BibTex RIS Kaynak Göster

LOCAL PERSPECTIVE ON THE EVOLUTION OF CULTURE ECONOMY IN TURKEY

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 2, 25 - 47, 16.03.2015

Öz

Culture economy is the total sum of the industries with the inputs of creativity and cultural laborand outputs of intellectual property products and events. The fact that culture is viewed as a distinct area of economic activity does not necessarily render it subservient in any sense but to the contrary the economic value of culture promotes its interactive merit and deepens its sphere of influence. Culture economy paves the way for worldwide recognition of the local benefits and basic values. In this study the effect of total values created by local economies on the culture economy are investigated with a view to evaluate the cultural accumulation from an economics’ perspective. The study explores the inter-city and regional differences in cultural accumulation as an increasingly impulsive force within global economy as classified by the categories of film industry, performance arts and library according to their economic contribution. To this end, two main regions and two city centers were nominated; the Aegean Region and Central Anatolia as regional bases and Izmir and Konya as city centers respectively. Within the scope of the relationship between culture and economy, the flourishing of the culture economy in the aforementioned regions and the cultural structuring in the sample cities are introduced in a general overview. According to the analysis results, the context of the cultural economy, in Turkey in the Aegean Region and in Central Anatolia for the period of 1995-2011, performing arts, visual and plastic arts and film industry sub-sectors, there seems to be a promising development.

Kaynakça

  • İncekara, A. ve E. HAYKIR HOBİKOĞLU. (2013). “Kültür Ekonomisi Kapsamında Kültür Sektörlerinin Türkiye’de Gelişimi ve Yansımaları”. İktisadi Araştırmalar Vakfı. http://www.iav.org.tr/makale.asp?id=17. (02.03.2013).
  • İZKA (2013). “İzmir 2012 Kültür Ekonomisi ve Kültür Altyapısı Envanteri ve İzmir Kültür Ekonomisi Gelişme Stratejisi”, ttp://izka.org.tr/files/planlama/2_bolge_pla- ni_dokumanlari/20142023/izmir_kultur_stratejisi.pdf (05.01.2014).
  • Oğuz, E. S. (2013). “Kültür politikaları ve Kütüphaneler: Kurumsal Bir Yaklaşım”. Ha- cettepe Üniversitesi Yayınları.http://www.bby.hacettepe.edu.tr/e-bulten/dosyalar/ file/mart2011/oguz_HUSAED.pdf. ss:1-31. (05.03.2013).
  • Özdemir, N. (2009). “Kültür Ekonomisi ve Endüstri ile Kültür Mirası Yönetimi İlişkisi”. Milli Folklor Dergisi. Yıl:21. Sayı:84. ss:73-86.
  • ÖZDEMİR, Nebi. (2007). “Tüketim- Kültür İlişkisi ve Kültür Ekonomisi”. Tüketici Ya- zıları 1. Hacettepe Üniversitesi TÜPADEM. ss.223- 240.
  • Şen, F. (2013). “Kültür Ekonomisi Bugün Kadar Ölçülmedi”. www.haber.com. (10.03.2013).
  • TAVAK, Türkiye Avrupa Eğitim ve Bilimsel Araştırmalar Vakfı, “Türkiye’de Kültür (Kreatif) Sektör Araştırması”. http://www.brandday.net/arastirmalar/kultur-sekto- ru-arastirmasi-h488.html. ss.1-134. (20.02.2013).
  • TÜİK, Türkiye İstatistik Kurumu. Eğitim, Kültür ve Spor İstatistikleri. Kültür İstatistik- leri. (10.03.2013).
  • Uçkan, Ö. (2009). “Kültür Endüstrileri, Kentler ve Ağlar: Kültür Politikaları”. RH + Ma- gazin. Sayı:66. ss:50-51.
  • UNESCO. (2009). “The 2009 Unesco Framework for Cultural Statistics”, http://www. uis.unesco.org/culture/Documents/framework-cultural-statistics-culture 2009en. pdf (20.02.2013).

TÜRKİYE’DE KÜLTÜR EKONOMİSİNİN GELİŞİMİNE YEREL BİR BAKIŞ

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 2, 25 - 47, 16.03.2015

Öz

Kültür ekonomisi, girdisi yaratıcı ve kültürel emek olan, çıktısı ise fikri mülkiyet hakları ile korunan ürünler, eserler, etkinlikler ve ürünlerin tüketici ile buluşmasını sağlayan endüstriler toplamıdır. Kültürün ekonomik bir faaliyet alanı olarak görülmesi onun değerini düşürmemekte tam tersine kültürün ekonomik değeri onların iletişim değerlerini ve etki alanlarını artırmaktadır. Kültür ekonomisi öz değerleri ve yerli kazanımların dünyaya açılmasını sağlamaktadır. Bu çalışmada yerel ekonomilerin değerler toplamının kültür ekonomisi üzerindeki etkisi incelenerek, kültürel birikimlerin ekonomik olarak değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada, küresel ekonomi içinde önem kazanan itici güçler olan kültürel birikimler, ekonomiye sağlayacağı katkıyı film endüstrisi, gösteri sanatları ve kütüphaneler kategorilerinde incelenerek, bölgeler ve iller arası farklılıklar üzerinde durulmaktadır. Bu amaçla, Ege Bölgesi ve Orta Anadolu Bölgesi temel iki bölge olarak seçilmiş; ayrıca iller bazında İzmir ve Konya örneğine yer verilmiştir. Kültür ve ekonomi arasındaki ilişki kapsamında, söz konusu iki bölgede kültür ekonomisinin gelişimi ve iller örneğinde kültür yapılanmaları genel bir bakış açısıyla sunulmaktadır. Analiz sonuçlarına göre, kültür ekonomisi kapsamında, Türkiye genelinde, Ege Bölgesi’nde ve Orta Anadolu Bölgesi’nde 1995-2011 dönemi için sahne sanatları, görsel ve plastik sanatlar ve film endüstrisi alt sektörlerinin, umut verici bir gelişim gösterdiği görülmektedir.

Kaynakça

  • İncekara, A. ve E. HAYKIR HOBİKOĞLU. (2013). “Kültür Ekonomisi Kapsamında Kültür Sektörlerinin Türkiye’de Gelişimi ve Yansımaları”. İktisadi Araştırmalar Vakfı. http://www.iav.org.tr/makale.asp?id=17. (02.03.2013).
  • İZKA (2013). “İzmir 2012 Kültür Ekonomisi ve Kültür Altyapısı Envanteri ve İzmir Kültür Ekonomisi Gelişme Stratejisi”, ttp://izka.org.tr/files/planlama/2_bolge_pla- ni_dokumanlari/20142023/izmir_kultur_stratejisi.pdf (05.01.2014).
  • Oğuz, E. S. (2013). “Kültür politikaları ve Kütüphaneler: Kurumsal Bir Yaklaşım”. Ha- cettepe Üniversitesi Yayınları.http://www.bby.hacettepe.edu.tr/e-bulten/dosyalar/ file/mart2011/oguz_HUSAED.pdf. ss:1-31. (05.03.2013).
  • Özdemir, N. (2009). “Kültür Ekonomisi ve Endüstri ile Kültür Mirası Yönetimi İlişkisi”. Milli Folklor Dergisi. Yıl:21. Sayı:84. ss:73-86.
  • ÖZDEMİR, Nebi. (2007). “Tüketim- Kültür İlişkisi ve Kültür Ekonomisi”. Tüketici Ya- zıları 1. Hacettepe Üniversitesi TÜPADEM. ss.223- 240.
  • Şen, F. (2013). “Kültür Ekonomisi Bugün Kadar Ölçülmedi”. www.haber.com. (10.03.2013).
  • TAVAK, Türkiye Avrupa Eğitim ve Bilimsel Araştırmalar Vakfı, “Türkiye’de Kültür (Kreatif) Sektör Araştırması”. http://www.brandday.net/arastirmalar/kultur-sekto- ru-arastirmasi-h488.html. ss.1-134. (20.02.2013).
  • TÜİK, Türkiye İstatistik Kurumu. Eğitim, Kültür ve Spor İstatistikleri. Kültür İstatistik- leri. (10.03.2013).
  • Uçkan, Ö. (2009). “Kültür Endüstrileri, Kentler ve Ağlar: Kültür Politikaları”. RH + Ma- gazin. Sayı:66. ss:50-51.
  • UNESCO. (2009). “The 2009 Unesco Framework for Cultural Statistics”, http://www. uis.unesco.org/culture/Documents/framework-cultural-statistics-culture 2009en. pdf (20.02.2013).
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Filiz Erataş

Volkan Alptekin Bu kişi benim

Doğan Uysal

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erataş, F., Alptekin, V., & Uysal, D. (2015). TÜRKİYE’DE KÜLTÜR EKONOMİSİNİN GELİŞİMİNE YEREL BİR BAKIŞ. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 25-47.

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.