The legend of the Balkan wars, the historical ship which is called "Averof" participated in the liberation operations of the Eastern Aegean islands and played an important role against the Ottoman Army in the "Elli" (3 December 1912) and "Limnos" (5 January 1913) naval battles using its superior speed and the maximum range of its cannons, separated from the rest of the Greek fleet and autonomous action forced the enemy fleet to pursue.In October 1918, the "Averof" ship anchored in Istanbul and lifted the Greek flag opposite the Sultan's palace as our country was one of the victorious powers of the First World War.With the collapse of the Asia Minor in the summer of 1922, it was again on the shores of Izmir to help move troops and unroot the Greek population. Shortly thereafter, it underwent a revision in France and took action again in 1928. The interwar period was associated with distressing episodes with fatal consequences for the further development of our internal relations. The saddest thing was that Venezelos on March 1, 1935 used the ship for the rebels in his friend’s movement.In the Second World War, although it was an old ship, it remained the flagship of the Greek fleet. After the German occupation, in April 1941, the idea to sink the ship for a moment in order not to surrender to the enemy, was quickly abandoned. It is called the "lucky ship," it eventually arrived safely in Alexandria and joined the convoys in the Indian Ocean for the rest of the war. It’s last two tasks - this time peaceful - were the transfer of George Papandreou's liberation government to Piraeus (October 17, 1944) and to Rhodes (May 15, 1945), where it sent the message of the annexation of the Dodecanese to Greece. In 1952, the "invincible ship" that was inextricably linked to the political belief of Admiral Kunduryotis and Eleftherios Venizelos in Greece's naval power was removed from service. Today it is located in Faliro, where it operates as a War Museum.
Balkan savaşlarının efsane gemisi olarak tarihe geçen “Averof”, Doğu Ege adalarının kurtuluş operasyonlarına katılmış ve üstün hızını kullanarak “Elli” (3 Aralık 1912) ve “Limni’nin” (5 Ocak 1913) deniz savaşlarında Osmanlı Filosu'na karşı önemli bir rol oynamıştır.Toplarının maksimum menzilinin Yunan filosunun geri kalanından ayrılması ve otonom eylemde bulunması, düşman filosuna karşı onu üstün kılmıştır. Ekim 1918'de "Averof" gemisi Istanbul’da demir atmış ve Yunanistan’ın I. Dünya Savaşı'nın muzaffer güçlerinden biri olması sebebiyle Sultan'ın sarayının karşısında Yunan bayrağını dalgalandırmıştır. Küçük Asya cephesinin 1922 yazında çöküşüyle birlikte, birliklerin taşınmasına ve Yunan unsurlarının kökünden sökülmesine yardımcı olmak için tekrar İzmir kıyılarına demirlemiştir.Kısa bir süre sonra Fransa'da bir revizyon geçirmiş ve 1928'de tekrar faaliyete geçmiştir. Savaşlar arası dönem, Yunanistan’ın iç ilişkilerinin sonraki gelişmeleri için ölümcül sonuçlar doğurmuştur. En üzücü olanı, 1 Mart 1935'teki Venezelos yanlısı siyasi hareketlerde isyancılar tarafından kullanılmasıydı. İkinci Dünya Savaşı'nda, eski olmasına rağmen, Yunan filosunun amiral gemisi olarak kullanılmıştır. Nisan 1941'deki Alman işgalinden sonra, düşmana teslim olmamak fikrine yönelik olarak üzerinde bomba patlatılarak bir an için batmaya başlamış, ancak hızla terk edilmiştir. "Şanslı gemi" olarak adlandırılan “Averof”, sonunda İskenderiye'ye güvenli bir şekilde gelmiş ve savaşın geri kalanı için Hint Okyanusu'ndaki konvoylara katılmıştır. Bu sefer barışçıl olan son iki görevi George Papandreou'nun Kurtuluş hükümetinin Pire'ye (17 Ekim 1944) ve Oniki Ada'nın Yunanistan'a ilhakının mesajını verdiği Rodos'a (15 Mayıs 1945) aktarılmasıydı. 1952'de Amiral Kunduryotis ve Yunanistan'ın deniz gücünde Eleftherios Venizelos'un siyasi inancına ayrılmaz bir şekilde bağlı olan "yenilmez gemi" hizmetten çıkarılmıştır. Bugün Faliro'da bir Savaş Müzesi olarak faaliyet göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 3 |