Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sanat ve Yaratıcılık Kavramlarına İlişkin Algıları

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 913 - 920, 15.06.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.622609

Öz

Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin sanat ve yaratıcılık kavramlarına ilişkin görüşlerini belirlenmektir. Araştırma nitel araştırmaya dayalı tipik durum deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu çalışmaya gönüllü olarak destek veren 40 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, okul öncesi öğretmenlerin sanat ve yaratıcılık kavramlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi için geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve betimsel analiz yaklaşımı bir arada kullanılmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen verilere göre okul öncesi öğretmenlerinin öğrenme ortamında sanat ve yaratıcılıkla ilgili faaliyetler olarak, öğrencilerine en çok resim çizme ve boyama etkinlikleri yaptırdıkları belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmenleri, öğrenme ortamında uyguladıkları sanatsal faaliyetlerin çocukların yaratıcılıkları üzerinde çoğunlukla, kendi bireysel yeteneklerinin farkına varmalarını sağladığını ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Artut, K. (2004). Okul öncesi resim eğitiminde çocukların çizgisel gelişim düzeylerine ilişkin bir inceleme. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 223-234.
  • Aydın, Ö. U. (2017). Okul öncesi resim eğitiminde çocuğun çizgisel gelişimi (2-7 Yaş). Kastamonu Üniversitesi, Eğitim Dergisi, 25(6), 2215-2228.
  • Aykanat, E. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin sanat eğitimine yönelik tutumlarını belirlemek üzere ölçek geliştirme çalışması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Barker, A. (2002). Yenilikçiliğin simyası. (Ed). Ahmet Kardam. İstanbul: MESS Yayınları. Cevher-Kalburan, N. (2012). Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve sanat. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Bursa: Celepler Matbaacılık. Dinç, B. (2015). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların ebeveynlerinin çocuk hakları eğitimi konusundaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi- ENAD, 3(1), 7-23.
  • Feeney, S, & Moravcik, E. (1987). A thing of beauty: Aesthetic development in young children. Young children, 42(6), 7-15.
  • Garvis. S. (2012). Exploring current arts practice in kindergartens and preparatory classrooms. Australasian Journal of Early Childhood. 37(4), 86-93.
  • Gönen, M., Aydos, E., H, & Erdem, A., Ü. (2014). Experiences of candidate preschool teachers on art education and implementations, International Journal of Innovative Research in Education. http://sproc.org/ojs/index.php/IJIRE, 1(1), 10-17.
  • Güler, A., Halıcıoğlu., M. B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hardy, W. L. (2011). Arts in early childhood education and the enhancement of learning. (Unpublished doctoral thesis) Walden University. United States. Umi Number: 3478542.
  • Jackman, H. (2012). Early education curriculum: A child's connection to the world (Fifth Edition). Wadsworth Cengage Learning. U.S.A.
  • Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta eğitim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Makhmalbaf, A., & Yi-Luen, Do, E. (2007). Physical environment and creativity: Comparing children’s drawing behavior at home and at the bookstore. International Association of Societies of Design Research the Honkong Polytechnic University, 1-22.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass
  • Novaković, S. (2015). Preschool teacher's role in the art activities of early and preschool age children. Croatian Journal of Education, 17(1), 153-163.
  • Lucas, C. (2014). An early childhood creative arts program in the state of California: A parallel study using four preschools. (Unpublished doktoral thesis). Jones International University, Umi Number: 3632230. U.S.A.
  • Özkan, B. ve Girgin, F. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin görsel sanat etkinliği uygulamalarını değerlendirmesi. December/Aralık, Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), 79-85.
  • Pandit, N., & Neogi, S. (2016). A study on the impact of pre-school factors on creativity of young children. Facilities, 1(30), 271-231.
  • Parlakyıldız, B. ve Yıldızbaş, F. (2006). Okul öncesi öğretmenlerin sanat etkinlikleri 79 uygulamalarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Avrupa Birliği sürecinde okulöncesi eğitimin bugünü ve geleceği sempozyumu. İstanbul: Ya-Pa, 291-308.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: SAGE Publications.
  • Runco, M. A., Illies, J. J., & Eisenman, R. (2005). Creativity, originality, and appropriateness: What do explicit instructions tell us about their relationships? The Journal of Creative Behavior. 39(2), 137-148.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş nitel ve nicel yaklaşımlar (D. Bayrak, H. B. Arslan ve Z. Akyüz, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sawyer, R. K. (2011). Explaining creativity: The science of human innovation. New York, NY: Oxford University Press.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitapevi. Solso, R. L., Maclin, M. K., & Maclin, O. H. (2007). Bilişsel psikoloji (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Sunday, K. E. (2015). Relational making: Re/imagining theories of child art. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research in Art Education, 56(3), 228-240.
  • Ulutaş, İ. ve Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 45-51.
  • Uysal, A. (2005). İlköğretimde verilen sanat eğitimi derslerinin yaratıcılığa etkileri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 41-47.
  • Yavuzer, H. (2005). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yazıcı, E., Baydar, I. Y. ve Pınarcık. Ö.(2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sanata ilişkin görüşlerinin incelenmesi. E Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 7(3), 74-88, DOI: 10,19160/e-ijer.80596.
  • Yuvacı, Z. ve Dağlıoğlu, E. H. (2018). Okul öncesi eğitim alan çocukların ve bulundukları sınıf ortamının yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2(2), 234-256.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2018). Case study research and applications design and methods (6). USA: Sage Publications.

Pre-School Teachers' Perceptions of Art and Creativity Concepts

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 913 - 920, 15.06.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.622609

Öz

The research aims to determine the views of preschool teachers on the concepts of art and creativity. The research was conducted in a standard case pattern grounded on qualitative research. The study group of the research consists of 40 preschool teachers who voluntarily support the study. In the research, the interview form created to analyze the opinions of preschool teachers about the concepts of art and creativity was employed as the data collection tool. Content analysis and descriptive analysis approaches were employed together in examining the obtained data. According to the data collected from the research findings, it was concluded that preschool teachers mostly preferred the drawing and painting activities for their students, associated with art and creativity in the learning environment. Preschool teachers said that the artistic activities they present in the learning environment chiefly assist children in achieving their abilities in their creativity.

Kaynakça

  • Artut, K. (2004). Okul öncesi resim eğitiminde çocukların çizgisel gelişim düzeylerine ilişkin bir inceleme. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 223-234.
  • Aydın, Ö. U. (2017). Okul öncesi resim eğitiminde çocuğun çizgisel gelişimi (2-7 Yaş). Kastamonu Üniversitesi, Eğitim Dergisi, 25(6), 2215-2228.
  • Aykanat, E. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin sanat eğitimine yönelik tutumlarını belirlemek üzere ölçek geliştirme çalışması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Barker, A. (2002). Yenilikçiliğin simyası. (Ed). Ahmet Kardam. İstanbul: MESS Yayınları. Cevher-Kalburan, N. (2012). Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve sanat. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Bursa: Celepler Matbaacılık. Dinç, B. (2015). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların ebeveynlerinin çocuk hakları eğitimi konusundaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi- ENAD, 3(1), 7-23.
  • Feeney, S, & Moravcik, E. (1987). A thing of beauty: Aesthetic development in young children. Young children, 42(6), 7-15.
  • Garvis. S. (2012). Exploring current arts practice in kindergartens and preparatory classrooms. Australasian Journal of Early Childhood. 37(4), 86-93.
  • Gönen, M., Aydos, E., H, & Erdem, A., Ü. (2014). Experiences of candidate preschool teachers on art education and implementations, International Journal of Innovative Research in Education. http://sproc.org/ojs/index.php/IJIRE, 1(1), 10-17.
  • Güler, A., Halıcıoğlu., M. B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hardy, W. L. (2011). Arts in early childhood education and the enhancement of learning. (Unpublished doctoral thesis) Walden University. United States. Umi Number: 3478542.
  • Jackman, H. (2012). Early education curriculum: A child's connection to the world (Fifth Edition). Wadsworth Cengage Learning. U.S.A.
  • Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta eğitim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Makhmalbaf, A., & Yi-Luen, Do, E. (2007). Physical environment and creativity: Comparing children’s drawing behavior at home and at the bookstore. International Association of Societies of Design Research the Honkong Polytechnic University, 1-22.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass
  • Novaković, S. (2015). Preschool teacher's role in the art activities of early and preschool age children. Croatian Journal of Education, 17(1), 153-163.
  • Lucas, C. (2014). An early childhood creative arts program in the state of California: A parallel study using four preschools. (Unpublished doktoral thesis). Jones International University, Umi Number: 3632230. U.S.A.
  • Özkan, B. ve Girgin, F. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin görsel sanat etkinliği uygulamalarını değerlendirmesi. December/Aralık, Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), 79-85.
  • Pandit, N., & Neogi, S. (2016). A study on the impact of pre-school factors on creativity of young children. Facilities, 1(30), 271-231.
  • Parlakyıldız, B. ve Yıldızbaş, F. (2006). Okul öncesi öğretmenlerin sanat etkinlikleri 79 uygulamalarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Avrupa Birliği sürecinde okulöncesi eğitimin bugünü ve geleceği sempozyumu. İstanbul: Ya-Pa, 291-308.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: SAGE Publications.
  • Runco, M. A., Illies, J. J., & Eisenman, R. (2005). Creativity, originality, and appropriateness: What do explicit instructions tell us about their relationships? The Journal of Creative Behavior. 39(2), 137-148.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş nitel ve nicel yaklaşımlar (D. Bayrak, H. B. Arslan ve Z. Akyüz, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sawyer, R. K. (2011). Explaining creativity: The science of human innovation. New York, NY: Oxford University Press.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitapevi. Solso, R. L., Maclin, M. K., & Maclin, O. H. (2007). Bilişsel psikoloji (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Sunday, K. E. (2015). Relational making: Re/imagining theories of child art. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research in Art Education, 56(3), 228-240.
  • Ulutaş, İ. ve Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 45-51.
  • Uysal, A. (2005). İlköğretimde verilen sanat eğitimi derslerinin yaratıcılığa etkileri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 41-47.
  • Yavuzer, H. (2005). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yazıcı, E., Baydar, I. Y. ve Pınarcık. Ö.(2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sanata ilişkin görüşlerinin incelenmesi. E Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 7(3), 74-88, DOI: 10,19160/e-ijer.80596.
  • Yuvacı, Z. ve Dağlıoğlu, E. H. (2018). Okul öncesi eğitim alan çocukların ve bulundukları sınıf ortamının yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2(2), 234-256.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2018). Case study research and applications design and methods (6). USA: Sage Publications.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayhan Bulut 0000-0001-6482-8032

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Kabul Tarihi 12 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bulut, A. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sanat ve Yaratıcılık Kavramlarına İlişkin Algıları. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 913-920. https://doi.org/10.18506/anemon.622609

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.