andhd.1218431

Öz

Kaynakça

  • ABRAMS, Stan / RAMOS, Andy / LOPEZ, Laura: “The Legal Status Of Video Games: Comparative Analysis in National Approaches”, WIPO Magazine, 2013, s. 7-96.
  • AKSU, Mustafa: Bilgisayar Programlarının Fikri Mülkiyet Hukukunda Korunması, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2006.
  • ATEŞ, Mustafa: “Fikir ve Sanat Eserlerinin Kamuya Sunulması: Alenilememiş, ve Yayımlanmamış, Eserler Fikri Hukuka Göre Korunamaz mı?”, Banka ve Ticaret Hukuku Dergisi, 2005, Cilt 3, Sayı 23, s. 227-253.
  • BAL, Yakup: “Mobil Oyunların Fikri Mülkiyet Hukuku Kapsamında Eser Olarak Korunması”, Fikri Mülkiyet Hukuku Yıllığı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2021, s. 73-89.
  • BOYD, Gregory / GREENSPAN, David / PUREWAL, Jas: “Video Games and IP: A Global Perspective”, WIPO Magazine, 2014, s. 1-7.
  • BRYCE, Jo / RUTTER, Jason: Understanding Digital Games, Sage Publications, London, 2006.
  • CASILLAS, Brian: “Attack Of The Clones: Copyright Protection For Video Game Developers”, Loyola of Los Angeles Entertainment Law Review, 2014, Cilt 33, Sayı 2, s. 137-170.
  • CRAWFORD, Chris: The Art of Computer Game Design, Osborne/McGraw-Hill, New York, 1984.
  • DEAN, Drew: “Hitting Reset: Devising A New Video Game Copyright Regime”, University of Pennsylvania Law Review, 2016, Cilt 164, Sayı 5, s. 1239-1280.
  • FELDMAN, David: “Finding a Home for Fictional Characters: A Proposal for Change in Copyright Protection”, California Law Review, 1990, Cilt 78, Sayı 3, s. 687-720.
  • HELFAND, Michael Todd: “When Mickey Mouse Is as Strong as Superman: The Convergence of Intellectual Property Laws to Protect Fictional Literary and Pictorial Characters”, Stanford Law Review, 1992, Cilt 44, Sayı 3, s. 623-670.
  • HIRST, Scott / KASTIEL, Kobi: “Corporate Governance by Index Exclusion”, Boston University Law Review, 2019, Sayı 99, s. 1229-1278.
  • KARİMOV, Elnur: “Bilgisayar (Video) Oyunlarının Fikir ve Sanat Eserleri Kapsamında Korunmasında Uygun Eser Kategorisi Sorunu”, Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi, 2021, Cilt 7, Sayı 1, s. 93-110.
  • KATKO, Peter / MAIER, Tobias: “Computerspiele - die Filmwerke des 21. Jahrhunderts?”, Multimedia und Recht, 2009, s. 306-311.
  • KAYA, Muhammed Arif: Video Oyunlarının Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Korunması, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2018.
  • KURTZ, Leslie: “The Independent Legal Lives of Fictional Characters”, Wisconsin Law Review, 1986, Cilt 3, s. 429-526.
  • LEUPOLD, Andres / WIEBE, Andreas / GLOSSNER, Silke: IT-Recht, C.H.BECK, München, 2021.
  • LOEWENHEIM, Ulrich: “Der Schutz der kleinen Münze im Urheberrecht”, Rechtsschutz und Urheberrecht, 1987, s. 761-770.
  • MOERLAND, Anke / SHEMTOV, Noam: “Intellectual Property Toolbox for Mobile Applications Developers”, WIPO Magazine, 2013, s. 9-97.
  • RASKIN, Kenneth: “Copyright Protection for Fictional Characters”, Performing Arts Review, 1971, Cilt 2, Sayı 3, s. 587-620.
  • STAMATOUDI, Irini: “Are sophisticated multimedia works comparable to video games?”, Journal of the Copyright Society of the USA, 2001, Cilt 48, Sayı 3, s. 467-490 (2001).
  • STAMATOUDI, Irini: Multimedia Products as Copyright Works, University of Leicester, Leicester, 1999 (1999).
  • STEIN, Julian: “The Legal Nature of Video Games – Adapting Copyright Law to Multimedia”, Press Start, 2015, Cilt 2, Sayı 1, s. 44-55.
  • SULUK, Cahit / KARASU, Rauf / NAL, Temel: Fikri Mülkiyet Hukuku, 6. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2022.
  • SURBLYTE, Gintare: “Enhancing Trips: Trade Secrets and Reverse Engineering”, (Ed.) ULLRICH, Hanns / HILTY, Reto M. / LAMPING, Matthias / DREXL, Josef: Trips Plus 20 From Trade To Market Principles, Max Planck Institute For Innovation and Competition, , Springer Verlag, Berlin-Heidelberg, 2016, s. 725-760.
  • TEKİNALP, Ünal: Fikri Mülkiyet Hukuku, 5. Baskı, Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2012.
  • WANDTKE, Artur-Axel / BULLINGER, Winfried: Praxiskommentar Urheberrecht, C.H.BECK, München, 2022.
  • WIPO: Guide To The Berne Convention, WIPO Publication, 1978.
  • YILMAZ, Güney: FSEK Bakımından Video Oyunların Eser Niteliği, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 2020.
  • ZECEVIC, Jasmina: “Distinctly Delineated Fictional Characters That Constitute The Story Being Told: Who Are They And Do They Deserve Independent Copyright Protection?”, Vanderbilt Journal of Entertainment and Technology Law, 2006, Cilt 8, Sayı 2, s. 365-397.

Legal Protection of Mobile Games in Intellectual Property Law

Yıl 2023, , 139 - 152, 31.01.2023
https://doi.org/10.54699/andhd.1218431

Öz

In the early 1990s, the mobile gaming era began with the production of cell phones and mobile games developed to be played on these phones. Later, with the development of smartphones, the sector experienced a serious change. The fact that the mobile gaming market has grew very large economically has naturally led to various legal disputes. Since it is a relatively new concept for the legal system, there is an uncertainty regarding the manner and scope of legal protection for mobile games. Also, mobile games concern many spheres of intellectual property law and that makes this issue even more complicated. In this study, firstly very notion of mobile games will be examined, and then the scope of legal protection of mobile games under intellectual property law will be discussed.

Kaynakça

  • ABRAMS, Stan / RAMOS, Andy / LOPEZ, Laura: “The Legal Status Of Video Games: Comparative Analysis in National Approaches”, WIPO Magazine, 2013, s. 7-96.
  • AKSU, Mustafa: Bilgisayar Programlarının Fikri Mülkiyet Hukukunda Korunması, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2006.
  • ATEŞ, Mustafa: “Fikir ve Sanat Eserlerinin Kamuya Sunulması: Alenilememiş, ve Yayımlanmamış, Eserler Fikri Hukuka Göre Korunamaz mı?”, Banka ve Ticaret Hukuku Dergisi, 2005, Cilt 3, Sayı 23, s. 227-253.
  • BAL, Yakup: “Mobil Oyunların Fikri Mülkiyet Hukuku Kapsamında Eser Olarak Korunması”, Fikri Mülkiyet Hukuku Yıllığı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2021, s. 73-89.
  • BOYD, Gregory / GREENSPAN, David / PUREWAL, Jas: “Video Games and IP: A Global Perspective”, WIPO Magazine, 2014, s. 1-7.
  • BRYCE, Jo / RUTTER, Jason: Understanding Digital Games, Sage Publications, London, 2006.
  • CASILLAS, Brian: “Attack Of The Clones: Copyright Protection For Video Game Developers”, Loyola of Los Angeles Entertainment Law Review, 2014, Cilt 33, Sayı 2, s. 137-170.
  • CRAWFORD, Chris: The Art of Computer Game Design, Osborne/McGraw-Hill, New York, 1984.
  • DEAN, Drew: “Hitting Reset: Devising A New Video Game Copyright Regime”, University of Pennsylvania Law Review, 2016, Cilt 164, Sayı 5, s. 1239-1280.
  • FELDMAN, David: “Finding a Home for Fictional Characters: A Proposal for Change in Copyright Protection”, California Law Review, 1990, Cilt 78, Sayı 3, s. 687-720.
  • HELFAND, Michael Todd: “When Mickey Mouse Is as Strong as Superman: The Convergence of Intellectual Property Laws to Protect Fictional Literary and Pictorial Characters”, Stanford Law Review, 1992, Cilt 44, Sayı 3, s. 623-670.
  • HIRST, Scott / KASTIEL, Kobi: “Corporate Governance by Index Exclusion”, Boston University Law Review, 2019, Sayı 99, s. 1229-1278.
  • KARİMOV, Elnur: “Bilgisayar (Video) Oyunlarının Fikir ve Sanat Eserleri Kapsamında Korunmasında Uygun Eser Kategorisi Sorunu”, Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi, 2021, Cilt 7, Sayı 1, s. 93-110.
  • KATKO, Peter / MAIER, Tobias: “Computerspiele - die Filmwerke des 21. Jahrhunderts?”, Multimedia und Recht, 2009, s. 306-311.
  • KAYA, Muhammed Arif: Video Oyunlarının Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Korunması, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2018.
  • KURTZ, Leslie: “The Independent Legal Lives of Fictional Characters”, Wisconsin Law Review, 1986, Cilt 3, s. 429-526.
  • LEUPOLD, Andres / WIEBE, Andreas / GLOSSNER, Silke: IT-Recht, C.H.BECK, München, 2021.
  • LOEWENHEIM, Ulrich: “Der Schutz der kleinen Münze im Urheberrecht”, Rechtsschutz und Urheberrecht, 1987, s. 761-770.
  • MOERLAND, Anke / SHEMTOV, Noam: “Intellectual Property Toolbox for Mobile Applications Developers”, WIPO Magazine, 2013, s. 9-97.
  • RASKIN, Kenneth: “Copyright Protection for Fictional Characters”, Performing Arts Review, 1971, Cilt 2, Sayı 3, s. 587-620.
  • STAMATOUDI, Irini: “Are sophisticated multimedia works comparable to video games?”, Journal of the Copyright Society of the USA, 2001, Cilt 48, Sayı 3, s. 467-490 (2001).
  • STAMATOUDI, Irini: Multimedia Products as Copyright Works, University of Leicester, Leicester, 1999 (1999).
  • STEIN, Julian: “The Legal Nature of Video Games – Adapting Copyright Law to Multimedia”, Press Start, 2015, Cilt 2, Sayı 1, s. 44-55.
  • SULUK, Cahit / KARASU, Rauf / NAL, Temel: Fikri Mülkiyet Hukuku, 6. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2022.
  • SURBLYTE, Gintare: “Enhancing Trips: Trade Secrets and Reverse Engineering”, (Ed.) ULLRICH, Hanns / HILTY, Reto M. / LAMPING, Matthias / DREXL, Josef: Trips Plus 20 From Trade To Market Principles, Max Planck Institute For Innovation and Competition, , Springer Verlag, Berlin-Heidelberg, 2016, s. 725-760.
  • TEKİNALP, Ünal: Fikri Mülkiyet Hukuku, 5. Baskı, Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2012.
  • WANDTKE, Artur-Axel / BULLINGER, Winfried: Praxiskommentar Urheberrecht, C.H.BECK, München, 2022.
  • WIPO: Guide To The Berne Convention, WIPO Publication, 1978.
  • YILMAZ, Güney: FSEK Bakımından Video Oyunların Eser Niteliği, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 2020.
  • ZECEVIC, Jasmina: “Distinctly Delineated Fictional Characters That Constitute The Story Being Told: Who Are They And Do They Deserve Independent Copyright Protection?”, Vanderbilt Journal of Entertainment and Technology Law, 2006, Cilt 8, Sayı 2, s. 365-397.

Mobil Oyunların Fikri Mülkiyet Hukukunda Korunması

Yıl 2023, , 139 - 152, 31.01.2023
https://doi.org/10.54699/andhd.1218431

Öz

1990’lı yılların başında cep telefonlarının ve bu telefonlarda oynanmak üzere geliştirilen mobil oyunların üretilmesiyle beraber mobil oyun çağı başlamıştır. Daha sonra akıllı telefonların geliştirilmesiyle beraber sektör ciddi bir değişim yaşamıştır. Mobil oyun pazarının ekonomik olarak da çok büyük bir pazar hâline gelmesi, doğal olarak, çeşitli hukuki uyuşmazlıkları da beraberinde getirmiştir. Hukuk düzeninin görece yeni karşılaştığı bir kavram olması hasebiyle mobil oyunlara ilişkin hukuki korumanın ne şekilde ve hangi kapsamda yapılabileceğine dair bir belirsizlik bulunmaktadır. Ayrıca mobil oyunların fikri mülkiyet hukukunun pek çok alanını ilgilendirmesi de meseleyi daha da karmaşık bir hâle getirmektedir. Bu çalışmada mobil oyun kavramı incelenecek, daha sonra fikri mülkiyet hukuku çerçevesinde korumanın hangi kapsamda yapılacağı tartışılacaktır.

Kaynakça

  • ABRAMS, Stan / RAMOS, Andy / LOPEZ, Laura: “The Legal Status Of Video Games: Comparative Analysis in National Approaches”, WIPO Magazine, 2013, s. 7-96.
  • AKSU, Mustafa: Bilgisayar Programlarının Fikri Mülkiyet Hukukunda Korunması, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2006.
  • ATEŞ, Mustafa: “Fikir ve Sanat Eserlerinin Kamuya Sunulması: Alenilememiş, ve Yayımlanmamış, Eserler Fikri Hukuka Göre Korunamaz mı?”, Banka ve Ticaret Hukuku Dergisi, 2005, Cilt 3, Sayı 23, s. 227-253.
  • BAL, Yakup: “Mobil Oyunların Fikri Mülkiyet Hukuku Kapsamında Eser Olarak Korunması”, Fikri Mülkiyet Hukuku Yıllığı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2021, s. 73-89.
  • BOYD, Gregory / GREENSPAN, David / PUREWAL, Jas: “Video Games and IP: A Global Perspective”, WIPO Magazine, 2014, s. 1-7.
  • BRYCE, Jo / RUTTER, Jason: Understanding Digital Games, Sage Publications, London, 2006.
  • CASILLAS, Brian: “Attack Of The Clones: Copyright Protection For Video Game Developers”, Loyola of Los Angeles Entertainment Law Review, 2014, Cilt 33, Sayı 2, s. 137-170.
  • CRAWFORD, Chris: The Art of Computer Game Design, Osborne/McGraw-Hill, New York, 1984.
  • DEAN, Drew: “Hitting Reset: Devising A New Video Game Copyright Regime”, University of Pennsylvania Law Review, 2016, Cilt 164, Sayı 5, s. 1239-1280.
  • FELDMAN, David: “Finding a Home for Fictional Characters: A Proposal for Change in Copyright Protection”, California Law Review, 1990, Cilt 78, Sayı 3, s. 687-720.
  • HELFAND, Michael Todd: “When Mickey Mouse Is as Strong as Superman: The Convergence of Intellectual Property Laws to Protect Fictional Literary and Pictorial Characters”, Stanford Law Review, 1992, Cilt 44, Sayı 3, s. 623-670.
  • HIRST, Scott / KASTIEL, Kobi: “Corporate Governance by Index Exclusion”, Boston University Law Review, 2019, Sayı 99, s. 1229-1278.
  • KARİMOV, Elnur: “Bilgisayar (Video) Oyunlarının Fikir ve Sanat Eserleri Kapsamında Korunmasında Uygun Eser Kategorisi Sorunu”, Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi, 2021, Cilt 7, Sayı 1, s. 93-110.
  • KATKO, Peter / MAIER, Tobias: “Computerspiele - die Filmwerke des 21. Jahrhunderts?”, Multimedia und Recht, 2009, s. 306-311.
  • KAYA, Muhammed Arif: Video Oyunlarının Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Korunması, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2018.
  • KURTZ, Leslie: “The Independent Legal Lives of Fictional Characters”, Wisconsin Law Review, 1986, Cilt 3, s. 429-526.
  • LEUPOLD, Andres / WIEBE, Andreas / GLOSSNER, Silke: IT-Recht, C.H.BECK, München, 2021.
  • LOEWENHEIM, Ulrich: “Der Schutz der kleinen Münze im Urheberrecht”, Rechtsschutz und Urheberrecht, 1987, s. 761-770.
  • MOERLAND, Anke / SHEMTOV, Noam: “Intellectual Property Toolbox for Mobile Applications Developers”, WIPO Magazine, 2013, s. 9-97.
  • RASKIN, Kenneth: “Copyright Protection for Fictional Characters”, Performing Arts Review, 1971, Cilt 2, Sayı 3, s. 587-620.
  • STAMATOUDI, Irini: “Are sophisticated multimedia works comparable to video games?”, Journal of the Copyright Society of the USA, 2001, Cilt 48, Sayı 3, s. 467-490 (2001).
  • STAMATOUDI, Irini: Multimedia Products as Copyright Works, University of Leicester, Leicester, 1999 (1999).
  • STEIN, Julian: “The Legal Nature of Video Games – Adapting Copyright Law to Multimedia”, Press Start, 2015, Cilt 2, Sayı 1, s. 44-55.
  • SULUK, Cahit / KARASU, Rauf / NAL, Temel: Fikri Mülkiyet Hukuku, 6. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2022.
  • SURBLYTE, Gintare: “Enhancing Trips: Trade Secrets and Reverse Engineering”, (Ed.) ULLRICH, Hanns / HILTY, Reto M. / LAMPING, Matthias / DREXL, Josef: Trips Plus 20 From Trade To Market Principles, Max Planck Institute For Innovation and Competition, , Springer Verlag, Berlin-Heidelberg, 2016, s. 725-760.
  • TEKİNALP, Ünal: Fikri Mülkiyet Hukuku, 5. Baskı, Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2012.
  • WANDTKE, Artur-Axel / BULLINGER, Winfried: Praxiskommentar Urheberrecht, C.H.BECK, München, 2022.
  • WIPO: Guide To The Berne Convention, WIPO Publication, 1978.
  • YILMAZ, Güney: FSEK Bakımından Video Oyunların Eser Niteliği, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 2020.
  • ZECEVIC, Jasmina: “Distinctly Delineated Fictional Characters That Constitute The Story Being Told: Who Are They And Do They Deserve Independent Copyright Protection?”, Vanderbilt Journal of Entertainment and Technology Law, 2006, Cilt 8, Sayı 2, s. 365-397.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emin Çelik 0000-0002-5765-5986

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2022
Kabul Tarihi 14 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Çelik, E. (2023). Mobil Oyunların Fikri Mülkiyet Hukukunda Korunması. Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 9(1), 139-152. https://doi.org/10.54699/andhd.1218431
AMA Çelik E. Mobil Oyunların Fikri Mülkiyet Hukukunda Korunması. AndHD. Ocak 2023;9(1):139-152. doi:10.54699/andhd.1218431
Chicago Çelik, Emin. “Mobil Oyunların Fikri Mülkiyet Hukukunda Korunması”. Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 9, sy. 1 (Ocak 2023): 139-52. https://doi.org/10.54699/andhd.1218431.
EndNote Çelik E (01 Ocak 2023) Mobil Oyunların Fikri Mülkiyet Hukukunda Korunması. Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 9 1 139–152.
IEEE E. Çelik, “Mobil Oyunların Fikri Mülkiyet Hukukunda Korunması”, AndHD, c. 9, sy. 1, ss. 139–152, 2023, doi: 10.54699/andhd.1218431.
ISNAD Çelik, Emin. “Mobil Oyunların Fikri Mülkiyet Hukukunda Korunması”. Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 9/1 (Ocak 2023), 139-152. https://doi.org/10.54699/andhd.1218431.
JAMA Çelik E. Mobil Oyunların Fikri Mülkiyet Hukukunda Korunması. AndHD. 2023;9:139–152.
MLA Çelik, Emin. “Mobil Oyunların Fikri Mülkiyet Hukukunda Korunması”. Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 1, 2023, ss. 139-52, doi:10.54699/andhd.1218431.
Vancouver Çelik E. Mobil Oyunların Fikri Mülkiyet Hukukunda Korunması. AndHD. 2023;9(1):139-52.

cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1