Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yüksek Öğretiminde Uzaktan Eğitimin İmkânı ve Karşılaşılan Problemler: Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Örneği

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 4, 1141 - 1159, 31.08.2021
https://doi.org/10.18506/anemon.762996

Öz

Kovid-19 salgınının yol açtığı hızlı ve kısmen de hazırlıksız bir şekilde geçilen uzaktan eğitimin niteliğini ortaya koymak, sürecin iyileştirilmesine katkı sağlayacaktır. Bu çalışmanın amacı; uzaktan eğitim kapsamında Google Classroom üzerinden sanal sınıflarda yapılan yüksek din öğretiminin verimliliğini öğrenci ve eğitim görevlilerinin görüşlerine dayalı olarak ortaya koymaktır. Karma modelde tasarlanan çalışmanın nicel verileri Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesinin 440 öğrencisinden anketle, nitel verileri ise aynı fakültenin 9 öğrenci ve 5 eğitim görevlisiyle yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Bulgular, nitel ve nicel verilerin birlikte değerlendirilmesine imkân veren Yakınsayan Paralel Desen tekniği ile analiz edilmiştir. Öğretim teknolojilerinin daha aktif kullanıldığı günümüzde sağlıklı eğitim yapabilmek için paydaşların teknik alt yapı ve bilginlerinin yetersiz olduğu, eğitimin öğrencilerin bilgi ve becerilerine katkısının sınırlı olduğu, ders materyallerin geliştirilmesi gerektiği ve sanal sınıflara uygun öğretimin tasarlanması noktasında öğretim üyeleri yetkinleşmeleri gerektiği söylenebilir. Bu çalışmanın Etik Kurul izin Formu Muş Alparslan Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu tarafından 24.06.2020-E.7109 numaralı kararıyla onaylanmıştır.

Kaynakça

  • Akdemir, Ö. (2011). Yükseköğretimimizde uzaktan eğitim, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(2), 69-71.
  • Aksu, O. (2018).Internet eşitsizliği konusunda dijital aktivistlerin görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(2) 143 -156.
  • Alkan, V. Şimşek, S. Erbil, Burcu A. (2019). “Karma Yöntem Deseni: Öyküleyici Alanyazın İncelemesi”, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2),558-581.
  • Altaş, N. (2015). “Uzaktan eğitim ve ilitam uygulamalarının geleceği nasıl olmalıdır”, Bugünün İlahiyatı Nasıl Olmalıdır? -Sorunlar ve Çözümleri- Tartışmalı İlmî İhtisas Toplantısı, 01-04 Haziran 2014, 387-412.
  • Altaş, N. (2016). “Türkiye’de dinî yükseköğretim Aaanında uzaktan eğitimle ilgili algı sorunları ve İLİTAM uygulamaları”, Değerler Eğitimi Dergisi, 14(31), 7-42.
  • Arslan, F. Korkmaz, Ö. (2019). “İlahiyat lisans tamamlama uzaktan eğitim öğrencilerinin etkileşim kaygıları ve uzaktan eğitime dönük tutumları”, Ahmet Keleoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 12-25
  • Balaban, M. Erdal. (2012). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitim ve bir proje önerisi, Işık Üniversitesi Yayınları, 27.
  • Balıkçıoğlu, N. Öz, Dilek Ç. Işın, Nalan N. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim derslerindeki memnuniyet araştırması: Âşık Veysel Meslek Yüksekokulu Örneği, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 462-473.
  • Birinci, K. (2010). Uzaktan eğitim ve din öğretiminde bir uygulama örneği: İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM). Yüksek lisans Tezi Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cabi, E. (2016). “Uzaktan eğitimde E-Değerlendirme üzerine öğrenci algıları”, Yüksek Öğretim ve Bilim Dergisi / Yüksek ögretim ve Bilim Dergisi. 6/1 94-101.
  • Çapcıoğlu, F. Açıkgöz, Öznur K. (2018). “Nitel araştırmalarda kullanılan araştırma teknikleri”, ed. Güngör, Özcan. Bilimsel Araştırma Süreçleri Yöntem, Teknik ve Etiğe Giriş El Kitabı, 2013-224, Ankara: Grafiker Yayınları, ,224
  • Dağ, M. (2013). İlahiyat Lisans Tamamlama (İlitam) Programlarında Kur’ân Dersi - Müfredat, Materyal Hazırlama ve Karşılaşılan Sorunla” EKEV Akademi Dergisi, 17/55
  • Demir, Ö. (2013). “Din Eğitiminde Öğrenmeyi Etkileyen Bazı Etmenler”, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama 4(7), 69-86.
  • Ekren, G. Kesim, M. (2016). Mobil iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve mobil öğrenme, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2 (1) 36-51.
  • Eygü, H. Karaman, S. (2013), “Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir araştırma”, Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 36-59.
  • Hofmann, Donald W, (2002). “Internet-baseddistancelearning in highereducation”,.TechDirections, 62/1 (Aug 2002): 28.
  • Ilgaz, H. Aşkar, P. (2009). “Çevrimiçi uzaktan eğitim ortamında topluluk hissi ölçeği geliştirme çalışması, Turkish Journal of Computerand Mathematics Education 1(1), 27-35.
  • Joi L. Moore,CemilleDickson-Deane, KristaGalyen, (2011). “e-Learning, online learning, anddistancelearningenvironments: Aretheythesame. Internet andHigherEducation 14 129–135.
  • Karaduman, H. Sırakaya, M. Seferoğlu, S. (2011). “Eğitimde Fatih Projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi”, Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 2-4 Şubat İnönü Üniversitesi, Malatya. 123-129
  • Kaymakcan, R. Meydan, H. Telli, A. Cevherli, K. (2013). “Paydaşlarına Göre İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) Programının Değerlendirilmesi”, Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 71-110.
  • Kaymakcan, R. Meydan, H. Telli, A. Cevherli, K. (2014). “ İlahiyat Lisans Tamamlama Programının Verimliliği Üzerine Olgusal Bir Araştırma”, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13(26), 43-62.
  • Keleş, E. Öksüz, Bahar D. Bahçekapılı, Tu. (2013) “Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Fatih Projesi Örneği”, Gaziantep University Journal of Social Sciences Technology Special Issue: 12 (3), 53-366.
  • Koloğlu, Tevfik F. Kantar, M. Doğan, M. (2016). Öğretim elemanlarının hazırbulunuşlulukları”, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(1), 52-70.
  • Sert, G. Kurtoğlu, M. Akıncı, A. Seferoğlu, S. (2012). “Öğretmenlerin Teknoloji Kullanma Durumlarını İnceleyen Araştırmalara Bir Bakış: Bir İçerik Analizi Çalışması”, Akademik Bilişim’12 - XIV. 351-357.
  • Sözbilir, M. “Nitel Veri Analizi”, Erişim: 15 Haziran 2010, https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/1112-nitel-arac59ftc4b1rmada-veri-analizi.pdf
  • Sözbilir, M. Veri Toplama Araçları (Teknikleri). Erişim: 15 Haziran 2020.https://msbay.files.wordpress.com/2009/10/8-hafta-veri-toplama-arac3a7larc4b1.pdf
  • Şimşek, E. Sarıkaya, Mehmet E. (2018). Bilimsel Araştırmalarda Veri Kaynakları”, ed. Özcan Güngür, Bilimsel Araştırma Süreçleri Yöntem, Teknik ve Etiğe Giriş El Kitabı, 110-135, Ankara: Grafiker Yayınları, 112.
  • Şişman, A. (2008).Uzaktan Eğitim, İstanbul: Pegem Akademi Yayınları.
  • Valentine, Doug. “Distance Learning: Promises, Problems, andPossibilities”, Erişim 24 Haziran 2020. https://www.westga.edu/~distance/ojdla/fall53/valentine53.html

The Opportunity of Distance Education in Higher Education and the Problems Encountered: Muş Alparslan University, Faculty of Islamic Sciences Example

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 4, 1141 - 1159, 31.08.2021
https://doi.org/10.18506/anemon.762996

Öz

To reveal the quality of distance education, which was caused by the Covid-19 epidemic and was started quickly and partially unprepared, will contribute to the improvement of the process. The purpose of this study is to demonstrate the efficiency of higher religious education given in virtual classrooms via Google Classroom based on the opinions of students and educational staff within the scope of distance education. The quantitative data of the study, which was designed in a mixed model, were obtained through a questionnaire from 440 students of the Faculty of Islamic Sciences at the University of Muş Alparslan University, and the qualitative data were collected from 9 students and 5 educational staff from the same faculty. The findings were analyzed using the Converging Parallel Pattern technique, which allows the qualitative and quantitative data to be evaluated together.In today's world, where instructional technologies are used more actively, it can be said that the technical infrastructure and knowledge of the stakeholders are insufficient, the contribution of education to the knowledge and skills of the students is limited, course materials should be developed, and faculty members should be competent in designing appropriate teaching for virtual classrooms. The Ethics Committee Permission Form of this study was approved by the Scientific Research and Publication Ethics Committee of Muş Alparslan University with the decision numbered 24.06.2020-E.7109.

Kaynakça

  • Akdemir, Ö. (2011). Yükseköğretimimizde uzaktan eğitim, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(2), 69-71.
  • Aksu, O. (2018).Internet eşitsizliği konusunda dijital aktivistlerin görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(2) 143 -156.
  • Alkan, V. Şimşek, S. Erbil, Burcu A. (2019). “Karma Yöntem Deseni: Öyküleyici Alanyazın İncelemesi”, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2),558-581.
  • Altaş, N. (2015). “Uzaktan eğitim ve ilitam uygulamalarının geleceği nasıl olmalıdır”, Bugünün İlahiyatı Nasıl Olmalıdır? -Sorunlar ve Çözümleri- Tartışmalı İlmî İhtisas Toplantısı, 01-04 Haziran 2014, 387-412.
  • Altaş, N. (2016). “Türkiye’de dinî yükseköğretim Aaanında uzaktan eğitimle ilgili algı sorunları ve İLİTAM uygulamaları”, Değerler Eğitimi Dergisi, 14(31), 7-42.
  • Arslan, F. Korkmaz, Ö. (2019). “İlahiyat lisans tamamlama uzaktan eğitim öğrencilerinin etkileşim kaygıları ve uzaktan eğitime dönük tutumları”, Ahmet Keleoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 12-25
  • Balaban, M. Erdal. (2012). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitim ve bir proje önerisi, Işık Üniversitesi Yayınları, 27.
  • Balıkçıoğlu, N. Öz, Dilek Ç. Işın, Nalan N. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim derslerindeki memnuniyet araştırması: Âşık Veysel Meslek Yüksekokulu Örneği, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 462-473.
  • Birinci, K. (2010). Uzaktan eğitim ve din öğretiminde bir uygulama örneği: İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM). Yüksek lisans Tezi Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cabi, E. (2016). “Uzaktan eğitimde E-Değerlendirme üzerine öğrenci algıları”, Yüksek Öğretim ve Bilim Dergisi / Yüksek ögretim ve Bilim Dergisi. 6/1 94-101.
  • Çapcıoğlu, F. Açıkgöz, Öznur K. (2018). “Nitel araştırmalarda kullanılan araştırma teknikleri”, ed. Güngör, Özcan. Bilimsel Araştırma Süreçleri Yöntem, Teknik ve Etiğe Giriş El Kitabı, 2013-224, Ankara: Grafiker Yayınları, ,224
  • Dağ, M. (2013). İlahiyat Lisans Tamamlama (İlitam) Programlarında Kur’ân Dersi - Müfredat, Materyal Hazırlama ve Karşılaşılan Sorunla” EKEV Akademi Dergisi, 17/55
  • Demir, Ö. (2013). “Din Eğitiminde Öğrenmeyi Etkileyen Bazı Etmenler”, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama 4(7), 69-86.
  • Ekren, G. Kesim, M. (2016). Mobil iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve mobil öğrenme, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2 (1) 36-51.
  • Eygü, H. Karaman, S. (2013), “Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir araştırma”, Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 36-59.
  • Hofmann, Donald W, (2002). “Internet-baseddistancelearning in highereducation”,.TechDirections, 62/1 (Aug 2002): 28.
  • Ilgaz, H. Aşkar, P. (2009). “Çevrimiçi uzaktan eğitim ortamında topluluk hissi ölçeği geliştirme çalışması, Turkish Journal of Computerand Mathematics Education 1(1), 27-35.
  • Joi L. Moore,CemilleDickson-Deane, KristaGalyen, (2011). “e-Learning, online learning, anddistancelearningenvironments: Aretheythesame. Internet andHigherEducation 14 129–135.
  • Karaduman, H. Sırakaya, M. Seferoğlu, S. (2011). “Eğitimde Fatih Projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi”, Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 2-4 Şubat İnönü Üniversitesi, Malatya. 123-129
  • Kaymakcan, R. Meydan, H. Telli, A. Cevherli, K. (2013). “Paydaşlarına Göre İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) Programının Değerlendirilmesi”, Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 71-110.
  • Kaymakcan, R. Meydan, H. Telli, A. Cevherli, K. (2014). “ İlahiyat Lisans Tamamlama Programının Verimliliği Üzerine Olgusal Bir Araştırma”, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13(26), 43-62.
  • Keleş, E. Öksüz, Bahar D. Bahçekapılı, Tu. (2013) “Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Fatih Projesi Örneği”, Gaziantep University Journal of Social Sciences Technology Special Issue: 12 (3), 53-366.
  • Koloğlu, Tevfik F. Kantar, M. Doğan, M. (2016). Öğretim elemanlarının hazırbulunuşlulukları”, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(1), 52-70.
  • Sert, G. Kurtoğlu, M. Akıncı, A. Seferoğlu, S. (2012). “Öğretmenlerin Teknoloji Kullanma Durumlarını İnceleyen Araştırmalara Bir Bakış: Bir İçerik Analizi Çalışması”, Akademik Bilişim’12 - XIV. 351-357.
  • Sözbilir, M. “Nitel Veri Analizi”, Erişim: 15 Haziran 2010, https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/1112-nitel-arac59ftc4b1rmada-veri-analizi.pdf
  • Sözbilir, M. Veri Toplama Araçları (Teknikleri). Erişim: 15 Haziran 2020.https://msbay.files.wordpress.com/2009/10/8-hafta-veri-toplama-arac3a7larc4b1.pdf
  • Şimşek, E. Sarıkaya, Mehmet E. (2018). Bilimsel Araştırmalarda Veri Kaynakları”, ed. Özcan Güngür, Bilimsel Araştırma Süreçleri Yöntem, Teknik ve Etiğe Giriş El Kitabı, 110-135, Ankara: Grafiker Yayınları, 112.
  • Şişman, A. (2008).Uzaktan Eğitim, İstanbul: Pegem Akademi Yayınları.
  • Valentine, Doug. “Distance Learning: Promises, Problems, andPossibilities”, Erişim 24 Haziran 2020. https://www.westga.edu/~distance/ojdla/fall53/valentine53.html
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yusuf Aydın 0000-0002-1907-0100

Teceli Karasu 0000-0002-1907-0100

Ercihan Ülger 0000-0001-9626-0541

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 7 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aydın, Y., Karasu, T., & Ülger, E. (2021). Yüksek Öğretiminde Uzaktan Eğitimin İmkânı ve Karşılaşılan Problemler: Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(4), 1141-1159. https://doi.org/10.18506/anemon.762996

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.